تگ منیجر چیست و مزایا و معایب آن کدامند؟

تگ منیجر چیست؟
سئو سایت

تگ منیجر چیست و مزایا و معایب آن کدامند؟

گوگل تگ منیجر ابزاری بسیار کاربر پسند و ساده که بوسیله آن می توان به راحتی می توانید تگها را اضافه، فعال یا غیر فعال و ویرایش کنید. و در واقع این کار ها بدون نیاز به دستیابی به منبع کد قابل انجام است.

Google Tag Manager ابزاری با یک رابط کاربر پسند و مبتنی بر وب است که روند کار با برچسب ها را ساده می کند. با GTM، شما می توانید برچسب ها را اضافه کنید، ویرایش و غیرفعال کنید بدون اینکه کد منبع را لمس کنید.

در این بخش میتوانید پادکست صوتی این مقاله را اجرا و گوش کنید (مدت زمان 2 دقیقه)

 

تگ چیست؟

تگ یا برچسب قطعه کدی هستند که برای جمع آوری اطلاعات خاصی به سایت اضافه می شود. این برچسبها می تواند براساس اهداف خاصی مثل بازاریابی، ردیابی اشخاصی که به سایت شما ورود می کنند، انجام نظر سنجی، ارسال فرم و …

بعضی از سایتها از تگهای زیادی در سایت خود استفاده می کنند و بعضی دیگر کمتر در هر صورت تگ منیجر به شما در مدیریت برچسبها کمک زیاد می کند و در نتیجه بوسیله آن می توانید بدون ورود به منبع سایت آنها را ویرایش حذف یا غیر فعال کنید.

با استفاده از تگ منیجر نه تنها به کدهای سایت خود دسترسی دارید بلکه می توانید مدیریت  تگهای سایت ثالث مثل توئیتر و بینگ و… را نیز به عهده بگیرید.

چرا باید از تگ منیجر استفاده کنیم؟

به طور کلی ایجاد و مدیریت تگها یک وب سایت بزرگ یک مقدار زمان بر و پیچیده است. اگر این تگ ها به درستی مدیریت نشوند ممکنه سایت را باکندی مواجه کند یا تگهای اندازه گیری اطلاعات اشتباه را نشان دهند. بعلاوه اینکه تگ منیجر وابستگی سایت را به برنامه نویس کم میکنه به شکلی که کسی که خیلی دانش برنامه نویسی نداشته باشه هم میتونه به راحتی با اون کار کنه.

اجزای تگ منیجر

اجزای تگ منیجر

بخشهای اصلی تگ منیجر

تگ منیجر از 3 بخش اصلی

  • تگ‌ها (tags)
  • تریگرها (triggers)
  • متغیرها (variables)
    تشکیل شده است که به اختصار هر کدام را توضیح می دهیم:

تگها (Tags) :

تگ یا برچسب قطعه کدی است که در سایت قرار دارد مثل کد آنالیتیکس یا کدهای دیگری که وظیفه ردیابی رفتار کاربر را برعهده دارند. در واقع وظیفه اصلی تگ منیجر تبدیل کدهای پیچیده به یک تگ کوتاه است که بدین وسیله اطلاعات را از طریق این تگ به آنالیتیکس ارسال میشود.

ظرف کد یا Containers به دسته و مجموعه های گفته می شود که در آن تعدادی تگ قرار می دهیم. در واقع موجب ذخیره شدن تگها در یک ظرف می شود. این کار در تگ منیجر موجب ساده شدن کار با تگها می شود.

Trigger

Trigger یا ماشه به وظایفی که برای تگ درنظر گرفته شده گفته میشود. در واقع هر تگ برای وظیفه خاصی ایجاد میشود. می توان با ورود به بخش tigger و سپس events و در قسمت filters وظایف تگ ها رو مشخص کرد. درحقیقت Ttigger تحت شرایطی خاص اگر فعال شود تمام تگ های مرتبط با آن فعال میشود مثل زمانی که کاربر روی لینک کلیک کند یا فرمی را پر کند.

متغیرها

قسمت سوم متغیرها هستند که وظیفه نگهداری یک سری اطلاعات را در خود دارند. مثل آدرس یا کد خاصی که ممکنه مدام با آن سر و کار داشته باشیم. در قسمت نحوه ایجاد اکانت گوگل تگ منیجر به وظیفه این بخش اشاره خواهد شد.

متغیرها به دو بخش متغیرهای پیش فرض و متغیرهای سفارشی (ثابت) تقسیم می شوند. متغیرهای پیش فرض کاربرد بسیار زیادی نسبت به متغیرهای سفارشی دارند به طوری که این نوع تگها در معرض عموم قرار دارد و هر کسی مطابق با نیاز سایت خود می تواند از آنها استفاده کند.

ولی برای متغیرهای سفارشی باید تگها به صورت سفارشی و اختصاصی ایجاد بشوند.

متغیرها و ثابتها در تگ منیجر

متغیرها و ثابتها در تگ منیجر

 

تفاوت گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر

حتما اگر با گوگل آنالیتیکس کار کرده باشید می دانید که آمارهای مهمی مثل میزان بازدید از سایت در حال و در زمانها مختلف، صفحات بازدید شده از سایت، چه زمانی کاربران به سایت ما وارد میشوند و همچنین چه قسمتهایی برای کاربران جذابیت دارد و … بسیاری از امکانات دیگر در را به ما نشان میدهد.

قبل از اینکه  تگ منیجر ساخته بشود با بالا رفتن تعداد کدهای سایت، باعث می شد تا سرعت سایت کاهش یافته و موجب کندی لود صفحات سایت بشود. تگ منیجر با قرار دادن قطعات کد به صورت تگ این مشکل را برطرف کرده و از طرفی موجب شده تا کارهایی که آنالیتیکس انجام نمیداد مثل ردیابی کاربری که وارد سایت شده و اینکه بفهمیم روی کدام لینکها کلیک کرده را به ما نشان بدهد.

تگ منیجر به هیچ عنوان جایگزین آنالیتکس نیست و اصلا قصد نمایش آمار ندارد فقط یک رابط بین سایت شما و سایتهای بازاریابی ست تا دیگر نیاز نباشد کدهای پیچیده اید اخل سایت وارد کنیم و در واقع مدیریت کدها و تگ ها را بعهدا دارد.

سوالات مربوط به تگ منیجر

1تگ منیجر چیست؟
تگ منیجر ابزاریست برای مدیریت تگهای سایت. به این صورت که کدها پیچیده را به تگ تبدیل کرده و اطلاعات دقیق تری از رفتار کاربران برای ما تهیه میکنه
2تفاوت آنالیتیکس و تگ منیجر در چیست؟
تگ منیجر به نوعی تکمیل کننده آنالیتیکس محسوب میشه به این صورت که آمارهایی که آنالیتیکس قادر به ارائه آن نیست، تگ منیجر می تواند انجام بدهند
3مهمترین مزیت تگ منیجر چیست؟
تگ منیجر مزیتهای زیادی دارد که مهمترین آن دسترسی راحت حتی برای کسانی که به برنامه نویسی مسلط نیستند می باشد.
4چگونه آنالیتیکس به تگ منیجر متصل میشود؟
داخل تگ منیجر زمانی که قصد داریم یک تگ را ایجاد کنیم، بعد از انتخاب آنالیتیکس بعنوان ابزار اتصال در قسمت Google Analytics Settings کد اکانت آنالیتیکس را قرار میدهیم . همین باعث ارتباط این دو ابزار میشود.

 

کاربردهای تگ منیجر

تگ منیجر یک ابزار واسط بین سایت ما و سایتهای تجاری مثل فیس بوک، گوگل ادورز و بسیاری از سایتهای مارکتینگ دیگر میباشد به طوری که با ارائه اطلاعات دقیق از رفتار کاربر را به ما نشان میدهد.

6 مزیت استفاده از تگ منیجر

  1. راحتی کار با تگ منیجیر
    تگ منیجر باعث میشه که مدیر سایت به سرعت و به راحتی تگ جدید به سایت اضافه کند یا آنها را تغیر و یا غیر فعال کند. همچنین به مدیر سایت این اجازه رو میده تا بدون نیاز به برنامه نویس تغییرات را اعمال کند.
  2. خاصیت تست قبل از انتشار
    این ویژگی به شما این امکان را میدهد که قبل از انتشار، تغییرات را آزمایش کند و از عدم وجود مشکل اطمینان پیدا کند.
  3. پشتیبان گیری از تغییرات قبلی
    این یکی از مزایای تگ منیجیر است که هز زمان که شما تغییر در تگ ها ایجاد می کنید یک نسخه پشتیبان از تغییرات قبلی می گیره تا هز زمان امکان بازگشت به نسخه و حالت قبلی فراهم شود. این مزیت عیب یابی رو ساده می کنه یعنی وقت دیدید تغییرات جدید مناسب نبود بلافاصله به حالت قبل باز میگردید.
  4. ردیابی خودکار
    یکی از ویژگیهای مهم تگ منیجر ردیابی رویدادهایی مقل کلیک ارسال مطلب می باشد برا راحت تر شدن کار، می توان از ویژگی ردیابی خودکار استفاده کرد. برای فعال کردن این ویژگی یک سری تنظیمات وجود دارد که نسبتا ساده است
  5.   وجود تگهای پیش فرض
    به طور پیش فرض تگهای در تگ منیجر قرار دارد تا اگر کسی دانش کافی برنامه نویسی نداشته باشد می تواند به راحتی این تگهای  پیش فرض را به فراخور نیاز فعال کنید.
  6. تمام کسب و کارها می توانند از آن استفاده کنند
    تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگ در هر سطحی که باشند می توانند بدون داشتن مهارتهای برنامه نویسی کافی از تگ منیجر استفاده کنند همچنین به سایتهای بزرگ که از تگهای زیادی استفاده می کنند کمک می کنند که مدیریت بهتری روی استفاده از تگها داشته باشند.

معایب استفاده از تگ منیجر

با توجه به مزایای شمرده شده تگ میجر نحوه مدیریت تگ ها رو بسیار ساده و راحت کرده به شکلی هر کسی با هر نوع کسب و کاری می تواند از این ابزار استفاده کند . اما یک عیب وجود دارد که در صورت عدم توجه باعث کندی سایت و در نتیجه از دست رفتن مشتریان و بازدیدکنندگان سایت و کاهش رتبه در رتبه بندی گوگل می شوند و اون هم استفاده همزمان از تگهای مختلف است.

 

نحوه ایجاد اکانت گوگل تگ منیجر

برای ایجاد اکانت تگ منیجر ابتدا باید وارد سایت tagmanager.google.com بشوید.

tagmanageer account 1

پس از وارد شدن به قسمت اکانت مطابق تصویر فیلدهای مشخص شده را پر می کنید و بعد از آن با مطالعه قوانین مشخص شده تیک موافقت خود را می زنید و سپس در صفحه ای که باز می شود.

tag manager accountform

 

پس از کامل کردن اطلاعات پنجره تائید موافقت نامه باز می شود و پس از آن کدهای تائید تگ منیجر نمایان می شود هر دو کد را در هدر سایت قرار دهید اگر سایت شما وردپرسی باشید باید در قسمت header.php و اگر غیر وردپرسی بود در فایل index.html قرار می دهیم.

همچنین شما می توانید برای قرار دادن این کدها از افزونه insert headers and footers نیز استفاده کنید. برای استفاده از این افزونه می تونید وارد این سایت شده و آنرا دانلود کنید.

پس از نصب افزونه insert headers and footers مشاهده می کنید که در قسمت پیشخوان وردپرس و در قسمت تنظیمات این افزونه قابل مشاهده است آنرا باز کرده ودر قسمت هدر، کدهایی که قبلا دریافت کرده بودید را قرار میدهید.

افزونه insert header footer

آموزش قرار دادن کد در افزونه insert header footer

بعد از قرار دادن کد در افزونه،وارد اکانت تگ منیجیر شده و روی دکمه submit کلیک می کنیم و سپس دکمه انتشار رو می زنیم تا اکانت ایجاد شده فعال شود.

tag-manager-publish

دکمه انتشار tag-manager

بدین ترتیب اکانت ما در سایت تگ منیجر فعال شد حالا می تونیم تگهای مورد نیاز رو در قسمت new tag مشاهده کنیم و یا حتی آنها رو به سایتمون اضافه کنیم.

آموزش ایجاد تگ در تگ منیجر

برای ایجاد تگ در روی گزینه Tag کلیک کرده وسپس روی new  و بعد از ان روی Tag Configuration کلیک می کنیم.

ایجاد تگ در تگ منیجر

ایجاد تگ در تگ منیجر

در قسمت بعدی باید مشخص کنید که تگ شما اطلاعات را برای کدام ابزار ارسال کند.

 

ارسال اطلاعات برای آنالیتیکس

ارسال اطلاعات برای آنالیتیکس در تگ منیجر

ما ابزار آنالیتیکس رو انتخاب کردیم. شما در این قسمت باید به اکانت آنالیتیکس بروی د و کدی که قبلا هنگام ساخت اکان به شما ارائه داده بود رو بردارید و در قسمت Google Analytics Settings  روی New Variable کلیک کرده و کد را آنجا درج میکنیم

کپی کد آنالیتیکس در تگ منیجر

کپی کد آنالیتیکس در تگ منیجر

 

سپس تیک  Enable overriding settings in this tag  را نبز فعال می کنیم. به خاطر داشته باشید که حتما Track Type روی page view باشد.

در نهایت نوبت فعال کردن Trriger است با فعال کردن و قرار دادن آن روی all page باعث می شود که هر زمان کاربر وارد سایت شد Trriger فعال شده و اطلاعات دقیق را برای آنالیتیکس ارسال کند.

نکته مهم: برای اینکه هر دفعه برای ایجاد تگ مجبور نباشیم به اکانت آنالیتکس مراجعه کنیم، کافیه یک متغیر ایجاد کنیم و کد آنالیتیکس رو در آنجا قرار بدهیم برای این مظور به مسیر User-Defined Variables > New > Variable Configuration > Constant > Value رفته و یک متغیر حاوی کد آنالیتیکس ایجاد میکنیم. در انتها نیز با فعال کردن trigger( ماشه) تگ را در تمام صفحات فعال می کنیم

 

5/5 - (1 امتیاز)
32 / 100

1 Comment

  1. بهروز گفت:

    بسیار عالی بود ، تنها مقاله ای راجع به تگ منیجر بود که مشخصه توسط یک کارشناس حرفه ای نوشته شده

    دمتون گرممم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو