لیست الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل

در مقالات گذشته، بسیار در مورد الگوریتم های گوگل و نحوه عملکرد آنها صحبت کردیم این مرتبه در این آموزش میخواهیم تمام این الگوریتم ها را در یک مقاله باهم بررسی کنیم، این آموزش به درد تمام افرادی میخورد که میخواهند خودشان روی سئو سایتشان کار کنند یا اینکه میخواهند با الگوریتم های گوگل و نحوه عملکرد الگوریتم های موتور جستجوی گوگل آشنا شوند.

شاخص ترین الگوریتم گوگل

شاخص ترین الگوریتم گوگل چیست؟

ابتدا لازم است، تعریف درستی از الگوریتم داشته باشیم.

الگوریتم چیست؟

در ریاضیات و علوم کامپیوتر، الگوریتم اینگونه تعریف میشود که: یک الگوریتم (Algorithm) دنباله ای محدود از دستورالعمل‌های کاملاً تعریف شده‌است که معمولاً برای حل مسائل خاص یا انجام یک محاسبات استفاده می‌شود. الگوریتم‌ها به عنوان مشخصاتی برای انجام محاسبات، پردازش داده‌ها، استدلال خودکار، تصمیم‌گیری خودکار و سایر وظایف استفاده می‌شوند.

فرض کنید شما میخواستید در اینترنت به دنبال محتوایی بگردید و هیچ الگوریتمی توسط موتور جستجو گوگل ایجاد نشده بود، به فرض مثال شما به دنبال مقاله ای درباره انرژی خورشیدی هستید و یک محصول لامپ خورشیدی به شما پیشنهاد داده میشد. دقت کنید چقدر تفاوت بین محصول و مقاله وجود دارد!

ممکن بود بدون الگوریتم های گوگل شما هیچگاه در جستجوها به مقصود خود نرسید، مثلا الان شما اگر به دنبال کلمه “بررسی رتبه سایت در گوگل” هستید مقاله مشابهی با عنوان “بدست آوردن رتبه سایت در گوگل” نیز وجود دارد پس بعد از بررسی طبق الگوریتم های گوگل و پیاده سازی شده خودش، به این نتیجه میرسد این دو محتوا مشابه هم هستند و به کمک کاربر می آید، پس یکی را جایگزین دیگری به نمایش در می آورد.

الگوریتم های مهم گوگل

الگوریتم های گوگل برای سئو

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل در سئو

در اینجا به بررسی لیست الگوریتم های گوگل که به مرور زمان و طی سال ها توسط تیم گوگل آپدیت شده است، تا کاربر هنگام جستجو راحت تر به پاسخ صحیح برسد، را برای شما تشریح میکنیم. این الگوریتم های گوگل شامل :

  1. PageRank
  2. الگوریتم های پاندا
  3. الگوریتم پنگوئن
  4. Helpful Content
  5. الگوریتم مرغ مگس خوار – Hummingbirds
  6. الگوریتم کبوتر
  7. الگوریتم موبایل
  8. الگوریتم دزد دریایی
  9. الگوریتم Page Layout
  10. الگوریتم EAT یا eeat
  11. الگوریتم Bert
  12. الگوریتم Paraphrasing
  13. الگوریتم هاک
  14. الگوریتم گورخر
  15. الگوریتم RankBrain
  16. الگوریتم هیلتاپ
  17. الگوریتم Page Authority
  18. الگوریتم کافئین
  19. الگوریتم موبایل فرندلی
  20. الگوریتم YMYl
  21. الگوریتم گوگل دنس
  22. الگوریتم Mobilegeddon
  23. الگوریتم Payday loan
  24. الگوریتم اپاسوم
  25. الگوریتم موش کور
  26. الگوریتم فلوریدا
  27. الگوریتم فرد
  28. الگوریتم ماه عسل، هانی مون (google honey moon)
  29. الگوریتم Freshness
  30. الگوریتم Medic update
  31. الگوریتم Smith
  32. الگوریتم MUM
  33. الگوریتم Top heavy
  34. الگوریتم Mayday
  35. الگوریتم Chair
  36. الگوریتم بوستون
  37. الگوریتم لینک اسپم
  38. الگوریتم کواتی
  39. الگوریتم Big Daddy (آپدیت)
  40. Pirate Update
  41. الگوریتم EMD
  42. الگوریتم Quality Updates
  43. الگوریتم بوستون
  44. الگوریتم ونیز گوگل
  45. Jagger
  46. الگوریتم SGE
  47. الگوریتم پروداکت رویو (Product Review)
  48. الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل
  49. الگوریتم جستجوی شخصی گوگل (Google Personalized Search Algorithm)
  50. الگوریتم Neural Matching
  51. الگوریتم جستجوی جهانی (Google Universal Search)
  52. الگوریتم Intrusive Interstitials Penalty
  53. الگوریتم گراف دانش گوگل Google Knowledge Graph
الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم های گوگل

لیست الگوریتم های گوگل

پیش از اینکه به سراغ الگوریتم های گوگل که کار مدیریت نتایج را در گوگل برعهده دارند برویم، یک تصویر جذاب از خدماتی که در این سالها به جستجوی گوگل اضافه شده را ببینید و این را به یاد داشته باشید که این الگوریتم ها (طبق اعلام گوگل حدود 250 الگوریتم هستند) که کار رتبه بندی سایت ها را مدیریت می کنند.

بخش های سرچ گوگل

تغییرات جستجوی گوگل در سالها

الگوریتم PageRank گوگل

الگوریتم PageRank گوگل یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی سایت ها است، از پیج رنک برای تعیین ارزش و رتبه صفحات وب در نتایج جستجو استفاده می‌شود. این الگوریتم در سال 1998 توسط خود لری پیج و سرگی برین که بنیان گذاران گوگل هستند در دانشگاه استنفورد ابداع شد و به نام پیج‌رنک شناخته می‌شود.

نکته جالب اینجاست که تا چندین سال امتیاز صفحات را گوگل نمایش میداد اما به دلیل جلوگیری از کارهای مخرب و فریبنده جلوی نمایش این امتیاز ها گرفته شد.

روش کار الگوریتم PageRank به این صورت است که هر صفحه وب دارای یک امتیاز (رنک) خاص است که بر اساس تعداد لینک‌هایی که به آن صفحه اشاره دارند، تعیین می‌شود. برای محاسبه رنک هر صفحه، الگوریتم PageRank از یک فرمول ریاضی استفاده می‌کند که به صورت زیر است:

PR(A) = (1-d) + d(PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

در این فرمول، PR(A) رنک صفحه A را نشان می‌دهد. d یک عامل کاهنده است که برای جلوگیری از پدیده اسپم و تقلب در رتبه‌بندی صفحات استفاده می‌شود. PR(T1) تعداد لینک‌هایی است که به صفحه A اشاره دارند و PR(T1)/C(T1) نشان می‌دهد که صفحه T1 چند لینک دارد و از چند صفحه به آن اشاره شده است. این فرمول برای همه صفحات وب محاسبه می‌شود و صفحات با رتبه بالاتر در نتایج جستجو قرار می‌گیرند.

* البته در روش فوق، ارزش و اعتبار خود لینک نیز بسیار مهم است.

الگوریتم PageRank به دلیل دقت بالای خود در تعیین رتبه صفحات، هنوز هم یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل است.

الگوریتم پاندا

در تاریخ 23 فوریه 2011 اولین نسخه الگوریتم پاندا منشر شد. این الگوریتم به سایت هایی که محتوای کوتاه، بی کیفیت و بی ارزش و اسپم تولید می کنند امتیاز منفی می دهد. الگوریتم پاندا معیاری برای طبقه بندی کردن میزان کیفیت محتوای تولید شده براساس رضایت کاربران است.

این الگوریتم وظیفه مهم دیگری بر عهده دارد و آنهم بررسی کیفیت محتوا های سایت می باشد، مثلا اینکه این محتوا ها چقدر کپی هستند، چقدر کاربردی هستند و چه میزان کیفیت خوبی دارند. این الگوریتم هم جزء آن دسته از الگوریتم هایی است که امکان پنالتی کردن سایت شما را دارد، پس با دقت بیشتری روی محتوا های سایت هایتان کار کنید. توجه کنید که Duplicate Content هیچ ارتباطی با الگوریتم پاندا ندارد.

اگر میخواهید تولید محتوای بهتری داشته باشید، پیشنهاد میکنیم در مورد الگوریتم پاندا دانش خود را افزایش دهید.

چه مواردی برای الگوریتم پاندا مهم است و آنها را بررسی می کند؟

  1. آیا این سایت دارای اعتبار و کیفیت است؟
  2. آیا دراین سایت از محتوای کپی شده با کلمات کلیدی متفاوت استفاده شده است؟
  3. آیا این سایت دائما در حال تولید محتوای اضافی که ارزش چندانی ندارد می باشد؟
  4. آیا هدف سایت رفع نیازهای اساسی کاربران و جلب رضایت آن ها است یا می خواهد در موتورهای جستجو رتبه خود را ارتقا بدهد؟
  5. آیا به داده ها یی که در صفحات مختلف نمایش داده می شود می توان اعتماد کرد؟
  6. آیا این سایت توضیحات قابل درک و مفهومی را درباره موضوع کسب و کار خود ارائه داده است ؟
  7. آیا این سایت تبلیغات اضافی را به نمایش میگذارد و باعث عدم تمرکز کاربران می شود؟
  8. آیا اطلاعات و محتوایی که در این سایت منتشر می شود دارای ارزش و اعتبار کافی است که بخواهید آن را به اشتراک بگذارید؟
  9. آیا کاربران با دیدن صفحات لذت می برند یا اینکه سایت را ترک می کنند ؟
  10. الگوریتم پاندا در جستجوی صفحاتی است که منحصر به فرد باشند مطالب یکتا و قابل فهم برای کاربران تولید کنند تا رتبه سایت را ارتقا بدهند
بررسی تمام الگوریتم های گوگل

بررسی تمام الگوریتم های گوگل

الگوریتم پنگوئن

این الگوریتم کابوس سئو کاران را رقم زد … کار الگوریتم پنگوئن این بود که بک لینک های اسپم و یا پولی را شناسایی کند و سایتی که این کار را انجام داده و برای سایت خود بک لینک خریداری کرده را جریمه کند. اگر این الگوریتم با اطمینان بالا به این تشخیص میرسید که سایت بک لینک های خوبی ندارد سایت را پنالتی می کرد. در مورد پنالتی گوگل بخوانید.

در سال 2012 الگوریتم پنگوئن که جز هسته اصلی الگوریتم های گوگل است با هدف جریمه کردن سایت هایی که قصد دارند با لینک سازی غیرطبیعی یا اسپم رتبه خود را ارتقا بدهند ساخته شد.

الگوریتم پنگوئن با سایت هایی که تلاش می کنند به وسیله سئو کلاه سیاه محتوای نامفهوم و بی ارزش خود را به رتبه های بالا برسانند یا این که بخواهند با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در نتایج بالای موتورهای جستجو دیده بشوند مقابله می کند و آن هارا مجازات می کند. و از طرف دیگر به سایت هایی که محتوای با ارزش و مفید تولید می کنند امتیاز مثبت می دهد تا ارتقا یابند.

الگوگل

الگوریتم کبوتر و پاندا و پنگوئن از جنگل گوگل

برداشت ها و افکار اشتباه در باره الگوریتم پنگوئن

یکی از افکار اشتباه این است که تصور می کنند الگوریتم پنگوئن یک جریمه است. خیر این چنین نیست بلکه بخشی از هسته اصلی الگوریتم است

آیا گوگل به ما اطلاع می دهد که توسط الگوریتم جریمه شده ایم ؟ خیر

گوگل هیچ هشداری در مورد دلیل پایین آمدن رتبه‌ها یا از دست رفتن جایگاه شما به دلیل اعمال الگوریتم پنگوئن نمی‌دهد. یک برداشت اشتباه دیگر این است که آیا رفع کردن جریمه پنگوئن غیر ممکن است؟ خیر ، رفع جریمه الکوریتم پنگوئن زمان بر و پر هزینه است اما امکان پذیر است.

الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم در 20 آگوست سال 2013 برای بهبود موتور جستجو ساخته شد. بر روی مفهوم جملاتی که کاربران جستجو می کنند تمرکز می کند با خواندن کلمات کلیدی شما به سرعت تمام کلمات مترادف و مرتبط با آن را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا می کند و شروع به تجزیه وتحلیل این جملات می کند تا گوگل بتواند نتایج بهتری را به کاربران ارائه بدهد

مثلا فرض کنید هنگام جستجو اشتباه کنید وبه جای نوشتن (رستوران سنتی مه لقا) بنویسید ( رستوران مه لقا ) الگوریتم مرغ مگس خوار در این صورت هم متوجه می شود که منطور شما همان رستوران سنتی است و نتیجه را به شما نمایش می دهد. پس شما به جای اینکه روی کلمات کلیدی تمرکز کنید بهتر است همه تمرکز خود را روی مفهوم کلیدی بگدارید

همه الگوریتم های گوگل

این الگوریتم واقعا هوشمندانه عمل میکند، چون کارش بررسی سرعت لود شدن صفحات سایت ها و مقایسه عملکرد اونها در شرایط برابر هست، از طرف دیگه کدهایی مانند انکر تکست ها و کدهای نشانه‌گذاری Schema که خوانایی سایت رو برای گوگل و سایر موتور های جستجو بیشتر می کنند تاثیر زیادی بر عملکرد این الگوریتم روی سایت شما داره؛ البته الگوریتم مرغ مگس خوار هم واقعا نکات زیادی داره که برای مشاهده همه ی جزئیاتش به این صفحه مراجعه کنید: الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل / پس نتیجه میگیریم این مرغ مگس خوار است که core web vitals را بررسی میکند.

الگوریتم موبایل فرندلی

این الگوریتم در تاریخ 21 آوریل 2015 ساخته و منتشر شد. امروزه تعداد افرادی که از اینترنت موبایل استفاده می کنند بسیار زیاد است گوگل به سایت هایی که از تکنو لوژی واکنش گرا در سایت خود بهره می برند موبایل فرندلی می گوید یعنی زمانی که کاربر با تلفن همراه خود وارد سایت می شود ابعاد سایت متناسب باصفحه نمایش کاربر تغییر کند.

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم یا جنگل گوگل

سایت های که این قابلیت را نداشته باشند هم کاربران خود را از دست می دهند و هم اینکه رتبه و جایگاه خود را در گوگل از دست می دهند.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر در تاریخ 24 جولای 2014 ساخته شد. این الگوریتم برای بهینه کردن نتایج جستجوی محلی است براساس موقعیت جغرافیایی کسب و کارها

مثلا اگر شما در منطقه نیاوران تهران هستید و در موبایل خود عبارت (بیمارستان های اطراف من ) را جستجو کنید لیست تمام بیمارستان های منطقه نیاوران برای شما به همراه آدرس و شماره تلفن آنها نمایش داده می شود. الگوریتم کبوتر همان جستجوی سئو محلی است که روی تمام جزئیات تمرکز می کند و بهترین نتیجه را در کم ترین زمان در اختیار شما قرار می دهد

این الگوریتم حدودا در اواسط سال 2014 اومد که برای اولین بار بعد از انتشار آن گوگل تجربه ی محلی کردن نتایج را تا حد بسیار زیادی پیاده سازی کرد و از آن به بعد سئوی محلی مفهوم کامل تر خود را بدست آورد. یک مثال خوب برای درک بهتر الگوریتم کبوتر جستجوی نام یک رستوران در یک محله می باشد، مثلا شاندیز مشهد یا هایدای دولت … وقتی یک کاربر این کلمات را سرچ میکند گوگل برای پاسخ دهی بهتر از کبوتر خودش استفاده میکنه.

مزایای استفاده از الگوریتم کبوتر چیست؟

1 . رونق بخشیدن به کسب و کارهای محلی آنلاین

2 . سفارشی سازی کردن نتایج جستجو

  1. تغییر ظاهر دادن نتایج PACK ( قبل از الگوریتم کبوتر در زمان جستجو کردن گوگل نتیجه را دریک پک 7 تایی نشان می داد ولی به کمک الگوریتم کبوتر نتیجه را در یک پک 3 تایی نشان می دهدکه با توجه به موقعیت مکانی کاربر بهینه شده اند )
لیست الگوریتم های گوگل از جمله پاندا و پنگوئن

لیست الگوریتم های گوگل از جمله پاندا و پنگوئن و کبوتر

 معیارهای که الگوریتم کبوتر برسی می کند کدامند؟
  1. شما حتما باید سایت و کسب و کار آنلاین خود را در گوگل مپ ثبت کرده باشید
  2. فراموش نکنید که نام و آدرس و شماره تماس خود را در تمام صفحات سایت باید قید کنید
  3. به انتقادات و نطرات کاربران حتما توجه کنید و پاسخگو باشید

الگوریتم دزد دریایی گوگل

کار این الگوریتم جلوگیری از سایت هایی است که یا محتوای آنها شامل کپی رایت می باشد و به نوعی محتوا ها بدون اجازه دزدیده شده اند و یا محتوا ها از سایت های دیگر کپی برداری شده اند. در نتیجه این الگوریتم جزء الگوریتم های جریمه کننده می باشد. معروف به الگوریتم حق کپی رایت.

الگوریتم دزد دریایی در سال 2012 ساخته شد و در سال 2014 آپدیت شد این الگوریتم در مورد قوانین مربوط به کپی رایت می باشد. اگرشما متوجه بشوید که سایت دیگری، محتوای متنی، تصاویر و محصولاتی که قابلیت دانلود را دارند از سایت شما به سرقت برده است و در گوگل رتبه بالایی را کسب کرده می توانید به گوگل شکایت کنید

می توان به وسیله الگوریتم دزد دریایی آن دسته از سایت هایی که دانلود رایگان نرم افزار ها را ایجاد می کنند شناسایی کرد این سایت ها امتیاز منفی دریافت می کنند و رتبه و جایگاه خود را ازدست می دهند و با ریزش کاربران مواجه می شوند. اما باید بگوئیم الگوریتم دزد دریایی در ایران خیلی کاربرد ندارد زیرا در کشور ما قانون کپی رایت به درستی اجرا نمی شود.

الگوریتم Page Layout

این الگوریتم در تاریخ 19 ژانویه سال 2012 ساخته شد، هدف این الگوریتم پیدا کردن وب سایت هایی است که از بنرها، و تبلیغات ( تبلیغات پاپ آپ ، تبلیغات مابین پست ها ،) بیش از اندازه طبیعی خود در بالای صفحه استفاده می کنند.این عمل برای کاربران بسیار آزار دهنده است و موجب نارضایتی آنها می شود.

این تبلیغات سرعت بار گذاری صفحات را کاهش می دهد و نرخ بازدید از سایت را پایین می آورد و باعث از دست رفتن محبوبیت سایت شما می شود و رتبه شما در موتورهای جستجو پایین می آید، هدف اصلی الگوریتم Page Layout این است که از تبلیغات غیر طبیعی در وب سایت ها جلو گیری کند و تلاش کند توجه وب مستران را بیشتر به سمت تولید محتوا با ارزش معطوف کند تا با اهداف گوگل که جذب رضایت کاربران است همسو شود (رضایت کاربران فاکتور اصلی است)

الگوریتم page layout کارش جریمه کردن سایت هایی است که داخل اونها پر از تبلیغات هست و یک کاربر برای اینکه به دکمه ی دانلود و یا قسمت مطالعه مطلب برسه باید از کلی تبلیغات عبور کنه تا به بخش مفید مقاله برسه. این الگوریتم زمانی که اومد به دلیل ماهیت عملکردی الگوریتم page layout، بر روی حداکثر 1 % سایت ها تاثیر گذار بود و البته خوب این الگوریتم به دلیل مبارزه با تبلیغات بیش از حد در سایت ها، در بین مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

الگوریتم EAT

بدون شک یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل E.A.T است که به تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن اشاره دارد. گوگل در سال 2013 این الگوریتم را منتشر کرد تا سئوکاران و مدیران وب سایت ها متوجه شوند گوگل به دنبال چه چیزی در صفحات وب سایت ها است. در حقیقت EEAT یکی از دستورالعمل هایی است که گوگل از آن استفاده می کند تا تعیین کند محتوا چقدر برای خوانندگان جذاب است و آیا شایسته کسب رتبه بالاتر است. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله الگوریتم EAT را بخوانید تا توضیحات مفصلی درباره آن بدانید.

این الگوریتم روی تمام جستجوها تاثیر می گذارد اما روی برخی تاثیر گذاری آن بیشتر است. مثلا اگر شما به دنبال یک کلینیک روانشناسی هستید و یا به دنبال خرید یک قرص تاثیر آن را بیشتر می بینید. EEAT تاثیر گذاری بسیار بیشتری روی سایت های پزشکی دارد.

این الگوریتم تمرکزش روی 3 دسته سایت هست:

  1. سایت هایی که با سلامت مردم در ارتباط هستن
  2. سایت هایی که با مال (سرمایه) مردم در ارتباط هستن
  3. سایت هایی که با قوانین در ارتباط هستن مانند ثبت شرکت ها

کار این الگوریتم این هست که ببین چقدر این سایت ها واقعی هستند و حرفهایی که در اونها زده میشه چقدر صحیح و قابل استناد هستن و این سایتها چقدر معتبر هستند.

الگوریتم bert

کار این الگوریتم این است که درک موتورهای جستجو از زبان انسان را افزایش دهد. در دنیای جستجوها که هر انسانی با نحوه بیان و ادبیات خود چیزی که به دنبال آن است را در گوگل جستجو می کند گوگل برای ایجاد تطابق بین جستجوها نیاز به کمک دارد. الگوریتم bert در حقیقت شبیه به یک سیستم عصبی است که که از سیستم عصبی حیوانات الهام گرفته شده است و می تواند الگوها را یاد گرفته و آنها را تشخیص دهد.

این الگوریتم نسبت به سایر الگوریتم های گوگل جدیدتره اما کارش هم جالب تره، کار این الگوریتم تحلیل محتوا و معنای دقیق (مفهوم اصلی عبارات می باشد) مثلا در یک جمله اگر کلمه شیر آمد منظور کدام شیر است (شیر خوردنی، شیر جنگل و یا شیر آب). اتفاقا گوگل برای این الگوریتم نام گذاری خیلی جالبی انجام داده چرا که این عروسک اگر برنامه هایش را دیده باشید همیشه به کلمات گیر میداد و گاها به شوخی آنها را اشتباه انتخاب میکرد.

الگوریتم Paraphrasing

این الگوریتم کارش بررسی محتوا ها در زبان های گوناگون است که اگر یک محتوا جستجو شد به زبان های دیگر اگر مورد مناسبی برای آن جستجو وجود داشت گوگل آنرا تشخیص داده و به کاربر نمایش میدهد. حتی پس از موفقیت این الگوریتم گوگل اعلام کرد که پاسخ تمام جستجو ها را حتی خودش دارد و می تواند آنها را نیز در سایت خودش نمایش دهد که ناراحتی بسیاری را نیز در پی داشت.

الگوریتم هاک

hawk به معنای قوش میباشد و از هم خانواده های دیگر پرنده شاهین می باشد که بسیار تیز بین است و کارش با نامش کاملا تطبیق دارد. این الگوریتم هم مانند الگوریتم کبوتر بخش عمده ی تمرکز خود را بر روی سئو محلی قرار میدهد.

الگوریتم گورخر

این الگوریتم کار شناسایی سایت های فروشگاهی بد را بر عهده دارد. چند نکته برای فروشگاه های اینترنی 1. نماد اعتماد را بگیرید. 2. برای مشتریان فروشگاه تجربه کاربری و رابط کاربری خوب بسازید. پس اگر به نوعی فروشگاه ندارید نیاز نیست 100% موارد و نکات این الگوریتم را رعایت کنید.

الگوریتم RankBrain

الگوریتم رنک برین از هوش مصنوعی برای تشخیص اینکه آیا نیاز کاربر برطرف شده استفاده می کند و این الگوریتم چندین مرحله خود را آپدیت کرد تا اینکه منتقدان هم از عملکرد آن راضی شدند، rankbrain بیشتر به نفع سایتهایی شد که کاربران در سایت bounce نمی کردند و حداقل 1 کلیک به سایت میدادند. یکی از نمونه های خوب سایت دیوار و می باشد که کاربر برای رسیدن به هدفش معمولا چیزی حدود 10 کلیک در سایت می کند و همچنین حداقل 4 دقیقه در سایت میچرخد. رنک برین به رفتار کاربران به شدت اهمیت میدهد.

الگوریتم هیلتاپ

Hilltop Algorithm یکی از قدیمی ترین الگوریتم های گوگل است و نزدیک به 20 سال عمر دارد، کار الگوریتم هیلتاپ بررسی و تحلیل محتوا های تخصصی است که با چندین معیار تشخیص کیفیت یک مقاله ی تخصصی را تشخیص میدهد.

الگوریتم Page Authority

کار این الگوریتم امتیاز دهی به صفحات می باشد که مخفف آنرا pa می نامیم، همچنین domain authority نیز وجود دارد که البته با همین pa به صورت مستقیم نیز در ارتباط است که آن هم قدرت دامنه ی سایت را نشان میدهد. این الگوریتم جایگزین امتیاز دامنه در گوگل شد (چون خیلی راحت میشد قوانین امتیاز گیریش رو دور زد)

اولین بار پیج آتوریتی را سایت هایی مانند moz.com ارائه دادند که البته شاید هم گوگل آنها را داشت اما منتشر نمی کرد. برای موفقیت در گرفتن بیشترین امتیاز می بایست تولید محتوای خوب و کاربردی داشته باشید و سایت های خوب زیادی به شما لینک داده باشند.(امتیاز pa , da از 0 تا 100 محاسبه می گردد که برای سایت های کوچک در محدوده ی 5 تا 15 و برای سایت های متوسط 15 تا 35 و سایت های بزرگتر از 35 تا 100 می باشد)

الگوریتم کافئین گوگل

این الگوریتم در اصل آمد تا گوگل خودش سریع تر صفحات را بررسی کند، البته همین کار هم بر رتبه ی سایت های سریع تر تاثیر بهتری گذاشت، الگوریتم کافئین هر سال آپدیت شده و جدیدا هم مهم ترین زمان بروز رسانی آن در انتهای سال 2019 بود.

الگوریتم موبایل فرندلی

خوب خوب به الگوریتم موبایل فرندلی رسیدیم، این الگوریتم جزء معدود الگوریتم هایی است که از اسمش معلوم است برای چه کاری ساخته شده، قدرت این الگوریتم رو جدی بگیرید، دوستان و مجموعه های زیادی به خاطر جدی نگرفتن الگوریتم mobile friendly خسارت و ضررهای جدی دیدن، سایتی که مدت ها در رتبه 1 گوگل بوده بعد از آمدن mobile friendly algorithm و بروز رسانی های آن در دسکتاپ به رتبه ی 2 و در موبایل به رتبه ی 9 رفته و چیزی در حدود 60% ترافیک خود را از دست داده ، مواردی که برای موبایل فرندلی باید رعایت شود:

  • رسپانسیو بودن سایت
  • سرعت لود بالا در نسخه های موبایل سایت
  • رعایت فاصله های منطقی برای اجزاء سایت
  • استفاده نکردن بیش از اندازه تبلیغات در صفحات سایت
  • استفاده از تصاویر سئو شده و با ابعاد مناسب
  • ux خوب برای کاربران موبایلی

الگوریتم YMYl

الگوریتم YMYL مخفف your money your life است و بر سایت هایی تاثیر می گذارد که با پول و زندگی مردم سر و کار دارند. سایت هایی که در حوزه ذکر شده هستند باید محتوا با کیفیت بالاتری ارائه دهند تا توسط این الگوریتم جریمه نشوند. سایت هایی که تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرند عبارتند از:

  1. سایت های تجاری
  2. سایت های دولتی و حقوقی
  3. سایت های مالی و مشاوره مالی
  4. تناسب اندام و تغذیه

اگر می خواهید تمامی سایت هایی که این الگوریتم روی آنها تاثیر می گذارد را بدانید و آن را بیشتر مورد مطالعه قرار دهید حتما مقاله الگوریتم YMYl را مطالعه کنید.

الگوریتم گوگل دنس

الگوریتم گوگل دنس واقعا کار رو برای سئو کارهای تازه کار سخت میکنه و اغلب هم اونها رو شکست میده، خیلی کار این الگوریتم جالبه، گوگل دنس به چند روش روی سایت ها آزمایش هایی انجام میده که همشون هم با تغییر رتبه سایت در نتایج گوگل انجام میشه. چند مثال جالب از الگوریتم گوگل دنس: در مواقعی سایت شما رو به صورت عمدی (آزمایشی) به عقب میبره تا عکس العمل شما رو ببینه ، در مواقعی هم سایت شما رو عمدا در نتایج بالا میاره تا بازهم ببینه چه عکس العملی از خودتون نشون میدین.

البته یک روش جالب دیگه هم گوگل دنس داره، اونم اینکه مثلا 3 تا سایت رقیب رو هر کدومشون رو برای مدت مشابهی میاره رتبه 1 و رفتار کاربر های مختلف و میزان رضایت اونها رو با الگوریتم هاش تحلیلی میکنه و هر کدوم که جلب رضایت بیشتری بکنه گوگل به اون امتیاز بیشتری میده.

الگوریتم mobilegeddon

الگوریتم موبایل گِدون یا آخر الزمان همان طور که از اسمش پیداست میخواهد به نسخه ی موبایل وب سایت ها بپردازد اما با الگوریتم موبایل فرندلی تفاوت های زیادی دارد. در mobilegeddon گوگل به غیر از ظاهر سایت یا همان ریسپانسیو بودن، به مفید بودن و کاربردی بودن نیز امتیاز می دهد. قطعا خود شما سایت هایی را مشاهده کرده اید که مقالات خوبی دارند اما ظاهر آنها خیلی جذاب نیست اما چون مفید هستند در نتایج بالاتری در گوگل قرار می گیرند.

الگوریتم payday loan

الگوریتم payday loan یکی از الگوریتم های گوگل است که برای مبارزه با سایت های اسپمر به وجود ، سایت هایی که دنبال وام دادن دروغین ، شرط بندی و کازینو به وجود آمد، حتی اسم این الگوریتم از یک وام (در کشور آمریکا) برگرفته شده. هرچند در سایت های معتبر که موتورهای جستجو رو تحلیل می کنند در مورد الگوریتم payday loan پست های جالبی گذاشتن و خیلی جاها اعلام کردن که این الگوریتم سایت های مستهجن رو هم پنالتی میکنه!! تا زمان انتشار این مقاله در سال 2020 حدود 5 مرتبه الگوریتم payday loan خودش رو آپدیت کرده.

یه کار جالبی که گوگل در ارتباط با این الگوریتم انجام داده اینه که هر 2 سال payday loan رو آپدیت کرده و چون سالهای زوج این اتفاق افتاده سال 2020 هم باید منتظر این اتفاق باشیم.

الگوریتم اپاسوم

الگوریتم موش کور گوگل

این هم یکی دیگر از الگوریتم های گوگل با نام یک حیوان جالب، possum بله موش کور، در سئو اماکن برای کسب و کارها ممکن است یک سایت برای مدتی از نتایج سئو حذف گردد، موش کور سعی دارد تا این مکان ها را به نتایج بازگرداند و به نوعی موش کور به کمک الگوریتم کبوتر آمده تا با یکدیگر نتایج سئو سایت محلی را تکمیل کنند. موش کور به شدت با الگوریتم کبوتر (برای سئو محلی) در ارتباط است. توجه کنید که در سرچ های محلی ممکن است که سایت شما حتی گاهی حذف نشده باشد و فقط با یک فیلتر اشتباه دیگر در دسترس نباشد و موش کور در پی رفع همین ایرادات است.

الگوریتم فلوریدا

الگوریتم فلوریدا نام یک الگوریتم بروزرسانی برای هسته ی گوگل است و به این علت که بعد از کنفرانسی که در شهر فلوریدا برگزار شد به اسم الگوریتم فلوریدا نامگذاری گردید.

الگوریتم فلوریدا ۲

الگوریتم فلوریدا 2 هیچ ارتباطی با الگوریتم فلوریدا قدیمی ندارد

الگوریتم گوگل فرد

این الگوریتم روی سایت هایی تاثیر گذاشت که تبلیغات زیاد و یا بک لینک فروخته بودند ، طبق آمار این سایتها 80 تا 90 درصد ترافیک ارگانیک گوگل را از دست داده اند. البته چون این الگوریتم بی نام و نشان بود یکی از توسعه دهندگان به متلک نام آنرا فرد خواند و اینگونه نامش فرد شد. نکته ی جالب، بعد از آمدن فرد این بود که 90% سایتهایی که میخواستند با محتوا های زرد و کپی و اسپم درآمد داشته باشند و پر از تبلیغات ارزان قیمت بودند سایت های خود را رها کردند چرا که برای نمونه سایتی که روزانه 10.000 بازدید داشت در عرض 3 روز بازدید آن حدود 800 نفر شد.

الگوریتم تازگی محتوای سایت freshness

این الگوریتم کار مهمی را بر دوش گرفته و آنهم اینکه اخبار و اتفاقات جدید را برای شما از محتوا های قدیمی جدا سازی می کند، این موضوع قطعا برای سئو مواردی مانند قیمت دلار که همیشه دیتای آن بروز میشود و یا موارد شبیه که نوسان دارند کاملا صدق می کند.

الگوریتم Medic update

الگوریتم Medic update همانطور که از اسمش هم پیدا ست به دنبال سایت ها پزشکی معتبر تر می گردد و سایت هایی که محتوابی خوبی تولید می کنند از این الگوریتم امتیاز خوبی کسب می کنند، اینکه گوگل سایت های یک حوزه را با دیگر سایت های این حوزه ها بررسی می کند ، قطعا نتیجه اش این خواهد بود که آن دسته از سایت هایی که در یک حوزه فعالیت می کنند با چنین الگوریتم مانند Medic update ادامه ی کار را برای متقلب های هم صنف سخت می کند.

الگوریتم SMITH

در لیست الگوریتم های گوگل algorithm را تحت عنوان برت معرفی کردیم که برای یادگیری زبان انسان منتشر شده است اما این الگوریتم تنها کلمات موجود در یک متن کوتاه را متوجه می شود و برای جملات طولانی مناسب نمی باشد. در اینجا الگوریتم اسمیت را ارائه کرده است که نسخه پیشرفته برت است و معنی و کلمات درون جملات و سندهای طولانی را به خوبی درک کرده و میفهمد. ما در سئو ایران مقاله جداگانه ای تحت عنوان الگوریتم smith منتشر کرده ایم که برای بررسی دقیق توصیه می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

الگوریتم MUM

زمانی که کاربر سوالات خود را در گوگل جستجو می کند برت و اسمیت تلاش می کنند تا متوجه شوند که کاربر به دنبال چیست و نتایج جستجویی مرتبط به آنها نشان دهند. الگوریتم mum تمام مشکلات جستجو را رفع می کند و دنیایی از اطلاعات به کاربر ارائه می دهد زیرا این الگوریتم قادر است در 75 زبان دنیا جستجو کرده و تمامی نتایج مرتبط را در یک صفحه جمع آوری کند. این algorithm برای این ارائه شده است که به سوالات پیچیده کاربران پاسخ دهد. برای اینکه بتوانید استراتژی سئو سایت خود را با آن تنظیم کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید توصیه می کنیم حتما مقاله الگوریتم mum را مطالعه کنید.

الگوریتم top heavy

الگوریتم تاپ هیوی برای مقابله با تبلیغات بیش از حد سایت ها توسط گوگل طراحی شده است. این الگوریتم گوگل بر مبای راحتی کاربران شکل گرفته و بهتر است که میزان محتوای شما نسبت به تبلیغات تان بیشتر باشد. این الگوریتم تا کنون خطری برای سایت های فارسی زبان نداشته و بیشتر به جریمه سایت های انگلیسی پرداخته است.

الگوریتم MayDay

این الگوریتم برای نمایش کلمات کلیدی مناسب و طولانی توسط گوگل شکل گرفت. در واقع این الگوریتم پشتیبان و حامی سایت های تخصصی است. google با استفاده از می دی، درک موتورهایش نسبت به کلمات کلیدی بلند را افزایش داد.

سوالات الگوریتم گوگل

1علت ایجاد الگوریتم پاندا چیست؟
در سال 2010 به دنبال افزایش تولید محتوای بی کیفیت و نارضایتی کاربران از نتیجه های جستجو، گوگل دچار بحران شد و بر روی اعتبار و سهام این شرکت تاثیر منفی گذاشت. در نهایت گوگل برای مقابله با این تهدیدات الگوریتم پاندا را ساخت و نتایج جستجو را تغییر داد و رتبه سایت هایی که محتوای باکیفیت تولید میکنند را ارتقا بخشید
2الگوریتم پنگوئن به چه مواردی واکنش منفی نشان می دهد و شما را جریمه می کند؟
رد و بدل کردن بیش از اندازه لینک ها با یکدیگر
از لینک های بی کیفیت و کم اعتبار لینک دریافت کنید
از مزرعه لینک، بک لینک دریافت کنید
نوشتن بیش از حد کلمات کلیدی
3چگونه متوجه بشویم که الگوریتم پنگوئن سایت را جریمه کرده است؟
هشدار جریمه شدن را نمایش می دهد
ناگهان شما از رتبه 2 در نتایج گوگل به رتبه 180 سقوط می کنید
بازدید از وب سایت شما به شدت افت می کند

 

الگوریتم chair

روش کار الگوریتم chair یا الگوریتم صندلی به این صورت است که گوگل بررسی میکند که، شما به چه سایت هایی لینک داده اید، اصلا به کسی لینک داده اید؟ آیا به سایت هایی که لینک داده اید سایت های معتبری هستند یا خیر.

الگوریتم/ آپدیت Big Daddy

Pirate Update

EMD (Exact Match Domain)

Quality Updates

الگوریتم بوستون
اولین آپدیت و بروزرسانی گوگل است که در سال 2003 معرفی شد، وظیفه این الگوریتم این بود که صفحات مختلف سایت ها را در بازه های کوتاه مدت تر بررسی کند. الگوریتم بوستون به عنوان اولین آپدیت و بروزرسانی الگوریتم های گوگل بود که در سال 2003 در یک کنفرانس علمی مهندسی ارائه شد.

Intrusive Interstitials

4.5/5 - (15 امتیاز)
83 / 100

4 Comments

  1. رکسانا گفت:

    دونستن این الگوریتم ها چه کمکی به ما میکنه؟ گوگل به هر حال کار خودشو میکنه

  2. SEO IRAN گفت:

    این کمک رو میکنه که اگر بخشی از نکات رو در نظر نگرفتین اونها رو با شناخت کامل از الگوریتم ها میتونید اصلاح کنید

  3. ارسلان گفت:

    این مقاله کامل ترین مقاله ای هست که در اینترنت در مورد الگوریتم ها و آموزش الگوریتم ها دیدم

    واقعا جای تقدیر و تشکر داره از شرکت سئو ایران

  4. SEO IRAN گفت:

    ممنون از شناخت و آشنایی شما با الگوریتم های موتور های جستجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو