فید سایت feed یا RSS چیست؟

فید سایت feed یا RSS چیست؟
سئو سایت

فید سایت feed یا RSS

فید راهی برای دسترسی سریع و بدون دردسر به آخرین اخبار و نوشته‌های سایت و وبلاگ هاست. یکی از اصطلاحات سئو فید سایت (feed) یا RSS که آن را در فارسی «خوراک» ترجمه می کنند، فناوری‌ است که می‌تواند گشت و گذار شما را در اینترنت متحول کند. RSS مخفف یا شکل کوتاه شده عبارت Really Simple Syndication یا Rich Site Summary است. آر اس اس چیز پیچیده‌ای نیست، اما با تمام سادگی‌اش نحوه تعامل کاربران با محتوای اینترنتی را دگرگون کرده است.

RSS چیست؟

به لطف وجود فید سایت یا RSS بدون اینکه نیاز باشد هر روز چندین بار برای بررسی تازه‌ترین تغییرات و به‌روزرسانی‌ها به سایت‌های مختلف سر بزنید می‌توانید اشتراک RSS سایت یا سایت‌های مورد نظر را فعال کنید و سپس آخرین به‌روزرسانی‌های سایت را در قالب یک فید سایت یا RSS ببینید یا آنها را از طریق یک خبرخوان RSS یا فید ریدر (feed reader) دریافت کنید.

حتما بخوانید: سئو چیست؟

چطور از فید استفاده کنیم؟

بعد از اینکه فیدخوان‌ دلخواه‌ مان رو نصب کردیم، باید آدرس فید وبلاگ‌ها یا سایت‌های موردعلاقه‌مان را به آن بدهیم تا مطالب را برای شما نمایش دهد. خوشبختانه این روزها فیدخوان‌ها به طور خودکار آدرس فید سایت‌ها رو تشخیص می‌دهند. یعنی کافی است:

  • آدرس وبلاگ یا سایت مورد علاقه ‌تان را در قسمت Add Feed فیدخوان‌تان یا جایی که با علامت + مشخص شده، وارد کنید.
  • چند ثانیه صبر کنید تا اون وبلاگ یا سایت نمایش داده شود.
  • بعد روی گزینه Done یا Add بزنید تا به فیدخوان مورد علاقه شما اضافه شود.

اضافه کردن فید به فیدلی

اگه فیدخوان ‌تان نتوانست آدرس فید سایت را پیدا کند؛ در وبلاگ یا سایت مورد علاقه‌تان دنبال علامتی تقریبا شبیه علامت وای فای بگردید. روی آن علامت کلیک کنید. بعد لینک مربوطه را کپی کنید و توی فیدخوان تان پیست کنید.

اضافه کردن فید

اضافه کردن فید به فیدلی

فیدخوان چیست؟

برای خواندن فید به یه فیدخوان نیاز دارید. خوشبختانه تعدادی زیادی فیدخوان رایگان وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. فیدخوان‌ها در 3 نسخه فراخوانی می شوند:

  1. نسخه وب
  2. دسک‌تاپ
  3. موبایل

شما می توانید از فیدخوان inoreader روی ویندوز استفاده کنید. روی گوشی اندروید خود نیز از feedly استفاده کنید. بسته به اینکه سیستم‌عامل گوشی‌تان چیست، می توانید از نسخه اندرویدی اینوریدر یا نسخه اندرویدی فیدلی استفاده کنید. هر دو فیدخوان نسخه iOS هم دارند. کافی است، اسم‌ آنها را در اپ‌استور سرچ کنید.

چرا از فید استفاده کنیم؟

برای مطالعه چندین موضوع مختلف از چند وب سایت و وبلاگ مختلف باید وقت بسیار زیادی را صرف کنید. باید تک تک به تمامی این وب سایتها و وبلاگ ها سر بزنید و آخرین مطالب آنها را پیدا کنید و بخوانید. زمان انتظار برای باز شدن صفحات اینترنتی را تحمل کنید و اینکه شما مطمئن نیستید که این وب سایت یا وبلاگ آیا به روزشده هستند یا خیر؟

دسته بندی مطالبی که می خواهید مطالعه کنید با وجود وب سایتهای گوناگون مشکل است و چندین مورد و مشکل دیگر که مطالعه را برای شما بسیار وقت گیر و مشکل خواهد کرد.

فید سایت (feed) یا RSS ابزاریست برای ساده نمودن وب گردی و مطالعه در محیط اینترنت. به کمک فید، مرور مطالب تازه سایت‌ها و وبلاگ‌ها بسیار ساده می‌شود.

طریقه عضو شدن در گوگل ریدر

فید سایت در واقع نسخه ای متنی از مطالب و محتوای یک وب سایت است. راه های بسیاری برای استفاده از فید موجود است. شما می‌توانید فید را با نصب برنامه‌های فید خوان بخوانید یا اینکه از طریق ایمیلتان فید های مورد علاقه تان را بخوانید. خبر خوان گوگل، Google Reader یک ابزار رایگان است و شما میتوانید با ساختن یک شناسه در وب سایت گوگل از تمامی ابزارهای رایگان گوگل استفاده نمائید.

طریقه عضو شدن در گوگل ریدر

عضو شدن در گوگل ریدر

مراحل استفاده از فید یا خوراک یک وب سایت یا وبلاگ

مرورگر اینترنتی را باز کنید.

با همه مرورگرهای رایج می‌توان از گوگل ریدر استفاده کرد، تفاوتی نمی‌کند که اینترنت اکسپلورر داشته باشید یا اپرا یا کروم یا فایرفاکس.

با مرورگرتان به گوگل ریدر بروید.

اگر تا به حال شناسه کاربری در گوگل ندارید، یک شناسه کاربری برای خود باز کنید. نام کاربری و پسورد خود را وارد کنید تا بتوانید از گوگل ریدر استفاده کنید.

آدرس فید سایت یا وبلاگ مورد نظر را پیدا کنید.

معمولا به راحتی می توان در وبلاگ ها خروجی فید یا RSS را پیدا کرد. در صفحه اصلی وب سایت مورد نظر به دنبال آیکون ها و لینک های مورد استفاده برای فید بگردید. معمولا این آیکون ها به دلیل اهمیت آنها به راحتی توجه شما را جلب خواهند کرد. اگر چنین آیکون و لینکی پیدا کردید، کافی است، آدرسی را که این تصاویر یا لینک‌ها به آن اشاره دارند را کپی کرده و در گوگل ریدر اضافه کنید.

چطور مشترک یک فید یا RSS شویم؟

فرض را بر این بگیریم که به ده سایت علاقه دارید و می‌خواهید همیشه و هر روز در جریان آخرین مطالب و اخبار آن‌ها قرار داشته باشید. در حالت عادی به امید مشاهده یک مطلب تازه به سایت اول مراجعه می‌کنید، اما از آخرین باری که به آن سرزده‌اید چیز جدیدی منتشر نشده و بنابراین باید بعداً به این وب‌سایت مراجعه کنید و آن‌قدر این روند را ادامه بدهید تا صاحب آن وب‌سایت، سایتش را به روز کند.

طبیعتاً چنین کاری چه برای یک سایت و چه برای ده سایت، خسته کننده، وقت‌گیر است. بنابراین به جای اینکه وقت خود را این‌طور هدر بدهید می‌توانید از موضوع این مطلب، یعنی RSS کمک بگیرید؛ به این ترتیب:

  • ابتدا وارد سایتی بشوید که می‌خواهید در جریان آخرین به‌روزرسانی‌های آن قرار داشته باشید؛
  • آیکن RSS (معمولاً به رنگ نارنجی) یا لینک اشتراک در RSS را پیدا و روی آن کلیک کنید.
  • معمولاً با کلیک بر روی آیکن یا لینک اشتراک RSS آدرس فید RSS سایت در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته اغلب وب‌سایت‌هایی که موضوعات گوناگونی را پوشش می‌دهند برای هر موضوع یک فید جداگانه دارند که می‌توانید متناسب با علایق خود فیدهای موضوعات مورد نظرتان را انتخاب کنید. در این مرحله باید آدرس یا آدرس‌های فید یا فیدهای RSS مورد علاقه خود را کپی کنید.
  • آدرس‌هایی که کپی کرده‌اید را در RSS خوان مورد علاقه خود وارد کنید. حالا شما مشترک آن فیدهای RSS شده‌اید و هر زمان که بخواهید با مراجعه به RSS خوان می‌توانید همه آن‌ها را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از RSS خوان‌ها فعال‌سازی اشتراک در فیدهای RSS مختلف و معمولاً متناسب با اطلاعاتی که از شما گرفته‌اند را نیز پیشنهاد می‌دهند که می‌تواند یک قابلیت کاربردی و مفید به شمار بیاید.

مزایای فید سایت یا RSS چیست؟

RSS برای هر دو طرف یعنی کاربر و سئو سایت مزایای زیادی دارد که در اینجا برخی از مهم‌ترین موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد.

اصلی ترین مزیت های استفاده از RSS عبارتند از:

  • آگاهی از آخرین اخبار و اطلاعات: RSS به شما امکان می دهد تا به صورت خودکار از آخرین اخبار و اطلاعات وبسایت های مورد علاقه خود مطلع شوید. این امر می تواند به شما کمک کند تا در جریان آخرین رویدادهای دنیا باشید و از آخرین محصولات و خدمات مطلع شوید.
  • صرفه جویی در زمان: RSS به شما امکان می دهد تا بدون نیاز به بازدید از وبسایت ها، محتوای آن ها را مشاهده کنید. این امر می تواند به شما کمک کند تا زمان خود را صرف کارهای مهم تری کنید.
  • سازگاری با دستگاه های مختلف: RSS با اکثر دستگاه های مختلف، از جمله رایانه های شخصی، تلفن های همراه و تبلت ها سازگار است. این امر به شما امکان می دهد تا محتوای مورد علاقه خود را در هر زمان و مکانی مشاهده کنید.

علاوه بر این مزایا، RSS می تواند برای اهداف دیگری نیز استفاده شود، از جمله:

  • اشتراک گذاری محتوا: می توانید محتوای وبسایت خود را از طریق RSS با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • تغذیه اخبار: می توانید از RSS برای ایجاد تغذیه اخبار شخصی خود استفاده کنید.

پیگیری تغییرات: می توانید از RSS برای پیگیری تغییرات در وبسایت ها استفاده کنید

مزایای فید یا RSS

مزایای فید یا RSS چیست؟

 کاربردهای RSS

علاوه بر آگاهی از عناوین جدید و آخرین به‌روزرسانی‌های وب‌سایت‌های مورد علاقه خود می‌توانید با مقاصد و اهداف دیگری نیز از RSS استفاده کنید.

از جمله از کاربردهای فید (feed) یا RSS می توان گفت:

  • اطلاع رسانی نسبت به عرضه محصولات جدید در فروشگاه،
  • اطلاع رسانی نسبت به انتشار خبرنامه‌های جدید، از جمله خبرنامه‌های ایمیلی،
  • هشدارهای مربوط به آب و هوا و سایر تغییرات مهم یا اضطراری،
  • اطلاع رسانی درباره اضافه شدن اطلاعات جدید به بانک اطلاعاتی یا یک عضو تازه به یک گروه

جمع بندی

استفاده از فید (feed) یا RSS در سال‌های اخیر روند صعودی پیدا کرده است. دلیل این رشد این است که فید برای کاربران وب‌سایت‌ها یک ابزار ساده و کارآمد در جهت دریافت سریع و گلچین شده محتوا محسوب می‌شود و برای صاحبان وب‌سایت‌ها نیز روش مؤثر و آسانی برای ترویج محتوا بدون نیاز به تبلیغ یا استفاده از استراتژی‌های هزینه‌بر یا پیچیده است. با توجه به این سادگی و کارآمدی، وجود فید RSS در وب‌سایت‌ها ضرورتی است که نباید نسبت به آن سهل انگاری کرد. برای راه اندازی فید سایت با مشاور سئو ایران در ارتباط باشید.

2.7/5 - (35 امتیاز)
89 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 9 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو