کاهش میزان Bounce rate

Bounce rate چیست؟
سئو سایت

بعد از مدت زمان کوتاهی که وارد دنیای وب می شوید بدون شک با بحث هایی همچون ترافیک وب سایت و سئو روبرو خواهید شد و بدون شک مفهوم و اصطلاح Bounce rate را نیز خواهید شنید.

بسیاری از نرم افزارهایی که برای وضعیت و ترافیک وب سایت ها مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار می گیرند این قابلیت را دارا می باشند که در مورد Bounce rate نیز اطلاعات و گزارش هایی را به شما ارائه دهند.

ما قصد داریم در مقاله امروز به این موضوع بپردازیم که Bounce rate چیست؟ و کاهش میزان Bounce rate بر سئو سایت چه تاثیری دارد.

همانطور که می دانید ابزارها و سرویس هایی همچون Google Analytics و Alexa از جمله سرویس هایی هستند که می توانند به شما نشان دهند میزان رتبه و ترافیک سایت شما می باشند.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال برایتان توضیح دهم. فرض کنید که شما از سرویس الکسا(که البته دیگر بسته شده) و similarweb جایگزین آن شده، برای ارزیابی سایت شیپور استفاده کنید در قسمتی از گزارش خود با عنوانی به اسم نرخ بانس مواجه خواهید شد که اعداد نشان داده شده برای شما به صورت معمولی در طول روز تغییر می کنند. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

نرخ پرش

Bounce rate

Bounce rate چیست؟

برای تعریف اینکه Bounce rate معانی متفاوتی وجود دارد. در واقع Bounce rate به معنای نرخ پرش می باشد یعنی زمانیکه کاربران وارد وب سایت شما می شوند بدون اینکه بخواهند صفحه ای از صفحات وب سایت شما را مشاهده کننده از سایت شما خارج می شوند.

در حقیقت نرخ پرش یا Bounce rate به میزان حضور کاربران در سایت شما بستگی ندارد بلکه معیار اصلی آن میزان جذابیت سایت و پشتیبانی سایت برای کاربران می باشد.

میزان موفقیت یک وب سایت از لحاظ اینکه آن سایت برای کاربرانش جذاب بوده است یا خیر براساس آمار بازدیدکنندگان سایت در طول شبانه روز سنجیده می شود. زمانیکه شما در ابتدای راه هستید و تازه چند ماهی می شود که سایت خود را راه اندازی کرده اید آن آمار می تواند میزان نفوذی که سایت شما دارد و عملکرد بازاریابی وب سایت شما را مورد ارزیابی قرار دهد اما بعد از اینکه در دنیای وب به خوبی جای خود را باز کردید چیزی که دارای اهمیت می شود حفظ کاربرانی است که وارد سایت شما شده اند و تبدیل شدن آنها به مشتریان نهایی می باشد.

نرخ پرش یا همان Bounce rate به شما نشان خواهد داد که کاربران تا چه حدی توانسته اند با محیط سایت شما ارتباط برقرار کرده و ترغیب شده اند که به دیگر صفحات سایت نیز سری بزنند.

شاید در نگاه اول بگویید که این موضوع و نرخ پرش یک فاکتور منفی می باشد و میزان بالای آن نشانه ضعف شما در مدیریت وب سایت می باشد. اما باید به شما یادآوری کنیم که مهم ترین فاکتور در سئو سایت برای سنجش موفقیت سایت تعداد کاربرانی است که به مشتریان ثابت و وفادار سایت شما تبدیل شده اند. این افرادی کسانی هستند که هر چند وقت یکبار به سایت سر زده و مطالب و خدمات بروزرسانی شده وب سایت را پیگیری می کنند.

بنابراین اگر وب سایت شما دارای محتوایی باشد که کاربران تنها یکبار بخواهند آن را مطالعه کنند و تنها یکبار وارد سایت شوند بررسی نرخ پرش می تواند به شما کمک کرده تا بتوانید معیارهای مناسب تری را برای موفقیت سایت خود به وجود آورید.

تحلیل بازگشت Bounce rate سایت

با توجه به این موضوع که سیستم های آمارگیر حجم بسیار بالایی از اطلاعات را در اختیار مدیران وب سایت ها می گذارند نیاز به تحلیل و بررسی های دقیق دارند و عدم این بررسی می تواند استباهاتی را در پی داشته باشد.

برای تحلیل و بررسی نرخ پرش(Bounce rate) و تصمیم گیری صحیح و به جا درباره آن باید بازدیدکنندگان وب سایت ها را براساس نحوه ورود آن ها به سایت دسته بندی و مورد بررسی قرار داد و هریک را به صورت جداگانه باید تحلیل کنید.

Bounce rate را بر چه اساسی بسنجیم؟

اگر تا به اینجا با دقت مقاله امروز را مطالعه کرده باشید می توانید پاسخ سوال خود را که حال دانستیم Bounce rate چیست؟ اما آن را برچه اساسی باید بسنجیم و چگونه متوجه کاهش میزان Bounce rate شویم.

ما با چند نکته کوتاه کمک خواهیم کرد تا بتوانید راحت تر به پاسخ سوال خود دست پیدا کنید.

گفتیم که Bounce rate معمولا یک اتفاق خوب می باشد زیرا به شما نشان می دهد که تا چه میزان توانسته اید تعامل عمیق تری را با کاربران خود به وجود آورید.

Bounce rate سایت خود را با متوسط کسب و کاری که در آن فعالیت دارید مورد سنجش قرار دهید مثلا اگر در زمینه طراحی سایت فعالیت دارید بانس سایت خود را در سرویس های الکسا چک کرده و سپس به سراغ وب سایت های رقیب بروید و رتبه آن ها را نیز در الکسا با رتبه خود مقایسه کنید.

کار دیگری که برای سنجش بانس می توانید انجام دهید این است که آن را با گذشته خودتان مورد سنجش قرار دهید که برای این کار بهترین شکل ارزیابی استفاده از تست a/b می باشد. شما با تغییر دادن یک بخش از سایت خود رفتار بازدیدکنندگان آن را با رفتار گروه دیگر مورد مقایسه قرار دهید.

Bounce Rate

کاهش Bounce Rate

کاهش میزان Bounce rate

کاهش میزان Bounce rate در سئو سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد زیرا گوگل توسط آن به کارایی و مفید بودن سایت شما پی خواهد برد و اگر این موضوع توسط گوگل برای کاربران سایت شما ثابت شود که سایت مورد نظر معتبر نمی باشد بدون شک سایت شما با کاهش رتبه مواجه خواهد شد.

عوامل مختلفی وجود دارند که نشان می دهند نرخ پرش وب سایت شما بالا رفته است و یا خیر. اگر شما بتوانید عوامل اصلی نرخ پرش سایت را شناسایی کنید بدون شک می توانید رتبه سایت خود را بهبود بخشید.

عوامل کاهش دهنده Bounce rate

در مطلب بالا به این موضوع اشاره کردیم که عوامل متعدد بسیاری وجود دارند که باعث کاهش میزان Bounce rate می شوند که ما در ادامه میخواهیم به اصلی ترین این عوامل اشاره کوتاهی داشته باشیم.

  • ترافیک غیر هدفمند
  • کندی سرعت سایت
  • واکنش گرا نبودن طراحی سایت
  • ساختار گرافیکی و هدفمند سایت

ترافیک غیر هدفمند

اولین موضوعی که می خواهیم درباره کاهش میزان Bounce rate به آن بپردازیم ترافیک غیرهدفمند در سئو سایت می باشد. ترافیک غیر هدفمند از آنجایی که با اهداف سایت فاصله کمی دارد موجب می شود سایت برای کاربران یک سایت بی مصرف شناخته شود و نتوان کاربران زیادی را جذب کرد.

کندی سرعت سایت

یکی از مشکلات عمدهای که بسیاری از وب سایت های ایرانی با آن مواجه هستند کندی سرعت سایت می باشد که این موضوع به شدت آزار دهنده و مخرب می باشد.

زمانیکه کاربران نتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن در وب سایت شما به صفحات مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند بدون شک بلافاصله سایت را ترک خواهند کرد که این موضوع به ضرر شما و سایت شما می باشد

بنابراین وب سایت هایی که با مشکل کندی سرعت سایت مواجه هستند ، نرخ فرار و بانس ریت زیادی دارند.

واکنش گرا نبودن طراحی سایت

همانطور که می دانید این روزها تعداد افرادی که توسط تلفن های هوشمند در دنیای اینترنت چرخ می زنند بیشتر از افرادی است که از کامپیوترهای شخصی استفاده می کنند. بنابراین اگر طراحی سایت شما ریسپانسیو و یا واکنشگرا نباشد بدون شک مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت یکی از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین این مشکلات دسترسی نداشتن آسان کاربران به سایت می باشد.

ساختار گرافیکی و هدفمند سایت

با توجه به این موضوع که کاربران تنها چند ثانیه را برای رسیدن به هدفشان در سایت شما می گذرانند و اگر به این موضوع پی برند که در سایت شما به آنچه می خواهند نمی رسند بلافاصله سایت را ترک خواهند کرد زیرا سایت های دیگری برای انتخاب دارند.

با این تفاصیل شما باید طراحی سایت خود را به گونه ای انجام دهید که دسترسی برای کاربران راحت باشد و آن ها را گیج نکند.

از تبلیغات بیش از اندازه در وب سایت خودداری کنید کاربران به هیچ وجه از تبلیغات زیاد استقبال نخواهند کرد.

حرف آخر

Bounce rate تنها یک شاخص می باشد که شاخص ها همیشه و در هر مرحله ای نمی توانند مفید باشند بنابراین به خطر داشته باشید که شاخص ها همان قدر که می توانند مفید باشند این قابلیت را نیز دارا هستند که شما را گمراه کنند.

دقت داشته باشید که گرفتار بازی های بیهوده و بهینه سازی یک شاخص نامرتبط نشوید. در انتها امیدواریم که مانند مقاله های قبلی در سئو ایران توانسته باشیم بار دیگر به شما کمک کنیم تا یک وب سایت موفقی را راه اندازی نمایید و جایگاه مناسبی را در نتایج موتورهای جستجو بدست آورید.

آموزش های مرتبط با bounce rate

Untitled 1 3

Bounce rate چیست؟

Untitled 3

AMP چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)
83 / 100

1 Comment

  1. الهام بخش آزادی گفت:

    Bounce rate فقط برای الکسا مهمه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 14 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو