الگوریتم RankBrain

الگوریتم رنک برین

الگوریتم Rank Brain

در این آموزش همراه سئو ایران باشید تا یکی دیگر از مهم ترین الگوریتم های گوگل را باهم بررسی و تحلیل کنیم، الگوریتم رنک برین rankbrain قطعا یکی از مواردی است که همه سئو کاران و مدیران سایت ها بايد به آن مسلط باشند همین rankbrain می باشد که یکی از پیچیده ترین عملکرد ها را در بین الگوریتم های دیگر دارد.

همانطور که می دانید گوگل پی در پی در حال به روز رسانی الگوریتم های خود است یکی از الگوریتم های گوگل که مانند هوش مصنوعی عمل می کند الگوریتم RankBrain است که به گوگل کمک میکند نتایج جستجو را براساس رفتار کاربران بهینه سازی کند.

الگوریتم Rank Brain

Rank Brain

الگوریتم RankBrain حجم زیاد داده های کیفی را به کمی تبدیل میکند.(خود این نشان می دهد که این الگوریتم چقدر پیچیده است) حدود 15% از جستجوهای گوگل در روز برای اولین بار هستند که جستجو شده اند(مثلا فوت یک هنرمند)، بنابر این برای این الگوریتم، مشاهده موارد جستجوی جدید امری عادیست، این الگوریتم با استفاده از داده های پردازش شده قبلی و جمع آوری و گردآوری آنها در حافظه ی خود، RankBrain می تواند بر اساس موارد جستجوی مشابه (خصوصا اطلاعات گذشته)، خروجی مناسبی برای موارد جستجوی جدید داشته باشد. برای مثال : اگر مهران مدیری فوت کند (خدای ناکرده) قطعا نتیجه جستجوی علت فوت مهران مدیری را سایت های خبری و اخبار هنرمندان (مانند تابناک و نمناک) نمایش خواهند داد. نه سایتی مثل دیجی کالا و یا ورزش 3 / در هر حال این مثال همه چیز را برای سئو کارهای جوان مشخص تر کرد.

الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟

دنیای سئو به سرعت در حال تغییر و تحول می‌باشد و قوانین موتورهای جستجو نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند. تمامی موتورهای جستجو از جمله گوگل، با پیشرفت و افزایش روز به روز کیفیت سایت ها، حساسیت‌های بیشتری را در رتبه‌بندی سایت‌ها به خرج می‌دهند تا رضایت کاربران خود را جلب کرده و آن‌ها را حفظ کنند. از این رو فاکتورهای بسیار زیادی را در تشخیص سایت‌های برتر در میان نتایج بررسی می‌کنند که این فاکتورها و قوانین تحت عنوان الگوریتم‌های گوگل، تقریبا هر چند ماه یک بار به روزرسانی می‌شوند.

در جدیدترین تغییرات الگوریتم‌های گوگل، از هوش مصنوعی جهت تشخیص صحیح‌تر ارتباط معنایی محتوای صفحات با جستجوی کاربر استفاده می‌شود که باعث می‌شود نتایج دقیق‌تری در موتور جستجوی گوگل به نمایش دربیاید. یکی از الگوریتم‌های گوگل که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده است، الگوریتم رنک برین گوگل نام دارد که در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی آن بپردازیم.

الگوریتم Rank Brain

الگوریتم Rank Brain گوگل

در سال ۲۰۱۳ گوگل با طراحی الگوریتم مرغ مگس خوار مدلی را بر رتبه‌بندی نتایج خود تعریف کرد که در آن، ارتباط معنایی محتوای صفحات از طریق تکرار کلمات کلیدی در متن آن‌ها شناسایی می‌شد. اما مدت زیادی طول نکشید تا این الگوریتم نه چندان کارآمد، فضای رقابت را برای یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه باز کند؛ و آن هم چیزی نبود جز به وجود آمدن تعداد زیادی صفحه وب با محتوای بی‌ارزش صرفا بر پایه تکرار کلمات کلیدی. همین موضوع باعث شد تا با سوء استفاده سئوکاران کلاه سیاه از این قضیه، بسیاری از سایت‌هایی که محتوای معتبر و با ارزشی داشتند ولی تعداد تکرار کلمه کلیدی در آن‌ها قابل توجه نبود، به قعر نتایج گوگل سقوط کنند.

خوشبختانه گوگل خیلی زود متوجه عواقب بر جای مانده از الگوریتم مرغ مگس خوار شد و با تشخیص Keyword Stuffing در صفحات، سایت‌هایی را که با سوء استفاده از آن الگوریتم به استفاده چگالی کلمه کلیدی بیش از ۳ درصد پرداخته بودند را جریمه کرد. اما با افزایش استفاده از فایل‌های صوتی و ویدئویی در محتوای صفحات و همچنین افزایش کیفیت متون استفاده شده در آن ها، نیاز به الگوریتم‌هایی بود تا فارغ از کلمه کلیدی بتوانند به ارتباط معنایی محتوای صفحه با جستجوی کاربران گوگل پی ببرند.

از این رو موتور جستجوی گوگل با استفاده از هوش مصنوعی (AI) در برخی به روزرسانی‌های الگوریتم خود، تحول بزرگی را در رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج خود ایجاد کرد. از جمله الگوریتم‌های گوگل که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده‌اند می‌توان به الگوریتم Neural Matching، الگوریتم Bert و الگوریتم Rank Brain اشاره کرد. مجموعه این الگوریتم‌ها شبکه‌ای متصل به هم تحت عنوان هسته عصبی گوگل یا همان Neural Core را تشکیل می‌دهند که هدف اصلی آن، آنالیز هوشمندانه‌ی صفحات وب فارغ از کلمه کلیدی می‌باشد. از آن جایی که هر یک از این الگوریتم‌ها فاکتورهایی متفاوت را جهت رتبه‌بندی سایت‌ها بررسی می‌کنند، فعالیت آن‌ها مکمل یکدیگر می‌باشد.

الگوریتم رنک برین گوگل در اکتبر سال ۲۰۱۵ جهت خنثی کردن آثار منفی الگوریتم مرخ مگس خوار طراحی شد. این الگوریتم با بهره گیری از هوش مصنوعی، از ماشین‌های کامپیوتری جهت یادگیری و تشخیص مفاهیم استفاده کرده که اصطلاحا به آن الگوریتم‌های یادگیری ماشین گفته می‌شود.

الگوریتم رنک برین به گفته کارشناسان و با شواهد موجود چندین بار در سال 2022 بروز شد.

زنک برین قطعا در سال 2023 به شدت اهمیت پیدا میکند.

الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟

رنک برین الگوریتمی است که تئوری ثابتی نداشته و در طول زمان همواره در حال تغییر و افزایش سطح یادگیری ماشینی می‌باشد. از این رو، با گذشت زمان این الگوریتم روز به روز هوشمند‌تر شده و نتایج دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. الگوریتم رنک برین گوگل در ۱۵ درصد از کل جستجوهای گوگل اعمال می‌شود و سومین عامل موثر در رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل می‌باشد. برای این که بدانید این الگوریتم چگونه کار می‌کند، این مقاله را دنبال کنید.

  1. اولین گام در عملکرد الگوریتم Rank Brain تشخیص معنا و مفهوم کوئری‌های جستجوی کاربران می‌باشد که در تشخیص آن، بر اساس منطقه جغرافیایی، تاریخچه مرورگر کاربران و… می‌باشد. از این رو با وجود الگوریتم رنک برین ممکن است در نتایج جستجو سایت‌هایی را مشاهده کنید که در توضیحات آن‌ها به جای کلمه کلیدی مد نظر شما، کلمات مترادف آمده اند.
  2. گام بعدی توسط این الگوریتم، تحلیل رفتار کاربران می‌باشد. پس از رتبه‌بندی سایت‌ها مطابق رنک برین، رفتار کاربران پس از ورود به سایت‌ها تحلیل شده و سایت‌هایی که بیشترین سطح رضایت و تعامل را از کاربران خود دریافت می‌کنند، در صدر نتایج گوگل قرار خواهند گرفت. در این جا فاکتورهایی مانند Bounce rate یا همان نرخ پرش سایت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
رنک برین چگونه کار می کند

عملکرد رنک برین

کارهایی که الگوریتم RankBrain انجام می دهد

بعد از آشنایی با الگوریتم RankBrain شاید به این موضوع فکر کنید که استراتژی سئو سایت خود را تغییر دهید و این تغییر استراتژی را برای وب سایت خود لازم و ضروری بدانید مخصوصا سایتهایی که سئو وب سایتشان به بک لینک وابسته است. در ادامه به کارهایی اشاره خواهیم کرد که الگوریتم رنک برین انجام می دهد و این کارها عبارتند از:

  • عبارت مورد جستجو را تفسیر میکند
  • قصد و هدف از جستجو را شناسایی می کند
  • نتایج را از دیتابیس انتخاب می کند

بهینه سازی سئو سایت برای Rank Brain

نکته ای را که باید درباره الگوریتم رنگ برین بدانید این است که این الگوریتم مانند دیگر الگوریتم های گوگل همچون الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن نیست.

در الگوریتم های قبلی همچون الگوریتم پنگوئن متوجه شدیم که از پنالتی شدن سایت چگونه جلوگیری کنیم، اما الگوریتم RankBrain مدلی مفهومی است و نمی توان وب سایت را با آن و به شکل خاصی بهینه کرد. با در نظر گرفتن این موضوع که در الگوریتم رنک برین سیستم هوش مصنوعی به کار رفته است نقش سئو کلاه سیاه کم رنگ تر می شود و با متمرکز شدن بر سئو کلاه سفید رتبه و جایگاه بهتری را برای وب سایت ها فراهم می کند. و این موضوع باعث می شود کاربران با جستجوهایی که انجام می دهند نتایج نزدیکتری را بدست آورند.

الگوریتم RankBrain

الگوریتم RankBrain گوگل

وظایف مهم الگوریتم RankBrain

الگوریتم RankBrain هم مانند دیگر الگوریتم های گوگل برای بهتر شدن سئو وب سایت ها یک سری وظایف مهم دارد که با انجام دادن آن ها می توان وب سایت کامل و جامع داشت. از وظایف مهم الگوریتم RankBrain می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. درک کلمات کلیدی جست و جو شده توسط کاربران
  2. آنالیز تعامل کاربر با نتایج جست و جو

بنابراین الگوریتم رنک ‌برین بیشترین تمرکز خود را بر روی رفتار کاربران و معیارهایی همچون نرخ کلیک، زمان ماندگاری کاربر برروی سایت، محتوای با ارزش و صحیح از لحاظ فهم و گرامری، لینک ‌‎های داخلی، خارجی مرتبط و کلمات و عبارات مفهومی قرار داده است.

توجه نمایید برای موفقیت در سئو باید به همه ی الگوریتم ها توجه کنید نه اینکه یکی از الگوریتم ها رو بخوانید و یادبگیرید بعد برید روی همون یه مورد کار کنید بلکه باید به صورت موازی روی همه الگوریتم ها کار بشه که در سئو سایت موفق بشید.(این رو هم باید بدونیم که در برخی کلمات برخورد الگوریتم های گوگل با کلمات دیگر متفاوته)

سوالات متداول درباره الگوریتم رنک برین گوگل

1معروف ترین الگوریتم هایی که با استفاده از فناوری AI ساخته شده اند کدامند؟
شناخته شده‌ترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل عبارتند از: رنک برین، تطبیق عصبی و Bert.
2الگوریتم مرغ مگس خوار چه معایبی دارد؟
مطابق الگوریتم مرغ مگس خوار، سایت‌هایی در صدر نتایج گوگل قرار می‌گرفتند که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده می‌کنند.
3الگوریتم Rank Brain چیست؟
الگوریتم رنک برین بر پایه هوش مصنوعی بوده و نزدیک‌ترین ارتباط معنایی با جستجوی کاربر را به راحتی کشف می‌کند.
4.2/5 - (11 امتیاز)
82 / 100

3 Comments

  1. حصیبی گفت:

    چطور بدونیم در الگوریتم rank brain موقعیت خوبی داریم و شرایط الگوریتم rank brain رو بدست آوردیم

  2. SEO IRAN گفت:

    الگوریتم رنک برین به سایت هایی تعلق میگیره که سابقه خوبی دارن و دامینشون هم بیش از 2 سال قدمت داره
    یکی از راه های تشخیص اینکه در الگوریتم rankbrain قرار گرفتید ، اینه که وقتی در حوزه فعالیت سایت مطلبی منتشر می کنید اون رو در کمتر از یک روز در صفحه اول و دوم گوگل می بینید.

  3. پریسا پیرانی گفت:

    سیستم هوش مصنوعی در الگوریتم RankBrain چطور عمل میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + پنج =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو