الگوریتم موبایل فرندلی

الگوریتم موبایل فرندلی

الگوریتم موبایل فرندلی

در این مقاله می خواهیم شما را با الگوریتم موبایل فرندلی گوگل آشنا کنیم این الگوریتم برای بهینه سازی و سئو سایت ها برای موبایل، معرفی شده است و در راستای جلب رضایت کاربران موبایل می باشد. ایده طراحی الگوریتم موبایل فرندلی زمانی از سمت گوگل گرفته شد که آمارها نشان می دهد بیش از 80 درصد از جمعیت در سراسر جهان از موبایل برای جستجو در اینترنت استفاده می کنند

موبایل فرندلی بودن به این معنا است که وب سایت شما به شیوه ایی کاملا استاندارد، طراحی و پیاده سازی شده باشد که در موبایل به خوبی قابل مشاهده باشد و کاربران بتوانند به راحتی از قسمت های مختلف آن بازدید کنند. گوگل برای کمک کردن به مدیران سایت، ابزار page speed insights را معرفی کرد تا به وسیله این ابزار بتوانند وب سایت خود را با توجه به استانداردها و اهداف الگوریتم موبایل فرندلی پیاده سازی کنند لینک سایت خودتان را می توانید در این ابزار وارد کنید و برای شما مشخص می کند که آیا سایت شما متناسب با استاندارهای لازم جهت نمایش مناسب محتوا در صفحات موبایل را دارد یا خیر.

دلیل اهمیت الگوریتم موبایل فرندلی

دلیل اهمیت الگوریتم موبایل فرندلی

الگوریتم موبایل فرندلی بر روی نتایج جستجو توسط موبایل تاثیر می گذارد آن دسته از سایت هایی که به درستی قابلیت موبایل فرندلی را در سایت خود اجرا کرده اند از سمت گوگل امتیاز مثبت دریافت می کنند و جز وب سایت هایی محسوب می شوند که در نتایج اولیه گوگل به نمایش در می آیند و همچنین در نزد کاربران نیز اعتبار و ارجحیت پیدا می کنندزیرا لازم نیست که در زمان بازدید مجبور باشند که صفحه را زوم یا اسکرول کنند.

ودر مقابل هم وب سایت هایی هستند که هیچ اهمیتی به نقش تاثیر گذار الگوریتم موبایل فرندلی در نتایج رتبه بندی نمی دهند یا از این موضوع آگاهی ندارند ولی باعث می شود که از نظر گوگل یک سایت غیر معتبر در نظر گرفته بشوند که هیچ اهمیتی به رضایت کاربران نمی دهند.

دلیل اهمیت الگوریتم موبایل فرندلی

سایت هایی که قابلیت موبایل فرندلی را در پیاده سازی می کنند با افزایش رتبه مواجهه می شود. الگوریتم موبایل فرندلی تمام زبان های مختلف جهان را در نتایج جستجو در بر می گیرد. در زمان ایجاد ویژگی موبایل فرندلی در صفحات، گوگل تنها آن صفحه هایی را در نظر می گیرد که این خاصیت را دارا هستند، یعنی اگر صفحه ایی از سایت فاقد این معیار باشد در رتبه بندی در نظر گرفته نمی شود.

استاندارهای اجرایی موبایل فرندلی

استاندارهای اجرایی موبایل فرندلی

چرا موبایل فرندلی به یک فاکتور رتبه بندی در گوگل تبدیل شده است؟

گوگل همواره در تلاش است تا بهترین نتایج را به کاربران ارائه دهد و با توجه به اینکه بیشتر جستجوها با موبایل انجام می شود. با بررسی یک وب سایت توسط الگوریتم موبایل فرندلی تضمین می شود که کاربر موبایل به تمامی اطلاعات موجود در صفحه دسترسی داشته باشد. اگر وب سایت شما محتوای مفیدی به کاربران ارائه دهد اما در نسخه موبایل قابل نمایش نباشد سایت شما نمی توانید مناسب ترین نتیجه برای کاربر باشد پس به او نمایش داده نمی شود.

استاندارهای اجرایی موبایل فرندلی

  1. انتشار تصاویر بهینه سازی شده در ابعاد استاندارد
  2. بارگذاری یا لود صفحات در کم تر از 2 ثانیه
  3. استفاده بیش از اندازه از تبلیغات ممنوع است هرگز این کار را انجام ندهید
  4. موارد استفاده ازالگوریتم موبایل فرندلی
  5. استفاده از این الگوریتم همواره برای شما به صورت شفاف مشخص می کند که کاربران می توانند به وسیله موبایل های خود سایت شما را به خوبی ببینند
  6. موارد استفاده این ابزار حرفه ایی برای مدیران سایت، برای کارشناسان سئو، طراحان وب سایت، بازاریابان دیجیتالی می باشد

معیارهای یک سایت سازگار با موبایل چیست؟

گوگل هر url از سایت شما را بصورت جداگانه توسط الگوریتم موبایل فرندلی بررسی می کند و اگر صفحه ای از سایت برای نسخه موبایل بهینه شده نباشد بسرعت گوگل متوجه این امر شده و آن را از نتایج جستجو حذف می کند. 4 معیار زیر برای سنجش موبایل فرندلی بودن یک سایت در نظر گرفته می شوند:

  1. متن در حالت عادی قابل خواندن باشد و نیازی به زوم کردن نباشد
  2. اندازه محتوا با اندازه صفحه نمایش همخوانی داشته باشد و کاربر نیاز به اسکرول افقی نداشته باشد
  3. بین لینک ها فاصله وجود داشته باشد و کاربر مشکلی برای کلیک روی لینک دلخواه خود نداشته باشد
  4. متن صفحه justify شده باشد

سرچ کنسول گوگل مشکلات هر سایت را نمایش می دهد تا وبمستران متوجه شده و آن را رفع کنند. همچنین برای بررسی اینکه سایت موبایل فرندلی است یا خیر می توانید از ابزار خود گوگل یعنی سایت زیر استفاده کنند.

https://search.google.com/test/mobile-friendly

چگونه سایت را به موبایل فرندلی ارتقا بدهیم؟

اگر شما قصد دارید که سایت خود را برای افرادی که جستجوهای خود در اینترنت را با موبایل انجام می دهند نمایش بدهید باید کد زیر را در بخش هد سایت بنویسید

<Head>

< mata name= “viewport”

Content=” width=device-width,initial-scale=1,minmum-scale=1,maximum-scale=1.0”>

</head>

پس به راحتی می توانید خودتان با اضافه کردن همین چند خط کد ساده این قابلیت را در سایت ایجاد کنید تا گوگل سایتتان را در جست جوها به نمایش بگذارد. نکته ایی که باید بدانید این است اگر این کد را وارد نکنید گوگل مطالب شما را فقط در نسخه ویندوز نمایش می دهد چون سایت شما را فاقد نسخه موبایل می داند

پس دقت کنید و حواستان باشد که این دستور کد را در وب سایت خود بنویسید و کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنید و باعث افزایش نرخ بازدید سایت بشوید و بر روی سئو تاثیر مثبت بگذارید.

آیا در موبایل فرندلی خطا ایجاد می شود

ایراد در موبایل فرندلی بودن سایت

آیا در موبایل فرندلی خطا ایجاد می شود

بله در الگوریتم موبایل فرندلی خطاهایی رخ می دهد که اصلی ترین آن عدم برقراری میان سایت شما و سایت اصلی است در این زمان پیغام page is not mobile friendly برای شما نمایش داده می شود حتی ممکن است این حالت در صورتی باشد که شما تمام استانداردهای موبایل فرندلی را به خوبی رعایت کرده باشید

علت این خطا چه می تواند باشد؟ رخ دادن این خطا دو علت دارد، اولین علت می تواند این باشد که شما از قوانین موبایل فرندلی پیروی نکرده اید

و دومین علت نیز می تواند به خاطر آی پی شما باشد که اگر از یک فیلتر شکن استفاده کنید مشکل حل می شود و شما می توانید پیغام سبز رنگ page is mobile friendly را مشاهده کنید

خطای دیگر use incompatibal plugins است

این خطا به علت استفاده کردن تکنولوژی های پیشرفته است مثلا شما باید از پلاگین هایی در سایت بهره ببرید که برای شما عملی و کار ساز است یعنی اگر سایتتان ورژن قدیمی می باشد باید سریع تر برای آپدیت آن اقدام کنید تا بتوانید پلاگین مخصوص خود را نصب کنید پس با بروزرسانی کردن فایل های خود به آخرین نسخه می توانید این خطا را رفع کنید و از گوگل امتیاز مثبت دریافت کنید.

خطای دیگر content wider than screen می باشد

این خطا به علت سایز محتوا اتفاق می افتد ممکن است سایتتان اسکرول افقی داشته باشد راه حل این مشکل این است که کدهای css را به گونه ایی دستکاری کنید که دارای اندازه استاندارد 980 پیکسل باشد به این شکل این خطا برطرف می شود

سخن پایانی

شما همراهان همیشگی تیم سئو حرفه ایی ما، با خواندن این مقاله از نقش مهم الگوریتم موبایل فرندلی برای انجام سئو قوی مطلع شدید. در نتیجه برای اینکه همواره در نزد گوگل یک وب سایت معتبر دیده بشوید و از طرفی هم بتوانید با نمایش سایت خود در نسخه موبایل رضایت کاربران را داشته باشید حتما از پیاده سازی الگوریتم موبایل فرندلی قافل نشوید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره الگوریتم موبایل فرندلی

1الگوریتم موبایل فرندلی چیست؟
یکی از الگوریتم های بسیار تاثیر گذار گوگل که بررسی می کند آیا سایت در نسخه موبایل به خوبی نمایش داده می شود یا خیر موبایل فرندلی است و بر روی تمامی نتایج های جستجو تاثیر می گذارد.
2معیار های موبایل فرندلی بودن سایت چیست؟
از معیارهای اصلی الگوریتم موبایل فرندلی این است که محتوا در نسخه موبایل به راحتی قابل خواندن باشد و المانهای قابل کلیک به هم نزدیک نباشند.
4.6/5 - (16 امتیاز)
84 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + بیست =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو