الگوریتم کافئین چیست؟

کافئین گوگل

الگوریتم کافئین چیست؟

گوگل همواره برای افزایش رضایت کاربران الگوریتم هایی را ایجاد، یا آن ها را بروزرسانی می کند. هدف از ایجاد این الگوریتم ها بهینه کردن وب سایت ها است که می تواند بر روی ترافیک ارگانیک و افزایش بازدید بسیار تاثیر گذار باشند. پس هر چقدر در امر بهینه سازی وب سایت ها موفق تر عمل کنید باعث افزایش رضایت و بازدید کاربران از سایت می شوید.

شما به عنوان فردی که سئو انجام می دهد برای رساندن سایت به نتایج اولیه جستجو، باید همواره سایت را آنالیز کنید و نقاط قوت و ضعف آن را تشخیص داده و در جهت رفع مشکل اقدامی را انجام بدهید مثلا می توانید محتوا را تغییر بدهید و یا اینکه نکات دیگری که مربوط به مراحل سئو است را بررسی کنید. اما گوگل چگونه متوجه این تغییرات می شود؟ اینجا جایی است که الگوریتم کافئین وارد می شود.

یکی از امکانات گوگل ایندکس کردن است، شیوه کار به این شکل است که هر کدام از وب سایت ها بعد از طراحی و ثبت شدن در گوگل با توجه به کلمات کلیدی که انتخاب کرده اند دسته بندی می شوند. در زمانی که کاربران کلمات کلیدی موردنظر خود را سرچ می کنند گوگل با توجه به کلمه جستجو شده، یکی از صفحات ایندکس شده را برای کاربر به نمایش در می آورد.

اما باید توجه کنید که ایندکس کردن نیز ایرادات خاص خودش را دارد مثلا سرعت به روز رسانی کردن دسته بندی سایت ها باهم متفاوت است، یعنی وقتی کاربران در حال جستجو کردن هستند ممکن است با صفحات قدیمی مواجه بشوند و به نتیجه دلخواه خود نمی توانند دسترسی داشته باشند. دلیل این اتفاق این است که زمان زیادی طول می کشد که گوگل بتواند اطلاعات جدید را آپدیت و آنالیز کند در نتیجه تمام وب سایت ها باهم در یک زمان بروز رسانی نمی شوند. گوگل برای رفع این مشکل الگوریتم کافئین را در سال 2009 معرفی کرد.

الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین Caffeine algorithm

الگوریتم کافئین با سرعت بالا در حداقل زمان وب سایت ها را ایندکس می کند به صورت روزانه و مداوم صفحات وب سایت ها را به صورت Live جستجو می کند. الگوریتم کافئین در صفحات وب سایت یکپارچگی ایجاد می کند باعث می شود کاربران در زمان جستجو از سردرگمی رهایی یابند و به سرعت صفحه مورد نظر خود را پیدا کنند.

زمانی که وبمستران به منظور ارتقا وب سایت خود محتوای سایت را تغییر می دهند، این تغییرات به سرعت توسط الگوریتم کافئین به گوگل اطلاع داده می شود. الگوریتم کافئین به منزله سرعت بالایی که دارد می تواند محتوای تغییر یافته را به صورت بلادرنگ بروزرسانی کند باعث افزایش رضایت کاربران می شود چون با الگوریتم کافئین در هر لحظه اطلاعات به روز شده و کامل در اختیارشان قرار می گیرد.

الگوریتم کافئین گوگل

معرفی الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین به موتورهای جستجو معنا و مفهوم جدیدی بخشیده است و سرعت نتایج جستجو را افزایش داده است. الزام نقش الگوریتم کافئین در زمانی مشخص می شود که محتواهای وب سایت ها روز به روز در حال افزایش و توسعه هستند.

در انتهای سال 2019 گوگل تعداد صفحات ایندکس شده ی خود را یکبار باز بینی کرده است اگر برای شما این سئوال بوجود آمده که چرا این اتفاق افتاده با الگوریتم کافئین گوگل آشنا شوید.

گوگل در بازه ی زمانیه کوتاهی در حال آپدیت های جدیدی بر روی الگوریتم های قدیمی خود می باشد و در حال حاضر هم این تغییرات به شدت مشهود و تیم توسعه ی این الگوریتم ها اعلام کرده در ماه های پیشرو به شدت فعال می باشند، گاهی وقتا هم به معرفی الگوریتم های جدیدی می پردازند که کارشان رتبه بندی وب سایت ها و معرفی وب سایت های موفق به کاربران می باشد.

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین گوگل یکی از آپدیت های موتورجستجو گوگل می باشد و ما در لیست الگوریتم های گوگل هم آن را بررسی می کنیم که برخلاف دیگر الگوریتم ها برای راه اندازی مجدد موتورهای جستجو می باشد. در حقیقت گوگل این الگوریتم را طراحی کرده است تا به جای بروزرسانی سیستم های قبلی بتواند بازسازی موتورهای جستجو را با سرعت بیشتر و ایندکس مطالب را بهتر انجام دهد و نتایج بهتری را برای کاربران نمایش دهد.

هدف و مقصد اصلی مدیران وب سایت ها از سئو کردن سایت خود بیشتر دیده شدن وب سایت آن ها در نتایج موتورهای جستجو می باشد که این هدف با جذب کاربر امکان پذیر می باشد. وقتی کاربران به سایتی مراجعه می کنند در واقع به دنبال پیدا کردن پاسخ مناسب سوالات خود هستند و طبیعتا وب سایتی را انتخاب خواهند کرد که قوی تر از بقیقه وب سایت ها بوده و در بالاترین رتبه و جایگاه گوگل برایشان نمایش داده شده است.

طبیعتا وب سایت هایی که بالاترین رتبه را در نتایج موتورهای جستجو بدست می آورند ترافیک کاربری بیشتری را دریافت خواهند کرد که این مسئله در سئو سایت آن ها نیز بی تاثیر نمی باشد.

بنابراین برای سئو کردن وب سایت و افزایش بازدید سایت افراد متخصص در این زمینه با یک برنامه ریزی منظم و دقیق دست به تجزیه و تحلیل سایت ها می زنند تا بتوانند نقاط قوت و ضعف وب سایت مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و برای رفع مشکلات آن اقدامات لازم را انجام دهند.

مثال در مورد الگوریتم کافئین

تصور کنید سایت شما در حوزه تو کار میکند، مثلا تور استانبول ترکیه

حالا چون هر ماه یک مناسبت جدید وجود دارد

تولید محتوای مناسبتی هم زیاد میشود و کار گوگل در انتخاب اینکه کدام صفحه را در نتایج بالا بیاورد، کار آسوده ای نیست.

عملکرد و کارایی الگوریتم کافئین

دانستید که الگوریتم کافئین چیست؟ و برای چه منظوری طراحی و تولید شده است اما درباره عملکرد آن چیز زیادی نمی دانید.

الگوریتم کافئین گوگل در کوتاهترین زمان ممکن صدها هزار صفحه از مطالب وب سایت های مختلف را بروزرسانی می کند و امکان جستجو زنده “live” را برای کاربران فراهم می سازد. از دیگر عملکردهایی که این الگوریتم دارد این است که با استفاده از آن مدیران وب سایت ها می توانند به صورت زنده و پویا در صفحه نتایج موتورهای جستجو سایت خود را برای کاربران به نمایش بگذارند. الگوریتم کافئین توانایی این را دارد که حجم بالایی از اطلاعات، مثلا 100 هزار گیگا بایت در روز را ذخیره کند!!!

عملکرد و کارایی الگوریتم کافئین

عملکرد الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین چه مزایایی دارد؟

سرعت

الگوریتم کافئین قابلیت این را دارد که با سرعت بالایی صفحات سایت را بروز رسانی کند با افزایش دو برابری سرعت به روز رسانی صفحات مثلا هزاران صفحه درهر ثانیه توانسته است که جدیدترین و به روز ترین صفحات و محتوا را در اختیار کاربران قرار بدهد جست و جو در کلمات کلیدی در مقیاس های وسیع و بزرگ، موجب رضایت کاربری و افزایش بازدید از سایت می شود.

الگوریتم کافئین چیست؟

Caffeine algorithm

از مهم ترین هدف هایی که الگوریتم کافئین گوگل در راستای آن طراحی و تولید شده است افزایش سرعت وب سایت می باشد. سرعت بارگزاری نتایج جستجو با استفاده از این الگوریتم نسبت به قبل دو برابر شده است . اما مسئله مهم اینجاست که هدف این الگوریتم تنها سرعت بارگزاری نتایج نمی باشد بلکه گوگل با استفاده از این الگوریتم می خواهد سرعت پیدا کردن صفحات جدید را چندین برابر کند و در کوتاهترین زمان ممکن آن ها را ایندکس کند

سایز و اندازه

دومین هدفی که در راستای اهداف الگوریتم کافئین می توان به آن پرداخت افزایش اندازه می باشد. حتما این موضوع را بخوبی می دانید که هر چه میزان صفحات ایندکس شده وب سایت شما بیشتر باشد نتیجه بهتری را در نتایج جستجو دریافت خواهید کرد و صفحات بیشتری از وب سایت شما برای کاربران نمایش داده خواهد شد و در سئو سایت موفق تر خواهید بود. الگوریتم کافئین اندازه ایندکس را بزرگ تر کرده و این باعث می شود در برخی مواقع جستجو نتایج مورد نظر از 50 درصد بیشتر شود.

ارتباط

شاید مقایسه سرعت و حجم ایندکس شدن مطالب توسط الگوریتم کافئین کار آسانی باشد اما مهم تین هدف این الگوریتم افزایش ارتباط بین جستجو و نتایج می باشد که می تواند تفاوت زیادی را به وجود آورد.

قبل تر به این موضوع اشاره کردیم که الگوریتم کافئین این قابلیت را دارد که در کوتاهترین زمان ممکن صدها صفحه را مورد بروزرسانی قرار دهد و آن را به صورت زنده برای کاربر به نمایش بگذارد و از طرف دیگر مدیران وب سایت ها می توانند به شکل زنده نتایج وب سایت خود را در موتورهای جستجو به نمایش بگذارند طبیعتا از این دو مسئله نه کاربران و نه مدیران وب سایت ها بی بهره نخواهند ماند.

گوگل با الهام گرفتن از ذهن انسان به طراحی این الگوریتم پرداخته است و به خاطر سرعت بالایی که الگوریتم کافئین دارد به موتورهای جستجو این اجازه را می دهد تا جستجو را در مقیاس های بزرگتر برعهده بگیرد. هدف گوگل از راه اندازی الگوریتم کافئین، حمایت از محتوای سایت‏‎ می‎باشد.

مقیاس پذیری

الگوریتم کافئین می تواند به هدف مقیاس پذیری توسعه وب طراحی و معرفی شده باشد.

آیا الگوریتم کافئین بر روی جذب کاربران تاثیر می گذارد؟

بله تاثیر مثبت می گذارد زیرا زمانی که الگوریتم کافئین می تواند با سرعت بالا و در حداقل زمان صفحات را در نتایج جستجو بروز کند می توانیم بگوئیم به همان سرعت نیز می تواند باعث جذب و افزایش کاربران نیز بشود. زیرا بدون آشفتگی و سر درگمی یا اینکه بخواهند به صفحات قدیمی هدایت بشوند به کمک این الگوریتم با خیال راحت و به سرعت می توانند صفحات مد نظر خود را با بهترین کیفیت به روز شده مشاهده کنند.

تاثیر الگوریتم کافئین بر جذب کاربران

تاثیر الگوریتم کافئین بر کاربران

همچنین زمانی که صفحه ایی ایندکس می شود اطلاعاتی در باره لینک های آن صفحه مانند اینکه چه سایتی لینک داده است یا متنی که درلینک نوشته شده است چه می باشد را در خود ذخیره می کند پس نتیجه می گیریم که با وجود این الگوریتم دیگر گوگل مجبور نیست تغییرات ایجاد شده در صفحات و محتوا را بروزرسانی کند الگوریتم کافئین این کار را باسرعت بالا انجام می دهد.

گوگل با معرفی الگوریتم کافئین توانسته است ظرفیت ذخیره سازی محتوای خود را افزایش بدهد حتی توانسته است جزئیاتی که مربوط به محتوا است را در خود ذخیره کند البته باید یادآوری کنیم منظور از محتوا فقط نوشته نیست می تواند تصویر، صدا، یا ویدئو نیز باشد پس کافئین انعطاف پذیری گوگل را نیز افزایش می دهد.

نکته : به عنوان نکته قابل توجه باید بگوئیم که اشتباه نکنید الگوریتم کافئین یک تغییر الگوریتم برای رتبه بندی نیست بلکه فقط برای تغییر در ساختار ایندکس گوگل می باشد

نتیجه گیری

الگوریتم کافئین گوگل برای حل معایب سیستم ایندکس معرفی شد و با سرعت بالایی که دارد موفق شده است که صفحات سایت ها را در ثانیه به روز کند و دیگر در زمان ایجاد تغییرات در محتوای صفحات نیازی نباشد که گوگل خودش صفحات وب را جستجو کند و این تغییرات را به روز کند. سند باکس الگویتم گوگل روزانه در حال تغییر است همین امر باعث می شود که کاربران در زمان جستجو عبارات موردنظر خود، به راحتی صفحات جدید را با محتوای به روز شده پیدا کنند.

سئوالات مربوط به الگوریتم کافئین گوگل

1الگوریتم کافئین گوگل چیست؟
یکی از الگوریتم های گوگل هست که برای رتبه بندی سایت ها، گوگل از آن بهره میبرد و در سال 2009 معرفی و در سال 2010 به صورت کامل اخبار آن منتشر شد
2کار الگوریتم کافئین گوگل چیست و چگونه عمل میکند؟
گوگل کافئین یکی از آپدیت های موتور جستجوی گوگل می باشد، با این تفاوت که بر خلاف دیگر آپدیت های گوگل، الگوریتم کافئین صرفا راه اندازی مجددی از موتور جستجوست. گوگل در این آپدیت به جای اینکه یک به روز رسانی برای سیستم قبلی تولید کند، دست به بازسازی موتور جستجوی خود با هدف کسب سرعت بیشتر، ایندکس بهتر و همینطور نمایش نتایج مرتبط تر زده است.
3چه کاری بکنیم که از الگوریتم کافئین امتیاز خوبی بگیریم؟
داشتن سایت مپی که درست کار بکنه و سرعت لود خوب صفحات به موفق شدن در کافئین گوگل کمک میکنه
4.8/5 - (6 امتیاز)
85 / 100

3 Comments

  1. بهروز گفت:

    دلیل اتتخاب اسم کافئین رو نفهمیدم چیه؟

  2. Nimaaskari گفت:

    شاید یک مثال واقعی تر میزدید بهتر این الگوریتم گوگل رو درک میکردیم، هرچند اسم الگوریتم کافئین روهم خیلی کسی نشنیده

  3. SEO IRAN گفت:

    سلام
    مرسی از انتقاد بجای شما

    مثال افزوده شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هفت =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو