اهمیت امنیت سایت برای سئو

اهمیت امنیت سایت برای سئو

اهمیت امنیت سایت برای سئو

از جمله معیارهای تاثیرگذار بر سئو سایت می توان به امنیت سایت یا همان ssl یا حالت secure سایت اشاره کرد. حال این معیار به چه صورت می تواند بر سئو سایت تاثیر بگذارد؟ به عبارتی اهمیت امنیت سایت برای سئو چیست؟

در گذشته افراد آگاه به برنامه نویسی و شبکه تعداد کمی از جمعیت علاقه مندان به اینترنت و فضای شبکه را تشکیل می دادند، به همین ترتیب نیز حتی اگر اندکی در امنیت سایتی غفلت میشد، شاید آنقدر اهمیت نداشت که الان دارد. امروزه تعداد کلاهبرداران و افرادی که می توانند در عملکرد سایت ها اختلال ایجاد کنند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و کاربران نیز به نسبت آگاهی شان نسبت به این موضوع افزایش پیدا کرده است و به دنیال امنیت در اینترنت هستند؛ همین زمان است که اهمیت امنیت سایت به میان می آید.

افرادی که دارای وب سایت هستند، بر این باور هستند که با استفاده از فایروال اینترنت و یا انواع ویروس کش، می توانند اطلاعاتشان را امن نگه داشته و از نفوذ کلاهبرداران به سایتشان جلوگیری به عمل آورند؛ اما نباید کلاهبرداران و هکر های حرفه ای را دست کم گرفت، آن ها از هر روزنه ای برای ورود و سوء استفاده از اطلاعات کاربران استفاده می کنند.

از طرف دیگر کاربران به دنبال سایت هایی با امنیت بالا هستند تا بتوانند با خیال راحت در آن ها ثبت نام کرده و چنانچه قصد خرید محصولی را دارند، اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنند. از آنجایی که گوگل نیز نظر کاربران و امنیت آن ها برایش در اولویت قرار دارد، سایت هایی را برای آن ها به نمایش در می آورد که دارای امنیت بالایی هستند؛ در همین زمان است که به اهمیت امنیت سایت برای سئو پی می بریم. در ادامه به صورت جزئی تر به توضیح این معیار مهم در سئو سایت پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی مهم سایت

بهینه سازی سئو سایت تنها شامل تولید محتوای باکیفیت و یا امنیت بالای آن نمی شود! مجموعه ای از عوامل هستند که با رعایت آن ها می توانیم به گوگل این اطمینان را بدهیم که سایتمان برای نمایش داده شدن در رتبه های برتر دارای کیفیت لازم هست.

همانطور که می دانید تقریبا 80 درصد ترافیک ورودی به سایت با استفاده از موتور جستجوی گوگل است، حال یا به صورت جستجوی کوئری و یا با استفاده از لینک و به صورت مستقیم. تولید محتوای با کیفیت، یونیک و کاربرپسند امری مهم در رتبه بندی سایت است، اما همه آن نیست! چنانچه شما محتوایی فوق العاده هم تولید کنید اما سایتتان امنیت نداشته باشد، محتوای تولید شده تان چندان برای گوگل اهمیت ندارد.

Https مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol Secure است؛ این پروتکل امنیتی درحال حاضر در دنیای وب شناخته شده ترین است و مورد استفاده اکثر سایت های مطرح و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد که بایستی از سایت های معتبری خریداری شود و بر روی سایت اعمال شود تا از حالت http به حالت https و ایمن در بیاید.

اهمیت https در سایت

گواهی امنیتی سایت

توجه
شما می توانید گواهی امنیتی سایتتان را به صورت رایگان نیز دریافت کنید. تنها نکته ای که در رابطه با این ssl ها وجود دارد، مدت دار بودن آن ها است؛ به این صورت که به عنوان مثال ssl رایگان سه ماهه دریافت می کنید و پس از این مدت بایستی تمدیدش کنید.

چنانچه مدت زمان ssl قبلی شما تمام شود و یا اصلا این گواهی امنیتی را خریداری نفرمایید یک علامت قرمز رنگ در کنار نام دامین سایت و به جای قفل سفید رنگ قرار می گیرد؛ این علامت قرمز رنگ به کاربران می گوید که سایت شما امن نیست و به آن ها هشدار به سرقت رفتن اطلاعاتشان را می دهد. همین موضوع را گوگل نیز متوجه شده و تا حد امکان سعی می کند سایت شما را در دورترین رتبه ممکن و دور از دسترس کاربران قرار دهد و به حفظ امنیت و اطلاعات آن ها کمک کند.

https اولین مورد در اهمیت امنیت سایت برای سئو بود، در ادامه در خصوص مورد دیگری تحت عنوان بلک لیست گوگل توضیح می دهیم.

حالت not secure سایت بدون ssl

حالت نا امن سایت

قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل

چه زمانی ممکن است سایتی در بلک لیست گوگل قرار گیرد؟ زمانی که گوگل سایتی را اسپم شناسایی کند، مواردی مانند لینک ها مخرب و شکسته می توانند سبب افزایش نرخ اسپم سایت شوند. به این نکته توجه کنید سایت شما ممکن است دفعات زیادی مورد حمله هکر ها قرار گیرد، دفعاتی که حتی شما هم متوجه شان نشوید.

حمله هکر ها به سایت دلایل مختلفی می تواند داشته باشید، یکی از دلایل به سرقت بردن اطلاعات کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده و اطلاعات خود را وارد کرده اند است، دلیل دیگر می تواند برداشتن سایتی از سر راه باشد، که می توان این کار را با قرار دادن لینک ها مخرب در صفحات مختلف سایت که اسپم شناخته می شوند، و آلوده کردن سایت به هر نحوی انجام داد.

برای اینکه این اتفاق نیوفتد، در لیست سیاه گوگل قرار نگیرید و از صفحات نتیجه جستجو گوگل محو نشوید، باید امنیت سایت خود را بالا ببرید. چنانچه در بلک لیست گوگل قرار گرفتید می توانید با پاک سازی لینک ها و دیس اوو کردن آن ها مجدد اعتماد گوگل را به دست آورید، هرچند کار ساده ای نیست و بهتر است تلاش کنید در وهله اول در این لیست قرار نگیرید.

بلک لیست گوگل

قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل

توجه کاربران به سایت های با امنیت بالا

موضوع اهمیت امنیت سایت برای سئو فقط مربوط به گوگل نیست، یک طرف ماجرا نیز به کاربران باز می گردد. شما تصور کنید گوگل اهمیتی به پروتکل امنیتی سایت نمی دهد و شما می توانید رتبه موردنظر خود را با استفاده از تولید محتوای با کیفیت و لینک سازی داخلی و خارجی بهینه دریافت کنید. اما کاربر را هم مدنظر قرار دهید، سایت هایی که ssl ندارند و علنا به کاربر به عنوان سایتی با امنیت پایین معرفی می شوند، کلیک دریافت نخواهند کرد و کاربر به سادگی از کنار آن ها خواهد گذشت. این موضوع اثراتی را به دنبال دارد که در ادامه آن ها را ذکر کرده ایم:

  • چنانچه با وجود امن نبودن سایت، کاربری وارد سایت شود و سپس متوجه این امن نبودن بشود، به سرعت از سایت خارج شده و موجب افزایش بانس ریت یا نرخ پرش سایت شما می شود. که همین موضوع تاثیر منفی در سئو سایت دارد.
  • چنانچه کاربری یک مرتبه نظر منفی راجع به سایت شما پیدا کرده باشد، حتی اگر بعد ها نسبت به دریافت گواهی امنیتی اقدام کنید، جلب اعتماد مجدد او برایتان کار سختی نخواهد بود و بدین ترتیب مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد.
  • هر چه میزان بدافزار و موارد مشابه در سایتتان بیشتر باشد، موجب فراری دادن کاربران و کاهش اعتبار سایت نزد گوگل می شود.
  • ترجیح کاربران خرید اینترنتی از سایت هایی است که دارای اس اس ال و یا همان گواهی امنیتی هستند.
اهمیت حالت امن سایت برای کاربران

توجه کاربران به سایت های با امنیت بالا

موارد مهم در بهبود امنیت سایت

در زیر مواردی که در بهبود امنیت سایت تاثیر گذار هستند را آورده ایم:

نصب افزونه های امنیتی

گوگل افزونه های مختلفی را برای کمک به بهبود سایت در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار داده است؛ از جمله آن ها می توان به افزونه های امنیتی اشاره کرد که امنیت سایت شما را بیشتر و آن را در برابر حملات مکرر هکر ها مقاوم تر می سازد.

رمز عبور قوی وب سایت

این مورد نیز برای افزایش امنیت وب سایت و جلوگیری از هک شدن رمز و ورود هکر ها و کلاهبرداران به درون سایت است. تا حد امکان سعی کنید از گذرواژه های ساده برای سایتتان استفاده نکنید و از رمز عبوری که خود سایت پیشنهاد می دهد و شامل حروف، اعداد و … است استفاده کنید.

استفاده از رمزی قوی برای سایت

موارد مهم در بهبود امنیت سایت

سخن آخر

اهمیت امنیت سایت برای سئو را بایستی تا کنون درک کرده باشید. امنیت سایت مسئله ای مداوم و متوالی است، که بایستی در درازمدت مورد توجه قرار گیرد. اگر ssl از سایت های معتبر خریداری می کنید، حتما به زمان خرید و زمان به اتمام رسیدن آن توجه کنید، این کار را به خصوص زمانی انجام دهید که ssl رایگان مثلا سه ماهه برای سایتتان دریافت می کنید.

امنیت سایت هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر سئو سایت تاثیر گذار است و همین یک مورد می تواند تمامی زحمات شما در تولید محتوای یونیک و … را هدر دهد.

سوالات متداول اهمیت امنیت سایت برای سئو

1ssl به چه معناست؟
ssl مخفف عبارت Secure Sockets Layer به معنای لایه اتصال امن است. درکل ssl به گواهی امنیتی سایت اشاره دارد و در صورت خریداری آن حالت http به https تبدیل می شود.
2چرا امنیت سایت برای سئو اهمیت دارد؟
به دو دلیل: گوگل سایتی را که برای کاربرانش امن نباشد در رتبه های برتر نمایش نمی دهد و دوم اینکه کاربران وارد سایت هایی که not secure هستند نمی شوند و یا اگر هم وارد شوند به سرعت از سایت خارج شده و نرخ پرش آن را افزایش می دهند.
3چطور می توانیم سایت را به حالت امن درآوریم؟
برای دریافت گواهی امنیتی سایت وارد سایت های مربوطه شده، ssl مورد نظر خود را خریداری کرده و با ورود به هاست یا سرور آن را بر روی سایت اعمال می کنید. برخی هاست ها خود ssl رایگان ارائه می دهند.
4.5/5 - (2 امتیاز)
73 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو