بهینه ‌سازی URL Slug

بهینه سازی URL Slug

بهینه ‌سازی URL Slug

یکی از دلایلی که ما تاکید داریم پروژه سئو سایت خود را همزمان با آغاز طراحی آن شروع کنید، طراحی ساختار سایت می‌باشد. اگر بهینه‌ سازی ساختار سایت از همان ابتدای کار پیاده‌سازی نشود و اصول سئو در آن رعایت نشود، روند سئو در آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. اصلی‌ترین بخش بهینه‌ سازی ساختار سایت، بهینه ‌سازی URLها و آدرس صفحات می‌باشد که از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر URL‌های سایت شما از ابتدا استاندارد و بهینه نباشند، بعدها تغییر دادن آن‌ها برای سئو سایت مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌کند. مخصوصا اگر تعداد صفحات سایت شما زیاد باشد. در آن حالت یا باید به کل از امتیاز بهینه بودن URL‌ها صرف نظر کرد و یا باید جهت جلوگیری از به وجود آمدن خطای ۴۰۴، تمامی آدرس‌های قبلی را پس از تغییر URL‌ها به آدرس جدید ریدایرکت کرد که این موضوع موجب افت رتبه شدید در گوگل می‌شود. یکی از بخش‌های مهم هر آدرس در سایت، URL Slug‌ها می‌باشند که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن‌ها و روش‌های بهینه ‌سازی URL Slug بپردازیم. اما پیش از آن، مطالعه مقاله “URL چیست” به شما پیشنهاد می شود.

URL Slug چیست؟

URL Slug چیست؟

URL Slug چیست و چه انواعی دارد؟

URL Slug یا اسلاگ URL یا نامک، بخشی از آدرس صفحات وب می‌باشد که پس از نام دامنه قرار می‌گیرد و محل قرارگیری دقیق آن صفحه را به موتورهای جستجو نشان می‌دهد. بهینه‌ سازی URL Slug در سئو سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از بخش‌های اصلی بهینه‌ سازی URL به شمار می‌رود. اسلاگ URL، در واقع بخش داینامیک هر آدرس است که بر خلاف آدرس دامنه اصلی، به صورت دستی قابل تغییر می‌باشد. این موضوع همان نقطه‌ی سرنوشت ساز سئو آدرس‌های سایت می‌باشد که شما می‌توانید این بخش از آدرس را مطابق اصول سئو بهینه کنید تا محتوی صفحه را به بهترین شکل به خزنده‌های گوگل برسانید.

در سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس، ادامه‌ی آدرس هر برگه بعد از آدرس دامنه اصلی را می‌توانید در بخشی تحت عنوان نامک وارد و یا ویرایش کنید. همچنین در بخش پیوندهای یکتا در تنظیمات وردپرس نیز می‌توانید تغییرات مربوط به نامک‌ها را انجام دهید. URL Slug مهم‌ترین بخش از آدرس صفحه می‌باشد که ربات‌های گوگل آن را می‌خوانند و از طریق آن می‌توانند به محتوای کلی صفحه‌ی شما پی ببرند؛ از این رو وجود آن‌ها برای سئو سایت ضروری و مهم می‌باشد. اسلاگ URL، از تشکیل دهندگان اصلی ساختار سایت شما می‌باشد که با عبارات منحصر بفرد در آن، صفحات از یکدیگر مجزا می‌شوند. از اصلی‌ترین نکات اولیه در بهینه‌ سازی نامک ها، استفاده از حروف تماما کوچک و جداسازی کلمات با خط تیره به جای فاصله می‌باشد.

مزایای URL Slug چیست؟

استفاده از URL اسلاگ، یکی از بخش‌های ضروری ساختار سایت می‌باشد که البته می‌توان گفت نوعی توفیق اجباری است چرا که مزایای بسیار مهمی دارد و بدون آن، سایت شما با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شود. در اینجا به بررسی مهم‌ترین مزایای URL Slug می‌پردازیم.

  1. مجزاسازی صفحات

از اهمیت این موضوع فقط در این حد بدانید که بدون آدرس مجزا و دارای اسلاگ برای هر صفحه، احتمال بروز اشتباه در رتبه‌بندی صفحات سایت شما در نتایج گوگل بسیار بالا می‌رود. در واقع اسلاگ‌ها اولین معرف محتوای انحصاری صفحه به ربات‌های گوگل می‌باشند که بدون آن‌ها ممکن است صفحاتی با محتوای مشابه با یکدیگر رقابت کنند و صفحه غلط در نتایج جستجو نشان داده شود. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد کنیبالیزیشن نیز بشود.

  1. کمک به سئو سایت

داینامیک بودن و قابل تغییر بودن URL Slug‌ ها به صورت دستی، به شما این امکان را می‌دهد که با قرار دادن کلمات کلیدی در آن ها، می‌توانید موضوعیت کلی صفحه را به کاربران و خزنده‌های گوگل نشان دهید و در بهینه‌ سازی URL اسلاگ مشارکت داشته باشید. این موضوع به موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند تا نتایج نزدیک‌تری به جستجوی کاربران خود به آن‌ها نشان دهد.

روش‌های بهینه‌ سازی URL Slug

روش های بهینه سازی URL Slug

روش های بهینه سازی URL Slug چیست؟

در این جا می‌رسیم به اصلی‌ترین بخش مقاله یعنی روش‌های بهینه‌ سازی URL Slug ها. اما پیش از آن اگر هنوز مقاله “URL Parameters چیست” را مطالعه نکرده اید، حتما به آن سر بزنید. چرا که یکی دیگر از بخش‌های URL که تاثیر گذار در سئو می‌باشد، URL پارامتر‌ها هستند.

  1. حروف اضافه را حذف کنید.

از اصلی‌ترین نکات بهینه‌ سازی URL اسلاگ، حذف حروف اضافه می‌باشد تا آن را به روان‌ترین حالت خود تبدیل کند. این موضوع در URLهای فارسی بسیار پررنگ‌تر می‌شود و اگر قصد وارد کردن اسلاگ‌های فارسی را دارید، حروف اضافه می‌توانند طول آدرس را بسیار زیاد کنند؛ به طور مثال برای صفحه‌ای تحت عنوان «آموزش سئو در تهران» بهتر است نامک آموزش-سئو-تهران را وارد کنید. یعنی سه سیلاب کلیدی تشکیل دهنده محتوای صفحه، بدون حروف اضافه کنار هم قرار گرفته اند. بهتر است حتی الامکان از عباراتی مانند درباره، براساس، در خصوص و… نیز استفاده نکرده و آن‌ها را حذف کنید.

  1. بر روی کلمات مهم تمرکز کنید.

نامک شما حتما باید شامل کلمه کلیدی اصلی صفحه باشد و از قرار دادن کلمات فرعی در آن خودداری کنید. به طور مثال اگر کلمات کلیدی یک صفحه «سئو سایت»، «سئو سایت ارزان»، «سئو سایت حرفه ای» و… باشد، قرار دادن واژه سئو یا نهایت سئو سایت به تنهایی در URL Slug کفایت می‌کند.

  1. URL اسلاگ باید در کامل‌ترین شکل خود باشد.

یکی از مواردی که در سئو بسیار مهم است، طولانی نبودن آدرس صفحات می‌باشد. نکته‌ی مازاد بر این موضوع، استفاده از کاراکترهای فارسی می‌باشد که آدرس صفحات را بسیار طولانی‌تر از URLهای انگلیسی می‌کند. پیشنهاد ما هم به شما این است که حتی الامکان از کلمات کلیدی انگلیسی معنادار و خلاصه شده در نامک استفاده کنید. متاسفانه ما در سایت سئو ایران جهت حفظ ساختار قدیمی آدرس‌ها ناچار به استفاده از URL Slugهای فارسی هستیم اما اگر سایت شما در ابتدای مراحل طراحی می‌باشد، حتما این موضوع را لحاظ کنید.

سوالات متداول درباره بهینه‌سازی URL Slug

1URL Slug چیست؟
اسلاگ URL یا نامک، عباراتی در آدرس صفحات سایت هستند که بعد از آدرس اصلی دامنه قرار گرفته و قابل تغییر می‌باشند.
2URL اسلاگ چه مزایایی دارد؟
اصلی‌ترین مزایای URL Slug، مجزاسازی صفحات و امکان بهبود سئو در صورت بکارگیری اسلاگ‌های مناسب می‌باشد.
3ترفندهای بهینه‌ سازی URL Slug چیست؟
کوتاه بودن حداکثری، حذف حروف و عبارات اضافه، استفاده از کلمات کلیدی انگلیسی به جای فارسی، از مهم‌ترین ترفندهای بهینه سازی URL اسلاگ می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
30 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هفت =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو