تفاوت http با https

HTTPS
سئو سایت

تفاوت http با https

همانطور که در مقاله های قبلی مطالعه کردید یک سری از موارد و اصطلاحات سئو که هر سئو کار می بایست با آنها آشنا باشد را برایتان آوردیم.

پروتکل HTTP چیست؟

HTTP چیست؟ HTTP مخفف کلمه Hyper Text Transfer Protocol به معنی قرارداد انتقال ابر متن می باشد و اصطلاحا به پروتکلیHTTP گفته می شود که برای ایجاد ارتباط، دریافت، و ارسال داده ها بین سرور و کلاینت استفاده می شود.این قرارداد (Protocol) الگویی استاندارد است برای انتقال داده های HTML.

HTTPS چیست؟

حالت امن، Secure شده و کدگذاری شده HTTP را HTTPS می گویند. و مخفف HTTP Secure می باشد. HTTPS ارتباط و انتقال داده می باشد و دارای پروتکل امن SSL می باشد.

htpps

HTTPS چیست

محتواهایی که در این قرارداد منقل می شوند را نمیتوان هک و شناسایی کرد. زیرا بصورت رمز گذاری شده انتقال داده می شوند.امروزه دارا بودن گواهی SSL ، یکی از فاکتور های سئو محسوب می شود.

شاید برای شما که صاحب سایت هستید پیش آمده باشد که به شما پیشنهاد داده باشند که از رمزنگار امنیتی HTTPS در وب‌سایت خود استفاده کنید. دلیل این پیشنهاد هم بخاطر این موضوع می باشد که در صورتی که از

و همین موضوع باعث می شود ترافیک ورودی کمتری از این موتور جستجو دریافت کنید. این موضوع می‌تواند در کسب‌وکار شما نیز تاثیر منفی داشته باشد.

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل باید با عوامل زیادی آشنا شد که یکیش تفاوت های http , https هست. که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

تفاوت HTTP با HTTPS در چیست؟

همانطور که قبلا گفته شده است HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol (پروتکل انتقال فرا متنی) است. که امکان ایجاد ارتباط بین سیستم های مختلف را به وجود می آورد.

HTTPS

تفاوت HTTP با HTTPS

مسئله ای که وجود دارد این است که  HTTP داده‌ها را رمزنگاری نمی‌کند و به همین خاطر افراد شخص ثالث به راحتی می توانند به اطلاعاتی که بین سیستم ها و پروتکل منتقل می‌شوند دسترسی داشته باشند. اما با استفاده از  HTTPS (حرف S در اینجا به معنی امن است) می توان انتقال اطلاعات بین سیستم ها را با خیال راحت و با امنیت انجام دهیم. و اگر از HTTPS استفاده نکنیم داده هایی که بین سرورها و مرورگرها رد و بدل می شوند نا امن خواهند بود. و این موضوع برای وب سایت هایی که فعالیت اقتصادی انجام میدهند و یا از درگاه پرداخت های آنلاین استفاده می کنند بسیار مهم و حساس است و از اهمیت خاصی برخوردار است.

مراحل سوئیچ به HTTPS

در این بخش از مقاله می خواهیم به مراحل سوئیچ شدن و ساخت HTTPS اشاره کنیم که می‌تواند یک تجربه‌ی مستقیم جدید برای افرادی باشه که با راه‌اندازی وب‌سایت‌ها آشنایی دارند.

  • خرید یک گواهی SSL و یک آی‌پی اختصاصی از شرکت وب‌هاستیگ (میزبانی وب)
  • تنظیم مجدد تمام لینک‌های داخلی( Internal Link) وب‌سایت و تغییر آن‌ها از http به https
  • هدایت تمام لینک‌های خروجی(External Link) از جمله لیست‌ پوشه‌ها به HTTPS
  • ثبت نسخه‌ی HTTPS سایت در کنسول جستجوی گوگل
  • بروز رسانی کردن تمام لینک های ایمیل، با کمک ابزار اوتوماسیون بازاریابی

بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو، تعداد بازدیدهای ورودی گوگل، صفات وب سایت و تعداد بک لینک ها همگی مواردی هستند که با استفاده از HTTPS تاثیر بیشتری بر رتبه‌ی نهایی سایت خواهند داشت و نشان دهنده مزایای استفاده از HTTPS در سئو سایت می باشند.

در ارتباط با ارزش ssl بر روی سئو سایت اخبار و مدارک زیادی وجود دارد که این موضوع را تائید می کند، در مقابل موارد نقض زیادی هم وجود دارد که نشان می دهد سایت های زیادی در سئو موفق هستند که همچنان بر روی http هستند.

گوگل پروتکل HTTP را رد صلاحیت کرد

در جولای سال ۲۰۱۸ مرورگر گوگل کروم اطلاعیه‌ای را انتشار داد که طبق آن وب سایت‌هایی که فاقد پروتکل HTTPS هستند را به عنوان سایت‌هایی با امنیت پایین نشانه‌گذاری کرد، دلیل این کار مشکل بزرگی بود که پروتکل HTTP با آن مواجه بود و آن هم‌عدم رمز نگاری داده‌ها در این پروتکل است و دقیقا به همین علت است که شخص ثالث قادر خواهد بود به اطلاعاتی دستیابی پیدا کند که مابین سیستم‌های تحت این پروتکل منتقل می‌شوند.

از طرف دیگر موتورهای جستجو از جمله گوگل، موزیلا، فایرفاکس و… در تلاش‌اند تا با ایجاد هشدارهایی، استفاده از پروتکل HTTP را کاهش داده تا این که در نهایت رد صلاحیت کنند. هنگامی که شما وب سایتی را با پروتکل HTTP سرچ می‌کنید، در قسمت نوار آدرس سایت یک هشدار قرمز رنگ در کنار یک مثلث نمایش داده می‌شود که این وب سایت امنیت پایینی دارد و این موضوع می‌تواند منجر به نگرانی کاربران شده و در نتیجه کاهش بازدیدکنندگان وب سایت مربوطه را به دنبال خواهد داشت.

اهمیت پروتکل HTTPS از نظر گوگل

همان طور که می‌دانید پروتکل https از جمله پروتکل‌های امنیتی است که ترکیبی از دو پروتکل HTTP و SSL/TLS است و کاربردی آن ها، حفاظت از وب سایت می‌باشد. هدف اصلی از ایجاد نمودن این پروتکل، فراهم‌سازی ارتباطات رمزنگاری شده و همچنین شناسایی کارگزار وب است. شما با استفاده از این پروتکل اطمینان خاطر خواهید داشت که اطلاعات ارسالی و دریافتی‌تان به هیچ وجه توسط افراد غیرمجاز، مشاهده و یا تغییر نخواهند یافت.

گوگل نیز به منظور تشویق کاربران و مدیران وب سایت‌ها تصمیم گرفته تا رتبه و سئو وب سایت‌هایی که دارای پروتکل httpهستند را ارتقاء دهد و این به مفهوم حمایت همه جانبه گوگل از وب سایت‌هایی است که از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند. در کل می‌توان این گونه برداشت کرد که رتبه وب سایت‌های امن از وب سایت‌هایی که از امنیت پایین‌تری برخوردارند، بیشتر است، و از آن جا که وب سایت‌های امن برای گوگل حائز اهمیت هستند، از شناسایی، هویت و تایید سایت در نزد گوگل برخوردارند.

لازم به ذکر است که بهبود و ارتقاء رتبه‌بندی وب سایت‌ها از نظر گوگل طبق معیارهایی همچون محتوای یونیک و خالص، سرعت بارگذاری بالای وب سایت و بسیاری از سیگنال‌های دیگر رتبه بندی، تعیین می‌شود.

بهترین افزونه های SSL وردپرس

بهترین افزونه SSL وردپرس افزونه ای است که به شما امکان می دهد گواهینامه SSL را به سایت وردپرسی خود اضافه کنید. این افزونه ها معمولاً نصب و پیکربندی آسانی دارند و می توانند به شما کمک کنند تا سایت خود را به HTTPS امن منتقل کنید.

برخی از بهترین افزونه های SSL وردپرس عبارتند از:

  • Really Simple SSL یک افزونه رایگان و آسان برای استفاده است که می تواند به طور خودکار گواهینامه SSL شما را نصب و پیکربندی کند.

SSL Insecure Content Fixer یک افزونه رایگان دیگر است که می تواند به شما کمک کند تا محتوای ناامن سایت خود را شناسایی و اصلاح کنید.

  • Semper Fi SSL یک افزونه رایگان است که می تواند به شما کمک کند تا گواهینامه SSL خود را از چندین ارائه دهنده گواهینامه SSL خریداری کنید.
  • Let’s Encrypt SSL یک افزونه رایگان است که می تواند به شما کمک کند تا گواهینامه SSL رایگان Let’s Encrypt را نصب کنید.

سوالات متداول درباره تفاوت http با https

1تفاوت http با https در چیست؟
پروتکل http داده‌ها را رمزنگاری نمی‌کند که این باعث می‌شود تا داده‌ها در حین ارسال یا دریافت، توسط افراد غیر مجاز تغییر کنند در حالی که استفاده از پروتکل https داده‌ها را به صورت رمزنگاری شده و امن انتقال می‌دهد.
2مراحل سوئیچ به HTTPS چیست؟
خریداری گواهی SSL و همچنین IP اختصاصی از شرکت میزبانی، تنظیم مجدد کلیه لینک‌های داخلی سایت و تغییر آن‌ها از http به https، هدایت تمام لینک‌های خروجی همانند لیست پوشه‌ها به HTTPS، ثبت نمودن ورژن HTTPS سایت در کنسول جستجوی گوگل و همچنین آپدیت کلیه لینک‌های ایمیل بوسیله ابزار اتوماسیون بازاریابی از مهم‌ترین مراحل سوئیچ به HTTPS می‌باشند.
3به چه دلیل گوگل پروتکل HTTP را رد صلاحیت کرد؟
دلیل اصلی رد صلاحیت پروتکل http توسط گوگل این است که امن موضوع حائز اهمیتی برای گوگل است و از آن جا که وب سایت‌های فاقد پروتکل https از امنیت پایینی برخوردارند، رتبه پایین‌تری را از گوگل دریافت خواهند کرد و در نتیجه کاربران کمتری را خواهند داشت.

4.2/5 - (5 امتیاز)
73 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + ده =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو