معیارهای سنجش موفقیت سئو

معیارهای سنجش موفقیت سئو
سئو سایت

برای اینکه میزان موفقیت سئو سایت خود و نوع عملکردتان را بسنجید چه کاری باید انجام دهید؟ در مطلب امروز می خواهیم به شما کمک کنیم تا به عنوان صاحب یک وب سایت بتوانید معیارهای سنجش موفقیت سئو را شناسایی کرده تا بتوانید میزان موفقیت کسب و کار خود را ارزیابی کنید.

فکر کنید بعد از اینکه وب سایت خود را خیلی زیبا و با تلاش فراوان راه اندازی کرده اید و برای بهبود محتوای آن زمان زیادی را صرف کرده اید و اکنون منتظر نتیجه مطلوب هستید تا ثمره تلاش خود را برای بالا دستیان خود بازگو کنید.

از چه طریقی می خواهید ارزش ها و موفقیت بدست آمده را برای آنها نمایش دهید؟ یکی از معیارهایی که می توانید از آن استفاده کنید شاخص های کلیدی عملکرد یا همان KPI است.

معیارهای سنجش موفقیت سئو

برای اینکه بتوانید میزان موفقیت پروژه های سئو را تعیین کنید می بایست چند معیار را در نظر داشته باشید که در ادامه می خواهیم به معیارهای سنجش موفقیت سئو بپردازیم.

معیارهای سنجش سئو

معیارهای سنجش موفقیت سئو

افزایش بازدید سایت از گوگل یا Organic Sessions

اولین معیاری که می بایست در نظر داشته باشید افزایش بازدید سایت از گوگل یا Organic Sessions می باشد که به وسیله موتورهای جستجوی گوگل انجام می شود. session به معنای ورود کاربر به وب سایت شما می باشد که با فعالیت های کاربر مانند لایک کردن، کامنت گذاشتن و حتی خروج کاربر از وب سایت مشخص می شود. این نکته را به خاطر داشته باشید زمانیکه کاربر فعالیتی را در وب سایت شما انجام ندهد session بعد از مدت زمان 30 دقیقه بصورت خودکار بسته می شود.

کاربرانی که به وب سایت شما مراجعه می کنند امکان این را دارند که چندین session را در زمان بازدیدشان از وب سایت شما به وجود آورند که این session به وسیله Google Analytics ردیابی و بررسی می شود. برای آشنایی بیشتر با Google Analytics مطلب مربوط به آموزش Google Analytics را مطالعه کنید.

بهبود رتبه در کلمات کلیدی مهم

رتبه کلمات کلیدی در حقیقت بر اساس رتبه و جایگاه وب سایت شما که توسط سرچ کلمات کلیدیتان در موتورهای جستجو  صورت میگیرد تعیین می شود. مسلما هر چقدر جایگاه وب سایت شما در گوگل بالاتر باشد وضعیت بهتری خواهید داشت.

یکی از معیارهای مهمی که جزئی از KPI های با اهمیت می باشد کلمات کلیدی هستند که شما در وب سایت خود از آنها استفاده کرده اید. زیرا میان مشتریان و کاربران وب سایتتان با فعالیتهای سئو شما ارتباط مستقیمی وجود دارد. اولین قدم که به شما کمک می کند تا افزایش ترافیک داشته باشید و تعداد کاربران جدید وب سایت شما نیز بیشتر شود بهبود رتبه کلمات کلیدی شما می باشد.

معیارهای سنجش موفقیت پروژه های سئو

بهبود رتبه در کلمات کلیدی

افزایش فروش و نرخ تبدیل کاربر به مشتری

دو معیار اولی که در بالا به آنها اشاره کردیم درباره جذب کاربران به وب سایت از طریق موتورهای جستجوگر بود. اینکه کاربران تنها به وب سایت شما سر بزنند و بدون هیچ نتیجه ای وب سایت شما را ترک کنند طبیعتا شما را خوشحال نمی کند. زیرا شما به عنوان صاحب وب سایت دوست دارید افرادی که به وب سایت شما مراجعه می کنند تنها یک کاربر نباشند بلکه ترجیح می دهید کاربرانتان به مشتری تبدیل شوند.
کاربرانی که جذب وب سایت شما می شوند همان مشتریان بالقوه هستند که یکی از فعالیت های زیر را انجام داده اند:

  1. در خبرنامه وب سایت شما ثبت نام کرده اند.
  2. یک تماس تلفی با پشتیبانی و بخش پاسخ به سئوالات شما برقرار کرده اند.
  3. از محصولات شما( در صورتیکه سایت شما سایت خرید و فروش باشد) به صورت آنلاین خرید کرده اند.

شما می توانید با بررسی کردن اینکه کاربرانی که به وب سایت شما رجوع کرده اند بیشتر آقایان بوده اند یا خانوم ها؟ محتواهای شما برای آنها قابل قبول و رضایت بخش بوده است؟ کاربران جذب شده وب سایت شما به مشتری تبدیل شده اند یا خیر؟ دید درستی از موفقیت خود در سئو سایت داشته باشید.

دیگر معیارهای سنجش موفقیت پروژه های سئو

  • نرخ خروج از سایت
  • تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید
  • زمان متوسط حضور کاربر در سایت
  • مدت زمان بارگذاری صفحات
  • مهمترین صفحات خروج از سایت

نرخ خروج از سایت Bounce Rate

نرخ خروج از سایت و یا نرخ پرش، نشان دهنده درصد افرادی است که پس از کلیک بر روی لینک سایت شما و ورود به آن، بدون آنکه فعالیتی انجام دهند، در فاصله ای کوتاه سایت را ترک کنند. این نسبت در واقع نشان دهنده تعداد ورود کاربران بدون انجام هیچ فعالیتی به تعداد کل ورود کاربران به سایت است. نرخ خروج از سایت در حالت استاندارد حدود 40 تا 60 درصد است! یعنی 40 یا 60 درصد از افرادی که سایت را بدون انجام هیچ فعالیتی ترک می کنند.

دلیل اهمیت این نرخ، الگوریتم های موتور های جستجوگر گوگل هستند؛ برای گوگل بسیار اهمیت دارد که کاربران از مشاهده نتایج جستجویشان رضایت داشته باشند. بنابراین از نرخ پرش سایت استفاده کرده و مرتبط ترین و با کیفیت ترین نتایج را برای مخاطبینش به نمایش در می آورد. چنانچه نرخ پرش سایتی کم باشد گوگل متوجه کاربردی بودن و مرتبط بودن سایت با نیاز کاربر و عبارتی که جستجو کرده است، می شود و بالعکس چنانچه نرخ پرش سایتی زیاد باشد، هوش مصنوعی گوگل این سایت را غیر مرتبط، غیر قابل اعتماد و ضعیف می خواند که طبیعتا این موضوع برای سئو سایت مذکور خوشایند نخواهد بود.

به این نکته توجه کنید که نرخ پرش به تنهایی معیار سنجش موفقیت سئو نیست؛ این داده را که در کنار داده هایی دیگر مانند میزان افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه کلمات کلیدی مهم بگذارید، می توانید گزارشی دقیق از میزان موفقیت پروژه سئو موردنظرتان تهیه بفرمایید.

4.3/5 - (3 امتیاز)
34 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو