چک لیست نهایی سئو سایت در سال 2024

چک لیست نهایی سئو سایت
سئو سایت

برای اینکه بتوانید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید قطعا نیاز دارید تا وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. چک لیست نهایی سئو سایت در صفحه برای سال 2024 به شما کمک می کند تا در کلمات پر رقابت و پولساز مانند سئو سایت و در کل کلمات دو سیلابی و سه سیلابی در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. زمانی که شما بدانید چه چیزی پوزیشن شما را در نتایج جستجو بهبود می بخشد و چه چیزی سبب کاهش آن می شود دیگر سئو و بهینه سازی سایت برایتان فرآیندی پیچیده نیست. به کمک چک لیست سئو می توانید به گوگل بگویید که می تواند به شما به عنوان وب سایتی معتبر اعتماد کند.

چک لیست سئو چیست؟

همانطور که در مقالات قدیمی سئو ایران مطالعه کرده اید سئو از دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم شده است بنابراین تا حدودی به نکاتی که در سئو داخلی و سئو خارجی وب سایت باید رعایت و اجرا شود آشنایی دارید. بنابراین باید همه تلاش خود را به کار بگیرید که به درستی از این دو بخش اساسی در سئو سایت خود استفاده کنید زیرا انجام درست و به جا از این بخش تاثیر بسیار زیادی در سایت شما می تواند داشته باشد.

برای آن دسته از افرادی که به تازگی اقدام به طراحی و راه اندازی سایت نموده اند بررسی سئو سایت کار دشواری به نظر می آید همچنین این موضوع که با توجه به بروزرسانی شدن مداوم الگوریتم های گوگل اینکه مدام در حال بروز رسانی سئو سایت خود باشید تا حدودی کسل کننده خواهد بود. اما برای اینکه بتوانید رتبه و جایگاه مناسبی را در نتایج جستجو در گوگل بدست آورید باید سایت خود را مدام بروزرسانی کنید. برای این کار شما می توانید با درست کردن یک چک لیست سئو از آخرین کارهایی که در زمینه سئو وب سایت خود انجام داده اید اطمینان حاصل نمایید.

چک لیست جامع سئو سایت در سال 2024

چک لیست سئو مانند درست کردن غذا می باشد که شما برای آماده کردن آن به فروشگاه می روید و مواد لازم را تهیه و خریداری می کنید. هرچه مواد اولیه ای که برای غذای مورد نظر خود فراهم آورده اید تازه تر باشد طبیعتا نتیجه مطلوب تر خواهد بود و غذا خوشمزه تر می شود ناگفته نماند که نحوه پخت غذا را نیز نباید فراموش کرد اینکه شما در درست کردن آن غذا تا چه میزان تجربه و مهارت دارید.

با توجه به مثال بالا بیاید برای سئو سایت خود چک لیست سئو فراهم آورید. شما می خواهید چک لیستی فراهم آورید که برای بهینه سازی موتورهای جستحو توسط آن سایت خود را آماده کنید تا بدین وسیله ترافیک وب سایت نیز افزایش پیدا کند. بنابراین نیاز دارید از جدیدترین و بهترین روش ها برای این کار استفاده کنید. در ادامه به کامل ترین چک لیست سئو به اختصار برایتان توضیح خواهیم داد.

چک لیست سئو

چک لیست سئو سایت

زمان آن رسیده تا شما را با چک لیست نهایی سئو سایت تضمینی آشنا کنیم. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که تمامی صفحات سایت خود را باید به کمک این چک لیست سئو سایت 2024 بررسی کنید و هر صفحه جدیدی که منتشر می کنید نیز باید به وسیله این چک لیست فیلتر شده باشد. شما باید بصورت دوره سایت خود را به کمک آن بررسی کنید تا همیشه سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه باشد.

این چک لیست را بررسی کنید تا از تغییراتی که می تواند سبب بهبود سئو سایت شما شود مطلع شوید. با تدوین یک استراتژی مناسب اقدام به پیاده سازی این لیست در سایت خود کنید.

اقدام به نصب سرچ کنسول کنید

سرچ کنسول یا وبمستر ابزاری رایگان و فوق العاده کاربردی برای سئو سایت است. به کمک این ابزار می توانید وضعیت سایت خود را روزانه بررسی کنید. می توانید به خطاهای سایت، موقعیت کلمات کلیدی، کوئری های ارزشمند، وضعیت cx یا تجربه کاربری، وضعیت سرعت صفحات و… به کمک این ابزار رایگان دست پیدا کنید. بطور خلاصه باید بگوییم اگر قصد دارید تا در سئو سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ارگانیک دریافت کنید باید در چک لیست نهایی سئو ست کردن سرچ کردن سرچ کنسول را تیک بزنید.

نصب سرچ کنسول

نصب وبمستر

گوگل آنالیتیکس را نصب کنید

یکی دیگر از ابزارهای بسیاری کاربردی و رایگان که می تواند سئو سایت شما را بهبود ببخشد گوگل آنالیتیکس است. در چک لیست نهایی سئو سایت در سال 2024 نصب آنالیتیکس به اندازه سرچ کنسول اهمیت دارد. به کمک این ابزار می توانید متوجه شوید که کاربران شما در حال افزایش هستند و نرخ پرش سایتتان چقدر است.

می توانید صفحاتی که بانس ریت بالایی دارند را شناسایی کرده و با اقدامی مناسب نرخ پرش را کاهش دهید. از دیگر امکانات فوق العاده این ابزار می توان به این مورد اشاره داشت که می توانید متوجه شوید چه موتورهای جستجوی دیگری یا چه سایت هایی به شما ورودی می دهند. همچنین مسیر سفر کاربران را در سایت شما در اختیارتان قرار می دهد.

افزونه یا پلاگین سئو نصب کنید

برای اینکه بتوانید سایت خود را سئو کنید نیاز به پلاگینی برای سئو دارید. از رایج ترین پلاگین های سئو می توان به یواست سئو و رنک مث اشاره داشت. شما به کمک این پلاگین ها می توانید وضعیت سئو داخلی خود را بهبود ببخشید. سعی کنید از نسخه پریمیوم هر یک از پلاگین ها استفاده کنید تا اطلاعات جامع تری در اختیارتان قرار دهند. پس از نصب افزونه مورد نظر خود تیک نصب افزونه سئو در چک لیست نهایی سئو را بزنید.

سایت مپ سایت خود را بسازید

برای اینکه خزندگان موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را کروال کنند باید شما به سایت مپ ارائه دهید تا آنها متوجه صفحات مختلف سایت شما شوند. شما به کمک پلاگین های سئو که معرفی کردیم می توانید به راحتی و در چند دقیقه اقدام به ساخت سایت مپ کنید. یکی از مهم ترین موارد در چک لیست نهایی سئو سایت ساخت سایت مپ است زیرا بدون آن شما نمی توانید از گوگل ایندکس بگیرید.

ساخت سایت مپ

ساخت نقشه سایت

یک فایل tobots.txt ایجاد کنید

قدم بعدی یا مورد بعدی که در چک لیست نهایی سئو سایت باید تیک بخورد فایل robots.txt است. این فایل ساده اما بسیار مهم به خزندگان موتورهای جستجو می گویند که در چه صفحاتی از سایت شما اجازه خزش یا کروال دارند و در چه صفحاتی اجازه ورود ندارند. مثلا شما نباید به موتورهای جستجو اجازه دهید که به اطلاعات سبد خرید مشتریان سایت شما دست پیدا کنند.

چک لیست سئو فنی یا تکنیکال سال 2024

بعد از اینکه شما در چک لیست نهایی سئو موارد بالا را بررسی کردید و انجام دادید زمان آن می رسد تا سایت خود را از لحاظ تکنیکال یا فنی نیز بررسی کنید. ما به شما چک لیستی ارائه می دهیم که به کمک آن بتوانید وضعیت سئو فنی سایت خود را بهبود ببخشید.

مطمئن شوید که سایت شما برای موتورهای جستجو قابل خزش است

اگر صفحات سایت شما برای خزندگان موتورهای جستجو قابل خزش نباشد آنها نمی توانند شما را در نتایج serp فهرست بندی کنند. بنابراین شما باید به کمک سرچ کنسول و فایل robots.txt از قابل خزش بودن صفحات سایت خود اطمینان حاصل کنید. اگر متوجه شدید که صفحه ای به اشتباه توسط robots.txt مسدود شده است باید این فایل را ویرایش کرده و صفحه مورد نظر را از لیست آن خارج کنید.

از قابل ایندکس بودن سایت تان مطمئن شوید

تنها اینکه خزندگان موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را بخزند برای ایندکس شدن کافی نیست ممکن است صفحه ای از سایت دارای تگ نوایندکس باشد. اگر در صفحه از سایت شما تگ no index قرار داشته باشد ایندکس شدن آن ممکن نیست.

آیا سایت از پروتکل https استفاده می کند

شما باید بررسی کنید که آیا سایتتان از پروتکل امن https استفاده می کند. این پروتکل علاوه بر مسائل امنیتی سبب افزایش اعتماد کاربران به سایت شما می شود. اگر سایت شما از پروتکل http استفاده می کند از هاستینگ خود بخواهید تا برای شما یک پروتکل امن فعال کند. تیک زدن این مورد در چک لیست نهایی سئو سایت در سال 2024 اهمیت بالایی دارد.

استفاده از پروتکل https

پروتکل http و https

مطمئن شوید سایت شما در یک دامنه قابل دسترسی است

بازدیدکنندگان و کاربران نباید بتوانند به سایت شما از چندین url و مکان مختلف باشند. اگر این چنین باشد شما باید تمامی آنها را به مورد اصلی ریدایرکت کنید. مثلا در مورد سایت ما اینگونه است که:

  1. https://seoiran.com
  2. https://www.seoiran.com
  3. https://seoiran.com
  4. https://www.seoiran.com

بازدیدکنندگان نباید به هر چهار مورد بالا در سایت ما دسترسی داشته باشند و فقط باید به مورد سه یا چهار دسترسی داشته باشند پس اگر این چنین است باید سه مورد دیگر را به مورد اصلی ریدایرکت کنید.

سرعت سایت خود را بهینه کنید

سرعت لود صفحات سایت شما همه برای کاربران و هم برای خزندگان گوگل اهمیت دارند. هر چه سایت شما با سرعت بیشتری بارگذاری شود خزندگان گوگل صفحات بیشتری را در زمان تعیین شده مورد بررسی قرار می دهند. کاربران منتظر نمی مانند سایت شما حتی 10 ثانیه از زمان آنها را برای بارگذاری بگیرد. هر چه سایت شما در زمان بیشتری بارگذاری شود میزان بانس ریت و نرخ پش سایت شما افزایش می یابد. برای اینکه سرعت سایت خود را بررسی کنید از ابزارهایی مانند gtmetrix و PageSpeed Insights استفاده کنید.

بهینه سازی سرعت سایت

اهمیت بهینه سازی سرعت در سئو

موبایل فرندلی بودن سایت خود را بررسی کنید

یکی از مهم ترین نکات در چک لیست نهایی سئو سایت بررسی نسخه موبایل سایت است. هر سایتی که در موبایل قابل نمایش نباشد در صفحه نتایج گوگل رتبه بندی نمی شود. پس داشتن یک سایت که با نسخه موبایل سازگار باشد در سال 2024 بسیار مهم است. می توانید برای اینکه از وضعیت موبایل فرندلی بودن سایت خود مطلع شوید از ابزار Google’s Mobile-Friendly Test استفاده کنید.

موبایل فرندلی بودن سایت

بررسی موبایل فرندلی بودن سایت

لینک های شکسته و صفحات 404 را مشخص کنید

وجود لینک های شکسته در سایت سبب تاثیر منفی بر روی تجربه کاربری می شود. برای پیدا کردن لینک های شکسته از ابزارهای مختلفی مانند ahref می توانید استفاده کنید. وب سایت خود را در سرچ کنسول بررسی کنید و به دنبال صفحات 404 باشید. صفحات 404 سبب سوزاندن باجت کرول شما می شوند پس حتما آنها را رفع کنید.

از شر محتوای تکراری خلاص شوید

در بیان ساده باید بگوییم محتوای تکراری محتوایی است که در بیش از یک صفحه از سایت شما وجود داشته باشد. برای پیداکردن محتواهای تکراری می توانید از ابزار ahref استفاده کنید. در چک لیست نهایی سئو در سال 2024 محتوای تکراری بسیار اهمیت دارد.

از اسکیماها در سایت خود استفاده کنید

اسکیماها می توانند در بهبود جایگاه شما در نتایج جستجو تاثیر مثبت بگذارند پس صفحات سایت خود را بررسی کنید و هر صفحه ای که فاقد اسکیما بود برای آن اسکیما درج کنید.

چک لیست سئو موبایل

شما در جایگاه شخصی که سایت کسب وکار خود را راه اندازی کرده است باید این موضوع را در نظر داشته باشید همان اندازه که چک لیست سئو وب سایت شما داری اهمیت می باشد چک لیست سئو موبایل نیز دارای اهمیت است.

زیرا شما علاوه بر نسخه وب سایت خود را برای کامپیوتر مدیریت می کنید باید آن را به گونه ای طراحی نمایید که در تلفن های همراه و تبلت نیز بخوبی در درسترس کاربران قرار گیرید. پس چک لیست سئو موبایل را نیز باید در نظرداشته باشید.

هدف از سئو موبایل این است که وب سایت شما با بهینه سازی کامل و درست بر روی موبایل نیز نمایش داده شود بنابراین در فراهم آوردن چک لیست سئو موبایل مطمئن شوید که وب سایت شما با ابزار Google mobile friendly test  مشکلی ندارد، سرعت وب سایت خود را با Google’s mobile speed test tool بررسی نمایید، بررسی کنید که Fetch as Google برای نسخه موبایل مشکلی ندارد و AMP را برای صفحات وبلاگ خود در صورتی که دارای سرعت پایینی می باشند در نظر بگیرید

مزایای داشتن چک لیست سئو

از مزیت هایی که چک لیست سئو دارا می باشد عبارتند از:

  • چک لیست سئو متوجه بخشهای ضعیف وب سایت خواهد شد
  • می تواند اقدامات سئوی داخلی و سئوی خارجی را مشخص نماید
  • باعث افزایش سرعت سایت می شود
  • می توانید بررسی وب سایت را خودتان انجام دهید
  • موجب افزایش ترافیک طبیعی سایت می شود
  • به شما این امکان را می دهد تا متوجه خطاهای سایت از نظر سئو شوید
  • باعث بالا رفتن رنک سایت خواهد شد

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید در برابر رقبای خود در گوکل به رقابت بپردازید به سئو نیاز دارید. به کمک چک لیست نهایی سئو در سال 2024 شما می توانید وضعیت سئو سایت خود را بهبود ببخشید و جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید. سئو یک فرآیند دائمی است و قرار دادن تمامی نکات سئو در یک چک لیست ممکن نیست اما با این حال در بخش نظرات به ما بگویید که این چک لیست چقدر به سئو سایت شما کمک کرده است تا در فرشنس بعدی چک لیست سئو محتوا را نیز برای شما قرار دهیم.

سوالات متدوال درباره چک لیست نهایی سئو

1چک لیست سئو شامل چه مواردی است؟
یک چک لیست سئو باید شامل چک لیست محتوا، سئو تکنیکال و چک لیست پایه سئو باشد.
2چک لیست سئو تکنیکال شامل چه مواردی است؟
چک لیست سئو تکنیکال شامل بررسی قابل خزش بودن و قابل ایندکس بودن سایت، موبایل فرندلی بودن سایت و… می شود.
3آیا هر سایتی که قابل خزش باشد محتوایش ایندکس می شود؟
خیر ممکن است در صفحاتی از سایت تگ نوایندکس وجود داشته باشد پس حتما این مورد را بررسی کنید
4.4/5 - (9 امتیاز)
83 / 100

1 Comment

  1. چکامه امینی فرد گفت:

    چطوری لیست کامل عواملی که روی سئو سایت تاثیر میذارن رو تهیه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو