Cannibalization چیست؟

Cannibalization در سئو چیست؟
سئو سایت

Cannibalization چیست ؟

قصد داریم امروز در مقاله خود درباره cannibalization برای شما توضیح بدیم و شما را با معایب آن آشنا کنیم

مفهوم Cannibalization به این معنا است که مدیر وب سایت تصمیم می گیرد در سایت خود دوصفحه ایجاد کند که در هر دوی آن ها ازیک کلمه کلیدی استفاده کرده است و در باره یک موضوع اطلاعاتی را برای مخاطبان به اشتراک گذاشته است.

اگر بخواهیم به بیان ساده تر بگویئم، مدیر سایت با این روش دقیقا یک رقیب، که یکی از همان دو صفحه ایجاد شده می باشد برای خودش در سایت به وجود می آورد. یعنی رقابت دو صفحه از یک سایت با یکدیگر برای بدست آوردن رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو.

به طورمثال: تصور کنید که شما در گوگل عبارت (طرز تهیه پیتزا قارچ) را جستجو کرده اید

از یک وب سایت (آموزش پختن غذا ) برای شما دو نتیجه نمایش داده می شود

  • چندین نکته طلایی که برای پختن یک پیتزا قارچ لذیذ باید یاد بگیرید
  • تمام آن چه که برای پختن پیتزا قارچ باید بدانید

اتفاقی که می افتد و چندان هم خوشایند نیست این است که در این وب سایت آموزشی کاربران اگر یکی از این صفحات را بخوانند دیگر نیازی به بازدید از صفحه دیگر با اطلاعات مشابه ندارند.

کلمه کلیدی یکسان در سئو

کلمه کلیدی یکسان در سئو

راه حل چیست؟ به عنوان کارشناسان خبره سئو پیشنهاد می کنیم که بهتر است هردو صفحه باهم دیگر ادغام شود و یک محتوای جامع و یکپارچه را به کاربران ارائه داد زیرا این کار به شدت بر روی سئو تاثیر منفی می گذارد.ولی زمانی که بتوانید با یک محتوای مفید و غنی (معمولا محتوای جامع تر و طولانی تر) ماندگاری کاربران را در صفحه افزایش دهید، توانسته اید که وب سایت بهینه ایی را داشته باشید.

پس نتیجه می گیریم که کلمه کلیدی cannibalization به این معنی است که شما در تلاش هستید با محتوا و اطلاعات مشابه در وب سایت خود از گوگل امتیاز مثبت کسب کنید و رتبه بندی سایت خود را افزایش بدهید.

اما این یک تفکر کاملا اشتباه است که شما محتوای خود را برای کلمات کلیدی شبیه به همدیگر سئو کنید!

زیرا عملا شما با این کارنظر منفی گوگل را به خود جلب می کنید چرا ؟

چون که شما با استفاده از کلمه کلیدی cannibalization قصد دارید که صفحات خود را بهبود ببخشید یعنی خودتان با خودتان به رقابت نشسته اید برای به دست آوردن رتبه برتر گوگل

می دانید گوگل نمی تواند درک کند و تشخیص بدهد زمانی که شما دو محتوا در باره یک موضوع تولید کرده اید کدام یک ازآن دو محتوا باید در نتایج بالاتر دیده بشود. به این نکته دقت کنید که داشتن URL های زیاد باعث کاهش اثربخشی و پایین آمدن بهره وری آن ها می شود.

درواقع گوگل نمی تواند کاری انجام بدهد و هر دو صفحه شما در رتبه های پایین بدون ارتقا قرار می گیردو شما در راه رسیدن به اهدافتان که دادن ارائه خدمات به کاربران است شکست می خورید.

با این حال می توانیم با اطمینان بگویئم که کلمات کلیدی cannibalization هرگز تاثیر مثبتی بر سئو سایت ندارند. و به آسانی می تواند اعتبار و برند سایت شما را نابود کند

نکته : می توانید برای این که تشخیص بدهید که آیا در سایت شما مشکل کلمات کلیدی cannibalization وجود دارد یاخیر باید در موتور جستجو عبارت site:darman.com keyword را بنویسید یعنی آدرس سایت + کلمه کلیدی

Cannibalization در سئو مفید است؟

Cannibalization در سئو مفید است؟

معایب کلمه کلیدی cannibalization

تولید محتوای نامفهوم و بی ارزش : با استفاده از کلمه کلیدی cannibalization نمی توانید محتوای مفیدی و جامعی را به مخاطبان خود ارائه بدهید چون این کار باعث خلق محتوای تکراری می شود کاربران و گوگل منتظر خواندن مطالب جدید و کاربردی هستند.

اثر منفی بر روی لینک خارجی : زمانی که شما چندین صفحه با یک کلمه کلیدی طراحی کرده اید و و آن را به وسیله بک لینک با سایت های دیگر به اشتراک گذاشته اید چندان بار معنایی برای شما ندارد بهتر است که شما در یک صفحه جامع و کامل خود بک لینک ایجاد کنید و یکپارچگی را حفظ کنید تا به هدف خود که جمع کردن رای مثبت از دیگران است برسید.

اثر منفی بر روی لینک داخلی : وقتی که شما تصمیم می گیرید که برای افزایش رتبه بندی برای یک موضوع چندین صفحه ایجاد کنید آن وقت است که لینک داخلی شما بی کیفیت می شوند و چندان اهمیتی ندارند و بر روی سئو بار منفی می گذارد، چرا که موتور های جستجو نمی دانند به کدام صفحه باید امتیاز بدهند و آنرا بالا بیاورند

جلوگیری از کلمه کلیدی cannibalization

Cannibalization in seo

مزایای Cannibalizationدر سئو سایت

Canonical url: از طریق یک تگ به گوگل می گوید که تمام صفحاتی که محتوای یکسان دارند و شبیه به هم هستند را با هم به شکل یکپارچه در نظر بگیرد و یکی را به عنوان صفحه مرجع در نتایج موتورهای گوگل نشان بدهد.

 

ایجاد لینک سازی داخلی : می توانید از مقالات و محتواهایی که ایجاد کرده اید و اهمیت پایین تری در کلمه کلیدی شما دارند به آن مقاله ایی که برایتان مهم و اصلی است لینک ایجاد کنید به این شکل گوگل متوجه می شود که مطلب اصلی و با اهمیت شما کدام است و رتبه شما را افزایش می دهد.

Combine articles : شما باید تمرکز خود را بر روی پیدا کردن مطالبی بگذارید که در بر گیرنده یک معنا و مفهوم می باشندو به یک کلمه کلیدی اشاره می کنند. بهترین حالت این است که شما آن مطالب را باهم یکی کنید یعنی آن را به شکل یک مطلب کامل و جامع و قابل فهم از اول در سایت منتشر کنید و می توانید محتوای قبلی خود را ریدایرکت کنید.یکی از معیارهای گوگل برای ارتقا رتبه بندی داشتن محتوای بلند و کاربردی است.

اندازه وب سایت : اگر سایت شما یک وب سایت دارای قدمت و توسعه یافته می باشد احتمال رخ دادن کلمات کلیدی cannibalization بیشتر است یعنی به دلیل حجم بالای محتوا یا مقالات چاپ شده ممکن است بیشتر آن ها مشابه و تکراری باشند بی آنکه شما متوجه شده باشید پس مدام کلمات کلیدی خود را چک کنید.

معنی Cannibalization چیست؟

Cannibalization چیست؟

خلاصه

کلمات کلیدی Cannibalization یعنی اینکه ما در وب سایت خود صفحات متعددی را با یک موضوع و کلمه کلیدی کاملا مشابه به منظور ارتقا رتبه بندی سایت در نتایج گوگل ایجاد کنیم قافل از اینکه این کار به شدن بر سئو تاثیر منفی می گذارد.

و همچنین باعث عدم درک گوگل در تشخیص محتوای با ارزش تر و با کیفیت تر می شود و حتی باعث سردرگمی و عدم ماندگاری کاربران در صفحات می شود تمام این موارد کافی است که موتورهای جستجو گوگل به این نتیجه برسند که به شما امتیاز منفی بدهند.

مثال عملی Cannibalization

مثال پایانی برای درک بهتر موضوع به صورت عملی:

مثلا در سایت های بیوگرافی اگر میخواهید کلمه “بیوگرافی مهران مدیری” را هدف قرار دهید، دفعه بعدی اینطور کار کنید، مهران مدیری از سختی کار در دورهمی می گوید، سپس در این مقاله ی دوم به با کلمه ی “بیوگرافی مهران مدیری” به صفحه بیوگرافی مهران مدیری لینک دهید.
با اینکار رتبه ی سایت شما در هر مقاله ای نه تنها دچار افت نخواهد شد بلکه به مقالات قدیمی تر خود جان تازه ای میبخشید.

مقاله ما را به اشتراک بگذارید تا دیگران هم از مطالب جامع و بهینه ما سود ببرند.

4.4/5 - (5 امتیاز)
84 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + سه =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو