الگوریتم پیج رنک گوگل (page rank) چیست؟

سئو و پیج رنک

الگوریتم پیج رنک گوگل(page rank)چیست؟

بنیان گذاران گوگل، یعنی لری پیج و سرگئی برین در سال ( 1996) در دانشگاه استنفورد، الگوریتم PageRank( PR ) یکی دیگر از الگوریتم های گوگل را برای رتبه بندی صفحات وب سایت طراحی کردند. این امتیاز دهی بر اساس تعداد بک لینک ها و اعتبار و کیفیت وب سایت لینک دهنده محاسبه و ارزیابی می شود.

هر چقدر تعداد بک لینک های مرتبط و معتبر بیشتر باشد، امتیاز شما در الگوریتم پیج رنک افزایش میابد و در نتیجه بازدید سایت شما توسط کاربران افزایش خواهد یافت و در نتیجه منجر به فروش بیشتر محصولات و خدمات شما خواهد شد. این امتیاز بین 0 تا 10 می باشد، اگر شما بتوانید امتیاز بالاتر از 4 به دست بیاورید، پس یک سایت قوی دارید. بحث های زیادی وجود دارد که آیا pageRank تاثیر مستقیمی روی سئو سایت دارد یا نه! (چرا که گوگل این امتیاز را از حدود سال 2014 به بعد دیگر نمایش نداد)

 فرمول ریاضی پیج رنک براساس :

امنیاز پیج رنک بر اساس (رتبه صفحه مبدا / تعداد لینک های خروجی صفحه) و (برای صفحه ارجاع دهنده مجموع رتبه لینک های ورودی) بدست می آید. البته توجه کنید که کیفیت لینک ها در این محاسبات نقش کلیدی دارد و روز به روز این الگوریتم پیچیده تر شد.

در زمان ساختن لینک باید دقت کنید که به صفحات و سایت هایی که مرتبط هستند لینک بدهید در غیر اینصورت سایت شما توسط گوگل شناسایی و پنالتی و جریمه می شوید.

آیا حذف پیج رنک تاثیری بر سئو داشت؟

آیا حذف پیج رنک تاثیری بر سئو داشت؟

چرا گوگل پیج رنک را از دید عموم پنهان کرد؟

گوگل بعد از یک مدت تصمیم گرفت PageRank را در یک حالت انتزاعی قرار بدهد زیرا بیشتر وبمستران از این موضوع سواستفاده کرده و اقدام به خرید و فروش لینک اینترنتی می کردند، به این نکته توجه کنید پیج رنک به لینک های داخلی هم توجه می کند ولی لینک های Nofollow را در زمان امتیاز دهی به حساب نمی آورد، ولی شما باید بدانید که برای به دست آوردن رتبه بالا، تنها به امتیاز پیج رنک اکتفا نکنید زیرا تولید محتوای باکیفیت و معتبر نیز در افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو بسیار ارزشمند است و باعث جذب کاربران به سایت شما می شود و آن ها محتوای شما را به اشتراک می گذارند.

آیا پیج رنک هنوز هم وجود دارد؟

آیا پیج رنک هنوز هم وجود دارد؟

نکاتی درباره افزایش پیج رنک

  • برای افزایش پیج رنک سایت خود، سرعت لود شدن صفحات را با ( کم کردن حجم تصاویر ) افزایش بدهید.

زیرا اگر بارگذاری صفحه شما بیش از 4 ثانیه طول بکشد کاربر صفحه را بسته و سایت شما را ترک می کند.

  • در زمان تولید محتوا و نوشتن کلمات کلیدی از نقش اساسی هدینگ ها و تگ های متن غافل نشوید زیرا موتور جستجو گوگل به هدینک های H1 و H2 اهمیت می دهد پس با رعایت این نکته پیج رنک را افزایش دهید.
  • به وسیله ابزار سرچ کنسول لینک های خراب و شکسته را پیدا کنید و آن ها را حذف کنید. از ahrefs هم میتوانید کمک بگیرید.
  • لینک های اسپم و غیر مرتبط و غیر طبیعی ایجاد نکنید.
  • از نرم افزارهای پیج رنک مانند : ToolBar و PageRank Weaver استفاده کنید.
  • حتما سایت مپ ایجاد کنید زیرا لینک دادن به هر سایت مپ تعداد لینک های داخلی را افزایش می دهد و در نتیجه از افت پیج رنک جلوگیری می کند.
  • هرگز محتوای کوتاه و خلاصه شده در صفحه قرار ندهید. حتما از توضیحات متا استفاده کنید.
  • از قرار دادن فایل های فلش خود داری کنید، چرا که رتبه سایت را کاهش می دهند.

رتبه پیج رنک خود را از کجا ببینید

  • ALEXA : اگر رتبه سایتی بالاتر باشد در الکسا به این معنی است بازدید آن پایین است و اگر رتبه پایین باشد بازدید افزایش می یابد
  • MOZRANK : میزان محبوبیت یک لینک را می سنجد و برای رتبه بندی و بهینه سازی سئو بسیار کارآمد است
  • GOOGLE TRENDS : این سایت میزان تراکم و چگالی کلمات کلیدی و معتبر بودن آن ها را می سنجد
  • COM : در این سایت فقط سایت های معتبر دنیا قرار دارند و رتبه بندی خود را از نوار ابزار جمع آوری می کند

کیفیت بک لینک ها برای پیج رنک

  • یک بک لینک موثر حتما باید شامل کلمات کلیدی و نام شرکت باشد، در ANCHOR TEXT از این موارد استفاده شود.( البته به اندازه)
  • بک لینک توسط سایت های معتبر و با کیفیت ایجاد شود
  • کیفیت و اعتبار دامنه لینک و مرتبط بودن آن با صفحات وب سایت شما خیلی مهم است (عمر دامنه، تعداد لینک های ورودی، کیفیت لینک ها، فعالیت سایت ئر شبکه های اجتماعی، و….)
  • لینک حتما در میان محتوای سایت مبدا قرار گیرد
  • بک لینک ها باید به صورت طبیعی ایجاد بشوند و اسپم نباشند
  • بهتر است اگر سایت شما به زبان فارسی است از سایت هایی با دامنه IR نیز لینک بگیرید

 

آموزش های مرتبط با پیج رنک

رتبه سایت یا پیج رنک؟

رتبه سایت یا پیج رنک؟

گوگل پیج رنک

گوگل پیج رنک چیست

تاثیر UX در پیج رنک سایت

آمار نشان می دهد که چندین فاکتور مهم ازجمله ( میزان بازدید از سایت، مدت زمانی که کاربران در سایت می مانند و تعداد صفحاتی که مورد بازدید قرار می گیرد) باعث افزایش و بهبود پیج رنک گوگل می شود و سایت شما به عنوان یک سایت معتبر که حاوی اطلاعات مفید و موثر است در بین کاربران شناخته می شود. اگر نمیدانید ux چیست؟ اینجا را بخوانید.

آیا پیج رنک از بین رفته است ؟

از سال 2016 پیج رنک گوگل برای سایت ها دیگر بروز رسانی نشد، اما این همه واقعیت نیست در مورد پیج رنک گوگل کسی اطلاعات زیاد و درستی ندارد و دقیقا مشخص نیست محاسبات خود را چگونه انجام می دهد، عده ای نیز اعتقاد دارند که پیج رنک از بین نرفته است بلکه گوگل برای جلوگیری از خرید و فروش پیج رنک آن را در یک حالت انتزاعی و مخفی نگه داشته است.

  • خدایی گوگل کار خوبی کرد، اون زمان یه عده میومدن و سایت های الکی می آوردن بالا و با لینک سازی های بی ارزش پیج رنکشون رو میبردن بالا و از فروش این سایت ها و یا بک لینک این سایت ها، پول زیادی به جیب میزدن :))
  • متاسفانه عده ای از این سایت های فیک لینک میخریدن و بیشتر به سایتشون و رتبه سئو سایتشون آسیب میزدن.
رنکینگ سایت

رنکینگ سایت یا پیج رنک

 نتیجه گیری

پیج رنک گوگل الگوریتمی است برای تعیین، رتبه سایت شما بر اساس تعداد بک لینک های خارجی که از سمت سایت های معتبر دریافت می کنید و در واقع شما امتیاز مثبتی از 1تا 10 دریافت می کنید و باعث می شود کاربران بیشتری ازسایت شما دیدن کنند، در گرفتن پیج رنک بالا باید دقت کنید که تعداد بک لینک ها بیش از اندازه، غیر مرتبط و اسپم شده نباشد، همچنین تلاش کنید محتوایی خلق کنید که مفهوم داشته باشد و همچنین مرتبط باشد که باعث شود کاربران را برای مدت زیادی در سایت شما نگهدار. تا در آخر محتوای شما را به اشتراک بگذارند، شما نیز اگر از خواندن مقاله ما لذت بردید آن را به اشتراک بگذارید.

بهبود الگوریتم پیج رنگ

بهبود الگوریتم پیج رنک چگونه است؟

 

بهبود الگوریتم پیج رنک چگونه است؟

برای درک بهتری از این موضوع و اشراف کامل به الگوریتم های گوگل از اینجا شروع کنید: الگوریتم های گوگل

4.5/5 - (4 امتیاز)
78 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 1 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو