تفاوت کلیک و سشن

تفاوت کلیک و سشن
سئو سایت

تفاوت کلیک و سشن چیست؟

تفاوت کلیک و سشن همیشه جزو مهم ترین مسائل گوگل ادز بوده است که تبلیغ‌ کنندگان در زمینه تبلیغات کلیکی با آن مواجه هستند. نخستین گام جهت بررسی عواملی که موجب ایجاد اختلاف بین کلیک و سشن شده، ارائه دادن تعریفی روشن و شفاف از این دو واژه (کلیک و سشن) و همچنین دانستن تفاوت آن ها است. هنگامی که کاربران وب بر روی تبلیغات افراد در نتایج جستجوی گوگل کلیک می نمایند، در حقیقت یک کلیک رخ می دهد. بعد از آن که عمل کلیک کردن انجام شد، کاربر موردنظر به وب سایت تان هدایت می‌ گردد.

بعد از آن که کاربر به وب سایت تان ورود پیدا کرد، یک سشن ایجاد می گردد (برای توضیح روان تر سشن گاهی اوقات از کلمه فارسی جلسه استفاده می شود). زمانی که یک کاربر به وب سایت تان ورود پیدا می‌ کند، آنالیتیکس شروع یک جلسه را با حضور کاربر موردنظر، اعلام می نماید. وقتی که کاربر در جلسه یا سشن حضور دارد، قادر است از صفحات مختلف وب سایت تان بازدید کند، فعالیت ‌های متفاوتی اعم از ثبت نام و دانلود را می تواند به خوبی انجام دهد و در آخر کار، به جلسه پایان دهد. تمام این مدت اگر کمتر از نیم ساعت باشد یک سشن محسوب می شود. در واقع هر سشن نیم ساعت است.

سشن و کلیک

کلیک و سشن سایت

کلیک (Click) یعنی

زمانی که کاربری بر روی تبلیغ موردنظرتان کلیک نماید، سریعا در پنل تبلیغ‌ کننده که شما هستید، به تعداد کلیک افزوده می شود و هزینه‌ آن نیز از بودجه‌ شما کسر می گردد. لازم به ذکر است در برخی سیستم ها به منظور این که از درست و صحیح بودن کلیک‌ های صورت گرفته، اطمینان حاصل شود سیستم مربوطه با کمک انواع الگوریتم‌ هوش مصنوعی، کلیک‌ های مشکوک را شناسایی می‌ نماید و هزینه‌ آن‌ها را کاملا به پنل شما باز می ‌گرداند.

سشن (Session) چیست؟

سشن در حقیقت یک مجموعه از تعاملات کاربر با یک سایت می باشد که در یک بازه زمانی ویژه رخ می دهد. یک سشن شامل مشاهده صفحات مختلف، انواع رویداد، مطالعه نمودن مطلب از بلاگ و سایر تعاملات کاربر با سایت و سئو سایت موردنظر است. یک کاربر قادر است چندین سشن ایجاد نماید، این سشن ‌ها گاهی اوقات یک روز، یک هفته یا حتی چندین ماه به طول می انجامد تا بوجود آید. به محض آن که یک سشن به پایان رسید، فرصت دیگری در اختیار کاربر قرار می گیرد که یک سشن جدید را آغاز کند.

زمان پایان سشن در گوگل آنالیتیکس

جلسه یا سشن، به یک بازه زمانی مشخصی می گویند که پس از 30 دقیقه به پایان می رسد. در کل هر سشن به یکی از دلایل زیر بعد از مدت کوتاهی از بین می ‌رود:

  1. بعد از سپری شدن سی دقیقه (در صورتی که منفعل باشد)
  2. نیمه شب
  3. تغییر در کمپین بعد از سپری شدن ۳۰ دقیقه (در صورتی که منفعل باشد).

گفتنی است که پیش فرض، هر سشن یا جلسه بعد از ۳۰ دقیقه، چنان چه کاربر منفعل و بدون تحرک باشد به اتمام می ‌رسد. به احتمال زیاد تا کنون برایتان این اتفاق رخ داده است که یک صفحه‌ از سایتی را باز نمایید و مشغول مطالعه یک مطلب خاص در آن شوید.

زمان پایان سشن

زمان پایان سشن در گوگل آنالیتیکس

محاسبه دقیق سشن سایت

بعد از آن در آن صفحه بمانید و تا ۳۰ دقیقه هیچ گونه کاری از طرف شما صورت نگیرد و در وب سایت هیچ فعالیتی انجام ندهید. بعد از سپری شدن این مدت، هنگامی که صفحه را مجددا باز می نمایید، مشاهده می کنید که مدت زمان سشن به اتمام رسیده است.

اگر در بیست و نه دقیقه فقط یک اکشن در سایت داشته باشید هم کافیست، که وقتی وارد سی دقیقه دوم شدیم، سشن دوم شروع شود.

اختلاف میان کلیک و سشن

اختلاف کلیک و سشن

7 تفاوت کلیک و سشن

همانطور که اشاره شد تفاوت و اختلاف بارز کلیک و سشن در مدت زمان آن ها است. اما تفاوت های دیگری نیز دارند.

چندین کلیک و سشن در طول یک جلسه

اگر کاربر چندین مرتبه در یک سشن 30 دقیقه ‌ای، روی تبلیغات تان با مشخصه UTM یکسان اقدام به کلیک کند، کلیه کلیک ‌هایی که انجام شده توسط آنالیتیکس یک سشن یا جلسه محسوب می شود.

استفاده نمودن از فیلترشکن

استفاده از فیلتر شکن سبب پایین آمدن سرعت بارگذاری صفحه‌ وب سایت می شود. اکثر کاربران، قبل از بارگزاری کامل صفحه و مطالعه کد گوگل آنالیتیکس، از صفحه خارج می ‌شوند یا آن را متوقف می‌ نمایند، در این شرایط کلیک به حساب می آید اما سشن دریافت نخواهد کرد.

سرعت پایین سایت

سرعت پایین وب سایت تاثیر به سزایی در به وجود آمدن اختلاف میان سشن ‌و کلیک دارد. زیرا کاربر بر روی سایت کلیک می کند، و وقتی سایت نمایش داده نشود کاربر خارج می شود و امکان دریافت کلیک را از دست می دهیم

محل درج کد اسکریپت

کد ردیابی آنالیتیکس در حقیقت یک نوع اسکریپت می باشد و که مانند بقیه اسکریپت ها در بخش هد وب سایت قرار می ‌گیرد. هنگام لود صفحه، کدهای بخش هد به ترتیب قرار گرفتن آن ها، اجرا می گردد. اگر محل جای گرفتن کد ردیابی آنالیتیکس از دیگر کدهای موجود، پایین تر باشد در این شرایط احتمال اجرا نشدن آن وجود دارد، بنابراین توصیه می شود در خطوط اول قرار کنید.

کدهای اشتباه آنالیتیکس

اگر کد های آنالیتیکس را تغییر دهیم ممکن است در اجرا آنها اختلال ایجاد شود. در این صورت سشن ثبت نخواهند شد.

درج نکردن کد اسکریپت در تمام صفحات سایت

ممکن است کد اسکریپت را در تمام صفحات قرار نداده باشید. باید تمام برگه ها، نوشته ها، محصولات و … را بررسی کنید. در غیر این صورت سش ثبت نخواهد شد.

ریدایرکت کردن صفحات

ریدایرکت شدن ممکن است موجب افزایش قابل توجه اختلاف تعداد میان کلیک و سشن شود. در صورتی که کاربران بعد از کلیک نمودن بر روی تبلیغات و بعد ورود به صفحه فرود، سریعا به صفحه دیگری ریدایرکت گردند، این احتمال بوجود می آید که آنالیتیکس نوع ترافیک آن‌ها را رفرال شناسایی نماید و منبع ترافیک موردنظر را نیز وب سایت تبلیغ کننده که موجب ریدایرکت نمودن کاربران شده، شناسایی نماید.

نتیجه گیری کلیک و سشن

نکته مهم این است که تعداد کلیک همیشه از سشن بیشتر است. و مهم ترین تفاوت کلیک و سشن مدت زمان ماندن کاربر در صفحه است. که هر سشن سی دقیقه است.

سوالات متداول

1کلیک و سشن در عمل چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
کلیک زمانی رخ می دهد که بر روی تبلیغ موردنظر شما کلیک شود اما سشن مجموعه اقداماتی است که کاربر در وب سایت شما انجام می دهند به عنوان مثال مشاهده کلیه صفحات سایت شما و … را انجام دهد.
2چه عواملی موجب ایجاد تفاوت بین کلیک و سشن می شود؟
به کار بردن فیلترشکن، سرعت کم لود سایت، محل درج کد، ریدایرکت کاربران، عدم درج کد در کلیه صفحات و همچنین اختلالات املایی کد ردیابی نیز از جمله این عوامل هستند.
3پایان سشن در گوگل آنالیتیکس در چه زمان هایی رخ می دهد؟
بعد از گذشت مدت زمان ۳۰ دقیقه و نیمه شب البته در صورتی که منفعل باشد و همچنین تغییر در کمپین بعد از ۳۰ دقیقه، از جمله زمان هایی است که یک سشن به پایان می رسد.

مطالب تکمیل کننده کلیک و سشن

افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت

افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت

افزایش کلیک گوگل

افزایش کلیک گوگل

4.3/5 - (3 امتیاز)
85 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 8 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو