پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی گوگل چیست؟

جریمه یا پنالتی گوگل مجازاتی است که بر روی سایت هایی که محتوای آنها با قوانین الگوریتم های گوگل در تضاد باشد اعمال می شود. این جریمه می تواند به دلیل بروز رسانی شدن الگوریتم های گوگل و یا بررسی دستی که نشان دهد سایت از سئو کلاه سیاه استفاده می کند باشد. این مجازات بر روی سایت هایی اعمال می شود که اشتباهی انجام داده باشند.

منظور از پنالتی گوگل چیست؟ پنالتی به این معنی است که یا سایت شما از نتایج SERP گوگل حذف می شود و یا رتبه کلمات کلیدی هدف شما به شدت کاهش می یابد.

در این صورت سایت شما به جستجوگران نشان داده نمی شود و ترافیکی دریافت نخواهید کرد پس درآمدتان نیز کاهش می یابد. اگر نگران جریمه شدن سایت خود توسط گوگل هستید بهتر است، سئو سایت خود را به یک متخصص مانند شرکت سئو ایران یا سایر شرکت های معتبر بسپارید.

چرا گوگل سایت ها را جریمه می کند؟

گوگل همواره تلاش دارد تا مرتبط ترین و بهترین نتایج را برای جستجوها ارائه دهد. از نظر گوگل هر سایتی که بخواهد در نتایج جستجو تغییراتی ایجاد کند به گوگل آسیب می رساند و باید جریمه شود.

پنالتی گوگل چیست؟ جریمه گوگل نتیجه الگوریتم هایی بسیار هوشمند است که بطور دائم در حال تغییر هستند تا سایت هایی را که از روش های کلاه سیاه و اشتباه استفاده میکنند را تشخیص دهد.

google با استفاده از crawler ها و اطلاعات آنها و بر اساس الگوریتم های خود سایت های مجرم را شناسایی و سپس جریمه میکند. این جریمه ها اعمال می شود تا صاحبان وب سایت ها متوجه شوند نباید سعی در تغییر نتایج جستجوی گوگل کنند.

با تغییر الگوریتم‌ های گوگل و همچنین افزایش میزان دقت آن ‌ها در تجزیه و تحلیل محتوای وب سایت ‌ها، شرایط برای اشخاصی که مخالف با قوانین گوگل برای بهینه کردن صفحات سایت خود عمل می کنند، دشوار ‌تر می ‌شود. البته اگر شما از روش های سئو کلاه سفید استفاده میکنید نگران نباشید.

این سایت ها به دلیل عملکرد اشتباه خودشان، مورد مجازات گوگل قرار می ‌گیرند و در نهایت یا از نتایج گوگل حذف می ‌شوند و یا اینکه با کاهش رتبه در صفحات نتایج جستجو روبرو می شوند. به اتفاقاتی که بعد از جریمه کردن برای وب سایت ‌ها رخ می دهد به اصطلاح گوگل پنالتی یا پنالتی گوگل گفته می‌ شود.

چطور بفهمیم گوگل سایت را پنالتی کرده؟

 

پنالتی گوگل

دلیل پنالتی گوگل

چه کارهایی سبب مجازات توسط گوگل می شوند؟

برای اینکه سایت شما توسط گوگل جریمه نشود باید موارد زیادی را بررسی کنید. برای اینکه سایت شما پنالتی نشود باید موارد زیر را بررسی کنید که عبارتند از:

  1. بک لینک ها و لینک سازی سایت
  2. نرم افزارهای جاسوسی یا ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و اسپم
  3. لینک ها یا متن های مخفی
  4. تغییر مسیرهای غیرمجاز (redirect)
  5. انتشار محتواهای تکراری و یا کپی از سایت های دیگر
  6. استفاده بسیار زیاد از کلمات کلیدی در یک صفحه
  7. بارگذاری صفحات با کلمات غیر مرتبط
  8. استفاده از تگ های بی ربط

عوامل زیادی هستند که می توانند سبب شوند تا یک سایت جریمه شود. بطور کلی هر اقدامی که در جهت فریب دادن موتورهای جستجو انجام شود و به تجربه کاربری بدی منجر شود، سبب جریمه شدن سایت می شود.

نحوه حذف یا بازیابی سایت از پنالتی گوگل

اگر سایت شما شامل پنالتی شده است باید کارهایی انجام دهید تا هرچه سریعتر به رتبه خود بازگردید. اگر سایت شما توسط کارمندان و یا الگوریتم های google جریمه شده باشد باید از گوگل بخواهید تا تجدید نظر کند و مجدد سایت شما را در لیست نتایج خود قرار دهد. (البته معمولا این اتفاق رخ نمیدهد)

اما اگر سایت شما توسط الگوریتم های گوگل و بدون شما در نتایج جستجو خواهید بود اما رتبه شما شدیدا کاهش یافته است. الگوریتم هایی مانند پاندا، پنگوئن، دزد دریایی و… سایت هایی را که اقدام به انتشار محتوای تکراری، سرعت بارگذاری پایین، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در صفحات و… می کنند را جریمه می کنند. راه بازیابی سایت از پنالتی گوگل چیست؟ برای بازیابی سایت از پنالتی هایی که الگوریتمی هستند باید شروع به تولید محتوای با کیفیت، لینک سازی صحیح کنید و سرعت بارگذاری سایت خود را بهبود ببخشید.

پس از آن که سایتی به پنالتی گوگل دچار شد، چه می شود

نخستین اثر پنالتی گوگل، خارج شدن بخشی از سایت از لیست صفحه نتایج گوگل می باشد. از دیگر تاثیرات مهم جریمه گوگل، وارد شدن ضربه به کسب و کار شما می باشد که این مشکل بلافاصله پس از حذف شدن صفحات از فهرست گوگل خود را نشان خواهد داد.

بیشترین علت وقوع این مسائل، اشتباهات وب مسترها می باشد که خوشبختانه این مشکلات قابلیت کنترل بیشتری دارند و می توان آن ها را برطرف کرد، به عبارت دیگر چنانچه وب مستری به صورت آگاهانه و یا نا آگاهانه فعالیت هایی را انجام دهد که موجب جریمه شوند، می توان آن ها را برطرف کرد و به گوگل رفع شدن آن ها را اعلام کرد.

 چگونه مطلع شویم که وب سایت ما دچار پنالتی گوگل شده است

با در نظر گرفتن این نکته که ممکن است جریمه های گوگل به دلایل بسیار زیادی اتفاق بیافتند، در بعضی موارد تشخیص علت اصلی آن بسیار مشکل می باشد. در ادامه مطلب به تشریح بعضی از شیوه های تشخیص پنالتی گوگل پرداخته ایم که بایستی مرحله به مرحله بررسی و برطرف گردند:

  • بررسی وب سایت در گوگل آنالیتیکس، اگر یک روز ترافیک وب سایت تان طبیعی به نظر برسد اما روز بعد به شدت ترافیک سایت کاهش یابد، بی شک یکی از نشانه های این است که امکان دارد وب سایت شما دچار جریمه شده باشد.
  • چک کردن این مورد که گوگل هنوز صفحات سایت را ایندکس می کند. برای این کار کافی است که در صفحه جستجو گوگل عبارت site:yourdomain.com را تایپ کنید. در شرایطی که تعداد صفحات ایندکس شده پایین تر از مقدار صفحات وب سایت بود، ممکن است وب سایت شما دچار پنالتی گوگل شده باشد. در این حالت بایستی که علت این مسئله مشخص گردد، در بعضی موارد این امکان وجود دارد که دسترسی این صفحات در فایل robots.txt و یا htaccess محدود شده باشد.
  • بررسی کردن آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل، چنان چه گوگل در آپدیت الگوریتم های خود اهداف خاصی را دنبال کند و در صورتی که سایت مستعد پنالتی شدن باشد، با اطلاع از بعضی از این آپدیت ها می توان تا حد بسیار زیادی از جریمه گوگل ممانعت کرد. برای مثال در الگوریتم پاندا گوگل به دنبال کیفیت بالای مطالب می باشد و صفحات یا وب سایت هایی که دارای محتوای ضعیفی باشند را به سختی دچار جریمه و پنالتی گوگل خواهند شد، از این جهت با بالا بردن میزان کیفیت مطالب سایت می شود از جریمه گوگل جلوگیری کرد.
  • بررسی کردن ابزار سرچ کنسول گوگل، جریمه گوگل در بعضی از موارد بوسیله ابزار کنسول، به وب مسترها اطلاع رسانی خواهد شد. از این جهت وب مسترها با داشتن دسترسی در این ابزار قادرند پنالتی ایجاد شده را به راحتی تشخیص دهند و برای برطرف نمودن آن اقدام نمایند.

چطور پنالتی گوگل را از بین ببریم؟

پس از آن که تشخیص داده شد که وب سایت تان دچار پنالتی گوگل شده است باید به برطرف نمودن آن بپردازید. بعضی از جریمه های گوگل به شکل اتوماتیک است و توسط الگوریتم های گوگل انجام می گردند و بعضی دیگر به شکل دستی انجام می شوند که در این مورد پس از برطرف شدن موارد بایستی که درخواست حذف جریمه برای گوگل ارسال گردد.

بازیابی سایت از پنالتی گوگل

ریکاوری پنالتی گوگل

3 دلیل اصلی پنالتی شدن سایت ها

یکی از سوال های اصلی صاحبان سایت ها این است دلیل اصلی پنالتی گوگل چیست؟ از اصلی دلیل پنالتی شدن سایت ها می توان به می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه
  2. نقض اصول اولیه سئو
  3. نداشتن تجربه و دانش سئو

اگر سایت شما توسط گوگل پنالتی شده باشد در وبمستر نامه دریافت خواهید کرد که علت جریمه شدن در آن بیان شده است. دلیل ارسال نامه هم این است که شما با تکنیک های سئو بتوانید عاملی که سبب جریمه شدن شده است را رفع کنید تا به رتبه خود بازگردید. اگر توسط الگوریتم ها جریمه شوید کار سخت تری دارید زیرا باید بین آخرین اقدامات گوگل و ضررهایی که کرده اید ارتباطی پیدا کنید.

دلایل بروز پنالتی گوگل چیست؟

خرید لینک

با توجه به اطلاعاتی که تا کنون از چگونگی بهینه ‌سازی برای موتورهای جستجو کسب کرده اید، به خوبی اطلاع دارید که خریداری لینک یکی از شیوه های سئو کلاه سیاه، از جمله مواردی می باشد که گوگل نسبت به آن حساسیت خاصی دارد.

تبادل لینک دو طرفه

به طور معمول در امور تجارت همیشه تبادلاتی صورت می گیرد. انجام این کار طبیعی است اما چنان چه خارج از قوانین انجام گیرد دردسرهایی در پی دارد. در اصل گوگل با نقل و انتقالات لینک مشکلی ندارد با این حال در صورتی که تعداد این تبادلات بیش از حد شود یا با وب سایت ‌های نا مناسب همکاری نمایید، گوگل با شما برخورد می کند و بسته به میزان و شدت خطای صورت گرفته، شما را جریمه می نماید.

محتوای تکراری

احتمالا تا کنون وب سایت ‌هایی را مشاهده کرده اید که محتوا را از مکان های دیگر بدون کم یا زیاد کردن آن (حتی یک ویرگول کپی کرده‌اند). این وب سایت‌ ها با انجام حرکت Copy و Paste ایجاد محتوا می‌ کنند. شناسایی محتوای کپی شده برای الگوریتم‌ های گوگل بسیار راحت است در نتیجه توصیه می شود در عوض کپی کردن محتوا از سایر وب سایت‌ ها، اطلاعات لازمه را جهت تولید محتوای مفید به دست آورید و یک متن یونیک ایجاد کنید.

استفاده بیش از اندازه از تگ H1 یا h2

رعایت نمودن اصول ساختار محتوا از دیگر مواردی می باشد که تاثیر قابل توجهی بر سئو وب سایت دارد. تگ H1 در ساختار صفحه، حکم عنوان صفحه را داشته و بیان گر محتوای صفحه می باشد. گوگل و موتورهای جستجو با استفاده از این تگ از محتوای صفحات وب سایت تان مطلع می‌ شوند. چنان چه از تگ H1 بیش از اندازه به کار ببرید، گوگل شما را جریمه می کند به این دلیل که تصور می کند شما قصد دارید به زور خود را در فهرست نتایج جستجو قرار دهید و این حرکت را نقض قانون به حساب می آورد.

خطا داخلی ۴۰۴

آیا تا کنون با خطا 404 رو به رو شده ‌اید؟ گاهی اوقات اتفاق می‌ افتد که کاربری تصمیم دارد با کلیک نمودن روی لینکی از صفحه ‌ای، به دیگر صفحه در وب سایت شما برود اما در صفحه جدید هیچ گونه اطلاعاتی نصیب ‌اش نمی شود و با خطای ۴۰۴ رو به رو می ‌شود. گوگل نسبت به طراحی این صفحات بسیار حساس می باشد و به هیچ وجه مایل نیست که کاربران با این خطا مواجه شوند و اگر تعداد خطاهای 404 از حد بگذرد، شما را جریمه می نماید.

چگالی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی و ماجرای به کارگیری بیش از اندازه این نوع لغات سالیان سال است که بحث داغ محافل بهینه‌ سازی بوده و هست. از جمله موارد دیگری که باعث می شود سایتمان دچار گوگل پنالتی شود، تکرار نمودن بیش از اندازه کلمه کلیدی است به این علت که با این روش توجه الگوریتم ضد اسپم گوگل را به خود جلب می نمایید و این گونه به سمت شما می آید.

استفاده بیش از اندازه از انکر تکست

به کارگیری بیش از اندازه از انکر تکست‌ هایی همانند کلمات کلیدی، یکی از موارد پنالتی گوگل می باشد. پس اگر تمایل دارید از خشم الگوریتم‌ های گوگل در امان باشید، نسبت به نوع لینک سازی و چگونگی ایجاد لینک دقت لازمه را داشته باشید. الگوریتم‌های گوگل، داوران دقیقی می باشند که هیچ خطایی از چشم شان دور نمی ‌ماند.

بجای استفاده ار anchor text های تکراری از lst یا lsi استفاده کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، به کار بردن لینک و محتواهای مخفی، داشتن تبلیغات بیش از اندازه، پایین بودن سرعت آپلود سایت، لینک سازی بیش از اندازه، نقشه نادرست وب سایت، سئو کلاه سیاه، به کار بردن چندین لندینگ پیج و… می ‌تواند موجب گوگل پنالتی شدن وب سایت شما شوند.

سخن پایانی در مورد پنالتی گوگل

پنالتی گوگل چیست؟ به ریزش رتبه ی سایت توسط گوگل که برای جلوگیری از دستکاری صفحه نتایج گوگل انجام میشود، پنالتی می گویند. اگر سایتی پمالتی شود ممکن است بازگشت آن هم پرهزینه و هم زمان بر است. بهترین راه برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل و الگوریتم های آن است. به هر دلیل که سایت شما جریمه شود ترافیک و رتبه خود را از دست خواهید داد.

برای پیشگیری حتما، اقدام به تولید محتواهای با کیفیت کنید و بر روی کیفیت بک لینک های دریافتی تمرکز کنید. سایت هایی که توسط گوگل جریمه می شوند اغلب دانش کافی در زمینه سئو سایت را ندارند و از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند.

جریمه دستی گوگل

جریمه دستی سایت توسط گوگل، Manual Action

انواع پنالتی های گوگل

  • Manual Penalty
    پنالتی دستی هنگامی رخ می‌ دهد که فردی از طرف شرکت گوگل وب سایت را مورد تحلیل قرار می دهد و متوجه تخلفات صورت گرفته شود. در این صورت با دادن کارت قرمز وب سایت مذکور را به صورت کامل از صفحات نتایج جستجو گوگل حذف می‌ نماید. به طور معمول هنگامی که این اتفاق رخ می دهد در وبمستر تولز در بخش Manual Action یک پیام با این محتوا “وب سایت شما به علت نقض قوانین جریمه گردیده است” را دریافت می نمایید.
  • Algorithmic Penalty
    در پنالتی گوگل عملکرد وب سایت ‌ها به طور مستقیم از طرف الگوریتم‌ های گوگل بررسی می گردد و در صورت مشاهده تخلف با اهدای یک کارت زرد(برای مثال) وب سایت مدنظر را جریمه می‌ نماید. این جریمه موجب پایین آمدن رتبه سایت در صفحات نتایج جستجو می شود. به طور معمول شناسایی زمان جریمه و نوع جریمه معین نمی باشد و شما با کمک ابزار گوگل آنالتیکس و بررسی ترافیک وب سایت تان در بخش ورودی های organic و کاهش ورودی های این بخش متوجه این موضوع می شوید.

سوالات متداول درباره پنالتی گوگل چیست؟

1بعد از پنالتی شدن سایت توسط گوگل چه اتفاقی می افتد؟
بعد از پنالتی شدن سایت رتبه شما با کلمات کلیدی به شدت کاهش می یابد و یا وب سایت شما از نتایج جستجو حذف می شود.
2چگونه متوجه شویم سایت پنالتی شده است؟
بهترین راه حل برای اینکه متوجه شوید سایت شما پنالتی شده است یا نه مراجعه به گوگل آنالیتیکس و بررسی کردن ترافیک ارگانیک است. اگر شاهد کاهش چشمگیر ترافیک بودید سایت شما پنالتی شده است.
3چقدر طول می کشد تا از جریمه های گوگل خارج شویم؟
پس از اینکه تمامی ایرادات موجود را رفع کردید و درخواست بازنگری سایت خود را ارسال کردید بین 10 تا 30 روز برای جریمه های دستی زمان می برد.
4.5/5 - (4 امتیاز)
83 / 100

5 Comments

  1. محمدامین گفت:

    برای رفع پنالتی سایت چه اقدامی باید انجام بدیم؟

  2. سمانه گفت:

    سلام حد تعداد خطای 404 توی یک سایت چندتاست نهایتاً

  3. روشنک رستمی گفت:

    نمی توان حد تعیین کرد، ولی حدودا باید کمتر از 5% کل URL های سایت باشد.

  4. روشنک رستمی گفت:

    تولید محتوا یونیک، سوشال سیگنال ها، برندینگ و… در واقع سئو کلاه سفید سایت پنالتی شده را نجات می دهد. گاها در برخی موارد ممکن است دامین در لیست جریمه شده های گوگل باقی بماند.

  5. هادی عظیمی گفت:

    سلام خوب بود مچکرممم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو