آموزش ریدایرکت 301

آموزش انجام ریدایرکت 301
سئو سایت

ریدایرکت 301 چیست؟

در تعریف اینکه ریدایرکت 301 چیست؟ می توان گفت که انتقال دائمی آدرسی به آدرس دیگر را ریدایرکت می گویند. که با انجام ریدایرکت 301 بر روی یک آدرس کاربران و موتورهای جستجو می توانند از آدرسی که در نتایج جستجو با آن برخورد کرده اند مستقیما به آدرس دیگری منتقل شوند.

ریدایرکت 301

ریدایرکت 301

در حقیقت با ریدایرکت آدرس یک صفحه کاربران وب سایت شما می توانند به مسیر جدیدی از سایت شما هدایت شوند. ریدایرکت 301 آدرس های مشابه را توسط یک انتقال آدرس دائمی در یک نقطه جمع کرده و همه آن ها را به نقطه دیگری هدایت می کند. با این کاری که ریدایرکت 301 انجام می دهد باعث می شود که صفحات وب سایت شما به درستی از گوگل و سایر موتورهای جستجو اعتبار بگیرید.

ریدایرکت 301

کاربرد ریدایرکت 301

مثلا تغییرات گرافیکی مربوط به ظاهر وب سایت، تغییر دادن صفحات قدیمی، یا ایجاد تغییر در پروتکل، تمام این تغییرات باعث تغییر مسیر در صفحات سایت می شود وقتی آدرس سایت تغیر می کند باعث تغییر مسیر بازدید مخاطبان هم می شود و گوگل هم این تغییرات را به عنوان محتوای جدید با همان اعتبار قبلی که داشته است می پذیرد. این کار باعث می شود وقتی کاربران در هنگام بازدید از سایت وارد صفحه پاک شده یا تغییر داده شما می شوند با خطای 404 مواجه بشوند که یک زنگ خطر برای شما می باشد هم کاربران را از دست می دهید و هم اینکه از سمت گوگل امتیاز منفی دریافت می کنید و رتبه وب سایت کاهش می یابد.

برای اینکه شما از سایر رقیبان خود عقب نمانید و هم چنان رتبه برتر باشید پس باید در زمان انجام این تغییرات از ریدایرکت 301 استفاده کنید. یعنی صفحه ای را ایجاد می کنید که کاربران به جای اینکه خطای 404 را مشاهده کنند از طریق این صفحه به صفحه جدید یا آدرس جدیدی که شما در صفحه قید کرده اید هدایت بشوند. در واقع ریدایرکت کردن یعنی اینکه به صورت دائمی و همیشگی کاربران و موتورهای جستجو را به صفحات جدید منتقل کنید. با این حال نتیجه می گیریم که در زمان تغییرات اساسی حتما از ریدایرکت 301 استقاده کنیم تا رتبه سایت کاهش پیدا نکند.

redirect301

redirect301

دلیل استفاده از ریدایرکت 301

بعد از اینکه از اینکه با معنا و مفهوم اینکه ریدایرکت 301 چیست؟ به خوبی آشنا شدید نیاز است که دلایل استفاده از آن را هم بدانید. به طور کلی می توان دلیل اینکه سئو کاران حرفه ای و تمام وبمستر ها از ریدایرکت 301 استفاده می کنند را اینگونه شرح داد که:

  • اولا برای بالا بردن اعتبار دامنه آدرس برای کنترل کنوانسیون های وب
  • دوم برای تغییر نام تجاری وب سایت
  • سوم برای هدایت کردن ترافیک یک صفحه از وب سایت به سمت صفحات دیگر

البته دلایل دیگری هم در جهت بهبود سئو سایت وجود دارد که باعث استفاده از ریدایرکت 301 می شوند اما دلایلی که در متن بالا به آن ها اشاره کردیم جزء اصلی ترین دلایل می باشند.
زمانیکه که شما نام برند تجاری خود را تغییر می دهید به کمک ریدایرکت می توانید چیزی نزدیک به 99 درصد از اعتبار بک لینک های سایت قدیمی خود را به سایت جدیدی که راه اندازی کرده اید انتقال دهید که این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

چگونه ریدایرکت 301 انجام دهیم؟

برای انجام ریدایرکت 301 می توانید به دو روش که مرسوم تر است یعنی ایجاد ریدایرکت 301 از طریق فایل htaccess و ایجاد ریدایرکت در صفحات سایت استفاده کنید.

ریدایرکت هایی که در سطح سرور وجود دارند معمولا با ایجاد فایل htaccess که در سرور موجود می باشد کار خود را انجام می دهند و دایرکت 301 نوع دوم با اضافه کردن کد در صفحات فعال می شوند. واردکردن کدها می تواند به صورت دستی و یا از طریق پلاگین ها انجام شود.

تمام روش های ریدایرکت:

  1. ریدایرکت از طریق فایل htaccess
  2. ریدایرکت از طریق هاست (در دایرکت ادمین و cpanel این امکان وجود دارد)
  3. ریدایرکت از طریق افزونه هایی مانند رنک مث، یواست و غیره

تاثیر ریدایرکت 301 بر سئو

به خاطر داشته باشید که کوچکترین تغیراتی که در وب سایت خود در ساختار آدرس دهی صفحات سایت اعمال می کنید می تواند روی رتبه ای که قرار است سایت شما در نتایج جستجو بدست آورد تاثیر گذار خواهد بود. به همین دلیل است که برای حفظ و نگهداری جایگاهی که اکنون وب سایت شما دارد نیاز دارید تا از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

با ریدایرکت کردن یک دامنه یا یک آدرس، شما تمام رنک‌های مربوط به آدرس قبلی وب سایت را به آدرس سایت جدید منتقل خواهید کرد. شما با این کار خود به موتورهای جستجو همچون گوگل خواهید فهماند که آدرس های قبلی را از ایندکس خود حذف کرده اید و به جای تمامی آن ها آدرس جدید را جایگزین کرده اید.
بنابراین نتیجه ای که حاصل می شود این است که تاثیر ریدایرکت 301 بر سئو به طور مستقیم صورت خواهد گرفت و اگر شما نتوانید ریدایرکت را به خوبی مدیریت کنید شک نداشته باشید که تاثیرات منفی می تواند برای سئو سایت شما به همراه داشته باشد.

تغییرات اساسی در سایت شامل
  • استفاده از ریدایرکت 301 در زمان تغییر دامنه وب سایت
  • زمانی که قصد استفاده از قفل امنیتی ssl را دارید یعنی تغییر در پرو تکل از http به https که امنیت وب سایت را تامین می کند
  • حذف کردن یک یا چندین صفحه در سایت
  • استفاده از ریدایرکت 301 در زمان جابه جا کردن صفحات قدیمی با صفحات جدید به همراه محتوای با کیفیت

.

ریدایرکت 301 چیست؟

تاثیر ریدایرکت 301 بر سئو

روش انجام دادن ریدایرکت 301 چگونه است؟

ریدایرکت کردن با توجه به نوع سیستم می تواند متفاوت باشد و روش های مختلفی دارد، به دو صورت دستی و با استفاده از افزونه های وردپرس می توانید این کار را انجام بدهید. روش ریدایرکت کردن دستی مربوط به زمانی است که وب سایت ها در حال استفاده از سرور لینوکس می باشند. که برای اعمال کردن تغییرات حتما باید این تغییرات در پوشه ایی به نام htaccess انجام بگیرد.

وقتی که می خواهید آدرس را تغییر بدهید حتما باید کدهای مربوط به قسمت مورد نظر دردسترس باشد و آن ها را به صورت درست و مناسب پیاده سازی کنید می توانید از ابزار redirect generator برای شیوه مناسب کد نویسی استفاده کنید.

آموزش ریدایرکت ۳۰۱

آموزش نحوه ریدایرکت 301

وب سایت ها از چه ریدایرکت هایی به صورت دستی در htaccess استفاده می کنند؟ برای تغییر دادن دامنه سایت خود از کد زیر استفاده کنید

Rewrite Engine on

Rewrite Cond  % {HTTP_HOST}

^oldsite.com { NC ,OR}

Rewrite Cond %{HTTP_HOST}

^WWW.seoiran.com {NC}

Rewrite Rule ^ (.*) $

https://seoiranvew.com/$1

[L ,R=301,NC]

اگر قصد تغییر در پروتکل HTTP را به HTTPS دارید و می خواهید قفل امنیتی SSL را فعال کنید کد زیر را در پوشه htaccess بنویسید

Rewrite Engine On

Rewrite Cond % {HTTPS}

offRewriteRule ^ (.*) $ https://%{HTTP_HOST}%  {REQUST_URL}[L,R=301]

اگر دوست دارید که دامنه سایت خودتان را با www در گوگل به نمایش بگذارید دستور زیر را اجرا کنید

    Rewrite Engine On

Rewrite Cond  % {HTTP_HOST} ^ seoiran.com [ NC ]

Rewrite Rule ^ ( .* ) $

https:// WWW.seoiran.com/$1 [L,R=301,NC] 

برای اینکه بتوانید صفحه خود را بعد از تغییر به راحتی جا به جا کنید این کد را بنویسید

Redirect 301 / old_page/new_page

و برای تغییر از زیر دامنه به فولدر کد زیر را اعمال کنید

Rewrite Engine On

Rewrite Cond  % {HTTP_HOST}

[^blog.sample. com [NC]

            Rewrite Rule ^ ( .* ) $

http : // seoiran.com/bloge$1 [ L,R =30

اموزش ریدایرکت 301

آموزش ریدایرکت 301

شیوه استفاده از ریدایرکت 301 در سیتم مدیریت محتوا وردپرس چگونه است؟

در وردپرس کاملا برعکس لینوکس نیازی ندارید که برای تغییر صفحات قدیمی خود به صفحات جدید از کد نویسی استفاده کنید

وردپرس افزونه های بسیار قوی برای انجام دادن ریدایرکت 301 دارد مانند:

  • Yoast
  • Redirection 301
  • Simple Redirection
  • rank math

شیوه کار به این صورت است که در این افزونه در عنوان مربوط به Source url آدرس قدیمی صفحه را می نویسید

و در عنوان مربوط به Target url آدرس جدید را قید می کنید

ریدایرکت301وردپرس

ریدایرکت301وردپرس

صفحات سایت که به ریدایرکت نیاز دارند

قبل تر برایتان توضیح دادیم که ریدایرکت 301 چیست؟ چه تاثیری بر سئو دارد و چگونه می توان آن را انجام داد. حال می خواهیم صفحاتی از وب سایت که به ریدایرکت نیاز دارند را به شما معرفی کنیم.

به طور معمول صفحاتی از وب سایت که آدرس url آن ها را تغییر داده باشید نیاز دارند که از ریدایرکت 301 برای آن ها استفاده کنیم. که این موضوع خود دلایل بسیاری دارد از جمله این دلایل عبارتند از:

  • تغییر دامنه سایت
  • فعال سازی گواهی SSL
  • تغییر آدرس یک صفحه با حفظ محتوای آن
  • حذف یک یا چند صفحه و انتقال اعتبار به صفحات مرتبط
ریدایرکت 301

نحوه ریدایرکت 301 در وردپرس

آیا همیشه استفاده از ریدایرکت 301 موثر است؟

اگر شما به شیوه مناسب و درست ریدایرکت کردن را انجام بدهید همواره موثر و کاربردی خواهد بود

از کجا متوجه بشویم که ریدایرکت کردن را درست انجام داده ایم؟

  1. وظیفه شما به عنوان مدیر وب سایت این است که بررسی کنید و مطمئن شوید که سایت به نسخه https ریدایرکت شده باشد.

پروتکل https چیست؟ و چرا استفاده از آن تاکید می شود؟

پروتکل https در واقع مانند سندی است که به کاربران این اطمینان را می دهد که امنیت سایت کاملا تضمین شده است و آن ها می توانند با اعتماد کامل در سایت ثبت نام کنند و اطلاعات شخصی خود را وارد کنند چون اطلاعات آن ها به صورت سراسری رمز گذاری می شود.

از طرف دیگر موتورهای جستجو گوگل نیز با دیدن قفل امنیتی ssl از میزان بالای امنیت وب سایت مطمئن می شود و رتبه بندی شما را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا می دهد.

نکته قابل اهمیت این است که شما باید چک کنید و مطمئن بشوید، در زمانی که مخاطبان وارد نسخه http وب سایت شما می شوند، با توجه به ریدایرکت 301 که شما انجام داده اید آن ها به صورت خودکار وارد نسخه https سایت می شوند.

مثلا در ابتدا آدرس سایت خودتان را به این شکل وارد کنید https://seoiran.com وارد کنید اگر به صورت خودکار به این آدرس وارد شدید https:// seoiran.com پس باید به شما تبریک گفت زیرا به درستی از عهده ریدایرکت کردن بر آمده اید

  1. به شما پیشنهاد می کنیم حتما از نقشه سایت استفاده کنید تا موتور جستجوی گوگل بتواند سایت شما را به خوبی تحلیل کند به این معنا است گوگل برای مشخص شدن صفحات جدید و مطلع شدن از آدر س های قدیمی از نقشه سایت استفاده می کند به عنوان مدیر سایت دقت و برسی کنید که آدرس های قدیمی از نقشه پاک شده باشد زیرا بودن آن باعث کاهش اعتبار رتبه می شود
  2. در تغییر آدرس صفحات حالت طبیعی و نرمال این است وقتی کاربر وارد صفحه ریدایرکت می شود فقط یک آدرس باید در آن جا باشد که با کلیک کردن بر روی آن به صفحه دیگر هدایت شود ولی اگر این امر صورت نگیرد یک آدرس به شکل سلسله مراتبی پشت سرهم به چندین آدرس دیگر ریدایرکت می شود و زمان می برد که کاربر به صفحه جدید وارد بشود و این تاخیر جز استانداردهای گوگل نمی باشد
  3. حالت دیگری که در زمان ریدایرکت 301 باید انجام بدهید این است که گاهی ممکن است کاربران بعد از وارد شدن به صفحه ریدایرکت چیزی مشاهده نکنند یعنی با یک صفحه کاملا خالی مواجه بشوند که در اصلاح به این حالت ریدایرکت شکسته می گویند که با ورود به آن ها پیغام 401، 503 و…. نشان داده می شود. این اتفاق برای شما مانند زنگ هشداری است که ریزش کاربر را اعلام می کند و در واقع نرخ ترافیک وب سایت شمارا کاهش می دهد پس برای جلوگیری از عدم توجه گوگل به سایت خود و کاهش رتبه به صورت مستمر چک کنید که ریدایرکت شکسته در صفحات خود نداشته باشید.
اموزش ریدایرکت سی پنل و دایرکت ادمین

اموزش ریدایرکت

نتیجه گیری :

یک مدیر وب سایت تصمیم می گیرد که تغییرات اساسی مانند: ( تغییر در ادرس سایت، آدرس صفحات،تغییر پروتکل ) را در سایت خود ایجاد کند. زمانی که شما تغییر لازم را انجام دادید مثلا صفحه قدیمی را پاک کرده باشید کاربران با ورود به این صفحات با خطای 404 مواجه می شوند و از سایت شما خارج می شوند

برای جلوگیری از ریزش کاربران سایت باید از ریدایرکت 301 استفاده کرد یعنی صفحه ایی را جایگزین می کنید و آدرس جدید صفحه را در آن قرار می دهید و کاربران بر روی آن کلیک می کنند و به صفحه مورد نظر هدایت می شوند این چنین است که شما هم کاربران خود را حفظ کرده اید هم رضایت گوگل را جذب کرده اید و رتبه خود را افزایش داده اید و هم اینکه یک تاثیر مثبت و کاملا موثر یر سئو سایت ایجاد کرده اید.

ریدایرکت htaccess

ریدایرکت htaccess

سئوالات مربوط به ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

۱چه زمان باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کرد؟
زمانیکه آدرس های دامین و url ها به آدرس های کوتاه تری که مورد پسند موتورهای جستجو باشد، برای جلوگیری از تولید محتواهای تکراری و خطای 404 زمان هایی است که می توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.
۲ریدایرکت ۳۰۱ برای سایت و سئو سایت ضرر دارد؟
اگر تعداد صفحات ۴۰۴ که وب سایت شما نمایش می دهد بیش از حد معمول باشد این موضوع می تواند برای سئو سایت شما ضرر داشته باشد. اما با استفاده درست و مناسب از ریدایرکت ۳۰۱ می توانید کاری کنید که کاربران سایت خود را راضی نگه دارید به شرطی که محتوای صفحات ریدایرکت شده با صفحه نمایش داده شده مرتبط باشند.
4.3/5 - (6 امتیاز)
84 / 100

1 Comment

  1. naseri گفت:

    از دوستان نویسنده مقالات کمال تشکر را دارم.
    لطفا تفاوت انواع ریدایرکت را هم خیلی مختصر بیان کنید.

    مثلا کدام ریدایرکت چه موقع استفاده شود بهتراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 17 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو