ارور 5xx در سرچ کنسول

رفع ارور 5xx
سئو سایت

آموزش رفع error 5xx

هنگامی که وارد عرصه طراحی و توسعه وب سایت یا  سئو می شوید. قطعا با چالش ها، ارور ها و مشکلات ساده یا پیچیده ای روبرو خواهید شد. یکی از ارورهای معروف در این میان که زیاد هم رخ می دهد. ارور 5xx در سرچ کنسول می باشد. این ارور انواع مختلفی دارد و ممکن است به دلایل گوناگونی ایجاد شود (گاها این ارور برای سرور ها هم رخ میدهد). همچنین برای حل هر کدام از این ارور ها بسته به دلیلی که خطا رخ داده، راه حلی برای برطرف کردن آن وجود دارد. ما در این مقاله از سایت سئو ایران قصد داریم، انواع مختلف این خطا، دلیل رخ دهی و چگونگی رفع آن را به شما آموزش دهیم.

تعریف ارور 5xx

ارور 5xx در سرچ کنسول، نوعی خطا است که به دلیل مشکلی در سرور سایت رخ می دهد. این خطاها می توانند توسط عوامل مختلفی مانند:

  • خطای نرم افزاری: خطاهای نرم افزاری مانند خطاهای کد نویسی یا خطاهای پایگاه داده می توانند منجر به ارور 5xx شوند.
  • خطای سخت افزاری: خطاهای سخت افزاری مانند خرابی هارد دیسک یا خرابی سرور می توانند منجر به ارور 5xx شوند.
  • حملات DDoS: حملات DDoS می توانند منجر به اشباع شدن سرور و در نتیجه ارور 5xx شوند.

ارور 5xx می تواند تأثیر منفی بر سئو سایت داشته باشد. زیرا خزنده های گوگل نمی توانند صفحاتی که دارای ارور 5xx هستند را بررسی کنند.

حتما بخوانید: رفع خطای 403 در گوگل

چنانچه شما با ابزار گوگل سرچ کنسول آشنایی داشته باشید، ارور 5xx را در بخش coverage خواهید دید. 5xx یک ارور از طرف سرور می باشد و xx نشانه اعداد گوناگونی است که برای هر اروری متفاوت است.

 رایج ترین ارور های 5xx در سرچ کنسول

  •  ارور 500 Internal server error
  •  ارور 502 bad gateway
  • ارور 503  service unavailable
  •  ارور 504 Gateway timeout

برای رفع خطا های مشابه اینجا را ببینید:
رفع خطای 503

رفع خطای ارور 404

ارور 500 internal server error و راه های رفع آن

خطای داخلی سرور یا خطای 500 از رایج ترین انواع ارور 5xx در سرچ کنسول می باشد. که در سایت های زیادی به دفعات پیش می آید. خطای 500 یکی از گنگ ترین خطاهای رایج در وب است که دقیقا مشکل را مشخص نمی کند. علاوه بر این موتورهای جستجو به سرعت این خطا را تشخیص داده و یک ضرب سایت یا صفحه موردنظر از دسترس خارج میشود، پس به دلیل تاثیر منفی که روی سئو سایت دارد باید هرچه سریع تر برای رفع آن اقدام کرد.

راه رفع ارور 500

فایل htaccess را چک کنید: وارد هاست (فضای دایرکت ادمین یا سی پنل و..) شوید.

کارهای زیر را انجام دهید:

ابتدا وارد file manager شوید. سپس وارد public_html شوید و در مسیری که وردپرس نصب شده است. برای مشاهده فایل htaccess در قسمت تنظیمات یا setting هاست، گزینه ی show hidden file را تیک بزنید و حتما ذخیره کنید.

مشاهده فایل htaccess

نمونه مشاهده htaccess، محل قرارگیری فایل htaccess

در همین بخش بعد از اینکه فایل htaccess را مشاهده کردید، نام آن را به .htaccess 1 تغییر دهید. صفحه را مجددا رفرش کنید. در صورتی که خطا رفع شده بود، از پیشخوان وردپرس وارد تنظیمات پیوند یکتا شوید و تغییرات را ذخیره کنید.

 

نمونه کدهای سالم برای htaccess:

</p>
<p># BEGIN WordPress<br />
# دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WordPress" و "END WordPress"<br />
# به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند.<br />
# هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد.<br />
&lt;IfModule mod_rewrite.c&gt;<br />
RewriteEngine On<br />
RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}]<br />
RewriteBase /<br />
RewriteRule ^index\.php$ - [L]<br />
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f<br />
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d<br />
RewriteRule . /index.php [L]<br />
&lt;/IfModule&gt;</p>
<p># END WordPress</p>
<p>

 

سطح دسترسی فایل ها و پوشه ها را در هاست تغییر دهید: وارد قسمت file manager هاست شوید، در بخش public_html، در قسمتی که وردپرس را نصب کرده اید. همه ی پوشه های اسکریپت وردپرس را که غالبا با پیشوند wp شروع می شوند. ستون permission را بررسی کنید و در صورتی که اعداد فیل و پوشه با هم مغایرت دارند، آن را اصلاح کنید.

از این بخش مطابق تصویر زیر (در دایرکت ادمین)

محل change permissions

جای change permissions در دایرکت ادمین

سطح دسترسی فایل ها روی 644 و پوشه ها روی 755 است. برای تغییر آنها گزینه change permission را کلیک کنید  و پس از تغییر حتما save کنید.

نمونه change permissions در هاست:

change permissions تصویر

آموزش تغییر change permissions ها

 

نا هم خوانی پلاگینی: در برخی مواقع مشکل از سمت افزونه ها یا پلاگین هایی است که روی سایت فعال هستند. شما باید پلاگین مخرب را شناسایی کنید و آن را غیر فعال کنید.

برای اینکار از پیشخوان به بخش افزونه ها رفته و از افزونه های گم نام شروع کنید به غیر فعال کردن و تست صفحاتی که ارور 5xx دارند.

ارور 503 service unavailable و روش های رفع آن

یک نوع دیگر ارور 5xx در سرچ کنسول، ارور 503 می باشد. که در واقع به این معناست که سرویس قابل دسترسی نمی باشد. این ارور هم مانند خطای 500 برای سئو سایت مضر است. اما گاهی اوقات ممکن است هنگام به روز رسانی یا نصب یک پلاگین در برخی صفحات رخ دهد. بنا بر این همیشه و در همه ی صفحات سایت بد نیست.

  •         خرابی ها، کنترل پر های پهنای باند، محدودیت اتصال را بررسی کنید.
  •         چنان چه از سیستم های مدیریت محتوای وردپرس یا جوملا استفاده می کنید، پلاگین ها یا افزونه های بی استفاده را غیر فعال کنید.
  •         حافظه کش را پاک کنید تا فشار بیش از حد روی سرور نباشد.
  •         گرفتن ترافیک بیشتر از سایت می تواند باعث رفع خطای 503 در سرچ کنسول شود.

ارور 504 gateway timeout و روش های کنترل و رفع آن

هنگامی که سرور در حال ارسال یا دریافت یک درخواست از مرورگر باشد. ممکن است در یک تایم مشخص، با این خطا مواجه شود. برای رفع این خطا مراحل زیر را چک کنید.

  •         گاهی اوقات که آمار بازدید سایت و ترافیک ورود به سایت زیاد باشد، امکان اینکه سرور و هاست شما با اختلال در پاسخ گویی مواجه شود، زیاد است. بنابراین با ابزار های مخصوص، به کنترل سایت بپردازید.
  •         همانند سایر ارور های 5XX در سرچ کنسول، این خطا نیز ممکن است بخاطر ناهمخوانی پلاگینی رخ داده باشد، از این رو افزونه های بی استفاده را غیر فعال کنید.
  •         در صورت عدم برقراری سرور با کلودفلر نیز، خطای 504 رخ می دهد. از این رو حتما تنظیمات کلود فلر و هاست را دقیق بررسی کنید.
  •         در صورتی که روش های گفته شده را کنترل کردید و باز هم نتوانستید خطا را رفع کنید ،به شرکت هاستینگ تیکت بزنید، تا این مشکل را برایتان برطرف کنند.
 جمع بندی و خلاصه مطالب

با پا گذاشتن در عرصه توسعه وب و سئو، با وجود تمام جذابیت هایی که این فضا دارد و اطلاعاتی که به صورت روز افزون به افراد اضافه می شود، چالش ها و خطاهایی نیز در این مسیر پیش می آید که همه مشکلات نیز می توانند به دانش ما اضافه کنند.

یکی از خطاهای رایج دنیای وب، ارور 5XX در سرچ کنسول می باشد. این خطا تعداد دفعات زیادی ممکن است رخ دهد. XX در این خطا، نشانه ی اعدادی است که هر کدام به دلایل متفاوتی رخ می دهند. خطاهای 5XX اصولا خطاهای خیلی پیچیده ای نیستند اما در صورتی که طولانی مدت رفع نشوند می توانند به شدت روی افت سئو سایت تاثیر بگذارند. بنابراین در صورت رویارویی با این ارور، راه حل آن را طبق مراحلی که گفته شد، بررسی نمایید. به احتمال 99 درصد خطا رفع خواهد شد.

چنان چه باز هم ارور را مشاهده کردید، با پشتیبان هاستینگ سایت خود تماس گرفته و از آنها بخواهید تا این ارور را برایتان رفع نمایند یا از مشاور سئو بخواهید تا این ایراد را بررسی و رفع کند.

سوالات متداول ارور 5xx

1خطای 5XX چیست؟
2انواع خطاهای 5XX در سرچ کنسول کدامند؟
ارور 500، ارور 502، ارور 503، ارور 504 رایج ترین خطاهای مربوط به سرور می باشند.
3منظور از نا هم خوانی پلاگینی چیست؟
هنگامی که یک پلاگین بلا استفاده باشد یا با سرور همخوانی نداشته باشد نیز امکان پیشامد خطای 5XX وجود دارد.
4/5 - (5 امتیاز)
82 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + سیزده =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو