اصطلاحات رایج سرعت سایت

اصطلاحات سرعت سایت
سئو سایت

اصطلاحات رایج درباره سرعت سایت

سرعت سایت در سال‌های اخیر، به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتورهای سئو شناخته شده است که تا حد زیادی بر رتبه سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو تاثیر گذار است. برای بهبود سرعت سایت، اولین گام شناسایی وضعیت سرعت بارگذاری سایت شما و ایرادات موجود در آن می‌باشد. در این خصوص می‌توانید از ابزارهای تست سرعت سایت استفاده کنید تا به گزارش‌های کاملی از عملکرد سایت و مشکلات آن دریافت کنید.

اصلی‌ترین موارد موثر در سرعت سایت، وضعیت سرور، حجم محتواهای موجود در صفحات، بهینه بودن کدهای جاوا اسکریپت و CSS، قالب سایت، افزونه‌های نصب شده روی سایت و… می‌باشند. بهترین ابزارهای تحلیل سرعت سایت، ابزارهای GTmetrix، Google PageSpeed Insights، Google Light House و بخش ویژه‌ای در ابزار Google Search Console می‌باشد. اگر تا به حال با این ابزارها کار کرده باشید، هنگام استفاده از آن‌ها به فاکتورهای تعیین کننده خاصی بر می‌خورید که هر کدام از آن‌ها به صورت اصطلاحات مختلفی نشان داده می‌شوند و بیانگر موارد تاثیر گذار در سرعت سایت شما می‌باشند.

در واقع تا زمانی که با این اصطلاحات آشنایی نداشته باشید، نمی‌توانید به درستی متوجه مفاهیم موجود در گزارشات این ابزارها و چالش‌های پیش روی سرعت سایت خود بشوید. در این مقاله قصد داریم برای کسانی که آشنایی کامل با اصطلاحات تخصصی سئو سایت ندارند، به معرفی اصطلاحات سرعت سایت بپردازیم.

اصطلاحات سرعت سایت

آشنایی با اصطلاحات سئو یکی از الزامات حضور در این بازار رقابتی می‌باشد. شما چه سئو کار باشید و چه به عنوان کارفرما قصد سئو سایت خود را داشته باشید، باید بتوانید گزارشات فنی این بخش را تحلیل کرده و در مورد مسائل تخصصی آن به گفتمان بپردازید. با توجه به این که یکی از بخش‌های اصلی هر پروژه بهینه‌سازی سایت، رفع ایرادات مربوط به سرعت سایت می‌باشد، در این جا به معرفی اصطلاحات رایج درباره سرعت سایت می‌پردازیم. این اصطلاحات در اکثر ابزارهای تست سرعت سایت از جمله GTmetrix و Google PageSpeed Insights به کار برده می‌شوند که هر یک از آن ها، فاکتورهایی مهم در سرعت سایت و نهایتا سئو سایت شما به شمار می‌روند.

  1. FCP

اصطلاح FCP

FCP در GTmetrix

رایج ترین اصطلاح سرعت سایت که در استفاده از ابزارهای آنالیز سرعت به آن برمیخورید، FCP می‌باشد که مخفف عبارت First Contentful Paint می‌باشد. این اصطلاح نشان دهنده مدت زمانی است که طول می‌کشد تا اولین آیتم محتوایی غیر سفید در صفحه مربوطه لود شود. بهترین عدد برای FCP حداکثر ۱ ثانیه می‌باشد. برای آشنایی با روش‌های کاهش FCP، مقاله «FCP چیست؟» را مطالعه نمایید.

  1. LCP

اصطلاح LCP

LCP در GTmetrix

از دیگر اصطلاحات رایج سرعت سایت LCP می‌باشد که مخفف شده‌ی Largest Contentful Paint می‌باشد. LCP به معنای مدت زمان لود بزرگترین المنت محتوایی موجود در صفحه می‌باشد. در این جا Largest یا بزرگ بودن محتوا از لحاظ ابعاد مطرح است که در سایت‌های استاندارد معمولا تصویر هدر یا بک گراند و یا ویدئو می‌باشد. یک LCP مناسب باید نهایتا ۱.۶۶ ثانیه باشد که بهترین حالت آن ماکزیمم ۱.۲ ثانیه است. LCP‌های بالاتر از ۲.۴ ثانیه نشان دهنده وضعیتی بحرانی برای سرعت سایت شما می‌باشند.

  1. TTFB

TTFB یکی از فاکتورهای مهم سرعت سایت می‌باشد که مربوط به سرور بوده و مخفف عبارت Time to First Byte است. همان طور که گفته شد، یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار در سرعت لود سایت، وضعیت پاسخگویی سرور به درخواست‌ها می‌باشد و در TTFB مدت زمان پاسخگویی سرور هنگام دریافت اولین بایت از محتوای صفحه اندازه گیری می‌شود. هاست پر سرعت، استفاده از CDN، و فعال کردن Caching سایت از جمله روش‌های بهبود TTFB می‌باشد.

  1. TTI

TTI یا همان Time to Interactive، یکی از شاخص‌های مهم اندازه گیری سرعت سایت در ابزار GTmetrix جدید می‌باشد که به صورت کلی لود المان‌های مختلف موجود در صفحه را اندازه گیری می‌کند. شاخص TTI مدت زمان بین لود FCP و لود کند‌ترین آیتم موجود در صفحه را اندازه می‌گیرد و عددی را ارائه می‌دهد که بهترین حالت آن ماکزیمم ۲.۴۶ ثانیه می‌باشد.

  1. CLS

CLS چیست؟

CLS در GTmetrix

CLS که مخفف Cumulative Layout Shift می‌باشد نیز یکی از اصطلاحات رایج سرعت سایت است که در ابزار Google Lighthouse در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. CLS مدت زمان جابجایی المنت‌های مختلف موجود در صفحه تا زمان لود کامل صفحه را می‌گویند که بهترین عدد برای آن حداکثر ۰.۱ ثانیه است.

  1. SI

SI یا Speed Index مدت زمان لود ظاهری کامل یک صفحه می‌باشد. توجه داشته باشید در SI ممکن است صفحه به ظاهر کاملا لود شده باشد ولی هنوز امکان تعامل و کلیک روی آیتم‌های مختلف آن وجود نداشته باشد. مهم‌ترین عواملی که در مدت زمان SI تاثیر دارند، نوع مرورگر، FCP و LCP هستند.

  1. TBT

Total Blocking Time که به اختصار به آن TBT گفته می‌شود، نشان دهنده مدت زمان لود اسکریپت‌های بلاک شده‌ی سایت می‌باشد و عدد مناسب برای آن حداکثر ۰.۱۵ ثانیه است.

سوالات متداول درباره اصطلاحات سرعت سایت

1LCP چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint نشان دهنده زمان لود بزرگ‌ترین آیتم محتوایی موجود در صفحه از لحاظ ابعاد می‌باشد.
2CLS چیست؟
CLS یا Cumulative Layout Shift یک اصطلاح سرعت سایت می‌باشد که به معنی مدت زمان جابجایی آیتم‌های موجود در صفحه تا لود کامل آن می‌باشد.
3عدد مناسب برای TBT چیست؟
TBT که نشان دهنده زمان صرف شده برای اسکریپت‌های بلاک شده‌ی سایت است، بهتر است ماکزیمم ۰.۱۵ ثانیه باشد.

4.4/5 - (5 امتیاز)
71 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هفده =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو