تاثیر محتوا در سئو چیست؟

تاثیر محتوا در سئو سایت
سئو سایت

بررسی تاثیر محتوا در سئو

منظور از محتوا در سئو یا سئو نویسی نوشتن محتوا به گونه ایست که قابلیت کسب رتبه در کلمات کلیدی  مرتبط را داشته باشد. شما از این کلمات کلیدی به طور عمومی در عنوان صفحه و بدنه متن محتوا استفاده می نمایید. به صورت ایده آل یک محتوا بایستی به صورت طبیعی برای این کلمات کلیدی بهینه سازی شود.

ویژگی محتوا سئو چیست؟ گرچه صرفا محتوا همه چیز سئو نیست، اما تاثیر محتوا در سئو را نمی توان نادیده گرفت مهمترین تاثیر را در کسب رتبه دارد. اگر محتوایی وجود نداشته باشد،صفحه ای نیز برای کسب رتبه وجود نخواهد داشت.تاثیر محتوا در سئو در واقع محتوا نقش زیادی بر بهینه سازی وب سایت دارد زیرا موتورهای جستجو بر کیفیت محتوا تأکید زیادی دارند. بنابراین اگر طراحان و مدیران سایت ‎ها‎ اصول بیان شده در راهنمای سئو را دنبال کنند به هیچ عنوان اصالت و کیفیت محتوای آنها توسط موتورهای جستجو زیر سوال نمی رود.

یاد یک موضوع افتادم که خیلی مطرح کردنش اینجا برای کسایی که مقالات سئو ایران رو پیگیری می کنن قطعا جالبه: یکی از دلایل و سناریو هایی که در اروپا مطرح می کنن برای سایت هایی که از گوگل ادورد یا s.e.m استفاده می کنن و میگن این سایت ها در سئو موفق نمیشن اینه که خود گوگل میگه پس حتما این سایت ها محتوا ندارن (محتوای خوب ندارن) پس برای همین دلیلی نداره توی نتایج بیان بالا. اینجا ارزش محتوای خوب مشخص تر میشه.

سالهاست گوگل پادشاه موتورهای جستجوست و روزانه به 3.5 میلیارد جستجو پاسخ می دهد. وقتی ما صحبت از بهینه سازی می کنیم، در واقع هدفمان ارائه پاسخ های خوب به سوالات کاربران در جستجوها است و این موضوع برای هر کسب و کاری جذابه.

تاثیر محتوای خوب یا ضعیف در سئو

محتوای جذاب و جدید جایگاه بهتر در نتایج گوگل

Larry Page و Sergey Brin، بنیان گذاران گوگل در سال 1998 ماموریت خود را اینطور توصیف کردند:

ماموریت ما سازمان دهی به اطلاعات وب در دنیا و در دسترس قرار دادن آنها برای کاربران است

الگوریتم های گوگل همواره در حال بروزرسانی با هدف ارائه اطلاعات مرتبط هستند. نتایج مفید و مرتبط، محتواهایی هستند که گوگل در تلاش برای نمایش آنهاست.تاثیر محتوا در سئو را میتوان با فاکتورهایی مشخص کرد که عبارتند از :

  1. وجود اطلاعات ارزشمند بیشتر نسبت به دیگر سایت ها
  2. قابل اعتماد بودن محتوا
  3. کیفیت بالای محتوا
  4. جذابیت محتو
  5. استفاده نکردن از محتوای تکراری

اگر این فاکتورها برای محتوا در کنار هم واقع شوند، پتانسیل ارزش محتوا در سئو افزایش خواهد یافت و این برای سئو سایت بسیار مفید و مهم است.

بسیاری از سئوکاران بازاریابان محتوا را یک استراتژی جدا و کاملا متفاوت با سئو می‌دانند، اما بر خلاف این باور، سئو و بازاریابی محتوا بسیار به هم مرتبط هستند و مکمل یکدیگر می‌باشند به طوری که تاثیر تولید محتوا در سئو سایت می‌تواند تتیجه شگفت انگیزی داشته باشد.

به طور کلی بدون محتوای با کیفیت بالا افراد نمی توانند به مزایای کامل سئو پی ببرند؛ محتوای مرتبط و مفید در وب سایت به بازدیدکنندگان انگیزه می دهد که برای مدت طولانی تری در وب سایت شما بمانند و این می تواند تأثیر مثبتی بر رتبه بندی جستجوی شما داشته باشد.

باید توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید جستجوی ارگانیک، رتبه‌بندی و ترافیک بالایی را مشاهده کنید، باید به تولید محتوا هفتگی و یا روزانه در وب سایت خود بپردازید، در ادامه قصد داریم تا به بررسی این موضوع به طور کامل بپردازیم.

چرا محتوا برای سئو مهم است؟

گوگل روزانه بیش از 6.7 میلیارد جستجو را پردازش می کند الگوریتم‌های گوگل دائماً در تلاش برای ارائه نتایج مفید و مرتبط در کسری از ثانیه هستند، نتایج مفید و مرتبط که گوگل در تلاش است ارائه دهد معمولا محتوایی است که در سرتاسر وب در دسترس می‌باشد.

تولید محتوا بر اساس ترتیب مفید بودن و ارتباط آنها با کاربری که جستجو را انجام می دهد رتبه بندی می‌شود، توجه داشته باشید که برای داشتن محتوایی مفید بهتر است به سئوی محتوا اهمیت بسیار زیادی دهید تا بتوانید در نتایج بالای جستجوی گوگل قرار بگیرید زیرا تاثیر محتوا در سئو بسیار زیاد است.

بهتر است بدایند که ایجاد تولید محتوا با کیفیت دارای مزایا و فواید بسیار زیادی می‌باشد که در ادامه مطلب به برسی چند مورد از مزایای ایجاد تولید محتوا با کیفیت بر روی وب سایت پرداخته ایم:

  1. محتوای به شما در ایجاد بک لینک کمک می کند.
  2. محتوای با کیفیت باعث افزایش نرخ CTR وب سایت می‌شود.
  3. تولید محتوای یک تجربه کاربری عالی به کاربران ارائه می دهد.

نکات ضروری برای ارتقا تاثیر محتوا در سئو

برای داشتن محتوای خوب باید یک سری نکات را به خاطر بسپارید که در این بخش به مرور آنها میپردازیم.

محتوای اختصاصی تولید کنید نه محتوای تکراری

کمی فکر کنید متوجه میشوید که هیچ دلیلی وجود ندارد که گوگل با نشر محتوای تکراری  در فضای وب مشکلی نداشته باشد و به جای نمایش مطالب معتبر و تازه، محتوای کپی شده را در نتایج بالای SERP نمایش دهد. حتما محتوای وبسایت خود را تولید کنید و هرگز از سایت های دیگر کپی نکنید شما می توانید با مراجعه به وبسایت CopyScape از کپی بودن محتوای خود مطلع شوید.

وجود محتوای تکراری یا همان Duplicate content در مقالات شما نیز چه کم چه زیاد، توسط موتورهای جستجو تشخیص داده می شوند و راه سخت رسیدن به نتایج بالای SERP را ناهموارتر می کنند و جریمه سایت برای محتوای تکراری نیز سنگین است.

تاثیر محتوا روی سایت

بهبود جایگاه سایت با محتوای به روز و یونیک

تیتربندی و استفاده صحیح از  تگ H1 , H2 ,H3 ,H4, H5 ,H6جهت تاثیر محتوا در سئو

تیتر شما اولین بخش تاثیر محتوا است که در نتایج جستجو به چشم کاربر می خورد، هر چه تیتر جذاب تر و مفید تر باشد شانس بالا بردن نرخ کلیک  CTR نیز بالاتر می رود.

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام تولید محتوا باید به آن توجه داشته باشید استفاده از هدینگ‌های H1 ،H2 ،H3 ، H4، H5 ،H6 در صفحه می‌باشد، با انجام این کار می‌توانید تیترهای ارزشمند خود را مشخص نمایید و و به کاربران کمک کنید تا مطلب مورد نظر خود را به راحتی یافت نمایند.

برای استفاده از هدینگ ها در محتوا باید به نکات بسیار زیادی توجه داشته باشید که این نکات شامل استفاده به اندازه از هدینگ‌ها، اولویت بندی کردن آن‌ها، استفاده از تیترهای جذاب و کوتاه، استفاده از هدینگ 1 تنها یک بار در کل محتوا، حذف کاراکترهای اضافه و علائم نگارشی در تیتر و… می‌باشد.

اصول استفاده از تگ H برای  تاثیر محتوا در سئو بهینه

  1. ساختار مطلب خود را با استفاده از تیترها بسازید
  2. از کلمات کلیدی در تیترها استفاده کنید. ( زیاده روی در این عمل نتیجه عکس می دهد )
  3. تنها از یک H1 استفاده کنید.
  4. کلمه کلیدی خود را بیشتر از دو بار در H1 تکرار نکنید.تیترهای جذاب بنویسید.
  5. تیتر مقاله شما در بهترین حالت 40 کاراکتر بدون محاسبه فاصله ها است.
  6. سعی کنید آدرس URL مطلب شما با محتوای شما مرتبط باشد.
  7. از H1 گرفته تا H6 را در جای مناسب خود استفاده کنید.
  8. بهترین قالب H1 : کلمه کلیدی اصلی ، کلمه کلیدی فرعی
  9. علاوه بر ویرگول “،” کاراکترهای “/ و – و | و + و .”  نیز برای گوگل قابل درک هستند از کاراکترهایی که کمتر رایج هستند مانند #، %، &، * و … در تیتر استفاده نکنید.

meta description محتوای خود را جذاب بنویسید

توضیحات متا یا همان meta description در زمینه رتبه‌بندی ممکن است به اندازه عنوان نباشد اما باز هم یکی از نکات کلیدی سئو درتاثیر محتوا به شمار می‌‌رود این کار ممکن است باعث بالا رفتن نرخ کلیک شود. یک تاثیر مجتوا در سئو میتواند همین meta description  باشد که علاوه بر اثبات صفحه شما برای  موتورهای جستجو ،نظر کاربر را نیز بتواند جلب کند تا در نتایج جستجو روی لینک شما کلیک کند.

از مهم ترین بخش های هر محتوا برای وب سایت می‌توان به عنوان و متا دیسکریپشن آن اشاره کرد، هنگامی که کاربر جستجویی را انجام می دهد، برچسب عنوان اولین چیزی است که کاربران را به خود جذب می‌کند. برای بهینه سازی کردن عنوان سایت مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید قرار ندادن چندین کلمه کلیدی را در عنوان، قرار دادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان و داشتن 60 کاراکتر در عنوان محتوا است.

در حالی که گوگل گفته است که توضیحات متا تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی ندارند، اما بر روی کلیک کاربر روی صفحه شما تاثیر می گذارند. به طور کلی برای بهینه سازی کردن متا صفحه باید به نکاتی همچون توجه داشتن  به کاراکترهای متا (160 کاراکتر)،  کلمات کلیدی مرتبط را اضافه کنید، توصیف مناسب و کوتاه در متا و … داشته باشید.

 حداکثر 160 کاراکتر در meta description بنویسید

  • برای تاثیر محتوا در سئو توضیحاتی خلاصه از کل مطلب را بصورت جذاب بنویسید. استفاده کردن از کلماتی چون “کامل” ، “گام به گام” ، “جامع” ،
  • “بهترین” و … به جذب مخاطب کمک می کند.
  • برای تاثیر محتوا درسئو کلمه کلیدی خود را حتما در اوایل meta description خود استفاده کنید.
  • بیشتر از 3 بار از کلمه کلیدی در توضیحات متا استفاده نکنید.
  • توضیحات خود را به صورت یک جمله با مفهوم در meta description بنویسید و از تکرار بی هدف کلمات کلیدی محتوای خود اجتناب کنید.

اینفوگرافی

تاثیر محتوا در سئو صرفا به متن طولانی بر نمیگردد، اینفوگرافی یک مثال واضح از استفاده متن و تصویر به صورت همزمان است. مقدار کمی متن در اینفوگرافی طبیعی است. به ویژه وقتی از پاراگراف‌های کوچک استفاده می‌کنید اما اگر قرار باشد حجم زیادی متن به کار ببرید، شاید اصلا نباید از اینفوگرافی استفاده کنید.

اگر می‌بینید چاره‌ای جز استفاده از متن زیاد در اینفوگرافیک نیست، بهتر است آن را با صفحات HTML جایگزین کنید و در آن صفحات از متن و تصاویر مناسب هم‌زمان استفاده کنید. یک محتوای بلند بهتر است و می‌تواند برای کسب رتبه و ترافیک بهینه‌سازی شود، کاری که با یک تصویر اینفوگرافیک نمی‌شود انجام داد.

لینک سازی یکی از مهمترین نکات تاثیر محتوا در سئو

این یک مورد مهم در چک لیست سئو است که ممکن است نادیده گرفته شود. دو نوع لینک‌سازی داخلی وجود دارد که باید در هنگام انجام سئو در نظر بگیرید

لینک دادن به صفحات اصلی

در مطلب خود هر جا احساس کردید که لازم است درباره موضوعی توضیح بیشتری داده شود و پیشتر مقاله ای کامل درباره آن داشتید لینک سازی کنید. اگر در آینده در مقاله ای کامل عباراتی از متون قبلی را هم  توضیح دادید، لینک سازی را فراموش نکنید.

هم چنین، در صورت نیاز به ارجاع به وبسایتی دیگر حتما لینک سازی کنید و کاربر را به صفحه ای که باید به آن برسد هدایت کنید. لینک دادن به وبسایت های معتبر ارزش محتوای شما را نیز بالاتر می برد.

لینک سازی داخلی  نشان دهنده قدرت وبسایت شما در زمینه ای بخصوص است که هم چنین ارتباطی معنادار بین مقالات وبسایت شما نیز محسوب می شود. نه تنها به گردش بیشتر کاربر در وب سایت شما کمک می کنند بلکه درک کلمات کلیدی، ارتباط مقالات و صفحات وب سایت را برای موتورهای جستجو آسان تر می کنند.

نکته: توجه کنید در صورتی که تمایل دارید به وبسایت دیگری لینک دهید برای حفظ ارزش محتوای سئو صفحه خود، می توانید از لینک   No-follow  استفاده کنید. لینک سازی داخلی خود را همیشه به صورت follow انجام دهید.

نکته : لینک سازی بیش از حد در lشما می تواند دقیقا تاثیر عکس بر سئوی محتوای تولید شده بگذارد. دقت کنید که هر لینک به جا و در راستای ارائه توضیحات بیشتر و کامل تری و مرتبط با انکرتکست لینک شده باشد. میتوان از اصول و قواعد لینک سازی داخلی نیز استفاده کرد

تگ‌ کنونیکال canonical

یکی از نکات کلیدی سئو در تولید محتوا استفاده از تگ‌‌ کنونیکال است. اگر از یک سیستم مدیریت محتوای خوب که به درستی راه‌اندازی شده استفاده می‌کنید، این مورد به خودی خود حل می‌شود.

اگر از زبان‌های برنامه‌نویسی یا قالب‌های شخصی استفاده می‌کنید، ممکن است مشکل ایجاد شود. نداشتن تگ‌های کانونیکال آخر دنیا نیست اما باید بررسی کنید و ببینید آن‌ها در دسترس هستند، به درستی استفاده شده‌اند و به URL صحیح اشاره دارند. در این زمینه نکات مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • Http در مقابل Https
  • داشتن www یا نداشتن آن

موارد بالا ممکن است باعث شوند گوگل چند آدرس مختلف را برای یک تاثیر محتوا شناسایی کند.

دیده شدن سایت و جایگاه بهتر از تاثیرات محتوا بر سدو

کسب رتبه بهتر در نتایج سرچ گوگل با محتوای جذاب

تاثیر اسکیما در سئو

اگر در محتوای خود از نوعی مجموعه‌داده یا دیتا ست استفاده می‌کنید، بهتر است کد اسکیمای مربوط به آن را نیز به کار ببرید. به این ترتیب موتورهای جست‌وجو مفاد محتوا را متوجه می‌شوند. تاثیر اسکیما در سئو مشهود است و میتوان از اسکیما برای بهبود سئو استفاده کرد، البته نداشتن اسکیما یعنی اینکه سایت شما یک گام عقب تراست

محتوای خود را قابل اشتراک کنید

حالا که محتوایی کامل، هیجان انگیز و با رعایت تمام اصول سئو که مخاطبان را جذب می کند، نوشته اید؛ قدم بعدی اضافه کردن قابلیت اشتراک گزاری به آن است.

از دکمه های اشتراک گزاری در تمام شبکه های اجتماعی در انتهای مطلب شما فعال می شود و کاربر در صورت تمایل می تواند لینک شما را به اشتراک بگذارد که تاثیر خوبی بر محتوای سئوی صفحه شما نیز خواهد داشت.

چه میزان محتوا ارشمند است؟

محتوای خوب چقدر تاثیر گذار است روی DTR و ترافیک

سخن پایانی

مزایا و تاثیر محتوا در سئو محتوای با کیفیت و خوب در سئو CTR بالایی را ایجاد می کند ، گوگل نیز CTR سایتتان را به عنوان یک عامل مهم برای رتبه بندی وب سایت شما در نظر می گیرد ، هرچه بیشتر بتوانید کاربران را برای کلیک بر روی پیوندهای خود جذب کنید ، شانس شما بیشتر است و میتوانید رتبه های بهتر در موتورهای جستجو کسب کنید.

    • نیازها، نیت و قصد ورود کاربر به وبسایت خود توجه کنید.
    • محتوای معتبر و موثق بنویسید(خیلی کوتاه ننویسید)
    • بهترین و جذابترین تیترهایی که به ذهنتان می رسد را بنویسید.
    • کلمات کلیدی را هوشمندانه انتخاب کنید.
    • از لینک سازی داخلی و خارجی برای افزایش ارزش محتوا غافل نشوید.

سوالات متداول درباره تاثیر محتوا در سئو

1محتوا چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟
محتواها یکی از عامل های اصلی است که می‌تواند به افزایش ترافیک سایت شما کمک نماید و مردم را تشویق می کند که محصولات و خدمات وب سایت شما را مشاهده کنند و به خرید آن بپردازند. با سرمایه گذاری در محتوای سئو، می توانید ارزش واقعی را به نتیجه کسب و کار خود اضافه کنید که امروزه این امر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.
2هدف اصلی ایجاد محتوا در وب سایت چیست؟
بهتر است بدانید که هدف اصلی نوشتن محتوای سئو، ایجاد محتوای با کیفیت بالا و متمرکز بر کلمات کلیدی است که در موتورهای جستجو رتبه خوبی برای ایجاد ترافیک ارگانیک به یک وب سایت داشته باشد.
3چه نوع محتوایی بر سئوی سایت تاثیر می‌گذارد؟
به طور کلی محتواهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند بر سئوی وب سایت شما تاثیر بگذارند که این محتوها ها شامل وبلاگ‌های باکیفیت، اینفوگرافیک، فیلم، عکس، و … می‌باشند.
4.7/5 - (3 امتیاز)
77 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 3 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو