ux چیست؟

ux یا User Experience چیست؟

در این آموزش از زیر مجموعه آموزش های مربوط به طراحی سایت و سئو سایت می خواهیم بدانیم Ux و به قولی طراحی ux چیست؟ ux آن بخش از تعامل و تجربه کاربران از سایت و اپلیکیشن را دربر می گیرد که از سایت استفاده کرده اند و راحتی کارکرد آنرا ملاک قرار میدهد. ux به کل مراحل دستیابی و یکپارچه بودن یک محصول از جمله مسیر خرید، ثبت نام و در کل قابلیت استفاده و عملکرد مربوط می شود.

ux چیست؟

بصورت خلاصه: ux ، یعنی تجربه کاربر از استفاده از سایت یا اپلیکیشن و میزان راحتی و حس خوبِ استفاده از آن میباشد.

مثال: سایت دیوار به علت ظاهر ساده آن، همیشه مورد انتقاد قرار میگیرد، اما انقدر تجربه کار کردن با divar لذت بخش است که همه کاربران از کار کردن با آن حس خوبی میگیرند، چراکه همه چیز به سرعت در دسترس است.

طراحی ux یک طراحی کاربر محور است به این معنا که شما باید محصول یا خدماتی را ارائه دهید که دقیقا همان کاری را انجام بدهد که کاربر می خواهد، پس در همان ابتدای کار شما باید هدف از محصول و چگونگی استفاده از آن را برای کاربر به درستی مشخص کنید و لازم است تمام نیازمندی های کاربران را بشناسید، این نیازمندی ها با توجه به رشد روز افزون بازار و تکنولوژی دائما در حال تغییر هستند پس شما هم باید خود را با این تغییرات وفق دهید و بروز نمایید.

ux چیست؟

ux چیست؟

یک سئوال که همیشه از ما پرسیده میشود:

آیا ux روی سئو تاثیر میگذارد؟

100% بله

تاثیر میگذارد و اتفاقا یکی از مولفه های مهم سئو به شمار میرود.

اگر با اصطلاحات بیشتری از سئو میخواهید آشنا شوید: اصطلاحات سئو را بخوانید.

باید تمام مسیرهایی که کاربران را به شما می رساند به خوبی شناسایی و تحلیل کنید، ریسک هایی که سر راه کاربران قرار می گیرد شناسایی و رفع کنید با رعایت کردن این نکات می توانید محصول کاربر پسندی را ارائه بدهید و به هدف خود برسید، تجربه کاربری به برداشت های یک فرد در هنگام استفاده از یک محصول اشاره می کند که تمام احساسات، باورها، ارزش ها و اولویت های یک فرد را که قبل از استفاده از محصول، در زمان استفاده و پس از استفاده برایش اتفاق می افتد را شامل می شود.

ux design چیست؟

یکی از سوالات بسیار رایج بین افرادی که می خواهند وارد حوزه طراحی سایت شوند این است که ux design چیست؟ در پاسخ باید گفت طراحی تجربه کاربری یا ux design به مجموعه ای از روش، اصول و دستورالعمل‌ که در زمان تعامل یک انسان با محصولات و خدمات سبب راحتی انسان و بهبود تجربه در استفاده از محصولات و خدمات می شود گفته می شود.

ux design

ux چیست؟

در ux design باید تلاش شود تا تجربه کاربر در استفاده از محصولات و خدمات بهبود یابد یعنی با آنالیز رفتار کاربران و یا بررسی ux سایت های بزرگ متوجه شویم که دکمه ها باید در چه جایی استفاده شوند تا کاربر متوجه آن شود. در حقیقت می توان گفت ux design به پیداکردن راه حل هایی برای رفع مشکلات کاربران در سایت و ارائه تجربه کاربری بهتر ختم می شود. یو ایکس دیزاین یک فرآیند مداوم است یعنی شما به یکباره نمی توانید تجربه کاربری را بهبود بخشید یا آن را از فروشگاهی خریداری کنید. در سئو سایت فروشگاهی بهبود ux نقش بسیاری در موفقیت آن سایت دارد.

ux مخفف چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در سئو و خصوصا در طراحی سایت با آن سر و کار داریم UX می باشد که در این مقاله می خواهیم بیشتر با آن آشنا شویم، در این آموزش به شما خواهیم آموخت که ux چیست؟ و قطعا بعد از آموزش UI چیست لازم است با آن آشنا شویم. همچنین پیشنهاد میدهیم ابتدا بدانید سئو چیست؟ بعد به سراغ ui , ux سایت و تاثیر آنها بر یکدیگر بروید.

آموزش های مرتبط با ux سایت

رابط کاربری 768x487

ui چیست؟

download 5

تفاوت UX و UI

user experience چیست؟

ux مخفف عبارت User Experience به معنای تجربه کاربر می باشد (یعنی میزان رضایت کاربر از کاربردی بودن سایت را بررسی میکند) و راحتی کاربر و ایجاد رضایت کاربر در کار کردن با سایت را UX می گوییم. در نتیجه می توان گفت: حس خوب یا بدی را که کاربران از سایت شما میگیرند را UX به آنها منتقل می کند.

ux

UX چیست

در طراحی سایت دو کلمه ui , ux کاربرد زیادی دارند و به همین دلیل است که عنوان شغلی بعضی از کسانی که کار طراحی وب سایت انجام میدهند UX Designer و برخی دیگر UI Designer می باشد. UX و UI تفاوت هایی نیز دارند که در مقاله تفاوت UX و UI در این باره صحبت کرده ایم و پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این موضوع و متوجه شدن تفاوت های این دو حتما این مقاله را بخوانید.

اهمیت ux چیست؟

اهمیت UX در چیست؟ UX از جمله مواردی می باشد که بر سئو تاثیر گذار است (بله به شدت هم تاثیر گذار است) زیرا گوگل به شدت به عکس العمل و رفتار کاربران در سایت واکنش نشان می دهد و می تواند این را تشخیص دهد که سایت چقدر برای افرادی که از آن استفاده می کنند مفید بوده و به سایت های خوب که کاربران در آن تجربه خوبی بدست آورده اند را جایگاه بهتری در نتایج گوگل بدهد و خود این موضوع یکی از روش های قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل است.

یک نکته را در نظر داشته باشید که UX تجربه کارِ کاربر روی سایت می باشد و ظاهر وب سایت در اینجا خیلی اولویت نیست و عملکرد سایت اهمیت بیشتری دارد. ux تاثیر بسزایی در به یاد ماندن سایت در ذهن مخاطب دارد، چرا که مخاطب متوجه سایت خوب و به درد بخور می شود و قطعا سایت بد را هم از یاد می برد و یا به ذهن می سپارد که سایت بدی بوده.

آیا UX روی سئو تاثیر دارد؟

اگر میخواهید در سئو سایت خود موفق شوید، حتما به ux سایت خود اهمیت زیادی دهید چرا که گوگل یکی از وظایف خود را این می داند که سایت های کاربردی را از سایت های غیر کاربر پسند و به نوعی کمتر کاربر پسند جدا کند و حجم بیشتری از نتایج جستجو را به سایت های کاربردی تر دهد. در مقاله تاثیر ux در سئو سایت به طور دقیق تر به این موضوع پرداخته ایم.

ux تاثیر مستقیم روی سئوی سایت دارد

بله، تاثیر ux روی سئو سایت زمانی رخ میدهد که کاربر ایجاد کرده باشی یعنی با انجام عمل حرفه ایی خود باعث شدی که ماندگاری کاربر در سایت افزایش پیدا کند و بر روی سئو تاثیر مثبتی گذاشته، این حجم بالای رضایت کاربران از سایت از چشم گوگل پنهان نمی ماند و به سایت شما جایگاه ویژه ای در نتایج موتورهای جستجو رو اختصاص میدهد.

تاثیر UX بر روی سئو

تاثیر UX بر روی سئو چیست؟

طراحی تجربه کاربری UX

سوالی که ممکن است در ابتدای کار در موضوع ux برایتان بوجود بیاید این است که چرا به UX نیاز داریم و از کجا شروع کنیم تا به کاربران سایت خود، طراحی خوب و تجربه کاربری مناسب بدیم، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

UX چیست

طراحی تجربه کاربری ux

مراحل شروع به ایجاد یک سایت با UX مناسب

  1. تحقیق و پژوهش در مورد نیازهای مخاطبین یک سایت
  2. شخصیت کاربران سایت را در نظر بگیرید و تجسم کنید که به چه چیزی نیاز دارند
  3. ساخت مسیر کاربر از ابتدای ورود تا اینکه چطور به خدمات یا خرید از سایت می رسد
  4.  ساخت وایرفریم و پروتوتایپ که به کاربر سایت خط درست بدهد
  5. طراحی رابط کاربری و تحویل به توسعه دهنده
  6. تحلیل و بررسی – آزمون و خطا برای کل سایت و بخش های گوناگون که در منو و یا ساید بار های سایت قرار دارد.

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل میبایست از تکنیک های سئو استفاده کنید اما پس از موفقیت در سئو نیاز دارید که حتما در طراحی سایت خود از ابزارهای برتر ux و ui در طراحی سایت استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب تری برسید و مخاطبین را جذب خود نمایید در غیر اینصورت bounce بالایی خواهید داشتید (حتما مقاله Bounce Rate چیست را بخوانید) و این به معنای بی نتیجه ماندن تلاش های شما در سئو هم می باشد. در نتیجه از UI برای ظاهر بهتر سایت خود مانند سایت های شکیل و زیبایی که طراحی آنها شما را جذب خود می کنند استفاده کنید و از ux برای اینکه تجربه کاری خوبی به کابران سایت خود بدهید مانند سئو سایت ویکی پدیا عمل نمایید.. ساده اما به شدت کاربردی.

تمام مقالات و آموزش های این سایت، توسط افراد خبره در حوزه های مربوطه پس از اطمینان از درست بودن آن منتشر میشود، برای نمونه این آموزش توسط 4 نفر از افراد با تجربه در حوزه ی طراحی، سئو و طراحی سایت مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته. آموزش های سئو ایران بر اساس تجربیات افراد تیم اجرایی سئو ایران نیز تحلیل و بررسی می شود.

اگر سایت شما ux خوبی نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد.

اگر سایت شما ux داشته باشد، می تواند در مسیر پیشرفت قرار داشته باشد.

Ux designer کیست؟

به شخص یا مجموعه ای که موظف می شود برای اپلیکیشن، محصولات، خدمات یا یک وب سایت ux طراحی کند ux designer گفته می شود. یک طراح ux باید علاوه بر مهارت هایی مانند قاب بندی، تفسیر داده ها، استفاده از ابزارها باید بتواند چالش های پیش رو را حل کرده و دارای روحیه تیمی باشد و بتواند با کار گروهی پروژه را سریعتر پیش ببرد.

Ux designer

نمونه Ux designer

یک طراح ux باید بتواند با در نظر گرفتن اهداف شرکت یا مجموعه خود و همچنین نیازهای کاربران در سایت راه حل پیشنهاد دهد در حقیقت باید دارای دانش کسب و کار باشد. یک Ux designer ترجیح می دهد از اول فرآیند طراحی سایت حاضر باشد تا از همان ابتدای طراحی سایت بتواند با در نظر گرفتن نیازهای کاربران سایت و در نظر گرفتن سفر کاربران در سایت یک سایت با یوایکس خوب بالا بیاورد.

مسئولیت های یک طراح ux چیست؟

مسئولیت های یک طراح UX می تواند به طور چشمگیری از شرکت به شرکت دیگر و حتی گاهی از پروژه به پروژه دیگر در یک شرکت متفاوت باشد. علیرغم تنوع نقش ارائه شده، برخی از کارکردهای کلی وجود دارد که از یک طراح UX انتظار می رود بدون توجه به شرکتی که در آن مشغول کار هستند، انجام دهد.

یو ایکس چیست؟ مزایای ux

یو ایکس چیست؟ مزایای ux

 6 وظیفه یک طراح ux

1)تحقیقات محصول

تحقیقات مربوط به محصول (که به طور طبیعی شامل تحقیقات کاربر و بازار است) نقطه شروع هر طراح UX برای یک پروژه طراحی UX است. این پایه و اساس را برای یک طراحی کاربردی تر فراهم می کند زیرا به طراحان این امکان را می دهد که از فرضیات خودداری کنند و تصمیمات اجرایی محور بگیرند

2)ایجاد شخصیت و سناریو

براساس نتایج تحقیق در مورد محصول، مرحله بعدی برای یک طراح UX شناسایی گروه های اصلی کاربر و ایجاد personas نماینده است. شخصیت یک هویت ساختگی است که منعکس کننده یکی از گروه های کاربری است که آنها برای آنها طراحی می کنند.

Personas کاربرانی که می خواهند نیستند بلکه کاربرانی هستند که در واقع آنها وجود دارند. و در حالی که شخصیت ها داستانی هستند باید نماینده منتخب مخاطب واقعی و رفتارهای آنها باشند. هدف از ایجاد personas بازتاب الگویی است که آنها در کاربران خود (یا کاربران آینده نگر) شناسایی کرده اند.

هنگامی که یک طراح UX شخصیتها را شناسایی کرده است ، می توانند سناریوها را بنویسند. یک سناریو روایتی است که “روزی در زندگی” یکی از افراد آنها را توصیف می کند، از جمله اینکه چگونه وب سایت یا برنامه آنها متناسب با زندگی کاربر قرار می گیرد. این که آیا آنها یک برنامه یا یک وب سایت طراحی می کنید و این محصول جدید است یا طراحی مجدد یک محصول موجود، مهم است که در تمام تعاملاتی که کاربر ممکن است هنگام تعامل با محصول خود انجام دهد، فکر کنید.

3)معماری اطلاعات (IA)

هنگامی که یک طراح UX تحقیقاتی را انجام داده و افراد را خلق کرده است، وقت آن است که معماری اطلاعات را تعریف کنید. معماری اطلاعات ایجاد یک ساختار برای یک وب سایت، برنامه یا محصول دیگر است که به کاربران امکان می دهد درک کنند که در کجا هستند و اطلاعات مورد نظرشان در ارتباط با موقعیت فعلی آنها است. معماری اطلاعات منجر به ایجاد ناوبری، سلسله مراتب و طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک طراح UX یک منوی سطح بالا را ترسیم می کند تا به کاربران در درک محل زندگی در یک سایت کمک کند، وی در حال تمرین معماری اطلاعات است.

4)ایجاد Wireframes

پس از مشخص شدن IA ، زمان آن رسیده است که برای ایجاد سیم های سیم کارت استفاده کنید . قاب یک کالای قابل تحویل طراحی مشهورترین با یک طراح UX همراه است. اصولاً، یک سیم فریم یک نمایش وفاداری کم از یک طرح است. Wireframe ها باید هر صفحه یا گامی را که کاربر ممکن است هنگام تعامل با یک محصول انجام دهد، نشان دهند.

5)نمونه سازی

بسیاری از افراد از اصطلاحهای “wireframe” و ” prototype ” قابل تعویض استفاده می کنند، اما تفاوت قابل توجهی بین دو تحویل طراحی وجود دارد – آنها متفاوت به نظر می رسند، چیزهای مختلفی را برقرار می کنند و اهداف مختلفی را ارائه می دهند. در حالی که ویندوزها شبیه به طرح های معماری هستند (به عنوان مثال یک طرح ساختمان)، نمونه اولیه یک نمایش وفاداری متوسط ​​تا بالا از محصول نهایی است.

6) تست محصول

آزمایش به طراحان UX کمک می کند تا بدانند که کاربران در تعامل با یک محصول چه مشکلی را تجربه می کنند. یكی از متداول ترین روشهایی كه یك طراح UX می تواند آزمایش محصول را انجام دهد، انجام آزمایشات كاربری شخصی برای مشاهده رفتار شخص است. جمع آوری و تحلیل بازخورد لفظی و غیر کلامی از کاربر ، به طراحان UX کمک می کند تا تجربه کاربری بهتری را ایجاد کنند. نه اینکه بگوییم حضور در همان اتاق در حالی که کسی در تلاش برای استفاده از محصول شما است محرک قدرتمندی برای ایجاد همدلی با کاربران است.

طراحی UX فرایندی بی پایان است

طراحی UX فرآیندی از تکرار ثابت است. کار یک طراح UX با عرضه محصول متوقف نمی شود، در واقع طراحان UX همچنان می آموزند که به روزرسانی های آینده را هدایت می کنند. آنها بهترین محصول ممکن را عرضه می کنند و همیشه آماده یادگیری و رشد هستند.

در حالی که نقش طراح UX پیچیده، چالش برانگیز و چند وجهی است، طراحی UX واقعا شغلی جذاب و رضایت بخش است که می تواند شما را از جهات مختلفی سوق دهد.

اگر شما به عنوان یک طراح سایت فعالیت داری باید بدونی که برای جلب نظر کاربران به سمت سایت باید تمام احساس اونارو در زمان تعامل با سایت خودتون رو درنظر بگیرید و بفهمید در کجا به چه چیزی نیاز دارند.

یعنی شما باید به مواردی بیشتر از خلق زیبایی برای طراحی محیط توجه کنی بهترین کار اینه که خودتو به جای کاربر بزاری و تموم هیجان فرد رو در زمانی که برای اولین بار وارد سایت میشه یا محصولی را خریداری می کنه رو تجسم کنی در این حالت شما می تونی وب سایت رو به شیوه کارپسند طراحی کنی و باعث بشی که کاربر به راحتی به خواسته خودش برسه و لذت ببره.

پس نتیجه می گیریم که UX به میزان تجربه کاربری درباره استفاده از یک محصول، بازدید از سایت یا خرید هر کالا یا هر چیزی که برای اولین بار با آن مواجهه می شویم گفته میشود، به عبارتی دیگر، به احساس و هیجان هر کاربر در مورد هر محصولی UX میگوییم.

به زبان ساده و خلاصه باید UX Designer شما از نظر یک کاربر به سایت یا اپلیکیشن شما نگاه کند و در نظر بگیرد اگر بخواهد کارهای متفاوتی مثل خرید، سرچ در سایت، ورود به صفحات دیگر از منو یا لینک های داخلی و هر کنشی که که امکان دارد یک کاربر در سایت شما انجام دهد را به راحتی میتواند انجام دهد یا خیر و در صورت لزوم تغییرات لازم را پیشنهاد دهد.

مراحل طراحی تجربه کاربری ux

  •  انجام تحقیقات کاربری
    این مرحله پایه و اساس طراحی می باشد اولین قدم برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت است ، در قدم بعدی ما اهداف خود را مشخص می کنیم،برآورد زمان و هزینه را انجام می دهیم، نیازهای اولیه کاربران و بازار را تشخیص داده و اولویت بندی می کنیم.
    ذینفعان اصلی حوزه کسب و کار خود را مشخص می کنیم، ریسک های طراحی و کسب و کارخود را شناسایی و رفع می کنیم، همچنین نقاط ضعف و قوت رقیبان را پیدا و تحلیل می کنیم.
  • طراحی
    برای برقراری ارتباط با کاربران باید یک طراحی باکیفیت و جامع را ارائه بدهیم که هم برای توسعه دهنده و هم برای کاربر قابل فهم باشد و قابلیت استفاده بالایی داشته باشد.
  • آزمایش
    این مرحله برای شناسایی مشکلات کاربران در زمانی است که با نمونه اولیه طراحی تعامل برقرار می کنند. دراین آزمایش رفتار کاربران از نزدیک و به صورت حضوری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
    وشما می توانید به صورت شفاهی بازخورد رفتار کاربران را مشاهده کنید و مشکلات را تشخیص بدهید و درصدد رفع آنها تلاش کنید.بهتر است که مشکلات را در همان مراحل ابتدایی و اولیه حل کنیم زیرا برطرف کردن مشکلات در مراحل پایانی بسیار هزینه بر است
  • اعتبارسنجی
    در این مرحله شما باید بررسی کنید که آیا تمام نیازمندی های کیفی و کاربردی را به خوبی پوشش داده اید آیا نیازهای اولیه مشتریان به خوبی اولویت بندی و برآورده شده است همچنین شما باید چک کنید که نیازمندی های ثانویه نیز رفع شده باشد تا شما را به یک طراحی کاربر پسند نزدیک کند.
  • ارائه و فروش
    این مرحله نقش بسیار اساسی در رشد و تحول آینده شما ایفا می کند زیرا شما زمانی که محصولات را به مشتری می فروشید، بعد از استفاده مشتری از محصول، می توانید با آنها در ارتباط باشید به انتقادات و پیشنهادات آنها پاسخ بدهید
    این نظرات به شما کمک می کند که محصولات شما در نسخه های بعدی کامل تر و جامع تر باشد و رضایت کاربران را به سمت خود جذب کنید
تجربه کاربری

تجربه کاربری

تفاوت UX و UI چیست؟

طراحی UX و UI چیست؟ این دو کاملاً از یکدیگر متفاوت هستند. به این معنا که آن ها می توانند به طور مستقل کار کنند بدون اینکه یکدیگر را تحت تأثیر قرار دهند.
طراحی تجربه کاربری برای شما مشخص می کند که کاربر می خواهد به کجا برود و طراحی رابط کاربری به آنها کمک می کند تا به آن جا بروند. طراحی تجربه کاربری مربوط به تعامل کاربر با محصولات است.

تفاوت UX و UI

UX و UI

طراحی ux نیازهای بازار، نقاط ضعف وقوت رقیبان را به خوبی تجزیه و تحلیل می کند و انتظارات کاربران از محصولات و خدمات را بهبود می بخشد. طراحی UI یا طراحی رابط کاربری، بر روی ظاهر و گرافیک تمرکز می کند تمام عناصر بصری از جمله ( دکمه ها، متن، تصویر) را در بر می گیرد. طراحی UX چگونگی عملکرد رابط کاربری و نحوه تعامل افراد با آن را تعیین می کند، و طراحی UI ظاهر و درک یک رابط را ایجاد می کند.

UX بیشتر به جنبه های مفهومی توجه دارد و UI به جنبه های زیبایی شناختی یک محصول – پالت های رنگی ، سبک دکمه ها، انیمیشن، گرافیک، تایپوگرافی، نمودارها، ابزارک ها و بسیاری از عناصر دیگر برای ساخت وب سایت ها برنامه ها، افزونه ها، تم ها و غیره توجه دارد. طراحی UI وظیفه شبیه سازی چیزی که طراحان ux در پشت صحنه مهندسی می کنند را بر عهده دارد، رابط کاربری، رابط محصول را بر اساس ضرورت عملکردی ایجاد می کند و از تئوری های طراحی، استانداردها و زیبایی شناسی برای ایجاد یک تجربه در سطح جهانی روی صفحه استفاده می کند.

تجربه کاربری ux

تجربه کاربری ux

طراحان UI برای جذب رضایت مشتریان و ترغیب آنها به انجام اقدامات مورد نظر طراحانUX بر روی چیدمان تمرکز می کنند. طراحان رابط کاربری، طراحی گرافیکی، تعامل، حرکت و طراحی برند را برای تولید بهترین طرح ممکن انجام می دهند وظیفه آنها تبدیل محتوای مفهومی و طرح بندی به یک رابط جذاب، بصری با قابلیت پاسخگویی برای کاربران است.

بدون داشتن UX هرچقدرهم که طراحی رابط کاربری شما زیبا باشد از دید کاربران این محصول بی ارزش است و نیازهای اساسی آن هارا رفع نمی کند. از طرفی هم بدون داشتن یک طراحی ui مفید و زیبا، هر چقدر هم ux را به درستی انجام شده باشد بازهم خسته کننده خواهد بود. پس نتیجه می گیریم این دو طراحی کاملا جدا ازهم ولی مکمل یک دیگر هستند

استاندارهای گوگل برای تشخیص UX یا تجربه کاربری چیست؟

از جمله استانداردها و معیارهایی که گوگل برای سنجش میزان UX به آن توجه می کنه موارد زیر است.

  1. سرعت سایت: سرعت لود شدن باید بالا وقابل قبول باشه دراین صورت کاربر تجربه کاربری لذت بخشی از بازدید سایتتون به دست میاره.
  2. برخورداری از قابلیت رسپانسیو بودن سایت : UX را باید به گونه ای ایجاد کنید که قابلیت نمایش در تمام دستگاه ها را از جمله موبایل و تبلت وجود داشته باشد.
  3. چگونگی تولید محتوا : برای UX یا تجربه کاربری خوب باید محتوایی رو خلق کنی که دامنه نیازهای کاربر رو پوشش بده، تکراری و کپی نباشه و به اندازه ایی کامل و مفید باشه که کاربر متن شما رو به اشتراک بزاره، تمرکز خود را بر روی این مورد بزارین که هر محتوایی را باید در چه ساعتی و در چه زمانی منتشر کنید تا برای کاربران خوشایند باشه به عنوان یک طراح UX باید این نکته را بدونید

    بررسی لینک های داخلی یکی از استاندارد های گوگل

    بررسی لینک های داخلی یکی از استاندارد های گوگل

  4. بررسی لینک های داخلی : لینک های داخلی هم میتونن پیوندی بین صفحات ایجاد کنن و کاربران را به صفحه های دیگه سایت هدایت کنن تا بتونن از اطلاعات مفید سایر صفحات شما بهره مند بشن این نتیجه یک UX یا تجربه کاربری خوب است.
  5. بک لینک هایی که به سایت ارجاع داده می شه : تعداد بک لینک ها و اعتبار دامنه وب سایت نیز بر روی سئو تاثیر مثبت میذاره، هر اندازه که دامنه قدمت بیشتری داشته باشه و نرخ ترافیک ارگانیک بالایی داشته باشه اعتماد و اطمینان کاربر رو به خودش جلب میکنه و گوگل این حجم رضایت کاربران را تشخیص داده این مورد نیز نتیجه UX و تجربه کاربری مفید است

تمام این موارد جز مراحل مهم سئو سایته و رعایت کردن آن ها شما رو سریع تر به هدفتون می رسونه.

استاندارهای گوگل برای تشخیص UX

استاندارهای گوگل برای تشخیص UX شامل محتوا و لینک و سرعت و…

دامنه کاری UX چگونه است؟
  1. برنامه ریزی : اولین فاز طراحی UX برنامه ریزی کردنه در این مرحله شما باید بتونی زمینه کاری خودتون و مشخص کنید تموم ذینفعان و کاربران اولیه سایت رو مشخص کنی و براساس نیازها و خواسته های اونا برای طراحی UX خود برنامه ریزی کنی و تجربه کاربری خوب رو برای کاربر خود رقم بزنی.
  2. شناسایی کاربران و نیازمندی ها : مهم ترین اقدام برای ایجاد تجربه کاربری خوب شناسایی کاربران و نیازمندهای اولیه و ثانویه آن هاست، می تونیم برای شناسایی نیازهای کاربران از مراحلی مانند: نظرسنجی از آن ها، ازطریق مصاحبه یا پرکردن فرم های مربوط به نظرسنجی، یا ساختن یک نمونه اولیه که کاربران بتونن با مشاهده نمونه به خوبی نیازهای خودشون و بازگو کنن
  3. روش دیگه برای ایجاد UX یا تجربه کاربری خوب اینه که شما به سراغ سایت رقیبای خودتون برین و کاربران اونا رو تحلیل و آنالیز کنید و نیازمندی های مهم کاربران رو تشخیص بدین یا می تونید شبکه های اجتماعی رو بررسی کنید
  4. با انجام دادن این تدابیر میتونی نیازمندی ها رو مشخص کنی تا کاربر از بازدید سایت شما و یا خرید محصولتون تجربه کاربری خوبی داشته باشه و به مشتری دائمی تبدیل بشه شما باید به عنوان طراح UX بدونی با توجه به اطلاعاتی که از نیازمندی کاربران به دست آوردی، به راحتی کاربران رو بر اساس نیازهاشون دسته بندی کنی و بهشون خدمات ارائه بدی.
  5. ایجاد رابط کاربری UI: یکی از اجزای مهم تجربه کاربری یا UX ایجاد یه رابط کاربری است برای ایجاد تعامل بهتر کاربران با ماشین که تلاش می کنه محصولات و خدماتی رو ارائه بده که قابلیت استفاده آسان و راحت رو داشته باشن.
  6. بررسی امکان پذیربودن یا موثر بودن : در این مرحله نحوه کاربرد محصولات یا وب سایت رو بررسی می کنن که چه میزان موثر بوده است یعنی اینکه بتونی مشخص کنی برای هر کدام از کاربران چه محصول یا خدماتی رو ارائه بدین تا تجربه کاربری لذت بخشی رو براشون ایجاد کنی
  7. بررسی قابلیت دسترسی: باید تلاش کنید که یک وب سایت یکپارچه و یکدست عاری ازهرگونه پیچیدگی رو به مشتری تحویل بدین یعنی به گونه ایی باشه که کاربر به آسانی به اونا دسترسی پیدا کنه یا با حداقل کلیک کردن بر روی منوها و جستجو کردن در سایت بتونه اطلاعات مورد نیاز خودش رو پیدا کنه این نتیجه UX یا تجربه کاربری خوب است.

چطور UX خوب را از UX بد تشخیص دهیم؟

برای اینکه بدانیم یک Ux designer چگونه می تواند با یک طراحی سبب شکست یا موفقیت اپلیکیشن یا سایت شود بهتر است مثالی بیان کنیم.

چطور UX خوب را از UX بد چطور تشخیص دهیم؟

نمونه UX خوب و UX بد

به تصویر بالا نگاه کنید رنگ هر دو المان یکی است اما تصویر سمت چپ اندازه دکمه کوچک تر است و در وسط قرار گرفته است همین امر سبب ارائه یک ux بهتر به کاربر می شود. به این ترتیب می توانید یک ux خوب را از ux بد تشخیص دهید.

نتیجه گیری

UX یا تجربه کاربری به معنای اولین برخوردی است که کاربر در هنگام خرید محصول یا بازدید از یک سایت یا هر چیز دیگری می تونه به دست بیاره

شما به عنوان طراح UX باید تموم نیازمندی ها و احساسات و هیجان های کاربر رو بشناسی و در زمان طراحی اون ها رو پیاده سازی کنی تا بتونی تجربه کاربری خوبی رو برای کاربران رقم بزنی و زمانی که اونا از ارائه خدمات شما راضی باشن رضایت گوگل رو نیز به دست میارین و در رتیه های برتر وب سایت در نتایج موتورهای جستجو قرار می گیرین.

بهترین نمونه های طراحی ux در جهان

سایت ارسال مرسولات dhl
https://www.dhl.com

توجه کنید سایت dhl برخلاف ux خوب اصلا ui خوبی ندارد

سایت فروشگاه اپل

https://www.apple.com

این سایت هم ux خوبی دارد و هم ui خوبی دارد (با اینکه خودم به شدت ضد اپل هستم، اما همه چیز سایتش عالیه)

سایت آموزشی پیرسن (pearson)
https://www.pearson.com

این سایت همون اول میپرسه که کی هستی تا فقط آموزش هایی که به دردت میخوره رو ببینی و گیج نشی برای همین کاربر توی سایت راحت به چیزی که میخواد میرسه البته این موضوع در سایت lynda.com هم اومده اما اون دسته بندیش بیشتر بیزینسی هست.

چند حقیقت در مورد طراحی UX

  • یواکس دیزاین مفهوم یک فرایند است و نه صرفا یک اتفاق و این بدین معناست که شما قادر نخواهید بود انتظار یک بار خرید و فروش آن را داشته باشید.
  • شروع و استارت یواکس دیزاین بایستی از بالاترین سطوح سازمان باشد و نه از تغییر پوسته و ظاهر یک محصول.
  • یواکس دیزاین به صورت تکاملی می‌باشد و این بدین معناست که تجربه‌ها طبق آزمایش، و تکرار است که بهبود پیدا می‌کنند و نه به صورت ناگهانی.
  • طراحی تجربه‌ی کاربر به مفهوم یک فرهنگ یا یک نوع بینش نمی‌باشد بلکه یک نوع علم است که دارای روش‌شناسی و اصول مشخص شده‌ای است.
  • به هیچ وجه الگوی جدید وجود ندارد، تمامی کسب و کارها در یک زمینه خاص یا یک صنعت، قادر‌اند دارای الگوهای منحصر به فردی را برای خلق تجربه‌های کاربرانشان باشند.
  • یواکس دیزاین فقط محدود به استفاده هستند، سایر تجربه‌ها که مرتبط به خرید یا چگونگی برخورد با مشتریان می‌باشند در حوزه‌های دیگر همچون مدیریت تجربه‌ی مشتریان جای می‌گیرد و از جنس متفاوتی هستند.
طراحی UX در دنیای دیجیتال (وب و موبایل)

باید این نکته را مدنظر داشت که تجربه کاربر تنها محدود به دیجیتال نمی‌باشد و برای مثال چنان چه شما تولید کننده میز هستید باز هم در حال خلق تجربه هستید. از طرفی در هر صنعتی، هر المان دارای اهمیت خاص خود است برای مثال در صنعت خودروسازی «طراحی صنعتی» بیشتر از هر موضوع دیگری حائز اهمیت است در حالی که در دیجیتال، المان‌های دیگری حائز اهمیت می‌باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • طراحی‌تعامل (Interaction Design)
  • طراحی دیداری (Visual Design)
  • کاربردپذیری (Usability)
  • رابط کاربر (UI)
  • دسترسی‌پذیری (Accessibility)
طراحی محصول و طراحی تجربه‌ی کاربر

طراحِ محصول به کارکرد درونی محصول اهمیت می‌دهد اما طراح تجربه کاربر در بیشتر مواقع سوالاتی در زمینه چگونگی عملکرد بیرونی محصول طرح می‌کند. عملکرد درونی به این معنا است که نحوه کارکرد محصول، بدون در نظر گرفتن این موضوع است که چه کسی آن را به کار می‌گیرد در حالی که عملکرد بیرونی به معنای این است که فارغ از این که کارکرد محصول چیست، کاربر چگونه و به چه روش آن را به کار می‌گیرد.

به طور کلی منظور ما این است که برای مثال در مورد «هواپیما» این موضوع اهمیت دارد که به عنوان یک محصول پرنده، برای غلبه بر جاذبه چگونه و به چه روش باید از قوانین آیرودینامیک بهره‌مند شوند، میزان فشار درون هواپیما یا نحوه برخورد در صورت افت فشار باید چگونه باشد و سایر موارد، در حالی که طراحان تجربه به این موضوع اهمیت می‌دهند که کاربر معلول چگونه قرار است بر روی این صندلی‌ها بشینند.

سوالات متداول در مورد ux سایت

1در سئو ux مهم تر است یا ui؟
در سئو ux و ui ز اهمیت بالایی بر خور دار هستند و اگر هر کدام از آن ها نبودند سئو با مشکلات بالایی رو به رو می شد بنابراین نمی توان به هر کدام ارزش خاصی قائل شد.
2در شروع فعالیت سایت کدام آیتم از اهمیت بالاتری برخوردار است؟
در شروع فعالیت سایت ui اهمیت بالا تری دارد که با درست کردن ظاهر سایت تجربه خوبی برای کاربران به ارمغان بگذارید.
3تاثیر ux بر روی کسب و کار چیست؟
قطعا اگر کاربر شما تجربه خوبی در بازدید از سایت فروشگاهی شما داشته باشد قطعا ممکن است که این موضوع باعث خرید کاربران از سایت شما شود.
4اصلی ترین و مهم ترین بحث در ux چیست؟
مهم ترین آن بررسی نیاز های کاربران و تولید محتوایی که نیاز های کاربران را رفع کند.

ویدئو برای آشنایی بیشتر با ux

4.7/5 - (58 امتیاز)
79 / 100

29 Comments

  1. ناشناس گفت:

    خیر پنالتی نخواهید شد
    اما به نوعی این امکان وجود داره که اگر کاربر ، تجربه ی کاریه خوبی با سایت شما نداشته باشه دیگه به اون سر نزنه و به رقبای شما سر بزنه ، که اینجا به سئوسایت شما آسیب خواهد رسید

  2. محمدرضا گفت:

    Ux می‌تونه نرخ فرار سایت رو کاهش بده؟

  3. اریا گفت:

    ui چیست؟

  4. روشنک رستمی گفت:

    برای آشنایی کامل با ui مقاله زیر را مطالعه کنید.
    ui چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 19 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو