تفاوت گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول

فرق گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول
سئو سایت

تفاوت گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول (وبمستر گوگل)

ما برای اینکه بتوانیم در گوگل خوب بدرخشیم و بتوانیم به رقابت با رقیبان بپردازیم، باید نحوه آمدن به صفحه اصلی گوگل را بدانیم، در واقع شناخت گوگل و ربات های موتور جستجو و یافتن استراتژی مناسب برای کسب و کارمان و یافتن کلمات کلیدی که ما را به هدفمان برساند و یا اینکه بدانیم نسبت به رقیبانمان در کجا ضعف یا قوت داریم تا بتوانیم پیشی بگیریم، همچنین باید بتوانیم نیاز کاربران و بازار را درست تشخیص بدهیم، تا بتوانیم به هدف اصلی برسیم و به بی راهه نرویم.

ابزارهای زیادی وجود دارد که به آنالیز سایت خودمان بپردازیم و ایرادات و نواقص را رفع کنیم، دو ابزار قوی و رایگان در اختیار وبمستر قرار دارد که بسیار کاربردی است، گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول که ابزار ارائه شده توسط گوگل هستند و کمک زیادی به ما میکند. گوگل آنالیتیکس در واقع کاربرد تجزیه و تحلیلی وب سایت را دارد یک ابزار کاملا مفید و کاربردی که برای عملکرد بهتر سایت، افزایش فروش و…است.

در اینجا پنج تفاوت اصلی بین گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول آورده شده است:

  1. 1. داده‌های جمع‌آوری شده: گوگل آنالیتیکس داده‌های مربوط به رفتار کاربران در وب‌سایت شما را جمع‌آوری می‌کند، مانند صفحاتی که بازدید می‌کنند، مدت زمان حضور آنها در وب‌سایت شما و اقداماتی که انجام می‌دهند. گوگل سرچ کنسول داده‌های مربوط به عملکرد وب‌سایت شما در موتورهای جستجو را جمع‌آوری می‌کند، مانند رتبه‌بندی وب‌سایت شما در نتایج جستجو، تعداد بازدیدهای ارگانیک و کلمات کلیدی که کاربران برای یافتن وب‌سایت شما استفاده می‌کنند.
  2. 2. هدف: هدف گوگل آنالیتیکس کمک به شما برای درک بهتر نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت شما است. هدف گوگل سرچ کنسول کمک به شما برای بهبود عملکرد وب‌سایت شما در موتورهای جستجو است.
  3. 3. سطح دسترسی: گوگل آنالیتیکس داده‌های سطح بالایی را در مورد عملکرد وب‌سایت شما ارائه می‌دهد. گوگل سرچ کنسول داده‌های سطح پایین‌تری را در مورد عملکرد وب‌سایت شما ارائه می‌دهد.
  4. 4. پیچیدگی: گوگل آنالیتیکس ابزاری نسبتاً پیچیده است که نیاز به زمان و تلاش برای یادگیری نحوه استفاده از آن دارد. گوگل سرچ کنسول ابزاری نسبتاً ساده است که می‌توانید به سرعت نحوه استفاده از آن را بیاموزید.
  5. 5. هزینه: گوگل آنالیتیکس به صورت رایگان در دسترس است. گوگل سرچ کنسول به صورت رایگان در دسترس است، اما برای دسترسی به برخی از ویژگی‌های پیشرفته باید هزینه پرداخت کنید.

در مجموع، گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول هر دو ابزار ارزشمندی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا عملکرد وب‌سایت خود را بهبود ببخشید. با این حال، تفاوت‌های کلیدی بین آنها وجود دارد که باید هنگام انتخاب ابزار مناسب برای نیازهای خود آنها را در نظر بگیرید

تفاوت گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول

تفاوت گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول

گوگل آنالیتیکس چیست و چه اطلاعاتی به ما میدهد؟

افراد زیادی را دیده ایم که فیلم های آموزشی گوگل آنالیتیکس را مشاهده کرده اند اما هنوز هم برایشان جای سوال است که کار اصلی گوگل آنالیتیکس چیست؟ شاید به این خاطر است که افراد کمتر با این ابزار کارکرده اند و یا نحوه کار کردن را صحیح آموزش ندیده اند، بارها پیش آمده از وبمستری که سالیان طولانی سئو انجام میداده پرسیده ایم که کار اصلی گوگل آنالیتیکس چیست و جواب نامفهومی داده است، و یا تفاوت گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول را نمیداند و فکر میکند هردو یک کاربرد دارند.

کاربرد گوگل آنالیتیکس چیست؟

به زبان ساده میتوانیم بگوییم، یک گزارش از بازدیدکننده های سایت خودمان، ترافیک سایت، اشاره دقیق به ترافیک دریافتی از کلمه کلیدی، و زمان نگه داری کاربر در سایت شما با کدام کلمه کلیدی بوده است را به شما گزارش میدهد، همچنین مواردی مانند اینکه کدام محتوای شما بهتر بوده است

ما ابتدا باید سایتمان را در گوگل آنالیتیکس ثبت کنیم تا بتوانیم از این ابزار استفاده کنیم

اطلاعاتی که ابزار گوگل آنالیتیکس در اختیار ما قرار میدهد شامل:

  1. میزان ورودی های سایت
  2. جاهایی که ورودی ها از آنجا به سایت وارد میشوند
  3. مدت زمانی که هر ورودی در سایت می ماند
  4. تعداد صفحاتی که هر ورودی میبیند
  5. آنالیز کامل از رفتار کاربر در سایت و در هر بخش از سایت

کاربرد سرچ کنسول گوگل یا همان وبمستر چیست؟

با یک مثال این سوال را توضیح بدهیم تا متوجه شوید که فرق عمده گوگل آنالیتکس و سرچ کنسول در چیست؟

تفاوت های گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول

تفاوت های گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول

فرض کنید شما در صنف خودرو هستید و میخواهید کاربران در گوگل شما را ببینند و نمیدانید که کاربران به چه کلمه ای بیشتر سرچ میکنند و یا اینکه با کدام کلمه بیشتر کلیک میکنند، ممکن است شما بخواهید بدانید که کاربران در گوگل کدام صفحات شما را بیشتر دیده اند، با چه کلمه ای به آن رسیده اند (کوئری ) در کدام کشور بیشتر دیده شده اید و یا در کدام تاریخ بازدید از سایت شما بیشتر بوده است تا بتوانید به استراتژی درست دست یابید، در گوگل سرچ کنسول خود میتوانید تمامی این موارد را مشاهده کنید مثلا ببینید یک صفحه ای تعداد بازدید خوبی داشته با چه کلمه یا کوئری دیده شده است و  اینکه در کدام بازه زمانی در اوج قرار گرفته است و…

همچنین موارد مانند ثبت سایت مپ، بررسی صفحات دارای خطای سایت ( خطاهایی از جمله خطای ریسپانسیو بودن، ایندس نشدن، نداشتن کنونیکال یا غلط بودن کنونیکال، داشتن خطای اسکیما در محصولات و…)پرفرمنس کلی سایت را میتوانید مشاهده کنید

کاربرد گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول

کاربرد گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول

عمده ترین تفاوت گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول

هم google analytics هم google search console اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار میدهد اما گوگل آنالیتیکس اتفاقاتی که بعد از ورود کاربر به سایت رخ داده است را بررسی میکند اما گوگل سرچ کنسول (وبمستر) اتفاقاتی که قبل از ورود کاربر به سایت شما رخ داده را نشان میدهد،
دومین تفاوتی که در گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول وجود دارد این است که در سرچ کنسول، فقط ورودی های گوگل به سایت را مشاهده کنید، ولی در گوگل آنالیتیکس نحوه تعامل کاربر و سایتتان را به صورت کامل مشاهده می کنید.

اتصال گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول به هم

در گوگل آنالیتکس میتوانید اطلاعات سرچ کنسول را نیز مشاهده کنید، کافیست این دو را به هم متصل کنید، در گوگل آنالیتکس یک بخشی اضافه شده است که میتوانید به آن مراجعه کنید و اطلاعات مورد نظرتان را استخراج کنید.

ابتدا باید سایت را در هر دو ابزار فعال کنید.

آموزش راه اندازی گوگل آنالیتیکس

آموزش راه اندازی گوگل وبمستر

 

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

در انتها لازم است بگوییم که سرچ کنسول ابزار سئو سایت و سئو کاران و گوگل آنالیتیکس ابزار کمکی برای دیجیتال مارکتر ها می باشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
75 / 100

7 Comments

  1. هانیه مرادی گفت:

    آموزش بسیار عالی بود تفاوت گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول را دقیق متوجه شدم. سپاس

  2. زهرا گفت:

    پس در واقع فکر کنم از لحاظ عملکرد هیچ تفاوت خاصی بین گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول نباشه

  3. میلاد گفت:

    عالی
    اصلا اگر نمیخوندم به این زودی داستانو درک نمیکردم

  4. شانی گفت:

    سلام
    ممنون بابت توضیحات گوگل و آنالیتیک
    مفید و کاربردی بود – خیلی این موضوع برام سوال بود که تفاوتشون چیه؟عالی ممنون

  5. زهرا پرتو گفت:

    ما که هرچی سرچ زدیم توی آموزش ها متوجه نشدیم کار تگ منیجر چیه؟ و چرا باید به گوگل آنالیتیکس متصل بشه

  6. محمد گفت:

    ممنون توضیحات مختصر و مفید بود

    مخصوصا اینکه متوجه شدم وبمستر همون سرچ کنسوله گوگل هست

  7. حمیدرضا گفت:

    سلام
    بسیار عالی بود
    خیلی خوب به تفاوتها اشاره شده
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو