طراحی سایت چیست؟

آموزش طراحی سایت

طراحی سایت چیست؟ 

دلیل اهمیت طراحی سایت چیست؟

در سال های اخیر به حضور در فضای مجازی از طریق ایجاد سایت اهمیت ویژه ای داده میشود. کسب و کارها و سازمان ها با طراحی سایت و حضور در فضای مجازی میتوانند در فضای رقابتی بازار دوام بیاورند و حضور فعال داشته باشند و بسته به نوع فعالیتشان کسب و کار خود را گسترش دهند.

با ایجاد سایت، امکان معرفی خدمات، محصولات و فعالیت سازمان ها برای صاحبان کسب و کارها امکان پذیر میشود و در نهایت جذب مشتری و افزایش سودآوری برای کسب و کارشان را به دنبال دارد. که ممکن است سایت فروشگاهی نیاز باشد، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی نسبت به سایت پزشکی یا سایت املاک بسیار متفاوت استف  موضوعی که باید به آن توجه شود، نحوه طراحی سایت میباشد.بهتر است که طراحی سایت با اصول سئو انجام شود تا کمتر دچار مشکل برای ایندکس شدن و دیده شدن در گوگل قرار گیرد، برای طراحی سایت باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت که در جذب بیننده تأثیرگذار میباشد. از جمله این فاکتورها میتوانیم به گرافیک سایت، استفاده از نرم افزار های به روز،امنیت سایت،ریسپانسیو بودن سایت،عدم استفاده از قالب های آماده،آپدیت بودن سایت اشاره کنیم.

مراحل طراحی وب سایت شامل 5 مرحله میباشد که در ادامه مطلب به توضیح آن ها میپردازیم.

مراحل طراحی وب سایت

ثبت Domain name در اینترنت داخلی و خارجی

صفحه اصلی(Home page) یک سایت را میتوان با نام های مختلف نام گذاری کرد، که بستگی به سلیقه طراح سایت دارد.برای مثال سایت seoiran.com، از دو قسمت نام دامنه شامل seoiran و پسوند دامنه، .com تشکیل شده است.انتخاب نام سایت میتواند یکی از فاکتورهایی باشد که در موفقیت سایت نقش دارد. سعی کنید از نام های مرتبط با محتوا و خدمات سایت استفاده کنید. نام سایت اولین چیزی است که در مقابل چشمان بیننده ظاهر میشود و باعث میشود بیننده جذب شود بنابراین تلاش کنید از نام هایی استفاده کنید که در ذهن بیننده باقی بماند.برای انتخاب نام سایت میتوانید از نام کسب و کار و یا اشخاص استفاده نکنید، به جای آن یک انتخاب خلاقانه داشته باشید که مرتبط با کسب و کار شما باشد و همچنین تازگی داشته باشد.

با وارد شدن به سایتwhois.com  و یا whois.ir میتوانیم ببینیم نام دامنه ای که انتخاب کردیم خالی است یا خیر. برای مثال نام دامنه seoiran.com را انتخاب کرده ایم، در صورتی که این نام خالی نباشد میتوانیم seoiran.net را انتخاب نماییم. برای انتخاب دامنه به این نکته نیز توجه ذاشته باشید که پسوند .ir مخصوص سایت های ایرانی میباشد، پسوند .com مخصوص سایت های تجاری میباشد، پسوند .org مخصوص سایت های سازمانی و پسوند .net مختص سایت های بین المللی میباشد.

بررسی آزاد بودن دامنه whois قبل از خرید دامنه

بررسی آزاد بودن دامنه whois قبل از خرید دامنه

خرید هاست و یا سرورهای میزبانی ویندوز و یا لینوکس

باتوجه به سایت شماباید هاست یا سرور میزبانی را انتخاب نمود، قبل از آن بهتر است بدانید که هاست چیست و با مفهوم هاست آشنا شوید. هاست، فضایی است که بر روی هارد دیسک سرورهایی با سیستم عامل ویندوز و یا لینوکس قرار دارد، که اطلاعات سایت بر روی آن قرار میگیرد. این اطلات میتواند شامل صفحات وب سایت، تصاویر و هر نوع فایل دیگری باشد.به این ترتیب میتوانید اطلاعات مد نظرتان را با در نظر گرفتن قدرت سرور و دیتا سنتر ها در دسترس تمامی کاربران قرار دهید.

شما باید با توجه به بازدید کنندگان سایت و نوع فعالیت کسب و کارتان، انتخاب کنید که از دیتا سنترهای داخلی و یا خارجی استفاده کنید. اگر حوزه فعالیت کسب و کار شما به صورت بین المللی است و کاربران از خارج از کشور خدمات دریافت میکنند، توصیه میشود،هاست خود را از خارج از کشور تهیه کنید. در صورتی که ارائه خدمات کسب و کارتان محدود به داخل کشور میباشد، میتوانید هاست خود را ازهاست ایران تهیه کنید.

بعد از انتخاب دامنه،برای انتخاب سرورهای لینوکس یا ویندوز باید بر اساس نیازهای طراحی وب سایتتان و برنامه نویسی آن اقدام نمایید. برای استفاده از سیستم عامل لینوکس یا ویندوز میتوانید اطلاعات خود را از طریق کنترل پنل های ارائه شده بر روی سرور قرار دهید.برای پیاده سازی سایت با زبان برنامه نویسی اختصاصی، برای مثال php و یا sp.net ، هاست مناسب ویندوز مانند plesk را انتخاب میکنیم. در صورتی که بخواهیم از سیستم مدیریت محتوای آماده CMS، مانند وردپرس و جوملا استفاده کنیم، هاست لینوکس را انتخاب میکنیم.

انتخاب هاست یا سرور از ارائه دهنده برای سایت طراحی شده

انتخاب هاست یا سرور از ارائه دهنده

ایجاد سایت و پنل مدیریت محتوا

پنل مدیریت محتوا در جهت مدیریت محتوای وب سایت به کار میرود، که با نام اختصاری CMS شناخته میشود. مدیریت محتوای وب سایت نقش چشم گیری در موفقیت یک سایت ایفا میکند. سیستم مدیریت محتوا شامل 4 مرحله میباشد که شامل ایجاد محتوا، مدیریت محتوا، انتشار مطالب ونمایش مطالب میباشد.

اولین مرحله ایجاد محتوا میباشد، شما میتوانید عباراتی که میخواهید در سایت قرار گیرد را وارد نمایید. این کار پیچیده نمیباشد و به دانش فنی نیاز ندارد و به راحتی میتوانید محتوای سایت خود را ایجاد نمایید. شما میتوانید از امکاناتی نظیر مدیریت ساختار صفحات وب و قابلیت کپی کردن مطالب بدون به هم ریختگی ساختار آن ها استفاده کنید.

دومین مرحله مدیریت محتوا میباشد، در این مرحله تمام اطلاعات و تنظیمات مربوط به هر صفحه در CMS ذخیره میشود. با استفاده از سیستم مدیریت محتوا، صفحات ایجاد شده، اتوماتیک به قسمت مدیریت ارسال میشود و بعد از تأیید نهایی مدیریت، در سایت انتشار پیدا میکند.

سومین مرحله انتشار مطالب میباشد،شما میتوانید انتخاب کنید که مطالب در کدام قسمت سایت و در چه زمانی در معرض نمایش قرار گیرند و امکان مدیریت ظاهر صفحات سایت را به شما میدهد.

مرحله نهایی،نمایش مطالب میباشد.سیستم CMS امکان نمایش مطالب در مرورگرهای متفاوت و داشتن سایتی پویا را در اختیار کاربران قرار داده است که بر کیفیت سایت تأثیر بسزایی دارد.

اگر برای پیاده سازی سایت از زبان های برنامه نویسی اختصاصی برای مثال Sp.net استفاده شده باشد، لازم است پنل مدیریت جدا مانند پنل مدیریتی plesk را برای سایت های .net تهیه کنید و ظاهر سایت را کدنویسی نمایید.

بارکذاری سایت طراحی شده شامل صفحات، فرم ها، محتوا و محصولات سایت

برای بارگذاری سایت ابتدا باید اطلاعات و فایل های مورد نظر را در هاست آپلود کنید یکی از راه های آپلود مطالب و بارگذاری سایت شامل مراحل زیر میباشد

  • وارد cpanel مدیریتی شوید
  • وارد File manager شوید
  • به فولدر public_html وارد شوید. فایل هایی که می خواهید پس از وارد کردن نام دامنه در مرورگر نشان داده شود در این قسمت قرار میگیرد.
  • بر روی گزینه upload کلیک کنید و فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید و صبر کنید تا فایل آپلود بشود. با کلیک بر روی Go back to… میتوانید فایلی که آپلود کرده اید را مشاهده نمایید.

با انجام مراحل ذکر شده میتوانید فایل خود را بر روی هاست  cpanel آپلود نمایید.

رفتن به FILE MANAGER و آپلود فایل وردپرس در آن

رفتن به FILE MANAGER و آپلود فایل وردپرس در آن

 

آپلود فایل های وردپرس و تغییرات فایل CONFIG

آپلود فایل های وردپرس و تغییرات فایل CONFIG

رفع ایرادات احتمالی

یکی از ایرادات احتمالی که ممکن است در روند ایجاد سایت اتفاق بیفتد، ست نشدن dns است. وقتی کاربری بخواهد به سایت شما دسترسی پیدا کند، این کار را از طریق وارد کردن دامنه انجام میدهد. در صورتی که dns به درستی بر روی دامنه ست شده باشد مشکلی به وجود نمی آید و میتواند سایت شما را مشاهده کند.

با انجام مراحل ذکر شده میتوانید سایت خود را راه اندازی نمایید و از آن در جهت افزایش سود و جذب مشتری و مخاطب استفاده نمایید.

 

4.2/5 - (4 امتیاز)
77 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو