نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل چیست؟
سئو سایت

با مقاله ای دیگر درباره الفبای سئو، تحت عنوان نرخ تبدیل چیست؟ با شما عزیران همراه هستیم. اگر شما از افرادی باشید که مطلبی سئو ایران را تا به امروز دنبال کرده باشید بدون شک می دانید که این مقاله ها به مفاهیم کاربردی سئو می پردازد.

نرخ تبدیل چیست؟ در واقع، یکی از بهترین راه ها برای سنجش عملکرد کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز شما است. بر خلاف نرخ کلیک یا هزینه برای هر کلیک، نرخ تبدیل توصیف می کند که بازاریابی شما در جذب افراد به انجام کارهایی که شما می خواهید انجام دهند، چقدر خوب است (این امر در دنیای بازاریابی “تبدیل” نامیده می شود). به طور کلی، نرخ تبدیل بالاتر نشان دهنده بهتر بودن مارکتینگ شما است.

در این مقاله به اینکه نرخ تبدیل چیست؟ و اهمیت آن در سئو و عوامل وابسته به آن صحبت خواهیم کرد.

نرخ تبدیل چیست؟

در تعریف اینکه نرخ تبدیل چیست؟ می توانیم بگوییم منظور از نرخ تبدیل همان نرخ تبدیل فروش است که به آن Conversion Rate Optimization یا cro نیز گفته می شود

هانطور که می دانید این روزها افراد بسیار زیادی به سمت کسب و کارهای اینترنتی روی آورده اند و می توان این مسئله را یک انقلاب بزرگ در دنیای کسب و کار به حساب آورد که عموم مردم جامعه مخصوصا جوان ها کسب و کارهای اینترنتی را به کسب و کارهای سنتی ترجیح می دهند و دلیل این همه علاقه به چنین کسب و کارهایی این است که پیشرفت چشمگیری در زمینه ارتباطات و دنیای شبکه در چند سال اخیر داشته است.

بدون شک تمام صاحبین مشاغل علاوه بر اینکه به بُعد معنوی کار خود اهمیت می دهند میزان حمایت مشتریان و خدمات پس از فروش نیز برای آن ها دارای اهمیت بالایی می باشد و در واقع سود مادی کار هم برایشان مهم است. در همین راستا است که نرخ تبدیل معنا پیدا می کند و برای کسب و کارها اهمیت ویژه ای دارد. زیرا آن ها می توانند به کمک CRO مشتریان هدف خود را بهتر شناخته و به آنها خدمات بهتری را ارائه دهند.

در تعریف جامع تر درباره نرخ تبدیل می توان گفت: فرآیند یا مراحلی که طی آن بازدیدکنندگان سایت دقیقا همان کاری را انجام می دهند که شما از آنها می خواهید و در واقع به مشتریان دائمی شما تبدیل می شوند.

نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل

به عبارت ساده تر نرخ تبدیل درصد بازدیدکنندگان وب سایت و یا صفحه فرود (لندینگ) شما است که تبدیل می شود (یعنی آنچه را که شما انتظار دارید، انجام می دهند). بسته به اهداف تجاری شما، “تبدیل” تقریباً می تواند هر چیزی باشد، اما در اینجا چند نوع متداول تبدیل را آورده ایم:

  • خرید کردن
  • ارسال فرم (مانند فرم تماس با ما)
  • تماس با تجارت شما
  • استفاده از چت آنلاین موجود در سایت
  • ثبت نام در یک اشتراک (چه بصورت رایگان و چه بصورت پولی)
  • ثبت نام در سایت
  • بارگیری چیزی (آزمایش نرم افزار، کتاب الکترونیکی، برنامه تلفن همراه و …)
  • استفاده از چیزی (ویژگی جدید / پیشرفته در نرم افزار یا برنامه، به سادگی با استفاده از نرم افزار / برنامه شما در مدت معینی)
  • ارتقاء خدمات آنها
  • تعامل با سایت شما به طریقی (زمان حضور در سایت، بازدیدهای مکرر، تعداد صفحات بازدید شده)

اقدامات تبدیل فراوان دیگری که افراد می توانند در سایت انجام دهند وجود دارند، اما این احساس را باید برای شما ایجاد کند که “تبدیل” چیست. در اصل، تبدیل یک اقدام قابل اندازه گیری است که باعث پیشرفت و حرکت یک مشتری بالقوه به سمت تبدیل شدن به مشتری پرداخت کننده، به طریقی مهم، می شود.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل

محاسبه تبدیل بسیار آسان است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که تعداد تبدیلهایی که در یک بازه زمانی معین دریافت کرده اید را بر
تعداد کل افرادی که از سایت یا صفحه فرود شما بازدید کرده اند تقسیم کنید و آن را در 100٪ ضرب کنید.

نرخ تبدیل = (تبدیل / تعداد کل بازدید کنندگان) * 100٪

به عنوان مثال: اگر سایت شما در ماه گذشته 17،492 بازدید کننده و 2305 تبدیل داشته است، نرخ تبدیل شما 13.18٪ است. در واقع، اگر شما ردیابی خود را درست تنظیم کنید، بیشتر تبلیغات آنلاین (به عنوان مثال گوگل ادوردز ،Facebook Ads) و پلتفرم های تجزیه و تحلیل (به عنوان مثال Google Analytics) می توانند نرخ تبدیل را درست در رابط کاربری خود به شما نشان دهند.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل

محاسبه نرخ CRO

در اینجا چند نوع مختلف از نرخ تبدیل که شما می توانید مورد استفاده قرار دهید و راه هایی که می توانید از این داده ها برای بررسی عملکرد کمپین های ادوردز خود استفاده کنید، آورده شده است:

  • نرخ تبدیل کلی (به چه میزان وب سایت شما ترافیک ورودی از هر منبعی را تبدیل می کند؟)
  • نرخ تبدیل کانال بازاریابی (آیا ترافیک تبلیغات Google یا تبلیغات Facebook احتمال تبدیل شدن دارد؟)
  • نرخ تبدیل سطح صفحه (کدام یک از این صفحات در تبدیل ترافیک بهتر عمل می کند؟)
  • نرخ تبدیل کمپین (آیا تغییرات هدفگذاری من چیزی را بهبود بخشید؟)
  • نرخ تبدیل تبلیغ فردی (آیا باید نسخه آگهی خود را تغییر دهم؟ آیا این تبلیغ باعث ایجاد ترافیک واجد شرایط تری می شود؟)
  • نرخ تبدیل کلمات کلیدی (کدام کلمات کلیدی شایسته بودجه بیشتری هستند؟)

نرخ تبدیل یک معیار عالی برای ارزیابی عملکرد تقریباً هر جنبه ای از بازاریابی آنلاین شما است. دریافت کلیک های زیادی بر روی تبلیغ و وب سایتتان غالی است، اما اگر این کلیک ها به نتیجه ای نرسند و اتفاقی رخ ندهد که برای تجارت شما مفید باشد، چیزی باید تغییر کند.

نرخ تبدیل به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. موضوع سایت
  2. هزینه و مبالغی که مشتریان پرداخت می کنند
  3. قدمت و اعتبار سایت
  4. ظاهر سایت
  5. تجربه کاربری سایت
  6. نام دامنه سایت
  7. جایگاه سایت در موتورهای جستجو

یکی از مهم ترین عواملی که بعد از آشنایی با اینکه نرخ تبدیل چیست؟ باید درباره آن بدانید موضوعاتی است که در وب سیت خود از آن ها استفاده می نمایید و این در حقیقت اولین قدم برای جذب ترافیک در راستای سئو سایت می باشد. هر چه محتواهایی که شما در سایت خود تولید می نمایید با کیفیت و جذاب تر باشد و بتواند نیاز مشتریان شما را برطرف نماید طبیعتا برای موتورهای جستجو نیز دارای اهمیت خواهد بود

این موضوع را فراموش نکنید که هیچ کس دوست ندارد زمانیکه وارد سایتی می شود گیج و سردرگم باشد پس سعی کنید با تجزیه و تحلیل رفتار کاربران خود تجربه کاربری یا UX ایده آلی را برای کاربران سایت خود فراهم آورد برای آشنایی بیشتر با مفهوم تجربه کاربری می توانید مطلب UX چیست؟ را مورد مطالعه قرار دهید.

به خاطر داشته باشید هر چه سایت شما دارای سئو موفق تری باشد نرخ تبدیل شما نیز بیشتر و بهتر خواهد بود. در ضمن با حضور سایت شما در صفحات و نتایج نخست موتورهای جستجو این امکان برای شما به وجود خواهد آمد که کاربران بیشتری سایت شما را مشاهده کرده و به شما اعتماد کنند وارد سایت شوند. البته این موضوع را نباید فراموش کنید که اگر سایت شما از جمله سایت های شناخته شده و قدیمی باشند بدون شک در میان سایر وب سایت ها زبانزد خواهد بود و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب خواهید کرد. افرادی که در دنیای اینترنت به دنبال رفع نیازهای خود هستند به قدمت یک سایت نیز توجه دارند و خیلی دیر به کسب و کار های نوپا اعتماد خواهند کرد.

Conversion Rate Optimization

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل در مقابل نرخ تبدیل کلیک

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید “اما اگر یک شخص چندین بار تبدیل انجام دهد در سایت، چه می شود؟ این امر چگونه می تواند بر نرخ تبدیل تأثیر بگذارد؟ آیا باید آن را به عنوان یک تبدیل یا چند تبدیل در نظر بگیرم؟ ”

اینها سؤالات بسیار خوبی هستند. برای مقابله با کل مشکل “تبدیل کل در مقابل بازدید کنندگان تبدیل”، بازاریاب ها برای توصیف هر وضعیتی از اصطلاحات مختلفی استفاده می کنند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، نرخ تبدیل تعداد تبدیل هایی است که بر تعداد بازدید کنندگان تقسیم می شود. برای فهمیدن میزان درصد بازدید کنندگان تبدیل شده (صرف نظر از تعداد دفعاتی که تبدیل انجام داده اند)، شما بازدید کنندگانی که تبدیلی انجام داده اند را به کل بازدید کنندگان تقسیم می کنید و در 100٪ ضرب می کنید. عددی که به دست می آید “نرخ تبدیل کلیک” است.

نرخ تبدیل کلیک= (بازدید کنندگان تبدیل شده/ کل بازدید کنندگان) * 100٪

برای بسیاری از تجارت ها، نرخ تبدیل آنها تقریباً با نرخ تبدیل کلیک آنها برابر است، بنابراین ما در این مقاله بر نرخ تبدیل تمرکز خواهیم کرد. با این حال، نرخ تبدیل کلیک می تواند در شرایطی که تعداد زیادی تبدیل مکرر دریافت می کنید و زمانی که می خواهید ببینید چه درصدی از بازدید کنندگان واقعی شما در حال تبدیل هستند، مفید واقع شود.

نرخ تبدیل خوب چیست؟

همانطور که احتمالاً تصور می کنید، نرخ تبدیل بسته به کیفیت ترافیک، صنعت، تجارت، آنچه می فروشید و حتی اقدام تبدیل خاصی که به دنبالش هستید، به میزان قابل توجهی متفاوت است. در نتیجه، در حالی که می توانید آمار نرخ تبدیل گسترده ای را در آنجا پیدا کنید، آنچه که به عنوان یک نرخ تبدیل خوب برای شما محسوب می شود، در نهایت مختص تجارت و کمپین بازاریابی شما خواهد بود.

علاوه بر این، مهم است که بخاطر بسپارید که تبدیل همواره همان خرید نیست. اگرچه نرخ تبدیل یک معیار مفید است، اما هدف اکثر بازاریابی ها تولید تبدیل نیست، بلکه تولید فروش است.

چگونگی بهبود نرخ تبدیل

حال که دانستید نرخ تبدیل چیست؟ و به چه عواملی بستگی دارد لازم است این موضوع را هم بدانید که چگونه می توانید نرخ تبدیل را در وب سایت خود افزایش دهید.

تمام عواملی که در مطالب بالا به آن ها اشاره کردیم همگی می توانند در بهینه سازی نرخ تبدیل و تبدیل بازدید کنندگان به مشتری سایت شما تاثیر گذار باشند. اما مسئله ای که باید به یاد داشته باشید تا بتوانید برای بهبود بهتر نرخ تبدیل سایت خود اقدامات درست و به جایی را انجام دهید همه با هم یکسان نمی باشند. مواردی که در ادامه به آن ها پرداخته ایم به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید نرخ تبدیل را در سایت خود افزایش دهید.

  1. محتوای گرافیکی و بصری
  2. UX یا همان تجربه کاربری
  3. وضعیت سئو سایت
  4. روانشناسی سایت
  5. نظر سنجی کاربران
  6. تجزیه و تحلیل سایت
  7. آزمایش تقسیم A/B

ردیابی نرخ تبدیل

در حالی که ممکن است نرخ تبدیل نتواند معیار نهایی موفقیت باشد، اما ابزاری عالی برای ردیابی عملکرد است. برای محاسبه نرخ تبدیل، باید تبدیل هایتان را ردیابی کنید. همانطور که پیشتر ذکر کردیم، با کمی تلاش مضاعف، در واقع می توانید تبدیل ها را مستقیماً با استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی و تحلیلی ردیابی کنید.

با وجود همه تبدیل ها و پلتفرم های ممکن موجود، نحوه انجام ردیابی تبدیل خود می تواند به تنهایی یک مقاله را شامل شود. در زیر لیستی از پلتفرم های قدرتمند جهت ردیابی نرخ تبدیل آورده شده است:

  • Google Ads
  • گوگل آنالیتیکس
  • تبلیغات فیس بوک (شامل تبلیغات اینستاگرام)
  • تبلیغات توییتر
  • پین های تبلیغاتی Pinterest

ردیابی نرخ تبدیل از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اگر در رقابت میان تجارت خود و رقبایتان، تبدیل های حاصل شده را به خوبی ردیابی نکنید، نمی توانید برای کسب سودآوری حداکثری، کمپین های خود را بهینه کنند. اما اگر در حال پیگیری تبدیل هستید، می توانید کمپین های خود را بهینه کرده و از رقبایتان سبقت بگیرید.

بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) فرایند بهینه سازی صفحه فرود و وب سایت شماست تا تبدیل های بیشتری را از ترافیک ورودی سایتتان تولید کنید. نکته جالب در مورد CRO این است که به شما کمک می کند تا از ترافیکی که در حال حاضر دارید بیشترین استفاده را ببرید. به عنوان مثال حتی بدون افزایش ترافیک سایت، بهبود نرخ تبدیل شما از 1٪ به 2٪ می تواند تبدیل های شما را دو برابر کند.

حال متوجه اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل در استراتژی مارکتینگ آنلاین خود شدید؟ اگر این نرخ را بهینه نمی کنید، پول زیادی را دارید هدر می دهید.

وب سایت خود را آزمایش کنید

در اینجا چند روش برای شروع انجام CRO آورده شده است:

  • یک صفحه لندینگ اختصاصی ایجاد کنید

اگر هر نوع تبلیغات پولی (گوگل ادوردز ،Bing Ads و …) انجام می دهید، باید ترافیک مورد نظر را به صفحه فرودی که ایجاد کرده اید هدایت کنید. دلایل خوب زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما بزرگترین دلیل بهینه سازی صفحه است. اگر می خواهید برای دریافت ترافیک به سایت خود مبلغی پرداخت کنید، می خواهید آنها را به صفحه ای که برای فروش طراحی شده است، ارسال کنید. صفحات Landing نیز ساده ترین نوع صفحه برای انجام بهینه سازی نرخ تبدیل هستند.

  • یک فرضیه مطرح کنید

تمام تست های خوب CRO با یک فرضیه شروع می شوند. اما، برای اینکه فرضیه خود را سرهم کنید، باید حدسهای راجع به اینکه کدام عناصر سایت بیشترین تأثیر را در نرخ تبدیل و سودآوری شما دارند، داشته باشید.

در اینجا چند قسمت وجود دارد که می توانید ابتدا به آنها نگاه کنید:

  1. عنوان. تیتر شما نیاز به فروش دارد. 80٪ مخاطبانتان به تیتر توجه می کنند، بنابراین – حتی اگر هیچ چیز دیگری را تست نکنید- حداقل باید عنوان خود را بررسی کنید.
  2. پیشنهاد. مخاطبان شما همیشه به شکلی که انتظار دارید، عمل نمی کنند. توضیحات و طرح بندی های مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی با مشتری های آینده شما بهترین نتیجه را ایجاد می کند.
  3. فراخوانی برای اقدام. مانند پیشنهاد، تماس برای اقدام (CTA) ممکن است نیاز به چند تست داشته باشد. CTA های توصیفی یا اندازه های مختلف دکمه را امتحان کنید.
  4. رسانه ها. گاهی اوقات یک تصویر یا فیلم جدید می تواند تفاوت های زیادی ایجاد کند.

ترافیک خود را آزمایش کنید

علاوه بر آزمایش وب سایت، یک راه عالی دیگر برای بهبود نرخ تبدیل ، آزمایش ترافیک سایت است. بدیهی است، اگر بیشتر ترافیک شما از نتایج جستجوی ارگانیک در Google ناشی می شود، این گزینه واقعاً مدنظر نیست، اما اگر که کمپین پرداخت به ازای کلیک اجرا می کنید، کنترل زیادی بر روی افرادی که از وب سایت و یا صفحه فرودتان بازدید می کند و دلیلش خواهید داشت.

این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا ترافیک اشتباه تبدیلی ایجاد نمی کند حتی اگر وارد صفحه ای کامل شده باشند.

بنابراین، چگونه مطمئن شوید که ترافیک مناسب را به صفحه فرود خود می فرستید؟ در اینجا 4 مورد برای در نظر گرفتن آورده شده است:

  • وظیفه خود را کامل انجام دهید

قبل از شروع کار حتی بر روی نسخه کپی آگهی یا صفحه فرود، ابتدا باید وقت خود را برای انجام تحقیقات در رابطه با مخاطبین هدفتان اختصاص دهید.

  • ارتباط را حفظ کنید

محتوای بازاریابی و خدماتی که ارائه می دهید بایستی با محتویات صفحه لندینگتان ارتباط داشته باشد.

برعکس آن هم درست است. اگر می خواهید کالای خاصی را به بازار عرضه کنید یا به یک مخاطب خاص ارائه دهید، تبلیغات شما باید نیازها و علایق مخاطبان هدفتان را به آنچه در صفحه فرود شما می یابند، متصل کنند.

در حالت ایده آل، پیام شما باید به نوعی ایجاد شود که فقط افرادی که علاقه مند به محتوای صفحه فرود شما هستند، روی تبلیغ شما کلیک کنند و — وقتی واقعاً به صفحه فرود شما می آیند – باید فوراً احساس کنند که در جای مناسب قرار دارند.

  • برای آنچه کارایی دارد، هزینه پرداخت کنید

سرانجام، اگر منابع ترافیکی را که نرخ تبدیل به طور مداوم ضعیفی دارند، شناسایی کردید، یا چیزی را تغییر دهید یا دیگر برای آن منبع ترافیک هزینه ای صرف نکیند. لازم نیست برای ترافیک اشتباه سرمایه گذاری کنید!

به جای این کار می توانید بودجه خود را برای امتحان کردن روش های تست کردن جدید جهت یافتن ترافیک ورودی تاثیر گذار و یا فرصت های هدف گذاری اختصاص دهید و تمرکزتان را بر روی روش های برنده بگذارید.

با این کار ترافیک صحیح و مخاطبین مناسبی را به صفحه لندینگ خود هدایت خواهید کرد، و تجربه کاربری فوق العاده ای را برایشان به ارمغان خواهید آورد.

حرف آخر

در پایان امیدواریم که با خواندن این مقاله با معنا و مفهوم نرخ تبدیل به خوبی آشنا شده باشید و بتوانید در راستای بهبود فروش و ارائه خدمات خود همچنین جذب ترافیک سایت آن را به کار گرفته و برایتان موثر باشد.

آموزش های مرتبط با cro

%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4 %D9%86%D8%B1%D8%AE %DA%A9%D9%84%DB%8C%DA%A9 %D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA

افزایش نرخ کلیک سایت

Untitled 1 6

Referral Traffic چیست؟

4.5/5 - (2 امتیاز)
75 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 9 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو