پوگو استیکینگ (Pogo Sticking) و تاثیر آن بر سئو

پوگو استیکینگ

پوگو استیکینگ (Pogo Sticking) و تاثیر آن بر سئو

یکی از مواردی که در سئو سایت بسیار اهمیت دارد، رفتار کاربران می‌باشد. شما باید به کمک ابزارهای مختلف در این خصوص، مرتبا رفتار کاربران سایت خود را تحلیل کنید تا به گزارشات و جمع‌بندی‌های مفیدی برسید. مواردی مانند: مدت زمان باقی ماندن کاربران در صفحه شما، آمار بازدید صفحات مختلف سایت، نرخ تعامل کاربران با صفحه و آمار خروج بازدید کنندگان از صفحه سایت شما، همه و همه مواردی هستند که تحلیل و بهبود آن‌ها علاوه بر سئو، می‌تواند در افزایش نرخ فروش سایت شما نیز موثر باشند.

از این رو آشنایی با ابزارهای مخصوص آنالیز رفتار کاربران سایت‌ها و همچنین اصطلاحات رایج در این زمینه، برای بهینه‌سازی سایت‌ها امری ضروری می‌باشد. یکی از اصطلاحات رایج در خصوص رفتار کاربران در سایت‌ها و همچنین از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها برای گوگل، پوگو استیکینگ (Pogo Sticking) می‌باشد که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن و همچنین بررسی تاثیر آن بر سئو سایت بپردازیم.

پوگو استیکینگ چیست؟

برای بسیاری از ما پیش آمده است که هنگام جستجوی عبارتی در گوگل، پس از مراجعه به سایتی در نتایج، با کلیک بر روی گزینه «Back» در مرورگر خود، به لیست نتایج گوگل باز می گردیم. گاهی این کار را به دلیل نارضایتی از محتوا و یا عملکرد آن صفحه انجام می‌دهیم و گاهی نیز صرفا می‌خواهیم سایر نتایج را مقایسه کنیم. اما با این کار ناخواسته باعث بالا رفتن فاکتور Pogo Sticking آن سایت‌ها می‌شویم.

پوگو یکی از اصطلاحات سئو و یک شاخص مهم جهت تحلیل عملکرد سایت‌ها بر اساس رضایت کاربران می‌باشد که نشان دهنده آمار خروج بازدیدکنندگان از سایت و بازگشت آن‌ها به نتایج موتور جستجو می‌باشد. به طور کلی این شاخص جهت سنجیدن میزان نارضایتی کاربران از سایت شما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت پوگو استیکینگ با بانس ریت

تفاوت پوگو استیکینگ با بانس ریت

تفاوت پوگو استیکینگ با نرخ پرش سایت

پوگو استیکینگ و نرخ پرش یا همان بانس ریت، هر دو از فاکتورهای تحلیل رفتارهای کاربران سایت‌ها می‌باشند که به دلیل شباهت بسیار بالایی که دارند، اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند و برخی از افراد نیز به غلط فکر می‌کنند این دو اصطلاح در واقع یکی هستند. در توجه تفاوت بین Pogo Sticking و Bounce Rate بهتر است ابتدا با مفهوم Bounce Rate آشنا شوید.

Bounce Rate یا نرخ پرش یکی از فاکتورهای مهم تحلیل رفتار کاربران سایت در ابزار گوگل آنالیتیکس می‌باشد و زمانی رخ می‌دهد که بازدید کنندگان به طور مستقیم وارد سایت شما می‌شوند و بلافاصله از آن خارج شده و یا صفحه مرورگر را می‌بندند. در واقع تفاوت اصلی بین پوگو استیکینگ و بانس ریت این است.

پوگو استیکینگ

در صورتی که کاربران از طریق جستجوی گوگل به سایت شما وارد شوند و سپس از آن خارج شده و به نتایج بازگردند، پوگو به شمار می‌رود. ولی در صورتی که بازدیدکنندگان به طور مستقیم به آدرس سایت شما وارد شوند و بلافاصله از آن خارج شوند، نرخ پرش افزایش پیدا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم نرخ پرش و دلایل آن، مطالعه مقاله «دلایل افزایش نرخ پرش سایت» به شما پیشنهاد می‌شود. به طور کلی هر دوی این فاکتورها عواملی منفی در سئو سایت به شمار می‌روند که حاکی از نارضایتی کاربران سایت شما می‌باشند.

تاثیر Pogo Sticking بر سئو سایت

همان طور که در بالا گفته شد، یکی از امور ضروری در پروژه‌های سئو، بررسی و تحلیل رفتار کاربران سایت می‌باشد. این گزارشات به شما در بهبود عملکرد و کیفیت محتوای سایت‌تان کمک خواهد کرد. با توجه به مطالبی که گفته شد، دانستیم که پوگو یک شاخص عملکرد سایت‌ها می‌باشد که نشان دهنده نرخ خروج کاربر از سایت و بازگشت او به نتایج جستجو می‌باشد. با وجود این که در بسیاری از موارد، خارج شدن کاربر الزاما نشانه نارضایتی او نیست و دلایل مختلفی در این امر موثرند، اما بالا رفتن آمار پوگو استیکینگ می‌تواند مستقیما نشان از عدم توانایی سایت شما در پاسخگویی به نیاز و سوالات بازدید کنندگان باشد.

این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به محتوای بی‌کیفیت و یا ناکافی، پایین بودن سرعت سایت، نامناسب بودن طراحی UX سایت، وجود خطا و باگ در سایت و … اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهد وقتی که یک کاربر به سایت شما مراجعه می‌کند، بین ۵ الی ۷ ثانیه زمان می‌برد تا تصمیم بگیرد در صفحه شما بماند یا خیر. این مدت زمان بسیار کم و در عین حال سرنوشت ساز، تا حد زیادی می‌تواند در جایگاه سایت شما در گوگل تاثیر بگذارد؛ چرا که Pogo Sticking یکی از مواردی است که گوگل با حساسیت بسیار بالایی آن را در رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج خود لحاظ می‌کند.

به یاد داشته باشید که رضایت کاربران از تجربه بازدید از سایت شما، تمام چیزی است که گوگل در سئو به آن اهمیت می‌دهد. پس برای قرار گرفتن در جایگاه‌های مطلوب این موتور جستجو، بهتر است تمام اصول سئو On Page را در راستای رضایت کاربران رعایت نمایید. در ادامه به معرفی برخی از این روش‌ها و ترفندها می‌پردازیم.

روش های کاهش پوگو استیکینگ

کاهش پوگو استیکینگ

روش های کاهش پوگو استیکینگ

با توجه به این که Pogo Sticking به عوامل مختلفی بستگی دارد، مواردی که در اثر نارضایتی کاربران از سایت شما باشد را با رعایت برخی موارد می‌توانید برطرف کنید. در این جا به معرفی راه هایی برای کاهش پوگو استیکینگ می‌پردازیم:

  1. افزایش سرعت سایت

شاید فکر کنید که اولین عامل ایجاد کننده رضایت کاربران از سایت شما، محتوای آن باشد؛ اما تا زمانی که محتوای صفحات با سرعت قابل قبولی بارگذاری نشوند، نمی‌توانید تجربه کاربری رضایت بخشی را برای آن‌ها ایجاد کنید. برای بهینه‌سازی سرعت سایت تان، مطالعه مقاله «راه های افزایش سرعت سایت» به شما پیشنهاد می‌شود.

  1. بهبود UX سایت

یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش نرخ تبدیل سایت و همچنین افزایش Dwell Time، طراحی UX سایت می‌باشد که باید علاوه بر جذابیت، سریع‌ترین پاسخگویی را به نیاز کاربر داشته باشد. به طور مثال در سایت‌های خدماتی، بازدید کنندگان اکثرا در جستجوی تلفن تماس و یا لینک ثبت درخواست می‌باشند که این موارد بهتر است در همان ابتدای صفحات و با ظاهر متمایزی قرار بگیرند. به طور کلی برای بهبود UX سایت خود باید درک کاملی از نیازهای مخاطبان خود داشته باشید و بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستند.

  1. استفاده از Table of Contents

یکی از ترفندهای پاسخگویی سریع به نیازهای کاربران و کاهش پوگو استیکینگ سایت ها، استفاده از Table of Contents در ابتدای صفحات می‌باشد. Table of Contents در واقع فهرستی از لینک‌های پرشی به سرتیترها و بخش‌های مهم در صفحه است. در این خصوص مقاله «بهترین افزونه Table of Contents» به شما پیشنهاد می‌شود.

  1. افزودن FAQ به صفحات

<p”>FAQ یا سوالات متداول، روشی مناسب برای پاسخگویی مستقیم به سوالات احتمالی کاربران در صفحه می‌باشد که به طور سریع به رفع نیازهای آنان می‌پردازد.

  1. به روزرسانی محتواهای قدیمی سایت

قدیمی و به روز نبودن محتوای صفحات شما نیز می‌تواند باعث خروج آنی کاربران از آن صفحه شود. بنابراین حتما هر چند وقت یکبار اقدام به به روزرسانی محتواهای قدیمی نمایید. در مقاله «بروزرسانی محتوای قدیمی و تاثیر آن بر سئو» به طور دقیق‌تر به اهمیت این موضوع پرداخته ایم.

سوالات متداول درباره پوگو استیکینگ

1Pogo Sticking چیست؟
پوگو استیکینگ یک شاخص سنجش نارضایتی کاربران از صفحات وب می‌باشد و زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌ها پس از ورود به سایت از طریق نتایج گوگل، بلافاصله از آن خارج شده و به صفحه نتایج برمیگردند.
2تفاوت Pogo Sticking با Bounce Rate چیست؟
در پوگو استیکینگ کاربر از طریق موتور جستجو به سایت وارد می‌شود و هنگام خروج نیز به صفحه نتایج برمیگردد. اما در بانس ریت یا نرخ پرش، کاربر به طور مستقیم وارد آدرس سایت شده و درجا از آن خارج می‌شود.
3آیا پوگو استیکینگ در سئو سایت تاثیر دارد؟
پوگو یک فاکتور نشان دهنده نارضایتی کاربران از محتوا و عملکرد سایت‌ها می‌باشد که بسیار برای گوگل مهم می‌باشد.

4.3/5 - (3 امتیاز)
87 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + پانزده =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو