دلایل افزایش نرخ پرش سایت

دلایل افزایش نرخ پرش

دلایل افزایش نرخ پرش سایت

آیا سایت شما نرخ پرش بالایی دارد؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. این موضوع چالشی است که این روزها بسیاری از بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند که معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که وب سایت شما آنچه را که باید انجام نداده است. نرخ پرش بالا این زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد که افراد در سایت شما آنچه را که می‌خواهند پیدا نمی‌کنند. یک رویکرد خوشبینانه در این مورد این است که این موضوع را فرصتی برای پیشرفت بدانیم. برای دلایل افزایش نرخ پرش سایت در این مقاله نکاتی را که باید بخاطر بسپارید و گام‌هایی را که باید جهت کاهش آن طی کنید را آورده ایم.

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش یا همان Bounce Rate یکی از اصطلاحات سئو می‌باشد که اشاره به بازدید کنندگان از دست رفته‌ی سایت شما دارد. این اتفاق زمانی می‌افتد که کاربران وارد سایت شما می‌شوند و بدون اینکه هیچ تعاملی با آن برقرار کنند، از آن خارج می‌شوند. افزایش نرخ پرش به مرور زمان می‌تواند به یکی از فاکتورهای مخرب در سئو سایت شما تبدیل شده و از دلایل افت رتبه سایت در گوگل باشد. یکی از توصیه‌هایی که ما همیشه به مشتریان خود می‌کنیم این است که زمانی که با موبایل یا دسکتاپ، نتایج سایت خود را در گوگل سرچ می‌کنند و روی صفحه سایت خود کلیک می‌کنند، به هیچ عنوان بلافاصله از آن خارج نشوند. چرا که این موضوع می‌تواند یکی از دلایل افزایش نرخ پرش سایت آن‌ها بشود.

نرخ پرش سایت خود را می‌توانید به کمک ابزارهای مختلفی از جمله گوگل آنالیتیکس و یا سایت الکسا مشاهده کنید. برای بررسی آمار Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس، به قسمت audience و سپس بخش overview مراجعه کنید تا این آمار را مشاهده کنید.

برای آشنایی بیشتر شما با مفهوم نرخ پرش، مقاله “Bounce Rate چیست؟” را حتما مطالعه کنید.

مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ پرش سایت

مهم ترین دلایل افزایش نرخ پرش

مهم ترین دلایل افزایش نرخ پرش سایت

یک نرخ پرش خطرناک برای سایت شما، آماری بالاتر از ۷۰ درصد را دارا می‌باشد. پس از اینکه با افزایش Bounce Rate در سایت خود مواجه شدید، مهم‌ترین گام کشف دلایل افزایش نرخ پرش سایت می‌باشد تا از یک افت رتبه شدید پیشگیری کنید. افزایش نرخ پرش دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که همه‌ی آن‌ها به این موضوع برمی گردند که کاربر نتوانسته پاسخ نیاز خود را در سایت شما پیدا کند و یا از تجربه کاربری خوبی برخوردار نشده. البته باید در نظر داشت که بسیاری از کاربران نیز به دلایل متفرقه از سایت شما خارج می‌شوند. اما زمانی که با نرخ پرش بالای ۷۰ درصد مواجه شدید، قطعا مشکل مربوط به ضعف‌های سایت شما می‌باشد. در این جا به ذکر مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ پرش سایت می‌پردازیم:

  1. محتوای نامناسب

بدون شک بیشترین دلیل افزایش نرخ پرش سایت ها، استفاده از محتوای نامناسب می‌باشد. افراد معمولاً برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع خاص به وب سایت‌ها مراجعه می‌کنند. اگر محتوای سایت شما نیازهای آن‌ها را برطرف نکند، آن‌ها مجبور می‌شوند سایتی رقیب برای محتوای بهتر پیدا کنند. برای یک تولید محتوای اصولی اطمینان حاصل کنید که مخاطب خود را کاملاً درک کرده اید. از همه مهمتر، تمام تلاش خود را بکنید تا بفهمید چرا افراد سایت شما را نسبت به وب سایت دیگری که رقابتی دارد انتخاب می‌کنند. محتوای شما باید به طور موثر به سوالات بازدیدکنندگان شما پاسخ دهد و نگرانی‌های آن‌ها را کاهش دهد و به شما برای افزایش نرخ تبدیل کمک کند. اگر سایت شما دارای محتوایی خسته کننده، نادرست، نامرتب یا بی‌ربط باشد، بازدید کنندگان شما از آن خارج می‌شوند.

  1. سرعت پایین بارگذاری

برای بسیاری از ما پیش آمده است که هنگام مراجعه به یک سایت، بارگذاری کند آن ما را از انتظار منصرف کند و به ناچار به سمت سایت‌های دیگر سوق داده شویم. این موضوع همان چیزی است که Bounce Rate یک سایت را افزایش می‌دهد و در این مورد هیچ مقصری غیر از ادمین سایت وجود ندارد. سرعت سایت در سال ۲۰۲۱ به یکی از فاکتورهای اصلی سئو تبدیل شده است. برای تحلیل وضعیت سرعت سایت خود می‌توانید از ابزارهای تست سرعت سایت کمک بگیرید.

  1. تجربه کاربری ضعیف

تجربه کاربری یا همان UX، یکی از آیتم‌هایی است که علاوه بر سئو، در پروسه دیجیتال مارکتینگ شما نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد. تا زمانی که سایت شما از طراحی UX مناسبی برخوردار نباشد، بازدید کنندگان خود را از دست خواهد داد. رنگ‌بندی نا مناسب، چیدمان نا مرتب، پیمایش نا مشخص وعدم استفاده از یک منوی ناوبری آسان و سریع، همگی از عواملی هستند که موجب افزایش نرخ پرش سایت در اثر تجربه کاربری ضعیف می‌شوند.

  1. وجود خطا و باگ در صفحات

زمانی که نرخ پرش سایت شما بیش از حد زیاد است، ممکن است به این دلیل باشد که بازدید کنندگان شما با سد معبری به دلیل خطاهای فنی برمی خورند. این خطاها و باگ‌ها ممکن است در اثر عملکرد نامناسب کدهای جاوا اسکریپت یا ایراد در افزونه‌های سایت به وجود بیایند. در هر صورت برای این مورد حتما باید سایت خود را عیب‌یابی کنید. یکی از خطاهای رایج که باعث افزایش Bounce Rate می‌شود خطای ۴۰۴ می‌باشد که ممکن است کاربران سایت شما به آن بربخورند. خطای ۴۰۴ یکی از مخرب‌ترین مشکلات در سئو سایت می‌باشد. حتما صفحاتی با این ارور را شناسایی کرده و با استفاده از ریدایرکت، این ارورها را برطرف کنید.

۵. عدم استفاده از Call to Action

برای آشنایی بیشتر با مفهوم Call to Action، مطالعه مقاله “Call to Action چیست؟” به شما پیشنهاد می‌شود. در واقع Call to Action یا فراخوان به عمل، به معنای استفاده از آیتم‌ها و دکمه‌هایی در صفحه است که تعامل کاربر با صفحه سایت شما را افزایش دهد. این دکمه‌ها می‌توانند به صورت جمله‌های خبری و تاکیدی مانند «همین حالا سفارش دهید» استفاده شوند تا هم جذابیت داشته باشند و هم دسترسی آسانی را برای انتقال کاربران به صفحه هدف ایجاد کنند.

سوالات متداول درباره دلایل افزایش نرخ پرش سایت

1چه مقدار نرخ پرش برای سایت نگران کننده است؟
زمانی که Bounce Rate سایت شما بالاتر از ۷۰ درصد باشد، یک زنگ خطر به شمار می‌رود و باید فورا علت آن را کشف کنید.
2نرخ پرش سایت را کجا مشاهده کنیم؟
برای بررسی نرخ پرش سایت خود می‌توانید به سایت‌های گوگل آنالیتیکس یا الکسا مراجعه کنید.
3مهم ترین دلایل افزایش نرخ پرش سایت چیست؟
محتوای بی‌کیفیت، سرعت بارگذاری پایین و وجود خطا و باگ در صفحات، سه تا از رایج‌ترین دلایل افزایش Bounce Rate سایت می‌باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هفده =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو