آپدیت بزرگ GTmetrix

gtmetrix
سئو سایت

آپدیت بزرگ GTmetrix

وبسایت gtmetrix که معیاری برای سنجش سرعت وبسایت ها بود دیروز بعد از 10 سال به روز رسانی شد، و به کلی معیار های خودش را آپدیت کرد. معیار هایی که به page speed گوگل نزدیک تر شده است و کار را برای بهینه سازی سخت تر. در این آموزش به معیار های جدید آن یک نگاهی می اندازیم و تفاوت های آن را با نسخه قبل به شما می گوییم تا بتوانیم در آینده بهینه سازی بهتری داشته باشید و بتوانید سرعت سایت خود را به حداگثر برسانید.

تغییرات GTmetrix

gtmetrix تغییرات زیادی کرده است و می توان گفت آخرین آپدیت این ابزار بهترین آن بوده است حالا ببینیم که چه تغییراتی کرده است:

  • سیستم جدید امتیازدهی:

سیستم امتیازدهی جی تی متریکس الان فقط با یک حرف هستش که 70 درصد مبتنی بر سرعت و عملکرد سایت طبق معیار های lighthouse(گوگل لایت هاوس چیست؟) و 30 درصد بر معیار های خود gtmetrix است،؛ به همین دلیل بهینه سازی حداکثری و نمره های 99 و 100 دیگه به سختی بدست می آید.

  • 70 درصد معیار عملکرد یا همون performance:

15 درصد fcp کل مدت زمانی که طول میکشه تا از اولین المان تا آخرین المان وبسایتتون لود بشه. یعنی وقتی سایت شما بالا می آید عکس ها فیلم و گیف و.. زمانی که تمام آنها بالا بیاید می گویند.

  • 15 درصد speed index:

مدت زمانی که طول می کشد آیتم های سایت شما به مرور لود شوند یعنی چیزی که کاربر دوست داره براش مهمه مثلا سایت شما نباید از یک صفحه سفید به آرامی لود شود باید یهویی بالا بیاید.

  • 25 درصد lcp:

مدت زمانی که طول می کشه تا بزرگترین یا مهم ترین آیتم صفحه شما لود شود یعنی هر صفحه ای که مهم ترین عکس ها و گیف های آن بالا بیاید و حتی سنگین ترین آنها یعنی lcp بهتری دارد.

اهمیت gtmetrix

آشنایی با تغیرات بزرگ جی تی متریکس

تفاوت GTmetrix و page speed insight

مکان های سرور تست متفاوت: توی وبسایت جی تی متریکس شما می توانید تعیین کنید تست در کدام کشور انجام بشه اما در تست گوگل شما نمی دونید تست در کجا انجام می شود، تفاوت دیگر این دو در تفاوت سخت افزاری آن ها است مشخصات cpu و ram سیستمی که این دو تست انجام می دن با هم متفاوته. تفاوت بعدی آن در اینترنت است ولی این به چه معناست؟ مشخص نیست تست ها طبق چه سرعتی اینترنتی انجام می شود اما توی جی تی متریکس شما می توانید تعیین گنید تست را با اینترنت های 2G و 3G شبیه سازی کنید.

تفاوت بین دو سایت چکر بزرگ

تفاوت-pagespeed-insights-و-gtmetrix چیست

تب GTmetrix Grade

gtmetrix سایت شما را از لحاظ کدنویسی و صفحات شما را بررسی می کند و به شما نمره می دهد و حتی از لحاظ عملکرد. این ابزار به شما از A تا F نمره می دهد که خوب A بالاترین نمره آن و F کمترین نمره است که اگر نمره بدی داشته باشید امتیاز گوگل برای سرعت سایت شما را از دست داده اید، ممکن است نمره ای که به سایت شما می دهد ممکن است خیلی متغیر باشد ولی وقتی سایت شما به یک روند ثابتی برسد نمره شما نیز ثابت می شود. به نوعی می توان گفت جی تی متریکس زمانی به شما نمره می دهد که مطمئن شود که شما توانسته اید در بالا آمدن سایتتان و سرعت سایت شما به یک استاندارد زمانی برسید یعنی زمان می تواند مهم ترین عامل موثر بر آن باشد.

بحث Interaction در سرعت

همانطور که قبلا گفتیم سرعت می تواند بر سئو تاثیر گذار باشد(تاثیر سرعت سایت بر سئو) و یک عامل هم می تواند بر سرعت سایت شما تاثیرگذار باشد عاملی مانند تعامل یا intreaction است این موضوع می تواند از چند جهت بر سرعت و آمار های جی تی متریکس تاثیر بگذارد مانند:

  1. زمان intreact شدن صفحه
  2. زمان بلاک بودن intreaction کاربر

در کل می تواند گفت وقتی که کاربران وارد صفحه شما می شود زمانی این تعامل ایجاد می شود که کاربر سایت شما اولین کلیک و یا اسکرول را در صفحه شما انجام دهد جی تی متریکس هم از همان لحظه ارزیابی خود را شروع می کند پس کاربران خود را معطل نکنید هیچوقت.

intreaction چیست

تاثیر تعامل در سرعت سایت

محدودیت برای بارگذاری history csv

در آپدیت جدید جی تی متریکس شما برای آپلود کرن فایل هایی مانند pdf یا هر چیزی با محدودیتی روبه رو می شوید یعنی اگر شما فایل سنگینی را در صفحه خود بارگذاری کنید که باعث کندی سایت شما شود ظرفیت سایت شما را جی تی متریکس متوجه می شود و ظرفیت شما را به شما می گوید و برای شما محدودیتی مشخص می کند که وقتی آن محدودیت را رد کنید می تواند مستقیم باعث کندی سرعت سایت شما شود این امر خیلی می تواند به شما کمک کند که صفحه بهینه ای داشته باشید.

سخت گیری GTmetrix

قبلا که جی تی متریکس سایت ها را بررسی می کردید می دیدی که سایت های زیادی بودند که نمره A یا B دارند ولی الان که سایت ها را بررسی می کنید کمتر سایتی است که حتی توانسته باشد نمره B گرفته باشد این نشان دهنده این است که جی تی متریکس سخت گیر شده است و خوب یکمم تخیلی سخت گیر شده است چون هیچ سایتی را از نظر سرعت قبول ندارد زیاده خواهی تا کی واقعا:) ولی این موضوع می تواند به شما کمک کند تا نظر گوگل را بدانید یعنی قطعا اگر توانسته باشید نظر جی تی متریکس را جلب کنید گوگل را هم جذب کرده اید.

حرف آخر درباره GTmetrix

اگر بخوام در کل صحبت کنم جی تی متریکس از بهترین سایت های چک کردن سرعت سایت و نظرش خیلی شبیه گوگل است و به نوعی اگر نظر آنرا جلب کنید گوگل را هم توانسته اید از جهتی سرعت می تواند هم برای گوگل و هم برای کاربران سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار باشد چون اگر کاربر از سایت شما به خاطر سرعت خارج شود می تواند برای شما تاوان سنگینی داشته باشد پس به آن اهمیت زیادی دهید:)

سوالات متداول

1چرا جی تی متریکس از الگوریتم lighthouse استفاده می کند؟
چون بتواند سایت شما را دقیق بررسی کند بعد نمره سایت شما را بگوید این موضوع می تواند عامل مستقیم در سخت گیری آن باشد.
2سرعت سایت چه کمکی به سئو می کند؟
اگر سایت شما سرعت خوبی را دارا باشد اینگونه گوگل امتیازه این موضوع را به شما می دهد و قطعا رضایت کاربران شما نیز جلب می شود.
3اگر سایت شما کامل آماده آنالیز نباشد و شاید لایت هاوس برای آن زیاد است چه می شه کرد؟
به قول خود جی تی متریکس می توانید از gtmetrix legacy استفاده کنید.
4آیا گوگل به جی تی متریکس اهمیت می دهد؟
گوگل برای تست سرعت الگوریتم خود را دارد ولی جی تی متریکس به عنوان یک شبیه ساز می تواند باشد تا شما نظر گوگل را درباره سرعت سایت خود بدانید.
4.2/5 - (4 امتیاز)
74 / 100

1 Comment

  1. محسن گفت:

    جی‌تی متریکس می تواند بهترین افزونه و مرجع برای تست سرعت باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 19 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو