بهینه سازی URL

بهینه سازی url

بهینه سازی URL

بهینه سازی URL ها موضوعی است که متاسفانه در پروژه‌های سئو سایت کمتر به آن اهمیت داده می‌شود و در اکثر موارد هنگام طراحی سایت، استاندارد مناسب و بهینه‌ای برای URL های آن‌ها رعایت نشده است. این موضوعی است که برای متخصصین سئو ایجاد مشکلات فراوانی می‌کند و در بسیاری از موارد، دیگر تغییر URL‌ها جهت بهینه سازی، ارزش ریسک نداشته و ممکن است منجر به افت رتبه‌های آن سایت بشود.

از این رو همواره پیشنهاد ما این است که هر پروژه سئو را همزمان با آغاز طراحی سایت شروع کنید تا پیش از اینکه صفحات ایندکس شوند، استانداردهای لازم در آن‌ها پیاده‌سازی شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی فاکتورهای تاثیر گذار در بهینه سازی URL بپردازیم.

اجزای تشکیل دهنده ساختار URL

اجزای ساختار url

اجزای تشکیل دهنده ساختار url

در مقاله‌ی «URL چیست؟» به معرفی کامل URL و نکات مهم درباره آن پرداخته ایم. هر سایت برای تفکیک صفحات خود و دسترسی به آن ها، به آدرس‌های مجزا نیاز دارد. آدرس هر صفحه در واقع یک ip می‌باشد که مرورگرهای دیوایس‌های مختلف برای ارتباط گرفتن با سرور، از آن کمک می‌گیرند. هر URL از سه بخش اصلی تشکیل شده است که در این جا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • پروتکل دامنه

پروتکل‌های دامنه، مجموعه‌ای از قوانین جهت برقراری ارتباط با سرور می‌باشند که بر حسب کاربرد، انواع مختلفی دارند که می‌توانند امکان دسترسی به فایل ها، ایمیل ها، صفحات وب و… را فراهم کنند. رایج‌ترین انواع پروتکل در میان وب سایت ها، پروتکل HTTP و HTTPS می‌باشند که در ابتدای آدرس قرار می‌گیرند. بهترین پروتکل برای سئو سایت، HTTPS می‌باشد زیرا امنیت بالاتری داشته و محافظت قوی‌تری نسبت به اطلاعات کاربران انجام می‌دهد. در مقاله‌ی “تفاوت HTTP با HTTPS” به طور دقیق‌تر به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

  • نام دامنه

دامنه یک سایت، نام سرور اصلی یک سایت می‌باشد که از آن فراخوانی می‌شود. انتخاب نام دامنه هنگام خریداری کردن آن، از اهمیت بسیار برخوردار است. نام دامنه شما باید در کوتاه‌ترین حالت ممکن باشد و به طور خلاصه معرف برند و خدمات کسب و کار شما باشد. تحقیقات نشان می‌دهد طبق آخرین تغییرات در هسته الگوریتم گوگل، تاثیر دامنه بر سئو بسیار پررنگ شده است و دامنه‌هایی که نام آن‌ها به صورت معنی دار، دارای کلمه کلیدی حوزه اصلی کسب و کار شما باشد، امتیاز بالاتری در رتبه‌بندی می‌گیرند. به طور مثال، اگر سایت شما در حوزه تشریفات مجالس فعالیت دارد، اولین گام برای بهینه سازی URL آن این است که از عبارت ceremony در انتخاب دامنه آن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید، هرچه تعداد کاراکترها در URL بیشتر باشد، فاصله بیشتری از یک URL بهینه می‌گیرد. بنابراین سعی کنید حتی الامکان نام دامنه کوتاه و مرتبط انتخاب کنید.

  • مسیر URL

آخرین بخش از هر URL، مسیر نامیده می‌شود که در آن آدرس زیر شاخه‌های صفحه قرار می‌گیرد. مسیر URL پس از / در ادامه‌ی نام دامنه قرار می‌گیرد و از آن جایی که بخش داینامیک هر آدرس می‌باشد که به صورت دستی قابل تغییر است، بهینه‌سازی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. مسیر URL از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام مفاهیم خاصی را به خزنده‌های گوگل می‌رسانند. URL پارامتر ها و URL Slug، اصلی‌ترین بخش‌های ادامه دهنده‌ی هر آدرس، بعد از نام دامنه می‌باشند. مهم‌ترین نکته در بهینه ‌سازی URL Slug استفاده از کلمات کلیدی معنادار انگلیسی مرتبط با صفحه، به کوتاه‌ترین شکل ممکن می‌باشد.

اهمیت بهینه‌سازی URL

URL‌ها اولین معرف صفحات سایت شما به کاربران و خزنده‌های گوگل می‌باشند. از این رو بهینه سازی URL اهمیت بسیار بالایی در سئو سایت دارد. در واقع هویت اینترنتی سایت شما، برگرفته از آدرس آن می‌باشد و علاوه بر برندینگ، می‌تواند در بازدید سایت شما نیز تاثیر داشته باشد؛ چرا که اولین آیتمی که کاربران از سایت شما می‌بینند، URL آن می‌باشد. یک URL بهینه، در ذهن‌ها می‌ماند و به طور واضحی به بازدید کنندگان و ربات‌های خزنده گوگل، محتوای محلی که در آن ایستاده‌اند را نشان می‌دهد. کوچک‌ترین خطا در معماری URLها، می‌تواند باعث گیج شدن و گمراهی خزنده‌های گوگل و ایجاد مشکل در ایندکس شدن محتوای آن آدرس شود. از طرف دیگر، در صورت استاندارد نبودن URL ها، تغییر دادن آن‌ها نیز می‌تواند ایجاد دردسر کند و باعث افت رتبه شدید در گوگل شود.

اصول بهینه سازی URL

اصول بهینه سازی url

اصول بهینه سازی url چیست؟

۱. عدم استفاده از کاراکترهای فارسی

رایج‌ترین سوالی که در مورد URL‌ها مطرح می‌باشد این است که URL فارسی بهتر است یا انگلیسی؟ و پاسخی که در مورد آن باید به شما بدهیم این است که هر چقدر URL‌ها طولانی‌تر باشد، زمان پردازش فایل http بیشتر می‌شود و کاراکترهای فارسی، ساختار آدرس را بسیار طولانی می‌کند. بنابراین حتی الامکان از عبارات انگلیسی در URL استفاده کنید. متاسفانه در سایت سئو ایران به دلیل حفظ ساختار همیشگی URL‌ها ناچاریم از کاراکترهای فارسی استفاده کنیم اما به شما پیشنهاد می‌کنیم کاراکترهای انگلیسی معنادار را جایگزین کنید.

* اگر شما سایتی دارید که تا پیش از این، url های آنرا فارسی وارد کرده اید، از این به بعد هم بهتر است که url های سایت را فارسی وارد نمایید.

  1. استفاده از کلمات کلیدی

مهم‌ترین نکته در بهینه سازی URL که تاثیر مستقیم در سئو دارد، به کارگیری کلمات کلیدی در آدرس صفحات می‌باشد که می‌تواند در نام دامنه و URL Slug‌ها قرار بگیرد و به وسیله خط تیر از یکدیگر جدا شوند. با توجه به نکته‌ای که در بالا گفته شد، این کلمات کلیدی باید معادل معنادار انگلیسی باشند.

  1. رعایت کوتاه بودن URL

یک URL بهینه، باید در کوتاه‌ترین حالت خود باشد. حروف اضافه را حذف کنید و تنها به کلمات کلیدی اصلی اکتفا کنید. از تکرار کلمات پرهیز کنید.

  1. بهینه‌سازی مسیر URL

هر چقدر مسیر URL از دامنه اصلی دورتر باشد و به اصلاح دارای subfolder‌های بیشتری نسبت بهRoot folder باشد، ارزش و درجه سئوی پایین‌تری دارد. در نتیجه این موضوع را حتما در معماری URL‌ها لحاظ کنید.

  1. استفاده از تگ Canonical

یک ترفند مهم در بهینه سازی URL ها، استفاده از تگ Canonical می‌باشد تا گوگل در تشخیص و رتبه‌بندی صفحاتی با محتوای مشابه دچار اشتباه نشود.

سوالات متداول درباره بهینه سازی URL

1برای سئو HTTP بهتر است یا HTTPS؟
استفاده از پروتکل HTTPS، یک اصل مهم در سئو در جهت حفظ امنیت اطلاعات می‌باشد.
2URL فارسی بهتر است یا انگلیسی؟
کاراکترهای فارسی در URL، زمان پردازش فایل HTTP را طولانی‌تر کرده و آدرس را طولانی می‌کنند. بهتر است ار کلمات کلیدی معنادار انگلیسی استفاده کنید.
3آیا نام دامنه در سئو سایت تاثیر دارد؟
نام دامنه بهتر است دارای کلمه کلیدی اصلی سایت به زبان انگلیسی بوده و در کوتاه‌ترین حالت خود باشد تا به سئو سایت شما کمک کند.

4.5/5 - (4 امتیاز)
76 / 100

2 Comments

  1. سید گفت:

    با سلام

    1. اگر در بخش تنظیم پیوند یکتا در وردپرس، برای URL ها ساختار جدیدی تعیین کنیم، فقط روی پستهای آتی اعمال میشود یا پستهای پیشین را هم شامل میشود؟

    2. اگر این تغییر فقط شامل پستهای آینده شود، قاعدتاً نباید بر رتبه و سئوی سایت اثر منفی داشته باشد، درست است؟

    با تشکر

  2. SEO IRAN گفت:

    سلام
    این تغییر تمام url های سایت را تغییر میدهد
    چه uri های قدیمی و چه url های جدید را

    اگر در گوگل رتبه دارین نباید از این بخش تغییر بدین و باید به برنامه نویس سایت بگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو