تاثیر افزونه Cache بر افزایش سرعت سایت

افزونه cache
سئو سایت

تاثیر افزونه Cache بر افزایش سرعت سایت

حتما زیاد شنیده اید که با نصب افزونه های Cache که پلاگین های بسیار پیشرفته ای هستند، قادر خواهید بود سرعت بارگزاری محتوای سایتتان را افزایش دهید و در نتیجه سایت نیز افزایش خواهد یافت. در ادامه مطلب، بیشتر به کارایی افزونه Cache و دلیل این که چرا باید از آن استفاده کنیم، می پردازیم.

سرعت لود وب سایت یک موضوع حیاتی برای موفقیت سایت شما به حساب می آید چرا که افراد دوست ندارند برای بارگیری صفحات وب منتظر بمانند و گوگل هم این عدد را در حد مطلوب 4 ثانیه میداند. در واقع طبق مطالعه انجام شده توسط سرویس CDN Akamai چیزی حدود 47 درصد از مردم انتظار دارند كه یک صفحه وب در 2 ثانیه و یا حتی كمتر بارگیری شود. شاید جالب باشد که بدانید حدود 40 درصد از افراد، صفحه ای كه بارگیری آن بیش از 3 ثانیه طول می كشد را رها می كنند.

تاثیر افزونه Cache بر افزایش سرعت سایت

تاثیر افزونه Cache بر افزایش یا کاهش سرعت سایت

برای اینکه بهتر کاربرد افزونه Cache را درک کنید، لازم است با مفهوم Caching یا حافظه پنهان آشنا شوید.

Caching چیست؟

Caching چیست؟

Caching

حافظه پنهان، حافظه ای است جهت ذخیره سازی داده ها به صورت متعدد و به طور موقت. زمانی که فردی از یک صفحه در سایت شما بازدید می کند، باید اطلاعاتی را از میزبان وب شما درخواست کند. این درخواست ها شامل پرونده هایی مانند فایل های HTML و PHP، اسکریپت ها، تصاویر و همچنین فونت ها می شود.

کاربر همچنین بایستی که محتوای ذخیره شده در پایگاه داده وردپرس شما را از جمله پست ها و صفحات را بازیابی نماید.

به طور کلی مراحل زیر همان اتفاقاتی هستند که رخ می دهند:

  1. یک بازدید کننده به وب سایت شما مراجعه می کند و مرورگر وی با وب سرور شما تماس برقرار می کند.
  2. نصب وردپرس شما اطلاعاتی همچون پست هایتان و دیگر داده ها را از پایگاه داده شما بازیابی می نماید.
  3. وب سرور در مرحله بعدی این داده ها را در یک صفحه HTML جمع آوری کرده و به بازدید کننده ارائه می دهد.

نمایش ساده نحوه جریان داده ها بین بازدید کنندگان و وب سایت شما

 

افزونه Cache چگونه کار می کنند و چه نقشی دارد؟

افزونه Cache چگونه کار می کند

روش کار افزونه Cache

به طور معمول با انتشار دوباره وب سایت یا به روزرسانی محتوای آن، صفحات و پست های سایت شما تغییر چندانی نخواهد کرد. پس کاری که یک افزونه Cache انجام می دهد، ایجاد یک نسخه ثابت از صفحه وب سایت شما می باشد که قرار است آن را به بازدیدکنندگان ارائه دهد. این بدین معنا است که وقتی یک بازدیدکننده برای مشاهده مجدد به سایت شما باز می گردد، یک نسخه از آن صفحه که در حافظه Caching قرار دارد را مشاهده می کند.

نکته جالب در مورد حافظه پنهان وردپرس این است که بدون آن که بازدید کننده حتی از آن اطلاع داشته باشد، رخ می دهد. حافظه پنهان در واقع مقدار داده هایی که بین مرورگر بازدید کننده، پایگاه داده وردپرس و وب سرور انتقال داده می شود را به حداقل می رساند و این گونه به بارگذاری سریع تر وب سایت کمک می کند.

در همین رابطه میتوانید مطلب بهترین افزونه افزایش سرعت وردپرس را بخوانید.

انواع حافظه پنهان

دو نوع حافظه پنهان وجود دارد: سمت مشتری و سمت سرور

  • client side
  • server side

حافظه پنهان سمت مشتری

حافظه پنهان سمت مشتری

حافظه پنهان سمت مشتری

وب سایت ها دارای اطلاعات استاتیک زیادی همچون تصاویر، اسکریپت ها و … می باشند. حافظه پنهان سمت مشتری، که به عنوان حافظه پنهان مرورگر نیز شناخته می شود به مرورگر شما این امکان را می دهد که این محتوای ثابت را ذخیره نماید.

بنابراین نیازی به بارگیری آن ها در هر بار بازدید از یک وب سایت نمی باشد چرا که داده ها و اطلاعات به سادگی از حافظه پنهان محلی ذخیره شده در هارد دیسک رایانه شما انتقال داده می شوند.

برای مثال اولین باری که از این سایت بازدید می نمایید، مرورگر شما کلیه پرونده های مورد نیاز برای نمایش صفحه موردنظر را بارگیری کرده و بلافاصله آن را ذخیره می کند. با این کار دفعه بعدی که از آن صفحه بازدید می کنید، صفحه با سرعت بالاتری بارگیری و به شما نمایش داده می شود.

حافظه پنهان سمت سرور

حافظه پنهان سمت سرور

حافظه پنهان سرور ساید

انواع متفاوتی از حافظه پنهان در کنار حافظه پنهان سمت سرور وجود دارد که برای ذخیره سازی وردپرس استفاده می شود که می توانید با افزونه Cache مختلفی آن را کنترل کنید.

خدماتی که افزونه Cache برای وب سایت شما ارائه می دهد؟

  • ذخیره صفحه: این ساده ترین پروتکل ذخیره سازی است. این فرآیند شامل ذخیره صفحات وب ایجاد شده به صورت پویا بر روی هارد دیسک سرور و ارائه آن ها از حافظه پنهان می باشد که در زمان درخواست ایجاد می شود.
  • Mobile caching: مشابه caching صفحه، Caching mobile نیز برای هر سندی که Cache می شود یک فایل Cache اختصاصی برای دستگاه های تلفن همراه ایجاد می کند. بدین مفهوم که بازدیدکنندگانی که با استفاده از تلفن همراه خود به سایت شما باز می گردند، قادر خواهند بود سریع تر به صفحات وب شما دسترسی داشته باشند.
  • حافظه پنهان کاربر: این نوع حافظه پنهان یک مجموعه اختصاصی از فایل حافظه پنهان را برای هر کاربر وارد شده وردپرس ایجاد می نماید. بدین مفهوم که سایت شما برای بازدیدکنندگان بصورت عادی ذخیره می شود و برای هر فردی که وارد وب سایت شما می شود، مجموعه جداگانه ای از پرونده های حافظه پنهان ذخیره می شود.
  • حافظه پنهان پرس و جو در پایگاه داده: این نوع حافظه پنهان به شما این امکان را می دهد تا نتیجه یک پرس و جو را در پایگاه داده و در وب سرور خود ذخیره کنید تا زمانی که یک پست جدید منتشر کنید، یک پست موجود را به روز کنید و یا این که تنظیمات وردپرس خود را تغییر دهید. کش سئو
  • حافظه پنهان مبتنی بر شی: وردپرس سیستم کش داخلی خود را دارد که شامل چندین زیر سیستم مانند Caching API  Object Cache و Transient API است. این سیستم حافظه پنهانی را می توان با افزونه های Cache کنترل کرد تا تعداد تماس های پایگاه داده کاهش یابد.
  • ذخیره Opcode: کلیه صفحات PHP در یک سایت وردپرسی بایستی به گونه ای باشند که دستگاه متصل شده به آن صفحه وب، قادر باشد آن را اجرا نماید. ذخیره Opcode این کد کامپایل شده را بین درخواست ها ذخیره می کند، که به نوبه خود کار کمتری برای سرور داشته و موجب بالا بردن زمان پاسخ سرور می شود.

چرا برای کنترل حافظه پنهان به افزونه Cache نیاز دارید؟

بدون حافظه پنهان، بازدید کنندگان وب سایت شما مجبورند، صفحات وب شما را هر بار که به سایت تان مراجعه می کنند، بارگیری نمایند. اما به لطف نصب افزونه Cache، حافظه پنهان مرورگر این ضمانت را می دهد که کاربران جهت بازدید دوباره از صفحات وب سایتتان قادر خواهند بود سریع تر به مطالب شما دسترسی پیدا کنند. همچنین یک افزونه Cache به شما این امکان را می دهد که با حذف بسیاری از مراحل انجام شده هنگام ایجاد صفحه پویا توسط وردپرس، همه این ها را یک گام جلوتر بردارید.

با استفاده از افزونه های Cache قادر خواهید بود انواع مختلف حافظه پنهان سمت سرور همچون ذخیره صفحه و ذخیره شی را فعال نمایید. علاوه بر آن افزونه های Cache شامل ویژگی های دیگری مانند فشرده سازی GZIP، ادغام CDN و کوچک سازی CSS ،HTML و JavaScript نیز هستند.

WP Rocket در دو بررسی فوق سریعترین افزونه caching برای وردپرس قرار گرفته است. از لحاظ سرعت و سهولت استفاده از دیگر افزونه ها بهتر عمل کرده است.

ذکر این نکته ضروری است که شما حتما باید فقط از یک افزونه Cache روی وب سایت خود استفاده نمایید چرا که به کارگیری دو پلاگین Cache همزمان نه تنها سرعت بارگذاری سایت را افزایش نمی دهد بلکه منجر به کند شدن سرعت سایت نیز خواهد شد.

روش افزایش سرعت سایت با استفاده از کاهش cache

کاهش کش کار یک برنامه نویس است. برنامه نویسی که میخواهد کش سایت را کم کند میبایست به این نکات دقت نماید:

  1. سایت بهم نریزد
  2. دفعات کش در بازه های منطقی انتخاب شود

 

روش استفاده از حافظه کش مرورگر جهت افزایش سرعت بارگزاری صفحات در php و وردپرس:

برای فعال کردن حافظه کش مرورگر خود میبایست باید فایل‌های هدر HTTP خود را تغییر داده و برای فایل‌های خود تاریخ انقضا تعریف کنید.

در هاست های لینوکس فایلی وجود دارد در ریشه سایت به نام فایلhtaccess با تنظیمات این فایل به شرح زیر میتوانید حافظه کش مرورگر خود را مدیریت نمایید. دقت شود هاست لینوکس برای سایت های با کدنویسی پایه php می باشد. وردپرس نیز چنین فایلی را دارا می باشد.
فایلhtaccess. خود را در ریشه اصلی‌هاست پیدا کنید، شما می‌توانید آن را به وسیله نوت پد یا هر ویرایشگر متن دیگری تغییر دهید. در این فایل پارامترها را بگونه‌ای معرفی می‌کنیم که مرورگر تشخیص دهد چه فایل‌هایی را و تا چه مدت در حافظه کش خود نگه دارد.
## EXPIRES CACHING ##

ExpiresActive On

ExpiresByType image/jpg “access 1 year”

ExpiresByType image/jpeg “access 1 year”

ExpiresByType image/gif “access 1 year”

ExpiresByType image/png “access 1 year”

ExpiresByType text/css “access 1 month”

ExpiresByType application/pdf “access 1 month”

ExpiresByType text/x-javascript “access 1 month”

ExpiresByType application/x-shockwave-flash “access 1 month”

ExpiresByType image/x-icon “access 1 year”

ExpiresDefault “access 2 days”

## EXPIRES CACHING ##

نکته: با توجه به نوع فایل و زمان تغییر آن صفحه می‌توانید تاریخ انقضای آنرا مشخص نمایید، همچنین برای فایل‌هایی که بیشتر آپدیت میشوند و تغییرات زیادی دارند باید تاریخ انقضای کمتری برای cache در نظر بگیرید.

پیشنهاد می‌شود که تاریخ تعیین شده را بیشتر از سه ماه و کمتر از یک ماه قرار ندهید، مگر برای فایل‌های خاص با تغییرات هفتگی.

4.5/5 - (2 امتیاز)
87 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هجده =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو