روش های از بین بردن کنیبالیزیشن

روش های از بین بردن کنیبالیزیشن
سئو سایت

روش های از بین بردن کنیبالیزیشن

حضور در دنیای پر رقابت سئو سایت، نیازمند آشنایی نسبتا کامل با اصلاحات این حوزه می‌باشد. یکی از معضل‌هایی که اکثر سئو کارها با آن سر و کار دارند، کنیبالیزیشن می‌باشد. اگر شما هم قصد ورود به بازار سئو را دارید، باید با این اصطلاح آشنا شوید تا در صورت بروز آن، بتوانید آن را برطرف کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی کنیبالیزیشن پرداخته و روش‌های از بین بردن کنیبالیزیشن را مطرح کنیم.

کنیبالیزیشن چیست؟

كنيباليزيشن چيست؟

كنيباليزيشن چيست و چگونه از بین می رود؟

کنیبالیزیشن (Cannibalization) یکی از اصطلاحات معروف در سئو سایت می‌باشد که اشاره به مشکلی رایج در این حوزه دارد. این واژه در لغت به معنای همگون خواری کردن است و زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند صفحه از سایت شما، با کلمه کلیدی یکسانی رتبه می‌گیرند. برای بسیاری از سئو کارها این مشکل پیش آمده است؛ در حالی که با رعایت نکات ریزی، می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. در واقع، بروز همگون خواری کلمات کلیدی، خطایی از سمت شما می‌باشد؛ چرا که با کار کردن بر روی کلمات کلیدی یکسان در صفحات مختلف سایت، آن‌ها را رقیب یکدیگر قرار می‌دهید و شانس قرار گرفتن در رتبه‌های نخست را از صفحه‌ی صحیح می‌گیرید.

به زبان ساده، در کنیبالیزیشن، دو یا چند صفحه از سایت با کلمات کلیدی یکسانی، یکدیگر را می‌بلعند. این مشکل معمولا در بین صفحه مقالات، برچسب ها، نتایج فیلتر محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی، فیلتر تورها و پروازها در سایت‌های گردشگری و… اتفاق می‌افتد. البته تعداد این صفحات معمولا بیشتر از دو صفحه نمی‌باشد؛ مگر این که سایت شما دارای دامین آتوریتی بسیار بالایی باشد که در این صورت، ممکن است سه صفحه را در نتایج مشاهده کنید. اما جای نگرانی وجود ندارد. ما در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم چگونه از کنیبالیزیشن جلوگیری کنید و در صورت بروز، برای از بین بردن کنیبالیزیشن چه باید بکنید.

روش تشخیص کنیبالیزیشن

شاید برای بسیاری از شما اتفاق افتاده باشد که با جستجوی یک کلمه کلیدی در موتور جستجوی گوگل، سایت شما با دو یا سه صفحه مختلف در نتایج ظاهر شود. برای تشخیص جهت از بین بردن کنیبالیزیشن، می‌توانید از ابزارهای مختلفی کمک بگیرید. اما رایج‌ترین روشی که به شما در تشخیص قطعی cannibalization کمک می‌کند، این است که عبارت site: example. com keyword را در گوگل سرچ کنید. بعد از عبارت site:، آدرس سایت خود را جایگزین کنید و به جای عبارت keyword، کلمه کلیدی مورد نظر را وارد کنید. اگر در میان نتایج، سایت شما با بیش از یک صفحه نمایان شد، به این معنی است که آن صفحه‌ها دچار همگون خواری شده اند. اما اینکه آیا این مشکل تاثیری در سئو سایت دارد یا نه موضوعی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کنیبالیزیشن چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

تاثیر کنیبالیزیشن در سئو سایت

کنیبالیزیشن چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که کنیبالیزیشن به وجود می‌آورد، سوق دادن ترافیک ورودی سایت، به صفحه‌های بی‌هدف می‌باشد. به طور مثال، زمانی که شما می‌خواهید کاربران ورودی با جستجوی عبارت مورد نظر، به صفحه ثبت سفارش یا درخواست خدمات برسند، آن‌ها به صفحه مقاله یا برچسب وارد می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث شود تا آن‌ها به سادگی از سایت شما عبور کنند و وارد سایت‌های رقیب شما شوند. همچنین این مورد باعث می‌شود تا برای برتری گرفتن صفحه‌ی صحیح، شما مجبور شوید با سایت خودتان رقابت کنید. از این رو، زحمات سئو به هدر رفته و موجب اتلاف وقت و انرژی در سئو داخلی خواهد شد. همین مسئله، اهمیت از بین بردن کنیبالیزیشن را پر رنگ‌تر می‌کند.

از اصلی‌ترین آسیب‌هایی که کنیبالیزیشن به سئو سایت شما وارد می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش قدرت و بی‌ارزش شدن صفحه‌ی مورد نظر برای گوگل
  2. تقسیم شدن سهم کراول شدن صفحات سایت شما
  3. ضعیف شدن نرخ تبدیل صفحه مورد نظر
  4. کم ارزش شدن و تقسیم شدن لینک‌سازی داخلی صفحات سایت

کنیبالیزیشن اکثر زمانی اتفاق می‌افتد که دو صفحه از سایت شما، عنوان مشابه و نزدیک به هم داشته باشند و تنها در یک یا دو سیلاب تفاوت داشته باشند. به طور مثال، اگر در سایت خود دو صفحه مختلف با عنوان‌های «اجاره ماشین» و «اجاره ماشین عروس» داشته باشید، تشخیص صفحه‌ی صحیح مرتبط با هر عنوان برای گوگل دشوار خواهد بود و احتمال بروز کنیبالیزیشن بالا است. البته با رعایت برخی اصول می‌توان از ایجاد این مشکل پیشگیری کرد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

روش ‌های پیشگیری از کنیبالیزیشن

هر چقدر تعداد صفحات سایتی بیشتر باشد، احتمال بروز کنیبالیزیشن کلمات کلیدی در آن بالاتر می‌رود. در این جا چند راهکار ساده را به شما معرفی می‌کنیم تا از ایجاد کنیبالیزیشن پیشگیری کنید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله در سئو سایت نیز صدق می‌کند. بنابراین اگر از ابتدا از ایجاد کنیبالیزیشن پیشگیری کنید، زحمات سئوی شما به هدر نخواهد رفت.

  • یکی از کاربردی‌ترین افزونه‌های سئو در وردپرس، افزونه یواست می‌باشد که اکنون در از بین بردن کنیبالیزیشن نیز به یاری ما آمده است. اگر از سایت‌های وردپرسی استفاده می‌کنید، حتما این افزونه را نصب کنید. هنگام وارد کردن کلید واژه کانونی در این افزونه، در صورت تکراری بودن پیغام خطا نشان خواهد داد و این موضوع از ایجاد صفحاتی با عنوان‌های یکسان جلوگیری خواهد کرد.
  • بدیهی‌ترین روش پیشگیری از کنیبالیزیشن، خودداری از ساخت صفحاتی با عناوین نزدیک به هم می‌باشد. حتی الامکان این گونه صفحات را از ابتدا ادغام کنید. به طور مثال اگر قصد ایجاد دو صفحه با عناوین «تعمیر یخچال» و «تعمیر یخچال ساید» دارید، از انجام این کار خودداری کنید. می‌توانید این دو صفحه را ادغام کرده و علاوه بر افزایش نرخ تبدیل، از ایجاد کنیبالیزیشن نیز پیشگیری کنید.
  • از تگ کنونیکال غافل نشوید! تگ Canonical یک قطعه کد html می‌باشد که کاربرد اساسی در پیشگیری از کنیبالیزیشن دارد. هنگام ساخت صفحه‌ای جدید که صفحات مشابه به آن از قبل وجود دارند، تگ کنونیکال را در آن صفحه قرار دهید تا گوگل متوجه شود این صفحه نسبت به بقیه پر اهمیت‌تر است. البته این تگ زمانی استفاده می‌شود که رقابت بین صفحه‌ای اصلی با صفحات کم اهمیت مانند برچسب، مقاله و… باشد. اگر کنیبالیزیشن بین دو یا چند صفحه‌ی اصلی و پر اهمیت باشد، تگ کنونیکال تاثیری در از بین بردن کنیبالیزیشن نخواهد داشت.

کنیبالیزیشن چگونه رفع می شود؟

رفع کنیبالیزیشن

کنیبالیزیشن چگونه رفع می شود؟

تا این جا هر موردی که گفته شد، جهت پیشگیری از به وجود آمدن کنیبالیزیشن بود. البته پس از ایجاد همگون خواری کلمات کلیدی نیز، این روش‌ها می‌توانند کارآمد باشند. اما در صورتی که از روش‌های قبل جواب نگرفتید، از دو روش می‌توانید استفاده کنید که تیر آخر از بین بردن کنیبالیزیشن می‌باشند.

  1. تقویت محتوای هر یک از صفحات

محتوای صفحات را با کلمه کلیدی خودشان تقویت کنید. منظور از کلمه کلیدی، آن عبارتی می‌باشد که دو صفحه در آن سیلاب‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. به طور مثال اگر دو صفحه تحت عنوان «آموزش سئو» و «آموزش سئو داخلی» داریم، در محتوا و هدینگ‌های صفحه اول عبارت «آموزش سئو» و در محتوا و هدینگ‌های صفحه دوم عبارت «آموزش سئو داخلی» را بیشتر تکرار می‌کنیم. این کار را تا جایی ادامه می‌دهیم که Keyword Stuffing اتفاق نیفتد.

  1. لینک سازی داخلی

یکی از راه‌های از بین بردن کنیبالیزیشن، استفاده از لینک‌سازی داخلی در صفحات سایت با انکر تکست‌های مربوط به هر یک از صفحات دچار شده به کنیبالیزیشن می‌باشد. در این روش، کلمات با آدرس صحیح خود، به گوگل شناسانده خواهند شد. البته این روش شانس موفقیت زیادی ندارد و در بلند مدت و در ترکیب با روش بالا پاسخ خواهد داد.

  1. استفاده از ریدایرکت

ریدایرکت تنها زمانی در از بین بردن کنیبالیزیشن کارآمد است که هیچ یک از روش‌های بالا، جواب ندهد و رقابت بین صفحه‌ای پر اهمیت با صفحه‌ای کم اهمیت مانند برچسب، مقاله و… باشد. با این کار شما خزنده‌های گوگل و کاربران ورودی به صفحه کم اهمیت را به صورت خودکار به صفحه صحیح انتقال می‌دهید و به مرور زمان، آدرس صحیح به گوگل شناسانده می‌شود. اما در نظر داشته باشید که صفحه‌ی کم اهمیت، کلمات ایندکس شده‌ی مهم و هدفمندی نداشته باشد؛ چرا که با تمامی آن کلمات، به صفحه‌ی دیگر منتقل خواهد شد. ریدایرکت انواع مختلفی دارد که در این روش، از ریدایرکت ۳۰۱ که دائمی است، استفاده می‌شود. اگر بدون استفاده از ریدایرکت ۳۰۱، صفحه‌ی کم ارزش را حذف کنید، ارور ۴۰۴ ایجاد می‌شود که امتیاز منفی برای سئو سایت شما را به همراه خواهد داشت.

سوالات متداول درباره روش‌های از بین بردن کنیبالیزیشن

1کنیبالیزیشن چه زمان اتفاق می ‌افتد؟
کنیبالیزیشن یا همگون خواری کلمات کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا سه تا از صفحات سایت، عناوین و کلمات کلیدی مشابه داشته باشند و در نتایج گوگل با آن کلمات، همه‌ی این صفحات ظاهر شوند.
2آیا کنیبالیزیشن در سئو سایت اثر منفی دارد؟
کنیبالیزیشن به طور مستقیم موجب افت رتبه نخواهد شد اما در قدرت و ارزش صفحات تاثیر داشته و همچنین ترافیک ورودی سایت را به صفحات بی‌هدف سوق می‌دهد که در بلند مدت، در سئو تاثیر منفی می‌گذارد.
3کنیبالیزیشن را چگونه از بین ببریم؟
راه‌های از بین بردن کنیبالبیزیشن عبارتند از: تقویت محتوای صفحات با کلمه کلیدی خودشان، لینک‌سازی داخلی با تمرکز بر صفحات مورد نظر، ادغام صفحات دچار شده به کنیبالیزیشن و استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ در صفحه‌ی کم ارزش تر.

4.4/5 - (5 امتیاز)
38 / 100

3 Comments

  1. نگین گفت:

    ما همه این مراحل رو طی کردیم ولی کنیبالیزیشن هنوز برطرف نشده. فقط ریدایرکت جواب میده؟

  2. احمدی گفت:

    سلام خسته نباشید دوستان سئوکار
    حدود 1 سال است که روی سایتی دارم کار میکنم که مربوط به لوازم یدکی هست و رو کلمه کلیدی لوازم یدکی هاوال کنیبالیزیشن رو دارم که هر کاری میکنم رفع نمیشه. لینک اصلی من لوازم یدکی هاوال و کلا تایتل و محتواش و همه چی با هم فرق میکنن. با سپر هاوال H2 داره رقابت میکنه. میشه لطفا بررسی بفرمایید. لینکش رو در پایین قرار میدم:
    https salimcenter ir/company/لوازم-یدکی-هاوال

  3. آرون پلاس گفت:

    سلام
    منم توی سایت آرون پلاس همن مورد کنیبالیزیشن رو دارم
    و انقدر زیاده نمیدونم چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 6 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو