چطور UI UX کار شویم؟

چطور ui ux کار شویم

چطور ui ux کار شویم

چطور UI UX کار شویم از جمله رایج ترین سوالاتی است که امروزه افراد به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند. برای این که به یک پاسخ جامع و کامل در این خصوص دست یابید تنها کافی است مختصر زمانی را صرف کنید و این مقاله را مطالعه فرمایید. در ابتدا باید بگوییم این که شما با قوانین و اصول ui ux آشنایی پیدا کنید، کافی نیست بلکه بایستی این اصول را به صورت حرفه ای و خلاقانه به کار ببرید تا قادر باشید خود را یک UI UX کار حرفه ای بنامید و پروژه ی واقعی انجام دهید.

درآمد ui ux کار چقدر است؟

با یادگیری ui و ux در مدت 5 ماه بدون هیچ مدرک دانشگاهی به اندازه ی یک فرد فوق لیسانس درآمد خواهید داشت، البته حتما نیاز به 2 تا 3 نمونه کار دارید. برای مثال الان و در سال 1400 حدود 3 نفر در بخش ui برای اسنپ کار میکنند که همگی درآمدشان ماهانه از 6 میلیون تومان به بالا میباشد. برای کسب اطلاعات در مورد درآمد سئو و تعرفه سئو سایت به این بخش بروید.

چطور با درک صحیح از طراحی، UI UX  کار شویم

واقعیتی که در این زمینه وجود دارد این است که اغلب افرادی که در ابتدای کار قرار دارند، نمونه کارهای طراحان مختلف را در پلتفرم های متفاوت مثل Dribbble، اینستاگرام و… مشاهده کرده اند و این طور به حوزه طراحی UI و UX علاقه مند می شوند. اغلب این افراد دارای ذهنیتی سطحی از طراحی UI هستند در واقع ذهنیت آن ها تنها مرتبط به جنبه ظاهری محصول است.

 

این افراد همچنین تصور می کنند که طراحی حرفه ای رابط کاربری به زیبایی رابط کاربری، انیمیشن هایی که در رابط کاربری موجود است و … محدود می شود در حالی که شما به عنوان یک شخص علاقه مند به طراحی UI و UX که در ابتدای این راه قرار دارید بایستی با معنی و مفهوم واقعی طراحی آشنایی پیدا کنید. درست است که بخشی از مراحل تولید یک محصول جذاب به ایجاد یک ظاهر زیبا، خلاقانه و دلفریب مرتبط است اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که اتفاقات بزرگتر و مهم تری برای ساخت یک محصول حرفه ای نیاز است که عبارت اند از:

  • هنر: حاوی جنبه زیبایی شناختی محصول، در حقیقت همان چیزی است که افراد، طراحی را به آن می شناسند.
  • مهندسی: این که محصول قرار است چه مشکلاتی را برطرف کند، کاربردهای محصول و مواردی این چنین که جدا از جنبه های زیباشناختی محصول می باشند.

پس در نظر داشته باشید که باید به هر محصول بالاتر از سطح زیبایی و ظاهر آن بیاندیشید، شما به عنوان یک فردی که علاقه مند به طراحی UI و UX هستند و به دنبال این هستید که چگونه می توانید یک UI و UX کار حرفه ای شوید، نه تنها نباید محو انیمیشن و رنگ های استفاده شده در پیش نمایش رابط کاربری طراحان شوید، بلکه حتما باید به کاربرد محصول هم بیاندیشید برای مثال فکر کنید که این محصول چه کارایی دارد، چه مشکلی را می تواند حل کند، چه نوع امکاناتی را در اختیار کاربر قرار می دهد؟ آیا این محصول توانایی این را دارد که برایتان کسب درآمد کند یا تنها یک پیش نمایش زیبا است؟

پس ذهنیت خود را در خصوص طراحی UI و UX تغییر دهید. این موضوع را بدانید که یک طراح فقط به زیبایی و جذابیت یک محصول فکر نمی کند، بلکه وظیفه ی مهم تری علاوه بر خلق ظاهر زیبای محصول دارند و آن هم جنبه های مهندسی محصول است.

با الگوهای طراحی UI آشنا شوید

یکی از مهم ترین هدف هایی که در طراحی ui و ux محصول باید پیگیر آن باشید این است که چگونه می توانید مشکلات مختلف را حل کنید. الگوهای طراحی الگوهایی می باشند که از آن ها برای حل مشکلات مختلف استفاده می کنند و طراحان در زمان طراحی یک وب سایت از آن ها استفاده می کنند. همینجا پیشنهاد میکنیم مقاله ی ui چیست؟ را بخوانید که کامل ترین مقاله ui در ایران و محتوای فارسی میباشد.

اگر بخواهیم واضح تر برایتان توضیح دهیم باید بگوییم که فرض کنید در قسمتی از رابط کاربری می خواهید یک آدرس از کاربر خود دریافت کنید، به طور طبیعی در این خصوص باید از الگوهای طراحی مربوط به فرم ها باید استفاده کنید (توجه کنید که الگوهای طراحی همیشه ظاهری نمی باشند و برخی اوقات به جنبه های مهندسی و … بر می گردند). الگوهای طراحی از قبل وجود دارند و برگرفته از تجارب و آزمایش های بسیار زیادی هستند پس وظیفه شما به عنوان طراح، به کارگیری درست و به جا از الگوهای طراحی مختلف است.

در این سایت نمونه های خوبی از طراحی ui را مشاهده خواهید کرد.

چطوری ui ux کار بشم

چطور ui ux کار بشم

چطور با طراحی با کیفیت، UI/UX  کار شویم

سایر افراد با نگاه کردن به یک طرح باید مو را ببینند اما شما باید هم مو و هم پیچش مو را ببینید. اگر بیشتر بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که شما به عنوان یک طراح UI و UX باید ساعاتی از هفته را صرف مطالعه و تماشای طرح های طراحان دیگر کنید.

البته نگاه کردن به تنهایی کافی نمی باشد، {مقاله ux چیست؟ را حتما بخوانید، چرا که کامل ترین آموزش مفهومی ux در وب فارسی میباشد} شما باید به هر محصول یا طرحی، عمیقا نگاه کنید و بیاندیشید و سوالاتی همچون طراح چطور المان های مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده است؟ هر المان در چه بخشی از رابط کاربری قرار دارد؟ این محصول مشکلات مختلف را چطور حل می کند؟ چه صفحاتی دارد؟ و … را از خود بپرسید.

چطور با کمک ابزارهای طراحی UI و UX، یک UI UX  کار شویم

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که یک طراح در ابتدای کار می تواند مرتکب شود این است که یک نرم افزار طراحی را انتخاب کند و بدون این که اطلاعات لازمه را داشته باشد، به طراحی بپردازد. باید بگوییم که ابزارها و نرم افزارهای زیادی برای طراحی UI و UX وجود دارند که در موارد کلی یکسان عمل می کنند. از این نرم افزار ها می توان به مواردی مثل Adobe XD، Figma و… اشاره کرد که می توانید طبق نیاز خود و انتظاراتی که از یک نرم افزار طراحی رابط کاربری دارید، نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید و یادگیری را آغاز کنید.

برای موفقیت در حوزه ui حتما بهتر است از فتوشاپ شروع کنید.

چطور با کمک طرح های طراحان بزرگ، UI UX  کار شویم

کپی کردن در همه موارد کار بدی نیست در واقع در ابتدای مسیر یادگیری طراحی، کپی کردن طرح های دیگر طراحان می تواند به شما کمک کند تا در یک مسیر درست حرکت کنید اما فراموش نکنید که نباید بدون هدف کپی کنید. شما باید در طرح های دیگر طراحان عمیق فکر کنید و سعی کنید در زمان اجرا و کپی کردن طرح های آن ها حواستان به کیفیت طراحی آن ها باشد.

در زمینه یادگیری ui و ux همیشه توجه داشته باشید که دیگر طراحان UI و UX چطور و با چه روشی، از مواردی که تا کنون یاد گرفته اید در طرح هایشان استفاده می کنند چرا که این گونه با کمترین درصد خطا از تجارب دیگران استفاده کرده اید، بدون شک این طراحان روش های نادرست زیادی را پشت سر گذاشته اند تا امروز توانسته بدون نقص کار خود را انجام دهند.

پس حتما به راه حل هایی که طراحان دیگر در طرح های مختلف خود به کار برده اند، توجه کنید. ببینید این طراحان چطور برای حل کردن یک مشکل از المان های مختلف رابط کاربری استفاده می کنند. یک نکته مهم در زمینه کپی کردن وجود دارد و آن هم این که سعی کنید کارهایی را کپی کنید که از نظر تعداد صفحات تقریبا کامل باشند و نکته حائز اهمیت دیگر هم این است که طرح هایی با موضوعات مختلف را کپی کنید.

چطور با اجرای پروژه های فرضی، UI/UX  کار شویم

هرگز فراموش نکنید که قرار نیست صفر تا صد محصول را خودتان طراحی کنید. الگوهای طراحی را به هیچ وجه فراموش نکنید؟ برخی اوقات شما حتی در طی مراحل طراحی محصول فرضی خودتان می توانید از دیگر محصولات ایده بگیرید و به طرح های مختلف طراحان دقت کنید و از دل آن ها، اطلاعات مفیدی را برای اجرا در پروژه های خودتان بیرون بکشید. در حقیقت طی فرایند ایده گرفتن تان، شما از مواردی که در چند طرح به دست آورده اید استفاده می کنید.

از جمله ترفندهای خوبی که می توانید جهت تمرین پروژه های فرضی در نظر داشته باشید این است که پس از آغاز اولین پروژه، به طور همزمان پس از چند روز یک یا چند پروژه دیگر را هم تعریف کنید. این کار باعث می شود که به راحتی بتوانید بین پروژه های متنوع جا به جا شوید و این طور از مراحل طراحی خسته نشوید.

بهبود ui ux با ایده های خلاقانه

خلاقیت در طراحی ui ux

چطور با تمرین و یادگیری، UI UX  کار شویم

به احتمال زیاد تا اینجای کار متوجه این موضوع شده اید که به هیچ وجه نباید انتظار داشته باشید که یک شبه یک طراح تمام عیار و کاملا حرفه ای ui ux شوید. انجام دادن کارها آن هم به طور حرفه ای همیشه به زمان و صبوری زیادی نیاز دارد. علاوه بر این شما به عنوان یک طراح باید این موضوع را به خوبی درک کنید که هر محصول می تواند راه حل های منحصر بفرد خود را ارائه کند و هر محصول برای شما به عنوان طراح، یکسری چالش ها را به دنبال دارد، پس هرگز این مورد را از یاد نبرید که کار شما به عنوان طراح هیچ گاه تمام نمی شود.

به طور کلی وظیفه شما به عنوان یک طراح تازه کار این است که کلیه موارد ذکر شده در این مقاله را باید در بازه های زمانی مختلف تکرار و تکرار کنید چرا که تنها با این روش است که به خود کمک می کنید تا از تکنولوژی عقب نمانید و همگام با آن جلو بروید. در کنار این موارد، باید ساعاتی را در هفته به تمرین و یادگیری تکنیک های جدید در این زمینه اختصاص دهید تا روزی بتوانید یک ui ux کار حرفه ای و ماهر شوید.

 نمونه جالب در مورد ux

سایت های ورزش 3 در ایران و گوگل در جهان هیچکدام به این علت که کاربرانشان تجربه ی خوبی از آسودگی کار کردن با سایتشان را داشته اند، به این سادگی ui خود را تغییر نمیدهند که مبادا نارضایتی کاربرانشان زیاد شود، در تصویر زیر میبینید که گوگل 20 سال است حدودا ظاهر سایت خود را تغییر نداده است.

google 2000

ظاهر گوگل در سال 2000

البته بر خلاف آنچه همه تصور میکنند تیم ui شرکت گوگل به شدت حرفه ای کار خود را انجام داده است. هم اصالت خود را حفظ کرده و هم به شدت مینیمال و زیبا عمل کرده 😉

4.5/5 - (4 امتیاز)
85 / 100

1 Comment

  1. سروش دستجردی گفت:

    شما نیروی ui استخدام میکنید؟
    من 6 ماه هست که ui ux کار میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 7 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو