سئو اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل

یک چالش بزرگ برای طراحان اپلیکیشن‌های موبایل و استارتاپ‌هایی که از اپ موبایل بهره می‌گیرند، افزایش تعداد نصب اپلیکیشن خود در اپ استور می‌باشد. در واقع اولین گام بعد از طراحی و ساخت یک اپلیکیشن، استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی کارآمد جهت افزایش آمار نصب آن‌ها می‌باشد. بهترین و رایج‌ترین روش‌های افزایش تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها عبارتند از:

  • گوگل ادوردز
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی درون برنامه‌ای
  • ASO یا همان سئو اپلیکیشن موبایل در اپ استورها
  • سئو اپلیکیشن موبایل در گوگل

در این مقاله قصد داریم به معرفی ASO و سئو اپلیکیشن موبایل پرداخته و روش‌های انجام آن را توضیح دهیم.

ASO چیست؟

ASO چیست

ASO یا بهینه سازی اپلیکیشن موبایل در اپ استور چیست؟

ASO (App Store Optimization) یا همان بهینه ‌سازی اپلیکیشن‌ موبایل در اپ استور، یکی از بهترین روش‌های مستقیم افزایش نرخ دانلود و نصب اپلیکیشن‌های شما در اپ استور می‌باشد. نحوه عملکرد ASO به این صورت می‌باشد که با انجام بهینه‌ سازی در اپ استورها، پس از جستجوی عبارات مد نظر شما توسط کاربران، اپلیکیشن شما در صدر نتایج به نمایش در بیاید. الگوریتم نتایج جستجو در اپ استورها، وجوه مشترک بسیار زیادی با موتور جستجوی گوگل دارد و با رعایت و پیاده‌سازی نکاتی ساده و در عین حال مهم، می‌توانید از نرخ تبدیل بالایی در نصب اپلیکیشن‌های خود بهره‌مند شوید.

تفاوت SEO با ASO

بزرگترین اشتباهی که در میان متخصصین این حوزه وجود دارد، عدم آشنایی با تفاوت SEO با ASO می‌باشد که منجر به استفاده‌ی غلط این دو واژه می‌شود. SEO یک اپلیکیشن، در موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود و در صورت جستجوی نام اپ شما و یا کلمات کلیدی مرتبط با آن، لینک دانلود و نصب آن در اپ استور و یا لندینگ پیجی که در نظر گرفته‌اید در صدر نتایج به نمایش درخواهد آمد. ASO همان طور که از نامش پیداست، در محیط اپ استور (بسته به سیستم عامل اپ شما) انجام می‌شود و طی آن، در صورت جستجوی نام اپ و یا کلمات کلیدی مرتبط با آن در اپ استور مربوطه، اپلیکیشن شما در صدر نتایج به نمایش در خواهد آمد.

* نکته‌ای که حائز اهمیت می‌باشد، این است که اصول SEO اپلیکیشن موبایل با ASO تقریبا مشابه و یکسان می‌باشند و اگر آن‌ها را رعایت کنید شانس این را دارید که هم در اپ استور و هم در گوگل، رتبه بگیرید. در ادامه به آموزش پیاده‌سازی هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای سئو اپلیکیشن موبایل و ASO

تعداد اپلیکیشن‌های موجود در اپ استورها و همچنین کاربران استفاده کننده از آن‌ها روز به روز در حال افزایش است و این موضوع، بازار رقابت در اپ استورها را به مراتب گرم‌تر از گذشته کرده است. اکنون برای توسعه دهندگان اپ موبایل، بهبود وضعیت دیده شدن و افزایش آمار نصب به یک چالش مهم تبدیل شده است که حتما باید برای آن برنامه ریزی کنند. اصلی‌ترین بسترهای جستجوی یک اپلیکیشن، اپ استورها و موتور جستجوی گوگل می‌باشد که نشان دهنده‌ی اهمیت سئو اپلیکیشن موبایل در هر دو این بسترها می‌باشد.

حدود ۲۷ درصد مردم اپلیکیشن‌های موبایل مد نظر خود را از طریق جستجو در گوگل و ۴۰ درصد نیز از طریق جستجو در اپ استورها نصب می‌کنند. این یعنی اپ شما حدود ۶۷ درصد از آمار نصب خود را مدیون جستجوی کاربران در گوگل و اپ استورهای مختلف می‌باشید. پس باید بهینه ‌سازی اپلیکیشن موبایل خود را در هر یک از این دو فضا به صورت مجزا پیاده‌سازی کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که ASO به طور مستقیم بر سئو اپلیکیشن موبایل شما در گوگل نیز تاثیر می‌گذارد. بدین طریق که با بهینه ‌سازی اپلیکیشن موبایل در اپ استورها و دریافت تعداد نصب و نظرات زیاد، گوگل نیز برای اپلیکیشن شما امتیاز قائل شده و آن را به صورت Single Snippet و یا جزئی از App Pack در صدر نتایج جستجوی وب به نمایش در می‌آورد. Single Snippet‌ها داده‌هایی ساختار یافته در ابتدای نتایج جستجوی وب هستند که یک پیش نمایش از اپلیکیشن شما به همراه لینک نصب و مشاهده نظرات می‌باشند.

App Pack‌ ها لیستی ۳ الی ۶ عددی از اپلیکیشن‌های مرتبط با عبارت جستجو شده هستند که از هر ۱۰ جستجو با موبایل توسط کاربران، برای یکی از آن‌ها به نمایش در می‌آید. مشابه این اتفاق در سئو گوگل مپ نیز می‌افتد که نتایج در آن به صورت Local Pack دیده می‌شوند. App Pack‌ها بسته به سیستم عامل موبایل هر فرد، متفاوت می‌باشند و برای کاربران iOS لینک اپلیکیشن‌های اپ استور اپل و برای کاربران اندروید لینک اپلیکیشن‌های Google Play نشان داده می‌شود.

روش‌ های سئو اپلیکیشن موبایل

روش های سئو اپلیکیشن موبایل

روش های سئو اپلیکیشن موبایل چیست؟

توجه داشته باشید اصول سئو اپلیکیشن موبایل و ASO تقریبا یکسان می‌باشند و پایه‌ی همه‌ی آن ها، به کارگیری کلمات کلیدی صحیح می‌باشد که در ادامه این موضوع را برای شما باز خواهیم کرد.

  1. تحقیق بر روی کلمات کلیدی

اولین گام برای بهینه ‌سازی در هر فضای جستجو، تحقیق بر روی کلمات کلیدی می‌باشد. این موضوع در مورد بهینه ‌سازی اپلیکیشن موبایل چه در اپ استور و چه در گوگل نیز صدق می‌کند. شما باید ابتدا کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن را که آمار جستجوی بالایی داشته باشند پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی مانند kwfinder، SEMrush  Keyword toolو… استفاده کنید. حتما از کلمات کلیدی مهم در عنوان و توضیحات اپلیکیشن خود در اپ استورها استفاده کنید.

  1. بک لینک‌ سازی بر روی صفحه نصب اپلیکیشن در اپ استور

مطابق معمول، گرفتن بک لینک‌های با کیفیت عضو جدایی ناپذیر هر پروژه بهینه‌ سازی و سئو می‌باشد. اولین گام برای این کار، ساخت یک لندینگ پیج در سایت خودتان و درج لینک دانلود و نصب اپلیکیشن در اپ استورها در آن می‌باشد. در این میان از نکات سئو لندینگ پیج غافل نشوید. در مراحل بعدی، باید از سایت‌های با کیفیت و دارای اعتبار دامنه بالا جهت گرفتن بک لینک کمک بگیرید. خرید رپورتاژ آگهی از سایت‌های مرغوب، گزینه مناسب و پر بازدهی برای این روش می‌باشد.

  1. دریافت نظرات و Review‌های مثبت

ارتباطی مستقیم بین تعداد نظرات مثبت در اپ استور‌ها با سئو اپلیکیشن موبایل و ASO وجود دارد. این موضوع از سه جهت اهمیت دارد که به ترتیب عبارتند از: تشویق مستقیم توسط اپ استور مربوطه و گوگل به دلیل رضایت کاربران، گرفتن رتبه در گوگل در اثر استفاده از کلمات کلیدی در نظرات کاربران و همچنین تاثیر مستقیم در برندینگ اپلیکیشن شما با افزایش تعداد نصب و نظرات مثبت.

سوالات متداول درباره سئو اپلیکیشن موبایل

1ASO چیست؟
ASO  به معنی سئو اپلیکیشن موبایل در اپ استورهای مختلف می‌باشد که موجب نمایش اپلیکیشن در صدر نتایج جستجو در اپ استور می‌شود.
2SEO اپلیکیشن موبایل با ASO چه تفاوتی دارد؟
ASO  به معنای گرفتن رتبه در فضای اپ استور است و سئو اپلیکیشن موبایل به معنی گرفتن رتبه در فضای جستجوی وب گوگل است.
3مهم‌ ترین اصول بهینه‌ سازی اپلیکیشن موبایل چیست؟
تحقیق بر روی کلمات کلیدی مرتبط و استفاده از آن‌ها در عنوان و توضیحات اپلیکیشن، گرفتن بک لینک‌های معتبر بر روی لینک دانلود و دریافت نظرات مثبت در اپ استور مهم‌ترین اصول بهینه ‌سازی اپلیکیشن موبایل و  ASO  می‌باشند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
77 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 1 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو