بهترین برنامه گوگل برای سئو سایت

وبمستر و گوگل آنالیتیک

بهترین نرم افزارهای گوگل برای سئو سایت

امروز 11 نرم افزار کاربردی و مهم کمپانی گوگل برای موفقیت سئو سایت و رسیدن به صفحه اول گوگل تضمینی را معرفی میکنیم، که هر یک به تنهایی امکانات و تحلیل های خاصی را در اختیار شما می گذارند. در این مقاله قصد داریم تا شما کاربران عزیز را با بهترین برنامه گوگل برای سئو سایت آشنا کنیم تا سرعت رشد شما در سئو چند برابر افزایش یابد. شما با کمک این 11 ابزار می توانید seo سایت خود را از جنبه های مختلف بررسی و کنترل کرده و زودتر به هدف خود برسید.

بهترین و مهم ترین نرم افزار برای سئو

Google Search Console

تا سال 2014 نام این ابزار webmaster بود(تغییر نام یک محصول یا نرم افزار در همه کمپانی های بزرگ قابل رخ دادن است و کمپانی گوگل از این موضوع مستثنی نیست) اما به google search console تغییر نام داده است، پس این دو، در اصل یکی هستند. این نرم افزار بی همتای گوگل به شما این امکان را می دهد تا در کمترین زمان ممکن، سئو سایت ارزان خود را بهبود ببخشید، وبمستر هیچ رقیبی هم برای این کار ندارد، از جمله کارهایی که این نرم افزار در آن حرفه ای است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیدا کردن محبوب ترین صفحات سایت (بررسی آنها برای بهتر شدن در نتایج گوگل)
  • مشاهده بک لینک ها در بخش Links وبمستر
  • کشف لینک های خراب و شکسته
  • کمک به افزایش امتیاز سایت در مباحث سئو گوگل با تحلیل نمودارهای بخش Performance
  • نمایش ارورهای سئوسایت
  • بدست آوردن میزان تقریبی سرچ کلمه از روی Impressions هر کلمه(چون برخی fake میزنن نمیشه دقیق گفت)
  • و…
وبمستر گوگل

تصویر وبمستر گوگل google webmaster

اگر این اطلاعات و کلمات و نمودارها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید به نتایج مهمی از جمله کلمات مهم و پرجستجوی کسب و کار خودتان دست پیدا خواهید کرد که همین امر شما را در ورودی گرفتن از گوگل بسیار کمک خواهد کرد، همچنین از این بخش برای کلماتی که در آنها رتبه 5 تا 10 هستید چون میزان impression کلمات را مشاهده میکنید میتوانید در تصمیم گیری برای انتخاب کلمات در google adword کمک بگیرید. برای آموزش کامل و آشنایی با اینکه وبمستر چیست؟ با حرفه ای ترین شرکت سئو همراه باشید.

GOOGLE ANALYTICS

قطعا دومین ابزار گوگل برای سئو سایت google analytics است. البته آنالیتیک برای کارهای مارکتینگ هم کاربرد دارد. گوگل آنالیتیک در اصل یک سرویس تجزیه و تحلیل آمار و داده ها میباشد که اطلاعات را به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می کند، در ادامه برخی از کارهایی که با آنالیتکس میتوان انجام داد را بررسی میکنیم:

  • آمار بازدید سایت
  • اینکه بازدید کنندگان از کجا می آیند (از کدام سایت ها)
  • از چه مرورگرهایی استفاده می کنند(browser)
  • ترافیک سایت در چه ساعاتی چه میزان میشود
  • کدام صفحه ها بیشترین بازدید را دارند
  • و…

همه این اطلاعات برای هر کسب و کاری که قصد سرمایه گذاری روی کسب و کار اینترنتی خود را دارد بسیار ارزشمند است و از همین اطلاعات می توان استراتژی کار سئو و مارکتینگ خود را چید و برای آن برنامه ریزی دقیقی نمود. همچنین بعد از اجرای استراتژی با قیاس اعداد و ارقام پی می برید چقدر راهی که رفته اید ، درست بود و اگر اینطور نیست با چه روشی تصمیمات مفیدتری بگیریم.

GOOGLE PAGE SPEED INSIGHTS

اگر طراح و یا یک توسعه دهنده وب هستید حتما با این نرم افزار فوق العاده گوگل آشنا هستید ولی اگر آشناییت ندارید اصلا وقت را از دست ندهید و همین الان این نرم افزار فوق العاده را امتحان کنید.

این نرم افزار به شما امتیاز و سرعت و میزان بهینه سازی را در قسمت های مختلف سایت چه در حالت دسکتاپ و چه در حالت تلفن همراه به شما نشان می دهد تا به عنوان کامل ترین برنامه این زمینه خود را معرفی کند. تعدادی از نکات مهم و فاکتور های اساسی نمره دهی PAGE SPEED INSIGHTS:

  • از لینک دهی زیاد صفحات خودداری کنید(خصوصا external links)
  • JavaScript و CSS زیاد از حد در محتوا را حذف کنید (یک قاعده از قدیم وجود داشت که میگفت نسبت متن به کد باید 10% تا 15% باشد و کمتر از 5% اصلا خوب نیست)
  • فعال سازی فشرده سازی محتوا
  • CSS را کم کنید
  • میزان HTML یا Dom صفحات را کم کنید
  • جاوا اسکریپت های سایت را فشرده سازی کنید
  • بهینه سازی تصاویر را جدی بگیرید
  • محتوای با ارزش و قابل مشاهده را در اولویت قرار دهید
  • زمان پاسخ سرور را کاهش دهید
Pagespeed insights

google Pagespeed insights

از 1 ماه قبل (حدودا برج 8 میلادی 2020) گوگل این برنامه را مرجع آنالیز سرعت سایت ها اعلام نمود.

GOOGLE TRENDS

یکی دیگر از نرم افزارهای مهم و کاربردی که یک سئوکار میتونه ازش بهره ببره GOOGLE TRENDS می باشد این نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا به مقایسه ی میزان سرچ هر خبر، پست و یا کلمات در محدوده های مختلف بپردازید برای مثال برای شما مهم شده عموم مردم ایران از بین کلمات (سئو یا SEO) کدام را بیشتر سرچ میکنند؟ (این مورد را پس از جستجو و با انتخاب کشور مورد نظر به راحتی میتوانید انتخاب نمائید.)

همچنین شما می توانید در زمان های خاص به میزان سرچ عموم مردم دست پیدا کنید و برای آن کلمه کمپین اختصاصی خود را استارت بزنید مثلا در این روزها کلمه “کسب و کار آنلاین و…” میزان سرچ فراوانی دارند، هرچند باید این کلمات کلیدی با سایت شما ارتباط داشته باشد. تصویر زیر را مشاهده کنید که میزان سرچ های کسب و کار آنلاین و سئو سایت را در گوگل ترندز با یکدیگر مقایسه کرده ایم.

trends google

google trends آموزش کار با گوگل ترند

GOOGLE DATA STUDIO

خیلی ها معتقدند که این نرم افزار گوگل برای مبتدیان یا بهتر است بگوییم کسانی که نیاز به اطلاعات کلی تری دارند ساخته شده است، خیر این برنامه تا حدی برای مارکتینگ و در اصل برنامه ریزی های چند جانبه ساخته شده، همچنین برای مدیرانی که بیش از یک پروژه دارند جذاب میباشد چرا که میتوانند در یک صفحه هرآنچه نیاز دارند را بچینند و ببینند.

این نرم افزار مانند گوگل آنالیتیکس است ولی با قابلیت محدودتر که کار شما را راه بیندازد، بهتر است بگوییم کاربرد این نرم افزار برای دیجیتال مارکتینگ و مشاهده ی کلیات یک سایت ساخته شده و برای اطلاع یافتن از بخش های رشد کرده در سایت می باشد (یعنی کدام صفحه ورودی بیشتری گرفته در هر پروژه). بهترین کاری که میتوانید با google data studio انجام دهید این است که هرچیزی را که با چند کلیک در آنالیتیک مشاهده می کنید.

برای شروع کار با گوگل دیتا استودیو از این لینک استفاده کنید: datastudio.google.com

یه نمونه ی ساده هم برای یکی از سایت های خودمون استفاده کردیم که در زیر مشاهده میکنید.

google data studio

قابلیت های google data studio

در تصویر بالا تمام اجزا را به انتخاب خود میتوانید تغییر دهید، از محتوا و چیدمان اونها بگیرید تا سایز و رنگ هر کدوم.

 

GOOGLE MY BUSSINESS

حتما دقت کردید وقتی سایتی را سرچ می کنید در گوگل برای برخی از سایت ها اطلاعات اضافه تری را دریافت می کنید این اطلاعات شامل ساعت کار آن فروشگاه یا شرکت، تعدادی تصویر از محصولات و مکان فیزیکی، آدرس و شماره تماس و… می باشد.

همه این امکانات در نرم افزار سئو GOOGLE MY BUSSINESS  قابل اجرا شدن است. (متاسفانه از اوایل سال 2020 گوگل بیزینس برای کاربران ایرانی مسدود شد)

شما در پروفایل خود در google my business اطلاعات و آدرس دقیق پستی خود را به درستی وارد می کنید و بعد از تایید شما نیز در سرچ های گوگل از ویژگی هایی که در پاراگراف فوق ذکر شد بهره می برید. شما می توانید مانند اینستاگرام و فیسبوک محتوای جدید بگذارید و کاربر را از فعالیت های خود با خبر بسازید.

Google keyword planner

این برنامه زیر مجموعه ی گوگل ادوردز میباشد، ایجاد یک وب سایت بدون در نظر گرفتن کلمات کلیدی و هدف مشخص یک کار طاقت فرسا و بیهوده است از این رو گوگل نرم افزارسئو keyword planner را طراحی کرده است تا در انتخاب کلمات به شما کمک کند، گوگل این کار را با استفاده از نمایش تعداد سرچ هر کلمه انجام میدهد. این نرم افزار با شعار دستیابی به مشتریان مناسب با کلمه مناسب راه خود را شروع کرده است. با ثبت نام رایگان در لینک زیر:
https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner

شما می توانید ایده های کلمه کلیدی خود را سرچ کنید و به حجم عظیمی از داده ها و اطلاعات دست پیدا کنید. شما با دریافت این اطلاعات باید یک استراتژی فوق العاده برای کسب و کار خود طراحی کنید و با مخاطبان خود ارتباط بگیرید و ورودی سایت خود را افزایش دهید.

GOOGLE TAG MANAGER

این نرم افزار سئو گوگل برای سایت هایی مفید است که کدنویسی اختصاصی شده اند و اکنون میخواهند کار مارکتینگی سنگین انجام دهند.

گوگل تگ منیجر

ابزار گوگل تگ منیجر

GOOGLE TAG MANAGER به شما این امکان را می دهد تا برچسب ها و کدهای وب سایت و تلفن همراه را در کوتاه ترین زمان به روز کنید، و همچنین کاربران (ورودی سایت خود را) مدیریت کنید. این نرم افزار برای ردیابی کدهای JAVA  HTML، تجزیه تحلیل کدها برای نبود کدهای کثیف و همچنین مانع از غیر قابل اعتماد شدن در مقابل هوش مصنوعی گوگل کاربرد دارد.

THINK WITH GOOGLE

برای اینکه در قسمت تلفن همراه سرچ گوگل بهترین نتیجه را بگیرید باید سرعت بارگذاری سایت شما سریع و بهینه باشد. برای دست یافتن به این مهم گوگل نرم افزار سئو THINK WITH GOOGLE را به شما معرفی می کند. بهترین زمان برای بارگذاری کامل یک وب سایت در تلفن موبایل حداکثر 3 ثانیه است. شما با این نرم افزار قادرید سرعت آپلود سایت خود را در تلفن همراه چک کنید و اگر نیاز به اطلاعات تکمیلی تر دارید به شما پیشنهاد می کنم از نرم افراز PAGE SPEED INSIGHTS  استفاده کنید.

GOOGLE ALART

اگر دوست دارید از یک موضوع یا کلمه کلیدی خاص به شما اخبار جدیدی برسد و همیشه درآن موضوعات بروز باشید این نرم افزار سئو گوگل شما را کمک می کند. این نرم افزار به شما کمک میکند تا در موضوعات و کلمات تعیین شده و مرتبط با سلیقه شما اخبار به روز را به ایمیل شما بفرستد همچنین تاریخ این ارسال ها به دلخواه شماست. مثلا: یک یا دو روز در هفته و یا زمان های متفاوت

بهترین برنامه گوگل برای سئو سایت

ابزار GOOGLE ALART

*یک نکته مهم در ارتباط با استفاده از این نرم افزار این است که از کلمات عمومی استفاده نکنید سعی کنید از کلمات کلیدی بسیار دقیق نسبت به سایت و کسب و کار خود استفاده کنید تا هشدار های دقیق تر بگیرید و به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. اگر میخواهید حرفه ای تر شوید بهترین ابزار گوگل برای طراحی سایت را بخوانید.

google ads ابزاری برای کسب درآمد سریع

این ابزار مستقیما به سئو سایت شما کمک نمی کند اما در برندینگ تاثیر گذار است به همین دلیل آن را معرفی می کنیم. گوگل ادز یا گوگل ادوردز یکی از ابزارهای گوگل است که به شما کمک می کند سریعتر بتوانید از گوگل کسب درآمد کنید. شما با ساخت اکانت در گوگل ادز و در نظر گرفتن بودجه مناسب برای کلمات هدف می توانید به سرعت اقدام به کسب درآمد کنید. با این ابزار گوگل و پس از پرداخت هزینه شما در رتبه یک قرار می گیرید. مهم ترین نکته انتخاب کلمه کلیدی درست و پولساز است زیرا اگر بر روی کلمات ارزشمند سرمایه گذاری نکنید هزینه ای که برای تبلیغات یا همان google ads پرداخت کرده اید هدر می رود.

سوالات متداول درباره بهترین برنامه گوگل برای سئو سایت

1بهترین ابزار گوگل برای بررسی وضعیت سرعت کدام است؟
بدون شک بهترین ابزار برای بررسی وضعیت سایت در نسخه موبایل، دسکتاپ و مقایسه هر دو نسخه با یکدیگر PAGE SPEED INSIGHTS است.
2از گوگل سرچ کنسول چه مزایایی برای سئو سایت دارد؟
از مزایای گوگل سرچ کنسول برای سئو سایت می توان به پی بردن به مشکلات فنی وب سایت، یافتن انکرتکست مناسب برای لینک بیلدینگ و… اشاره داشت.
3برای اینکه متوجه رفتار و حرکت کاربران در سایت شویم از کدام ابزار گوگل باید استفاده کنیم؟
برای آنالیز رفتار کاربران در سایت می توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
4.7/5 - (3 امتیاز)
79 / 100

3 Comments

  1. پوریا ام گفت:

    چرا اسمی از گوگل ادز نیاوردید؟
    ادورد برای سئو خوبه یا نه؟

  2. سمیرا بابایی گفت:

    فکرمی کنم دیگه وقتشه اسم ابزار Google Lighthouse رو هم به این لیست اضافه کنید.

  3. ریاحی گفت:

    سئو کار های قدیمی هنوز بهش میگن وبمستر گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 1 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو