چگونه سایت خود را سئو کنیم

چگونه سایت خود را سئو کنیم
سئو سایت

جالب است بدانید که از تمام ورودی های اورگانیک سایت ها، 70 درصد  از موتورهای جستجو مانند گوگل و تنها 30 درصد ترافیک مربوط به شبکه های اجتماعی و… است، پس لازم است برای افزایش درآمد از گوگل روی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تمرکز بیشتری داشته باشید. اینکه یاد بگیرید چگونه سایت خود را سئو کنید و سبب افزایش رتبه سایت خود در نتایج جستجو شوید بسیار برای موفقیت و آینده کسب و کار شما مهم است. قصد داریم به سئو چگونه سایت خود را سئو کنیم پاسخ دهیم. این مقاله به شما که در SEO مبتدی هستید کمک خواهد کرد تا سایت خود را بهینه کنید.

اگر به خوبی سایت خود را سئو کنید می توانید ترافیک بیشتری جذب کنید در نتیجه فرصت های بیشتری برای تبدیل مشتریان بالقوه به دست آورید. سایتی که برای موتورهای جستجو بهینه شده است معمولاً سرعت بارگذاری خوبی داشته و زمان حضور کاربران در آن مناسب است و نرخ پرش کمی دارد و این سبب می شود تا گوگل آن را در رتبه بالاتری قرار دهد. چگونه سایت خود را سئو کنیم؟ نکات و استراتژی های زیر به شما می آموزد که چگونه وب سایت خود را بهینه کنید.

چرا باید سایت سئو شود؟

بسیاری از افراد قبل از اینکه بپرسند چگونه سایت خود را سئو کنیم این سوال را می پرسند که چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟ در بالا ذکر کردیم که 70 درصد ترافیک ارگانیک ناشی از موتورهای جستجو است پس باید برای موفقیت کسب و کار خود به سئو سایت روی بیاورید اما این یک جواب کلی است. اجازه دهید با یک مثال پاسخ را تکمیل کنیم.

اگر تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید، جواب این سئوالات را خواهید یافت:

روش سئو سایت
اموزش سئو سایت وردپرس
نحوه سئو سایت
آموزش سئو سایت های فروشگاهی
نحوه سئو سایت فروشگاهی

 دلیل سئو سایت چیست؟

سئو سایت

فرض کنید برای این که اطلاعاتی درمورد یک موضوع پیدا کنید به گوگل می روید برای مثال چگونه سایت خود را سئو کنیم؟ یا عبارتی که سبب شده تا شما به خواندن این مقاله مشغول شوید. شما آن را دقیقاً مانند آن تایپ می کنید یا شاید فقط دلیل سئو سایت و… را تایپ کنید. روی کدام یک کلیک می کنید؟ آیا تاکنون به صفحه دوم یا سوم نتایج رفته اید؟ احتمالاً نه و اگر پاسخ مثبت است قطعا به ندرت این کار را انجام داده اید.

این مثال ساده نشان می دهد که چرا سئو مهم است. بهینه سازی صفحات شما برای موتورهای جستجو به افزایش رتبه بندی شما کمک می کند. هدف شما این است که در صفحه اول گوگل باشید تا مشتریان بیشتری دریافت کنید و درآمد خود را افزایش دهید.

چگونه باید سایت را سئو کنیم؟

وقتی صحبت از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می شود برخی از کسب و کارها ممکن است به دلیل حجم اطلاعات موجود در سایت و نداشتن دانش کافی در زمینه سئو یا نداشتن یک سئوکار کاری انجام ندهند. به کمک 10 نکته ای که در ادامه بیان می کنیم هر کسی که در زمینه سئو مبتدی است هم می تواند شروع به بهینه سازی سایت خود کند.

تحقیق درمورد کلمات کلیدی و استفاده از عبارات مرتبط

کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی در سئو و بهینه سازی سایت دارند. کلمه کلیدی موضوع اصلی مقاله شما را به جستجو کنندگان نشان می دهد و این چیزی است که به افراد امکان می دهد پس از جستجوی آنلاین برای موضوع مورد علاقه، مقاله شما را پیدا کنند.

کلمه کلیدی دقیقا همان چیزی است که افراد هنگام جستجو برای رسیدن به هدف خود تایپ می کنند. به همین باید اطمینان حاصل کنید که کلمه کلیدی شما با هدف جستجوی مخاطبان مورد نظر شما مطابقت دارد. این می تواند یک کلمه کلیدی کوتاه مانند “سئو سایت” یا یک کلمه کلیدی طولانی مانند چگونه سایت خود را سئو کنیم باشد.

آموزش کیورد ریسرچ

تحقیق کلمات کلیدی

به این نکته توجه داشته باشید که کلمات کلیدی کوتاهتر یا به اصطلاح SHORT TAIL ها معمولاً حجم جستجوی بالاتری نسب به کلمات کلیدی دم بلند یا LONG TAIL ها دارند اما رتبه بندی آنها دشوارتر است. کلمات کلیدی دم بلند حجم جستجوی کمتری دارند. مزیت آنها این است که شما می توانید دقیقاً مخاطبان علاقه مند به همان موضوع را هدف قرار دهید. بهتر است به سراغ ترکیبی از کلمات کلیدی دم بلند و کوتاه رفته و برای آنها شروع به تولید محتوا کنید.

پینشهاد میکنیم ltk چیست را بخوانید.

برای اینکه بدانید چه کلمه کلیدی ارزش فعالیت را دارد باید میزان سرچ روزانه آن و سختی آن را بررسی کنید. حجم جستجو نشان می دهد که افراد چقدر به دنبال این کلمه کلیدی هستند. سختی کلمه کلیدی نشان می دهد که رتبه بندی در نتایج موتورهای جستجو چقدر دشوار است و حدود چقدر زمان می برد. درمورد تحقیق کلمات کلیدی حتما ویدئو زیر را ببینید.

کلمات کلیدی را در محتوا قرار دهید

هر صفحه یا هر مقاله دارای کلمات کلیدی منحصربفردی است مثلا برای این مقاله که شما در حال خواندن آن هستید کلمه کلیدی چگونه سایت خود را سئو کنیم می باشد. شما باید از کلمات کلیدی در موارد زیر استفاده کنید تا مقاله شما جایگاه خوبی در نتایج جستجو کسب کند:

  1. در عنوان مقاله یا تگ H1
  2. در URL یا آدرس مقاله
  3. در پاراگراف اول که بهتر است بولد شود
  4. در کل محتوا با چگالی بین 1 تا 2 درصد
  5. در تصویر شاخص و یک یا دو تصویر دیگر

به این نکته توجه داشته باشید که نباید به گونه ای کلمه کلیدی خود را در محتوا قرار دهید که خوانایی مقاله را برهم بزند. سعی کنید بجا از آن استفاده کنید تا خوانایی مقاله نیز نمره خوبی بگیرد.

آدرس یا URL صفحات را سئو کنید

پیوند، آدرس یا URL همان چیزی است که هنگام دسترسی به یک صفحه سایت آن را مشاهده می کنید. URL ها موارد زیادی در مورد ساختار کلی وب سایت شما می گویند آنها نباید خیلی طولانی باشند و در عین کوتاه بودن باید به وضوح به کاربران و ربات ها توضیح دهند که آن صفحه درباره چه چیزی است.

ربات های موتورهای جستجو تمام صفحات سایت شما را می خزند تا موضوع سایت شما را به طور کامل درک کنند و آنها را به درستی ایندکس کرده و در نتایج مرتبط رتبه بندی کنند پس از کلمات واضح و معنی دار در URL خود استفاده کنید.

از محتواهای جدید به محتوای قدیمی لینک دهید

اگر محتوایی که در حال حاضر می نویسید مثلا مقاله چگونه سایت خود را سئو کنیم مرتبط با محتوای دیگری مانند آموزش سئو مبتدی است که قبلاً نوشته اید آنها را به هم پیوند دهید. این امر به کاربران و خوانندگان در کشف محتوای مرتبط و پیمایش بین صفحات سایت شما و رسیدن بهتر بهتر به هدف خود کمک می کند و همچنین به ربات ها در نمایه سازی صفحات وب شما کمک کرده و سبب بهبود تجربه کاربری می شود.

محتوای باکیفیت و مفید تولید کنید

باید محتوایی بنویسید که خوانندگان را جذب کند و آنها ترغیب شوند تا انتهای آن مقاله در سایت شما بمانند داشتن یک عنوان جذاب مانند چگونه سایت خود را سئو کنیم می تواند جلب توجه کند اما اطلاعاتی که در ادامه به آنها می دهید سپس ماندگاری آنها می شود. مطمئن شوید که در مورد موضوع یا تایتل اطلاعات جامعی در اختیار خوانندگان قرار می دهید و مواردی را که ممکن است مهم باشند را از قلم نیندازید. شما باید در ابتدا یک دید کلی به خوانندگان دهید و سپس با استفاده از تکنیک کلیک بایتینگ و تولید محتوای باکیفیت آن را به ماندن در سایت تشویق کنید.

علاوه بر اینکه باید کل موضوع را پوشش دهید نوشتن به روشی ساده، واضح و محاوره ای معجزه می کند. برای اینکه چگالی کلمه کلیدی را در مقاله افزایش دهید در هر بخش از محتوا از کلمه کلیدی استفاده نکنید. تلاش برای فریب دادن ربات های گوگل با بیش از حد استفاده کردن از کلمه هدف برای کسب جایگاه بهتر در نتایج سرپ کارساز نخواهد بود و قطعا به خاطر آن جریمه می شوید. موتورهای جستجو بسیار هوشمند بوده و به راحتی متوجه کیورد استافینگ یا تکرار بیش از حد کلمه کلیدی می شوند.

تصاویر سایت خود را بهینه کنید

برای اینکه خوانایی محتوای شما افزایش یابد و کاربران ترغیب به ماندن بیشتر در سایت شوند باید از تصاویر استفاده کنید. آنها به تجسم بهتر محتوای شما کمک می کنند و به درک بیشتر خوانندگان از محتوای شما کمک می کنند. از طرف دیگر آنها برای سئو بسیار مهم هستند. ربات های گوگل متوجه تصویر شما نمی شوند اما متن ALT تصویر یا به عبارت دیگر توضیحات تصویر است که به آنها می گوید تصویر در مورد چیست.

استفاده از کلمه کلیدی خود به عنوان ALT تصاویر سبب می شود که گوگل شما را برای آن کلمه کلیدی خاص فهرست می کند پیشنهاد می کنیم حتما مقاله سئو تصاویر را مطالعه کنید. آیا تا به حال به تصاویری که در بالای نتایج جستجوی شما ظاهر می شوند توجه کرده اید؟ آنها یک راه عالی برای هدایت افراد به وب سایت شما هستند و در نتیجه نشان می دهند که وب سایت و تصاویر شما با موضوع جستجو مرتبط هستند. شما باید از تصاویر مرتبط با حجم کم استفاده کنید تا سرعت سایت شما افزایش یابد و اعصاب کاربران در هنگام ورود به سایت خورد نشود. با استفاده از ابزارهای فشرده سازی تصویر مانند EWW IMAGE OPTIMIZE به راحتی می توانید حجم تصاویر را به سادگی کاهش دهید.

سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید

اگر سرعت سایت شما خوب باشد قطعا تجربه کاری مناسبی به کاربران می دهید و این به معنی افزایش رتبه سایت در نتایج SERP است. اگر سرعت سایت شما کند باشد و زمان زیادی طول بکشد تا سایت لود شود به دلیل کم حوصله بودن کاربران عواقب جدی در پی خواهد داشت و در نتیجه بانس ریت افزایش خواهد یافت.

نسخه موبایل سایت را فراموش نکنید

از آنجایی که بیشتر کاربران هر سایت را دارندگان موبایل تشکیل می دهند بهینه سازی وب سایت شما برای دستگاه های موبایل ضروری است. اگر سایت شما موبایل فرندلی نباشد قطعا کاربران زیادی از دست خواهید داد. یک تجربه کاربری خوب سبب می شود مردم در سایت بمانند و سایت شما را ترک نکنند و مجدد هم به سایت شما برگردند. گوگل هم برای نسخه موبایل سایت ها اهمیت بسیار زیادی قائل است و بیان کرده که سایت هایی که موبایل فرندلی نباشند بعد از مدتی از نتایج جستجو حذف می شوند.

بررسی نسخه موبایل سایت

موبایل فرندلی بودن سایت

چگونه محتوای سایت را سئو کنیم؟

گفتیم که یکی از اصلی ترین سوال هایی که برای شما در زمان راه اندازی وب سایت به وجود می آید این است که چگونه محتوای سایت را سئو کنیم؟ در اینجا می خواهیم برای شما این موضوع را قدم به قدم مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که چطور می توانیم به بهترین شکل ممکن محتواهای سایت خود را سئو کنیم.

محتوای سئو شده

چگونه محتوای سایت را سئو کنیم؟

عنوان سایت

اولین قدم برای محتوای سئو شده که از مهم ترین موارد در این موضوع به شمار می آید عنوان سایت یا همان عنوان سئو می باشد.

عنوان سایت در واقع همان چیزی است که در موتورهای جستجو سایت شما را معرفی خواهد کرد و کاربران با توجه به عنوان سایت وارد وب سایت شما می شوند.

حال برای اینکه برای وب سایت خود عنوان مناسبی را بتوانید انتخاب کنید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • طول عنوان بین 50 تا 60 کاراکتر باید باشد که باز بستگی به بزرگ و کوچک بودن حروف دارد
  • شروع عنوان با کلمه کلید اصلی باشد
  • عنوان صفحات را نسبت به رقبای خود متفاوت و خاص انتخاب کنید
  • از عنوان های جذاب برای نرخ کلیک مناسب استفاده کنید تا با این کار ترافیک وب سایت خود و میزان کلیک ها را نیز افزایش دهید.
سئو محتوا

چگونه محتوای سایت را سئو کنیم؟

توضیحات سئو

دومین قدم برای محتوای سئو شده توضیحات سئو می باشد. توضیحات سئو همان توضیحاتی می باشد که در نتایج گوگل در زیر عنوان برای شما نمایش داده می شود و از مهم ترین پارامترهای سئو محتوا می باشد.

سرتیترهای محتوا

قدم سوم محتوای سئو شده سرتیترهایی می باشد که برای کاربران و گوگل بسیار مهم می باشد و در واقع اولین چیزی است که با وارد شدن به صفحه وب سایت شما برای کاربران نمایش داده می شود. سر تیترهای همان تگ های H1 تا H6 می باشند. از مهم ترین و تاثیر گذار ترین سرتیترها H1 می باشد که داخل هر صفحه استفاده می شوند و به عنوان سئو و یا title مورد استفاده قرار می گیرد. فراموش نکنید که از این سرتیتر تنها 1 بار می توانید در سئو محتوا استفاده کنید.

H2 در درجه دوم اهمیت قرار دارد و بهترین کار این است که حداقل یکی از H2هایی که در محتوا یخود از آن ها استفاده می کنید با عبارت کلیدی شروع شود. آخرین سرتیترها H3، H4، H5، H6 می باشند که جایگاه ویزه و خاصی در سئو محتوا ندارند.

url

از دیگر فاکتورهایی که در سئو محتوا دارای اهمیت می باشد، انتخاب url صحبح است که متناسب با کلمه کلیدی خودتان می توانید آن را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید url مناسبی را برای وب سایت خود انتخاب کنید می توانید از دو روش زیر استفاده کنید.

  • استفاده از url فارسی که دقیقا همان کلمه کلیدی می باشد که در محتوای خود به کار برده اید
  • url انگلیسی که معادل با کلمه کلیدی می باشد (ترجه صحیح در url)

سخن پایانی درباره چگونه سایت خود را سئو کنیم

سئو یک فرآیندی دائمی است که نیاز به زمان دارد تا تاثیر خود را نشان دهد. اگر شما یک فرد مبتدی هستید با خواندن این مقاله می توانید دانش سئو خود را افزایش دهید و از این طریق به بهبود جایگاه وب سایت خود در نتایج جستجو کمک کنید. به مرور زمان و با کسب تجربه می توانید تسلط خود را برای بهینه سایت سایت برای موتورهای جستجو افزایش دهید.

سوالات متداول

1چگونه می توانم سئو سایت خود را بهبود بخشم؟
شما به کمک موارد ذکر شده در مقاله و ابزار های گوگل مانند سرچ کنسول می توانید وضعیت سئو سایت خود را بهبود ببخشید.
2چرا حتما سایت باید سئو شود؟
اگر هدف شما افزایش درآمد از گوگل است باید سایت خود را به صفحه اول برسانید که راه آن سئو و بهینه سازی است.
4.4/5 - (7 امتیاز)
75 / 100

2 Comments

  1. پگاه گفت:

    من مقاله های آموزشیتون رو دنبال می کنم بنظرم مقاله چگونه سایت خود را سئو کنیم یکی از کاملترین مقالاتتونه دمتون گرم

  2. خوش زبان گفت:

    من حدودا 4 ماهه روی یک سایت دارم سئو انجام میدم
    کلمه کلیدی خرید فرش هست
    اما سایت هنوز صفحه 7 گوگل هست

    روزانه 2 محصول و هر هفته 2 محتوای تخصصی به سایت اضافه کردم
    به نظرتون رتبه سایت منطقیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو