۱۰ دلیل پنالتی گوگل

10 دلیل پنالتی گوگل
سئو سایت

۱۰ دلیل پنالتی گوگل

پنالتی گوگل، کابوس همه‌ی کسانی است که در حوزه سئو فعالیت دارند. اگر شما هم برای کسب و کار خود، با سئو سایت سرو کار دارید، حتما اصطلاح پنالتی شدن سایت توسط گوگل، زیاد به گوشتان خورده است. در واقع وحشتناک‌ترین اتفاقی که می‌تواند در سئو بیفتد، پنالتی شدن سایت در گوگل است که می‌تواند ضررهای بسیاری به کسب و کار شما بزند. سئو و بهینه‌سازی سایت، یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که نرخ بازگشت سرمایه در آن، بسیار بالا می‌باشد. اما اگر این کار را به دست افراد ناشی بسپارید و یا خود شما با وجود اطلاعات نا کافی دست به این کار بزنید، پنالتی گوگل ضربه سنگینی به سایت شما زده و تمامی هزینه‌هایی که برای سئو کرده‌اید را به باد می‌دهد.

البته، پروژه‌های سئو هیچ گاه تضمینی نیستند و افراد و شرکت‌هایی در این حوزه که وعده‌ی سئو تضمینی و دائمی را به شما می‌دهند، قصد فریب مشتریان خود را با این دروغ شیرین دارند. در طول سال‌های اخیر، سایت‌های بسیاری قربانی تغییرات الگوریتم گوگل شده‌اند و با جریمه گوگل، به اعماق این موتور جستجو سقوط کرده اند. در واقع گوگل، هر چند ماه یکبار الگوریتم خود را به روزرسانی می‌کند و خیلی از استراتژی‌های سئو که تا چند ماه پیش امتیاز خوبی میگرفت، منسوخ شده و جای خود را به استراتژی‌های جدید می‌دهند. از این رو برای حضور در دنیای پر رقابت سئو، همواره باید دانش و اطلاعات خود را به روز نگه دارید. در این مقاله قصد داریم شما را با ۱۰ دلیل پنالتی گوگل در سال ۲۰۲۰ آشنا کنیم.

پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی گوگل چیست

جریمه شدن سایت تویط گوگل یعنی چه؟

پنالتی گوگل یا Sandbox گوگل، یکی از رایج‌ترین اصطلاحات سئو می‌باشد که اشاره به جریمه شدن سایت شما در موتور جستجوی گوگل دارد. طی این اتفاق، صفحات سایت شما در کلمات کلیدی کار شده، با افت شدید در نتایج گوگل، در صفحات پایانی نتایج قرار گرفته و یا به طور کلی از نتایج حذف می‌گردند. این موضوع می‌تواند زیان‌های مالی بسیاری را برای کسب و کارهای مختلف ایجاد کند. چرا که در صورت جریمه شدن سایت شما توسط گوگل، تا ماه‌ها نتایج آن برنمی گردد و یا این که به طور دائم در Sandbox باقی خواهند ماند. این موضوع برای سایت‌هایی که تنها منبع درآمدشان از سئو سایت می‌باشد، یک زنگ خطر جدی به حساب می‌آید چون احتمال ورشکستگی آن‌ها بسیار بالا می‌رود. در این صورت، بهترین روش جهت جبران خسارت‌های پنالتی گوگل، استفاده از گوگل ادوردز می‌باشد. البته این روش نیز به نوبه‌ی خود هزینه بر است اما نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد. تکنیک‌های غلط سئو کلاه سیاه و یا تغییرات هسته الگوریتم گوگل، دو دلیل پنالتی گوگل می‌باشند که در ادامه مقاله، به بررسی جزئیات و چگونگی آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع پنالتی گوگل

جریمه شدن سایت شما توسط گوگل، به دو صورت کلی انجام می‌شود که در اثر عملکرد سایت شما و یا تغییرات هسته الگوریتم گوگل می‌باشد.

جریمه دستی

طی فرآیند جریمه دستی، سایت شما در اثر زیر پا گذاشتن قوانین گوگل که به آن سئو منفی می‌گویند، توسط کارمندان گوگل جریمه شده و پنالتی می‌شود. به جریمه دستی توسط کارمندان گوگل، Manual Action می‌گویند. این نوع پنالتی گوگل را می‌توانید در سرچ کنسول، قسمت Manual Action مشاهده کنید. در این قیمت از سرچ کنسول، دلایل جریمه سایت توسط گوگل و روش برطرف کردن آن برای شما توضیح داده می‌شود.

جریمه اتوماتیک

جریمه شدن سایت شما، همیشه هم به دلیل عملکرد غلط و وجود مشکل در سایت شما نمی‌باشد. گوگل هر چند ماه یکبار، در حال به روزرسانی هسته الگوریتم خود می‌باشد که نتایج نزدیک‌تری به جستجوی کاربر را نشان دهد. طی این به روز رسانی، سایت‌هایی که تجربه کاربری بهتر و محتوای با کیفیت‌تری را تولید کرده باشند، در صدر نتایج جستجو قرار گرفته و سایت‌های دارای باگ، ناخوانا در موبایل و تبلت، دارای محتوای اسپمی و… از نتایج حذف می‌گردند. بهترین راه برای جلوگیری از پنالتی گوگل به صورت اتوماتیک، استفاده از استرتژی‌های سئو کلاه سفید می‌باشد. طی این فرآیند، حداکثر تمرکز بر کیفیت محتوا، بهینه بودن کدنویسی سایت و همچنین پاسخ به نیاز‌های بازدید کنندگان سایت گذاشته می‌شود و از روش‌های اسپمی برای دور زدن خزنده‌های گوگل، به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود. وجود باگ‌هایی در ربات‌های خزنده گوگل و همچنین عملکرد الگوریتم‌های آن، باعث شده تا بسیاری از سئوکار‌ها از روش‌هایی اسپمی جهت دور زدن گوگل استفاده کنند. این کارها، اصلی‌ترین دلیل پنالتی گوگل می‌باشد. چرا که هر چقدر هم خوش شانس باشید و توسط کارمندان گوگل جهت جریمه دستی شناسایی نشوید، قربانی تغییرات الگوریتم و جریمه اتوماتیک سایت‌تان در بلند مدت خواهید شد.

نحوه تشخیص پنالتی گوگل

نحوه تشخیص پنالتی گوگل

پنالتی گوگل را چگونه تشخیص دهیم؟

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند هر گاه با افت سایت در گوگل و یا حذف شدن از نتایج مواجه شدند، سایت‌شان پنالتی شده است. در واقع این باوری غلط در میان سئوکارها می‌باشد و موردی بسیار استرس‌زا برای آنان است. اگر سایت شما با افت رتبه و یا حذف شدن از نتایج مواجه شد، نگران نشوید. گاهی اوقات زمانی که موتور جستجوی گوگل در حال به روزرسانی الگوریتم خود است، این اتفاق به طور موقت برای خیلی از سایت‌ها می‌افتد و پس از چند روز، همگی به جایگاه خود بر میگردند. گاهی اوقات نیز در اثر تغییراتی که شما در سایت خود می‌دهید و یا فعالیت رقبا، نتایج گوگل دگرگون شده و به هم می‌ریزد و پس از مدت کوتاهی، به حالت اول خود باز خواهد گشت. بهترین راه جهت تشخیص پنالتی گوگل، استفاده از ابزار search console می‌باشد. همان طور که گفته شد، اگر جریمه سایت شما دستی باشد، می‌توانید در منوی Manual Action آن را بررسی کنید. اما اگر سایت شما دچار جریمه اتوماتیک شود، علایم آن در نمودار بازدید سایت شما در این ابزار، نمایان خواهد شد. ترافیک ورودی سایت خود را در نمودار طی یک ماه اخیر آنالیز کنید. اگر با کاهش شدید و نزدیک شدن به صفر همانند تصویر مواجه شدید، به احتمال زیاد سایت شما دچار پنالتی و قرار گرفتن در sandbox گوگل شده است.

دلایل اصلی پنالتی گوگل

دلایل اصلی پنالتی گوگل

دلایل اصلی پنالتی گوگل چیست؟

اگر به دنبال دلیل پنالتی گوگل برای سایت خود و یا جلوگیری از آن هستید، در این جا ۱۰ تا از اصلی‌ترین این دلایل را برای شما آورده ایم.

  1. بک لینک‌های اسپمی: یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سئو، لینک بیلدینگ خارجی می‌باشد. اما این کار اصول خاص خود را دارد و اگر در دامنه‌های بی‌اعتبار با اسپم اسکور بالا انجام شود، منجر به جریمه سایت شما خواهد شد.
  2. استفاده غلط از تگ H1: تگ H۱، با ارزش‌ترین آیتم سئو در یک صفحه می‌باشد که تعداد استاندارد استفاده از آن در هر صفحه، یک عدد می‌باشد. برخی سئو کارها برای دور زدن گوگل، از چندین تگ H۱ در صفحات خود استفاده می‌کنند ک در صورت شناسایی، منجر به جریمه سایت آن‌ها خواهد شد.
  3. ارور ۴۰۴: وجود خطای ۴۰۴ در سایت شما، یک امتیاز منفی برای سئو است که در صورت برخوردن گوگل به آن، جریمه سایت شما را در پی خواهد داشت. حتما در صورت تغییر آدرس و یا حذف صفحه یا صفحاتی در سایت خود، برای جلوگیری از به وجود آمدن این ارور، از ریدایرکت مناسب استفاده کنید.
  4. کیورد استافینگ: Keyword Stuffing به معنای استفاده بیش از حد کلمه کلیدی در متن صفحات برای خزنده‌های گوگل می‌باشد. حد مجاز بکارگیری کلمه کلیدی در محتوای صفحه، ۱ الی ۳ درصد می‌باشد که بازه‌ی ۱.۵ تا ۲ درصد، ریسک کمتری دارد.
  5. محتوای کپی: یکی از بدیهی‌ترین دلایل پنالتی گوگل، استفاده از محتوای کپی شده در سایت‌ها می‌باشد. جریمه سایت به دلیل محتوای تکراری بسیار رایج می باشد.
  6. خرید بک لینک‌های موقت: ک لینک‌های موقت که اصطلاحا به آن‌ها لینک‌های اجاره‌ای می‌گویند، معمولا به صورت ماهیانه در سایت‌های مختلف خریداری می‌شوند و برای نگهداری آن ها، باید بسته خود را تمدید کنید. اتمام مهلت بک لینک و حذف شدن آن، روند غیر طبیعی را برای سئو خارجی سایت شما به وجود می‌آورد که بسیار خطرناک است.
  7. پیاده‌سازی PBN: لینک‌سازی در شبکه‌های بلاگ، یکی از روش‌های منسوخ شده‌ی سئو خارجی می‌باشد که در جدیدترین الگوریتم‌های گوگل، به راحتی شناسایی شده و منجر به جریمه سایت‌ها می‌شود.
  8. سرعت بارگذاری پایین: در آخرین به روزرسانی هسته الگوریتم گوگل در دسامبر ۲۰۲۰، تاثیر سرعت سایت بر سئو از همیشه بیشتر شده است. این موضوع در موبایل نیز بسیار مهم است.

۹. عدم بکارگیری اصول Mobile Friendly در طراحی سایت: امسال نمایش سایت در صفحات موبایل، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مواردی مانند ریسپانسیو بودن، سایر فونت ها، سرعت بارگذاری در موبایل، بهینه بودن کد‌ها برای موبایل و… از عوامل تاثیرگذار در این اصل هستند.

  1. استفاده بیش از حد از محتوای تبلیغاتی در سایت: اگر می‌خواهید از طریق تبلیغات در سایت‌تان کسب درآمد کنید، توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از محتوای تبلیغاتی منجر به جریمه سایت شما خواهد شد. اگر تبلیغات به صورت بنری باشد، این بنرها نباید بیشتر فضای صفحه سایت شما را بگیرد. اگر هم تبلیغات به صورت رپورتاژ آگهی است، تعداد لینک‌های خارجی از سایت شما نباید از یک حد مجاز فراتر برود. مخصوصا اگر این لینک‌ها به سایت‌هایی با اعتبار پاین دده شود.

سوالات متداول درباره دلایل پنالتی گوگل

1پنالتی گوگل چیست؟
پنالتی به معنی جریمه شدن سایت توسط گوگل و سقوط سایت شما در نتایج گوگل به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین گوگل می‌باشد.
2چگونه پنالتی گوگل را تشخیص دهیم؟
اگر سایت شما توسط کارمندان گوگل جریمه شده باشد، در سرچ کنسول منوی Manual Action نمایش داده می‌شود. در صورت جریمه اتوماتیک نیز علایم آن در نمودار بازدید روزانه سایت شما، پدیدار خواهد شد.
3اصلی‌ترین دلایل جریمه سایت در سال ۲۰۲۰ چیست؟
طبق آخرین تغییرات هسته الگوریتم گوگل، بیشترین دلایل پنالتی سایت‌ها عبارتند از: موبایل فرندلی نبودن، بک لینک‌های اسپمی و Keyword Stuffing.

امتیاز دهید post
78 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو