اشتباهات رایج در نوشتن توضیحات متا

اشتباهات رایج در نوشتن توضیحات متا
سئو سایت

اشتباهات رایج در نوشتن توضیحات متا

سئو و بهینه‌سازی سایت، دنیای گسترده‌ای می‌باشد که رقابت در آن بسیار زیاد است. نکات بسیار ریزی در سئو سایت وجود دارد که در عین سادگی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. یکی از این موارد، نوشتن توضیحات متا یا همان متا دیسکریپشن می‌باشد. بسیاری از سئوکاران، از این بخش به سادگی عبور می‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند. در حالی که این مورد در صورت‌عدم بکارگیری صحیح، می‌تواند تمامی زحمات سئو سایت را هدر دهد. برخی از اشتباهات در نوشتن متا دیسکریپشن می‌تواند باعث شود تا سایت با وجود بالا بودن در نتایج گوگل، نرخ کلیک و ترافیک پایینی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی اشتباهات رایج در نوشتن توضیحات متا و همچنین نکات مهم در بهبود آن، بپردازیم.

 

برای جواب به سوال meta description چیست؟ به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

متا دیسکریپشن یا توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا یا متا دیسکریپشن چیست؟

توضیحات متا یا Meta Description، یکی از قابلیت‌های html در طراحی سایت می‌باشد که ارتباط مستقیم با ترافیک ورودی سایت دارد. در واقع توضیحات متا، معرفی صفحه‌ی سایت شما به طور خلاصه برای بازدیدکنندگان در موتور جستجو می‌باشد که در حد چند جمله است. این توضیحات که در قالب تگ متا دیسکریپشن قرار می‌گیرند، موضوعیت کلی صفحه‌ی مورد نظر را به مخاطبان نشان می‌دهند. در سایت‌های وردپرسی معمولا می‌توانید این توضیحات را با استفاده از افزونه یواست وارد کنید اما در سایر cmsها، بخش متا تگ دیسکریپشن باید توسط طراح سایت تعریف شود. در صورتی که توضیحات متا را خودتان وارد نکنید، گوگل اولین پاراگراف آن صفحه را به طور خودکار به عنوان توضیحات متا قرار می‌دهد. البته طبق آخرین تغییرات الگوریتم گوگل، طول استاندارد برای توضیحات متا طبق آخرین آپدیت الگوریتم گوگل در سال 2020، 150 کاراکتر می‌باشد که در صورت تعریف نشدن دستی آن، همین تعداد کاراکتر از پاراگراف اول محتوای متنی صفحه برداشته می‌شود و در نتایج نشان داده خواهد شد. با توجه به توضیحاتی که داده شد، متا دیسکریپشن یکی از عوامل سرنوشت ساز در نرخ کلیک و ترافیک ورودی سایت شما خواهد بود. در واقع، این توضیحات همانند ویترینی عمل می‌کند که می‌تواند کاربران را ترغیب و یا تشویق به کلیک روی آدرس سایت شما بکند. بنابراین، محتوای توضیحات متا، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن می‌پردازیم.

رایج‌ ترین اشتباهات در نوشتن توضیحات متا

در نوشتن توضیحات متا، باید ترکیبی از اصول سئو و اصول مارکتینگ رعایت شود. در صورت‌عدم رعایت هر یک از این موارد، سئو سایت به نتیجه دلخواه نخواهد رسید. برخی اشتباهات در همین موضوع ساده، بسیاری از پروژه‌های سئو را با شکست مواجه کرده است؛ دلیل آن هم‌عدم توجه کافی سئوکاران به اهمیت متا دیسکریپشن است. این اشتباهات باعث می‌شوند تا کاربران از سایت شما را در نتایج نبینند و یا روی آن کلیک نکنند. در این جا به بررسی رایج‌ترین اشتباهات در نوشتن توضیحات متا می‌پردازیم.

  • استفاده از محتوای تکراری برای توضیحات متا: محتوای متا دیسکریپشن، گویای وجه تمایز شما نسبت به رقبا خواهد بود. در صورتی که در نوشتن توضیحات متا از محتوای تکراری استفاده کنید، شاید این شانس را داشته باشید که سایت شما پنالتی نشود، اما امتیاز جذب مخاطب برای کلیک را از دست خواهید داد. در واقع گوگل با نمایش توضیحات متا، این فرصت را به شما می‌دهد تا به جذاب‌ترین حالت ممکن، به معرفی موضوع صفحات سایت‌تان بپردازید و کاربران را ترغیب به کلیک کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید در بازار رقابتی سئو در حوزه کاری خودتان حضور داشته باشید، باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنید.
  • ‌عدم رعایت طول مناسب برای متا دیسکریپشن: همان طور که در بالا گفته شد، طول استاندارد برای توضیحات متا طبق آخرین تغییرات الگوریتم گوگل، 150 کاراکتر می‌باشد. عدم رعایت طول استاندارد در این بازه علاوه بر کاهش تاثیرگذاری محتوا، ممکن است باعث شود تا خود گوگل پاراگراف مناسب‌تری از محتوای صفحه مورد نظر را به عنوان متا دیسکریپشن انتخاب کرده و نمایش دهد.
  • ‌عدم استفاده از کلمات کلیدی در محتوای متا: یکی از نکاتی که گوگل به آن توجه می‌کند، میزان انطباق و مرتبط بودن توضیحات متای وارد شده با محتوای صفحه است. بنابراین بهترین کار این است که در متن متا دیسکریپشن از کلمات کلیدی آن صفحه استفاده کنید تا به خزنده‌های گوگل نشان دهید متن توضیحات متا، بیانگر موضوعیت صفحه‌ی شماست. در غیر این صورت، خود گوگل پاراگراف مرتبط‌تری را از صفحه‌ی سایت شما، به عنوان توضیحات متا بر می‌گزیند.
  • ‌عدم استفاده از ریچ اسنیپت (Rich Snippet) در توضیحات متا: یکی از جدیدترین روش‌های بهینه‌سازی متا دیسکریپشن، استفاده از ریچ اسنیپت‌ها می‌باشد که نوعی از داده‌های ساختار یافته هستند. این داده ها، با کدگذاری اسکیما (Schema) وارد می‌شوند و محتوای صفحه شما را به شکل جذاب‌تر و متمایزی به گوگل و بازدید کنندگان نشان می‌دهد. در مقاله‌ی «آموزش Structured data» به معرفی دقیق‌تر این کدگذاری‌ها پرداخته ایم.
استفاده از ریچ اسنیپت در متا دیسکریپشن

مزایای استفاده از ریچ اسنیپت در متا دیسکریپشن

استفاده از structured data در توضیحات متا

مزایای استفاده از structured data در توضیحات متا

  • ‌عدم جذابیت محتوای متا: قبل از محتوای صفحه سایت شما، این محتوای تایتل و متا دیسکریپشن خواهند بود که کاربران را جذب برند و صفحه‌ی سایت شما می‌کنند. بنابراین، علاوه بر بکارگیری کلمات کلیدی در محتوای متا، باید آن را به گونه‌ای جذاب بنویسید تا بازدیدکنندگان را ترغیب به کلیک کند. خسته کننده بودن توضیحات متا باعث می‌شود تا کاربران به سادگی از سایت شما عبور کرده و روی لینک سایت‌های رقبا کلیک کنند.
  • عدم استفاده از اطلاعات اشتباه و دروغ در محتوای متا

نکات مهم در نوشتن متا دیسکریپشن

همان طور که در بالا گفته شد، محتوای متا دیسکریپشن وارد شده توسط شما، ممکن است به دلایل مختلف توسط گوگل تغییر کند و پاراگراف دیگری را نمایش دهد. یکی از این دلایل، عدم شناسایی کلمات کلیدی در متن آن است. در این جا به معرفی نکاتی مهم در نوشتن توضیحات متا می‌پردازیم که علاوه بر نمایش در گوگل، منجر به افزایش نرخ کلیک سایت شما خواهد شد.

  1. حتی الامکان از نوشتن کلمات کلیدی با ویرگول خودداری کنید. این مورد ممکن است باعث شود تا خزنده‌های گوگل، کلمات کلیدی را به شکل صحیح نخوانند و در نتیجه متای وارد شده توسط شما را مرتبط با محتوای صفحه ندانند.
  2. از توضیحات متا برای جذب کاربر استفاده کنید و نه موتور جستجوی گوگل. این متن باید جذاب و ترغیب کننده‌ی کاربران باشد.
  3. اگر به هر دلیلی موفق به نوشتن متای توضیحات نشدید، از محتوای کپی شده برای آن استفاده نکنید. بهتر است آن را خالی بگذارید تا خود گوگل پاراگراف منطبق با آن را پیدا کند.
  4. بهتر است متن متا دیسکریپشن با عنوان صفحه سایت شما آغاز شود.

سوالات متداول درباره اشتباهات رایج در نوشتن توضیحات متا

1آیا استفاده از محتوای کپی شده در متا دیسکریپشن اشکال دارد؟
بهتر است از محتوای کپی شده برای توضیحات متا استفاده نکنید. اگر موفق به وارد کردن آن نشدید، فیلد متا را خالی بگذارید تا خود گوگل مرتبط‌ترین پاراگراف از میان محتوای صفحه را نشان دهد.
2طول استاندارد برای توضیحات متا چقدر است؟
طبق آخرین تغییرات الگوریتم گوگل در سال 2020، طول استاندارد برای توضیحات متا 150 کاراکتر می‌باشد.
3آیا متا دیسکریپشن در سئو سایت تاثیر دارد؟
وارد کردن متا دیسکریپشن ارتباط مستقیم با سئو سایت ندارد اما در نرخ کلیک تاثیر گذار است و می‌تواند زحمات سئو را به هدر دهد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
72 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هفده =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو