تاثیر Mobile First Index بر سئو در سال ۲۰۲۰

تاثیر Mobile First Index بر سئو در سال ۲۰۲۰

تاثیر Mobile First Index بر سئو در سال ۲۰۲۰

به مرور زمان و با افزایش ترافیک ورودی موبایل به موتور جستجوی گوگل، قوانین سخت گیرانه‌تری برای سئو نسخه موبایل وب سایت‌ها ایجاد می‌شود. گوگل، با اولویت قرار دادن تجربه کاربری موبایل برای ورودی‌های خود، الگوریتم‌های خود را آپدیت کرده است و اکنون، در آخرین آپدیت الگوریتم گوگل در دسامبر ۲۰۲۰، شاهد پر رنگ‌تر شدن این موضوع، بیش از پیش هستیم. اگر شما هم می‌خواهید از آخرین تغییرات قوانین سئو سایت آشنا شوید، با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با تاثیر Mobile First Index بر سئو در سال ۲۰۲۰ آشنا کنیم.

mobile first index چیست؟

mobile first index چیست

mobile first index چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

گوگل، متوجه این موضوع شده است که آینده‌ی دنیای دیجیتال، در تلفن‌های هوشمند خلاصه خواهد شد و از این رو، پیشاپیش مشغول آماده‌سازی موتور جستجوی خود، برای ورود حداکثری به فضای موبایل است. از این رو، در سال ۲۰۱۷ الگوریتم mobile first indexing را طراحی کرد تا صاحبان سایت ها، مطابق آن استانداردها تجربه کاربری قابل قبولی را برای ورودی‌های موبایل داشته باشند. در این الگوریتم، تمرکز حداکثری بر روی بهینه‌سازی سایت‌ها برای نمایش در موبایل می‌باشد.

در الگوریتم موبایل فرست ایندکس، ابتدا محتوای سایت در نسخه موبایل ایندکس می‌شود و سپس نسخه دسکتاپ بررسی می‌شود. تاثیر mobile first index بر سئو در سال ۲۰۲۰، بیشتر از همیشه پر رنگ می‌باشد. این موضوع در دو آپدیت الگوریتم گوگل در می‌۲۰۲۰ و دسامبر ۲۰۲۰ کاملا مشهود است. مواردی از قبیل سرعت بارگذاری سایت در موبایل، ریسپانسیو بودن، سایز فونت‌ها و به طور کلی تمامی اصول موبایل فرندلی بودن یک صفحه، در این الگوریتم مطرح می‌باشند.

ابزارهای زیادی وجود دارند که امتیاز سئو سایت شما در موبایل را به شما نشان می‌دهند که معروف‌ترین آن ها، PageSpeed Insights می‌باشد. این ابزار که متعلق به خود کمپانی گوگل است، آمار دقیقی شامل سرعت لود در موبایل، بهینه بودن کد ها، ریسپانسیو بودن صفحه، تطابق سایز فونت‌ها و عکس‌ها با ورژن موبایل و… را به شما نشان می‌دهد. علاوه بر این، PageSpeed Insights روش‌های بهبود امتیاز نمایش در موبایل را نیز به شما یادآور می‌شود و مقایسه کاملی از نمایش سایت شما در موبایل با دسکتاپ را ارائه می‌دهد.

mobile first indexing چگونه عمل می کند؟

مهم‌ترین موضوعی که در موبایل فرست ایندکس مطرح است، نحوه ایندکس شدن صفحات سایت شما می‌باشد. خزنده‌های گوگل هنگام کراول کردن صفحات سایت شما، سه عامل مهم را بررسی می‌کنند:

  1. ریسپانسیو بودن سایت: اگر قصد طراحی سایت دارید، حتما از برنامه‌نویس یا شرکت مربوطه بخواهید تا سایت شما را به صورت responsive طراحی کنند. چرا که در غیر این صورت، الگوریتم جدید گوگل سایت شما را جریمه خواهد کرد. یک سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا، سایتی است که هنگام بارگذاری در صفحه موبایل، تبلت، تلویزیون، ویدئو پروژکشن، پرینتر و…هیچ نیازی به اسکرول افقی نداشته باشد و تمامی عکس‌ها و فونت‌ها در ابعاد پیکسلی متناسب با آن دیوایس، لود شوند. در مقاله‌ی «واکنشگرایی و تاثیر آن بر سئو» به طور دقیق‌تر به بررسی این موضوع پرداخته ایم.
  2. سرعت بارگذاری سایت: در سال‌های اخیر تاثیر سرعت سایت بر سئو، بسیار بیشتر از هر زمان دیگری شده است. در سال ۲۰۲۰ این سرعت در موبایل نیز بسیار اهمیت پیدا کرده است و یکی از آیتم‌های بسیار مهم در mobile first index به شمار می‌رود. مواردی از جمله کدهای css، حجم عکس‌ها و ویدئو‌های موجود در صفحه، و… در سرعت بارگذاری سایت در موبایل تاثیرگذار هستند. یکی از بهترین راه‌های کاهش سرعت لود سایت در موبایل، استفاده از برنامه AMP می‌باشد. این برنامه به طرز قدرتمندی، کدهای html سایت را برای نسخه موبایل، بهینه می‌کند.
  3. محتوای سایت: سومین عامل تاثیر گذار در mobile first indexing، محتوای سایت شما می‌باشد. البته این عامل در نسخه دسکتاپ نیز وجود دارد. استفاده از محتوای سئو شده در صفحات و کارآمد بودن آن‌ها برای کاربران، در این مورد اهمیت دارند.

تاثیر mobile first index و الگوریتم دسامبر ۲۰۲۰

تاثیر mobile first index و الگوریتم دسامبر ۲۰۲۰

تاثیر mobile first index و الگوریتم دسامبر ۲۰۲۰ چیست؟

جدیدترین آپدیت الگوریتم گوگل در سال ۲۰۲۰، از تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شده است. از ماه‌ها قبل، گوگل اعلام کرده بود که در دسامبر ۲۰۲۰ تغییرات ویژه‌ای را در هسته الگوریتم خود اعمال خواهد کرد. آپدیت قبلی الگوریتم گوگل که در ۴ می‌۲۰۲۰ انجام شد، منجر به جریمه و افت رتبه سایت‌های بسیاری شد و اکنون بعد از هفت ماه، الگوریتم جدید تحت عنوان Core Update، اعمال شد. این به روز رسانی، حدود دو هفته به طول می‌انجامد و طبق تحقیقات به عمل آمده، mobile first index و محتوای صفحات، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌ها پس از این به روزرسانی می‌باشند. طی این آپدیت، سایت‌هایی که دارای سرعت لود پایین در موبایل و اسکرول افقی در نمایشگر موبایل‌های مختلف بوده اند، با افت شدید رتبه در نتایج گوگل مواجه شده اند. اگر سایت شما نیز طی دو هفته اخیر دچار افت رتبه شده است، پیشنهاد می‌کنیم وضعیت موبایل فرندلی بودن آن را به کمک ابزار PageSpeed Insights و Mobile-Friendly test که متعلق به خود گوگل می‌باشند، حتما تست کنید.

نکات مهم در بهینه‌ سازی سایت با اصول mobile first index

نکات مهم در بهینه‌ سازی سایت با اصول mobile first index

نکات مهم در بهینه‌ سازی سایت با اصول mobile first index کدامند؟

همان طور که در بالا گفته شد، در آخرین تغییرات در هسته الگوریتم گوگل، تجربه کاربری در موبایل، نسبت به دسکتاپ اولویت دارد و سایت‌هایی که استانداردهای لازم جهت نمایش در موبایل را رعایت نکرده باشند، جریمه خواهند شد. این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل افت رتبه سایت در گوگل، طی روزهای اخیر می‌باشد. در این جا قصد داریم نکات مهمی را عنوان کنیم که به سایت شما در رعایت اصول mobile first indexing کمک خواهد کرد.

  • در موبایل فرست ایندکس، سایت‌هایی که محتوا و ساختار آن‌ها در موبایل و دسکتاپ یکسان باشد، چراغ سبز می‌گیرند. منظور از محتوا شامل کدها و ساختار نیز می‌شود. به طور کلی اگر سایت شما در موبایل و دسکتاپ از لحاظ به کارگیری تگ‌های متا، کدهای اسکیما، محتوای متنی و تصویری یکسان باشد، امتیاز قابل قبولی در الگوریتم mobile first index به دست خواهد آورد.
  • به محتوای فوتر، هدر و ساید بار سایت خود نیز توجه کنید. اگر سایت شما ریسپانسیو باشد، این بخش‌ها دیگر در موبایل به نمایش در نخواهد آمد؛ بنابراین اگر لینک یا آیتم مهمی در این بخش‌ها دارید، توسط خزنده‌های گوگل خوانده نمی‌شود.
  • دقت داشته باشید یک سایت ریسپانسیو برای موبایل، امتیاز بالاتری نسبت به سایتی که نسخه مجزا برای موبایل ارائه می‌دهد، خواهد گرفت. بنابراین اگر سایت شما هنوز امتیاز کافی در موبایل فرست ایندکس را نگرفته است، حتی الامکان از ساخت آدرس مجزا برای موبایل خودداری کرده و به جای آن، خود سایت را موبایل فرندلی کنید.

سوالات متداول درباره تاثیر Mobile First Index بر سئو در سال ۲۰۲۰

1مهم‌ ترین تغییرات هسته الگوریتم گوگل در دسامبر ۲۰۲۰ چیست؟
این تغییرات که از ۳ دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شده است، موارد مختلفی از جمله محتوا و تجربه کاربری را نشانه گرفته است که مهم‌ترین آن‌ها mobile first index می‌باشد.
2mobile first index چیست؟
موبایل فرست ایندکس به یکی از الگوریتم‌های جدید گوگل گفته می‌شود که در آن، ابتدا نسخه موبایل سایت‌ها ایندکس می‌شوند و در آن موبایل فرندلی بودن سایت‌ها بسیار مهم است.
3چه مواردی در mobile first indexing مهم است؟
مواردی از جمله سرعت بارگذاری سایت در موبایل، ریسپانسیو بودن سایت و محتوای صفحات، مهم‌ترین موارد در الگوریتم mobile first index می‌باشند.

 

4/5 - (1 امتیاز)
87 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو