محتوای خوشه ای (Content Cluster) چیست؟

محتوای خوشه ای
سئو سایت

محتوای خوشه ای (Content Cluster) چیست؟

همان طور که می‌دانید، تولید و به روزرسانی محتوای سایت، یکی از بخش‌های اصلی و جدایی ناپذیر پروژه‌های سئو می‌باشد که تکنیک‌ها و روش‌های آن به سرعت در حال تغییر و تحول می‌باشد. در واقع، با روی کار آمدن الگوریتم‌های جدید گوگل و موتورهای جستجو، هر چند وقت یکبار فاکتورهای جدیدی برای رتبه‌بندی سایت‌ها تعریف می‌شود که برخی از این فاکتورها و قوانین، حساسیت‌های بیشتری بر روی محتوای سایت‌ها اعمال می‌کنند و شاخص‌های ارزشی آن‌ها را تغییر می‌دهند.

به طور مثال در سال‌های گذشته با روی کار آمدن الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم مرغ مگس خوار، تکرار و چگالی کلمات کلیدی در متون صفحات به یکی از مهم‌ترین ملاک‌های سئو محتوا تبدیل شده بود و همین موضوع باعث شد تا برخی سئوکارها از این موضوع سوء استفاده کرده و محتواهایی طولانی و بی‌ارزش صرفا بر اساس تکرار کلمه کلیدی در متن تولید کنند و به سادگی با این ترفند در صدر نتایج گوگل قرار بگیرند. با این کار بسیاری از ما بعضا به مقالات و صفحاتی برمیخوردیم که در میان جملات آن‌ها کلیدواژه‌هایی نا به جا قرار گرفته بود که جمله را ناقص و بی‌معنی می‌کرد.

به دنبال این ترفند، برخی از سئوکاران کلاه سیاه به طراحی و ساخت ربات‌هایی روی آوردند که با تولید متن‌های ماشینی بی‌معنی، تعداد دفعات زیادی کلمات کلیدی را در آن تکرار می‌کرد و به طور کلی دنیای تولید محتوا برای گرفتن رتبه در گوگل در حال حرکت به سمت رفتارهای اسپمی و بی‌ارزش بود. پس از مدتی، گوگل با شناسایی گزارشاتی مبنی بر بروز مشکلاتی از این قبیل، شاخصی تحت عنوان Keyword Stuffing را تعریف کرد تا سایت‌های متخلف را شناسایی کرده و آن‌ها را جریمه کند. در ادامه نیز گوگل با بکارگیری گسترده هوش مصنوعی در الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم رنک برین و الگوریتم تطبیق عصبی به پردازش ارتباط معنایی محتوای صفحات با عبارات جستجو شده توسط کاربر فارغ از تکرار کلمات کلیدی نمود. اکنون این موضوع باعث شده است تا روز به روز شاهد نتایج ارزشمند‌تر و مرتبط‌تری در نتایج گوگل باشیم و این موتور جستجو رضایت بالاتری از کاربران خود را جلب کند. یکی از مواردی که اخیرا در رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس محتوا بسیار اهمیت پیدا کرده و موثر است، ساختار محتوایی سایت‌ها می‌باشد که باعث می‌شود خزنده‌های گوگل بهتر به ارتباط معنایی صفحات سایت شما پی ببرند. یکی از این ساختارها، محتوای خوشه ای یا Content Cluster می‌باشد که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

محتوای خوشه ای یا کانتنت کلاستر

همان طور که در بالا گفته شد، مواردی مانند ساختار محتوایی سایت و همچنین الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل، موضوعی تحت عنوان تکرار کلمات کلیدی را در رتبه‌بندی سایت‌ها منسوخ کرده اند. ساختار محتوایی برای سایت‌هایی که دارای بخش بلاگ یا محتواهای آموزشی هستند، بسیار اهمیت دارد؛ چرا که این موضوع به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند تا بهتر متوجه موضوعیت محتوای صفحات شما بشوند. در سال‌های اخیر، بهترین استراتژی بازاریابی محتوا برای سایت‌ها این است که به جای تولید تعداد بالایی محتوا و صفحه با موضوعات پراکنده، تعداد محدودی محتوا ارزشمند با رعایت ساختار تولید کنید.

ساختار استاندارد برای محتواهای سایت شما به این صورت می‌باشد که ابتدا موضوعات و مباحث مختلفی را که می‌خواهید برای آن‌ها محتوا تولید کنید انتخاب و دسته‌بندی نمایید. سپس از میان آن ها، محتواهای کلی و جامع را که احتیاج به توضیحات بلندتر و کامل‌تری دارند به صورت پیلار کانتنت یا محتوای ستونی تعریف کنید. در ادامه مباحث جزئی را که زیر مجموعه محتواهای ستونی قرار می‌گیرند، به صورت مقالاتی کوتاه‌تر تحت عنوان محتوای خوشه ای یا Content Cluster تولید نمایید. به طور مثال در سایت سئو ایران، اگر ما محتوایی تحت عنوان «سئو چیست؟» داشته باشیم، آن را به صورت پیلار کانتنت تعریف می‌کنیم و در ادامه مباحثی مانند «سئو داخلی چیست؟»، «سئو خارجی چیست؟»، «سئو محتوا»، «سئو شبکه‌های اجتماعی»، «سئو تصاویر» و… را که هر کدام زیر مجموعه‌های محتوای ستونی قرار می‌دهیم که به آن‌ها کانتنت کلاستر گفته می‌شود.

لینک سازی داخلی در Content Cluster

لینک سازی Content Cluster

لینک سازی داخلی در Content Cluster

تا این جا به معرفی کلی و مراحل دسته‌بندی موضوعی در ساختار محتوای خوشه ای پرداختیم و گفتیم که این کار به خزنده‌های موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند تا درک بهتری از معنا و مفهوم محتواهای سایت شما داشته باشند. اما برای این که ربات‌های گوگل بتوانند متوجه ارتباط معنایی صفحات شما بشوند، شما احتیاج به یک مدل لینک سازی داخلی در این ساختار محتوایی خواهید داشت. در این استراتژی، شما باید به این صورت عمل کنید که از محتواهای ستونی، به زیر مجموعه‌ها یعنی محتواهای خوشه ای، لینک‌های رفت و برگشتی بسازید و همزمان از محتواهای خوشه ای نیز به یکدیگر لینک‌سازی کنید.

برای نمونه، در مثالی که بالا آورده شد، ابتدا از مقاله «سئو چیست؟» به تمام مقالات زیر مجموعه آن لینک می‌دهیم؛ سپس در هر یک از مقالات «سئو داخلی چیست؟»، «سئو خارجی چیست؟»، «سئو محتوا»، «سئو شبکه‌های اجتماعی»، «سئو تصاویر» و… یک لینک داخلی به مقاله‌ی مادر یعنی «سئو چیست؟» و همچنین لینک‌هایی داخلی به تک تک این محتواهای کلاستر می‌دهیم. با این کار شما یک ساختار حرفه‌ای برای محتواهای سایت خود ایجاد می‌کنید که ارزش آن چند برابر بیشتر از تعداد زیادی محتوای پراکنده و فاقد ساختار می‌باشد که اصطلاحا به آن‌ها محتوای یتیم یا Orphaned Content گفته می‌شود.

نکات مهم درباره تولید محتوای خوشه ای

نکات کانتنت کلاستر

نکات مهم درباره محتوا خوشه ای

  • پیش از طراحی ساختار محتوای ستونی و خوشه ای، باید در انتخاب موضوعات آن‌ها دقت کنید. برخی از موضوعات باید از این لحاظ سنجیده شوند که آیا واقعا ارزش وقت و هزینه در این خصوص را دارند یا خیر. در این خصوص از پرداختن به موضوعاتی که از جذابیت و کاربرد لازم برای بازدید کنندگان سایت شما برخوردار نیستند خودداری کنید.
  • موضوعات محتوای پیلار را به گونه‌ای انتخاب کنید که برای تولید محتوای کلاسترهای آن ها، اطلاعات و منابع کافی وجود داشته باشد و پرداختن به آن‌ها بیهوده و فاقد اهمیت نباشد.
  • اگر محتوای برخی پیلارها یا کلاسترها را از قبل تولید کرده اید، می‌توانید فقط به Freshness و بهبود لینک‌سازی داخلی آن‌ها بپردازید و لینک‌ها را طبق مدلی که توضیح دادیم، در آن‌ها قرار دهید.
  • به طور کلی بهتر است تعداد کلمات کانتنت کلاستر، از پیلار کانتنت کمتر باشد. به عنوان مثال اگر محتوای پیلار شما بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه است، محتواهای خوشه ای می‌توانند حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ کلمه باشند.

سوالات متداول درباره محتوای خوشه ای (Content Cluster)

1کانتنت کلاستر چیست؟
کانتنت کلاستر یا همان محتوای خوشه ای، به محتواهایی گفته می‌شود که زیر مجموعه محتواهای جامع و مادر قرار گرفته و به جزئیات یک موضوع کلی می‌پردازند.
2لینک سازی داخلی محتوای خوشه ای چگونه باید باشد؟
در مدل لینک‌سازی ساختار کلاستر، لینک‌های رفت و برگشتی به پیلار کانتنت و همچنین از کلاسترها به یکدیگر ساخته می‌شود.
3چه موضوعاتی برای Content Cluster باید انتخاب شوند؟
موضوعات Content Cluster‌ ها همگی باید زیر مجموعه محتوای مادر یعنی محتوای ستونی باشند و در عین حال از جذابیت و کاربردی بودن کافی برخوردار باشند.

4/5 - (3 امتیاز)
79 / 100

2 Comments

  1. نظری66 گفت:

    جایی را اشتباه توضیح دادید و گفتید بهتر است تعداد کلمات کانتنت کلاستر، از پیلار کانتنت کمتر باشد، در صورتی که اتفاقا برعکس است و در محتوای پیلار به موضوع کلاستر در حد ۲۰۰تا۳۰۰ کلمه اشاره میشه و در خود محتوای کلاستر شما باید موضوع را با جزییات بسیار باز کنید و محتوای ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه ارائه بدید سپس اینها را بهم لینک کنید

  2. بهزادی گفت:

    پبلار پیج مخصوص .بلاگ سایت هست با برای خود سایت هم کاربرد داره؟ یعنی برای محتوا و مقالات هست یا میشه مثلا ما که سایت بیمه داریم یک صفحه پیلار درست کنم و به صفحات اصلی سایت مثل بیمه تکمیلی، بیمه عمر، ثالث و … لینک بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 2 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو