محتوای ستونی یا پیلار کانتنت (Pillar Content) چیست؟

پیلار کانتنت چیست
سئو سایت

محتوای ستونی یا پیلار کانتنت (Pillar Content) چیست؟

تولید محتوا، یکی از بخش‌های مهم و سرنوشت ساز سئو داخلی سایت می‌باشد که علاوه بر کمک به فرآیند برندینگ و جذب و افزایش مشتریان سایت شما، در صورت رعایت اصول صحیح به ارتقاء رتبه سایت در گوگل و افزایش ترافیک ورودی آن نیز کمک خواهد کرد. انواع محتوا شامل محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی هر کدام در صورت رعایت اصول لازم، می‌توانند به بهبود وضعیت سئو سایت شما کمک کنند.

محتوای متنی، انواع مختلفی دارد که بسته به هدف انتشار آن، اصول خاص خود را دارا می‌باشد که باید رعایت شود. در میان انواع مختلف محتوای متنی سایت، برخی از آن‌ها به دلیل کلی بودن و اهمیت موضوع مقاله نیازمند تولید محتوای گسترده‌تر و جامع‌تری می‌باشند که در این صورت، می‌توانند به صورت محتوای ستونی یا پیلار کانتنت (Pillar Content) در سایت‌ها منتشر شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی این نوع از تولید محتوای متنی و اصولی که باید در آن رعایت شود بپردازیم.

حتما بخوانید: اصطلاحات سئو

پیلار کانتنت (Pillar Content)

پیلار کانتنت

پیلار کانتنت (Pillar Content)

در تولید محتوای متنی سایت، گاهی اوقات موضوعاتی مورد نیاز است که بسیار جامع می‌باشند و چند پاراگراف توضیح برای آن‌ها کفایت نمی‌کند. ضمن این که به دلیل اهمیت بالای موضوع، نیاز هست که اطلاعات و مستندات بیشتری درباره آن‌ها آورده شود تا بتوان محتوای مفید و مطلوبی برای بازدید کنندگان سایت تهیه کرد. به طور مثال در سایت سئو ایران، مباحث سئو داخلی و سئو خارجی سایت، از جمله موضوعاتی هستند که بسیار گسترده می‌باشند و برای معرفی آن‌ها باید به سر فصل‌های بسیار زیادی اشاره کرد. برای این کار دو راه وجود دارد. یکی این که چند مقاله مجزا به صورت سریالی برای آموزش این مباحث تهیه شود و دیگر این که یک محتوای مادر تهیه شود که به صورت کاملا جامع و گسترده، به آموزش تمامی سر فصل‌ها و مفاهیم این مباحث بپردازد.

حالت دوم به دلیل پیشگیری از کنیبالیزیشن و ایجاد چندگانگی در گرفته رتبه در گوگل روش بهتری می‌باشد. از طرف دیگر، یک محتوای جامع شانس بالاتری برای گرفتن رتبه‌های برتر در نتایج گوگل را دارا می‌باشد و برای خزنده‌های این موتور جستجو، محبوب‌تر است. در واقع محتوای ستونی یا پیلار کانتنت به محتوایی بلند گفته می‌شود که به صورت جامع و کلی به بررسی تمامی جنبه‌ها و زیر شاخه‌های یک موضوع می‌پردازد تا پاسخ تمامی سوالات کاربران در آن حیطه را بتواند بدهد.

یکی از ترفندهایی که می‌توان از این کار برای افزایش رتبه سایت در گوگل استفاده کرد، به کارگیری روش کرنر استون برای این مقالات می‌باشد. کرنر استون مبحثی گسترده در سئو سایت می‌باشد که اگر بخواهیم به طور خلاصه به آن اشاره کنیم طی این روش یک مقاله مادر که همان Pillar Content می‌باشد درباره یک موضوع کلی تهیه می‌شود؛ سپس مقالاتی کوتاه‌تر که به بررسی جزئیات آن موضوع مانند ویژگی‌های فنی و… می‌پردازند تهیه می‌کنیم که به آن‌ها اصطلاحا محتوای خوشه‌ای یا کلاستر گفته می‌شود.

در ادامه از مقاله مادر یا محتوای ستونی به محتواهای خوشه‌ای لینک می‌دهیم. به طور مثال ما می‌توانیم برای سایت سئو ایران یک مقاله جامع در خصوص سئو خارجی سایت تهیه کنیم و آن را پیلار کانتنت قرار دهیم. سپس چند محتوای خوشه‌ای درباره جزئیات سئو خارجی مانند انواع بک لینک، نکات مهم درباره سئو خارجی، تاثیر سئو خارجی در رتبه سایت و… تهیه کنیم و از محتوای ستونی به آن‌ها لینک دهیم. بدین ترتیب یک سیستم لینک بیلدینگ داخلی حرفه‌ای در سایت‌مان پیاده‌سازی خواهد شد که برای گوگل بسیار ارزشمند است. محتوای کرنر استون یکی از تاثیرگذار‌ترین فاکتورهای سئو در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

انواع Pillar Content

محتوای ستونی به دلیل کاربردهای مختلفی که دارد، به روش‌های مختلفی تولید می‌شود که در هر یک از آن‌ها ترفندهایی خاص به کار برده می‌شود. در این جا به معرفی انواع Pillar Content و زمان استفاده از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. محتوای آموزشی جامع

این نوع از پیلار کانتنت که رایج‌ترین نوع آن می‌باشد، به معرفی مباحث کلی و تمامی زیر شاخه‌های آن‌ها می‌پردازد. در تایتل این مقالات معمولا از واژه‌ی «چیست؟» استفاده می‌شود. مانند «سئو چیست؟»

  1. محتوای چند بخشی و زیر مجموعه ای

این دسته از محتواها، تمامی سر فصل‌ها و زیر مجموعه‌های یک مبحث کلی را می‌آورند تا بستری برای تولید محتوای خوشه‌ای و پیاده‌سازی کرنر استون ایجاد کنند. به طور مثال در محتوای چند بخشی و زیر مجموعه‌ای می‌توان به معرفی مزایا و معایب، ویژگی‌های فنی، اصول و نکات مهم درباره یک تیتر کلی پرداخت.

  1. محتوای موردی یا چک لیستی

پیلار کانتنت چک لیستی، همان طور که از نامش پیداست، به صورت لیستی به معرفی دسته‌ای بزرگ از جزئیات یک مبحث کلی می‌پردازد. نمونه‌هایی از این محتوا در سایت سئو ایران، مقاله اصطلاحات سئو و بهترین ابزارهای سئو می‌باشند.

  1. معرفی محصولات

یکی از نکات مهم در سئو سایت فروشگاهی تهیه محتوای ستونی جهت نقد و بررسی فنی محصولات می‌باشد که می‌توان در آن به معرفی کامل یک محصول و ویژگی‌های آن پرداخت. این موضوع تا حد زیادی می‌تواند به افزایش نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما کمک کند. چرا که مشتری هنگام خرید یک محصول به دنبال جزئیات کاملی در خصوص آن می‌باشد که اگر آن‌ها را در مقاله شما بیابد، شانس ثبت سفارش و تبدیل بازدید کننده به مشتری بالا می‌رود. در ادامه نیز می‌توانید محتواهای کلاستر جهت هر یک از زیر شاخه‌های مقاله مادر تهیه کنید. به طور مثال وقتی درباره معرفی کامل آیفون ۱۲ مقاله می‌نویسید، می‌توانید در Pillar Content به بررسی سرفصل‌های مزایا و معایب، ویژگی‌های فنی، قیمت، مقایسه با مدل‌های مشابه، پاسخ به سوالات متداول درباره آن و… بپردازید. سپس مقالاتی جداگانه و جزئی‌تر درباره هر یک از آن سر فصل‌ها تهیه کنید.

نکات مهم در نوشتن محتوای ستونی

نکات مهم در نوشتن محتوای ستونی

نکات مهم در نوشتن Pillar Content

پس از آشنایی با کلیت مفهوم محتوای ستونی حال باید با اصول مهم در نوشتن آن در جهت افزایش بازدهی و جذب بازدید کنندگان آشنا شوید. به یاد داشته باشید در سئو سایت، هر چقدر هم که محتوای شما طولانی باشد ولی اگر خسته کننده بوده و نتواند پاسخگوی نیازهای کاربر باشد، امتیاز مثبت سئو را نخواهد گرفت.

  • یکی از گام‌های مهم و اساسی در تولید Pillar Content تحقیق درباره کلمات کلیدی می‌باشد. با توجه به این که این مقالات قدرت و اعتبار بالایی در گرفتن رتبه در کلمات کلیدی شاخص خود دارند، این کلمات باید با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، به گونه‌ای انتخاب شوند که نرخ جستجوی بالایی داشته باشند. در مرحله بعد، استفاده از این کلمات کلیدی در تیتر اصلی و سر فصل‌های مقاله الزامی می‌باشد. به طور مثال وقتی تیتر اصلی پیلار کانتنت «سئو داخلی» باشد، بهتر است از عبارات آموزش سئو داخلی، نکات مهم در سئو داخلی، روش‌های سئو داخلی، ابزارهای سئو داخلی و … در زیرشاخه‌های آن استفاده شود.
  • شناسایی مخاطبان، یکی دیگر از گام‌های مهم در نوشتن محتوای ستونی می‌باشد. آشنایی با سلیقه و نیاز کاربران سایت تان، به شما در انتخاب موضوعات کلیدی و محبوب برای بازدید کنندگان سایت کمک می‌کند.
  • محتوای ستونی باید پاسخگوی تمامی سوالات کاربران درباره آن موضوع باشد. بنابراین سعی کنید مستندات و اطلاعات کاملی در حوزه آن موضوع جمع آوری کنید تا بتوانید در Pillar Content آن‌ها را ارائه دهید.
  • اگر در سایت خود چندین مقاله مختلف در حوزه یک موضوع کلی دارید، با ادغام آن‌ها و تبدیل به یک محتوای ستونی به ارتقاء رتبه سایت خود در آن کلمات کلیدی کمک کنید.

سوالات متداول درباره محتوای ستونی یا پیلار کانتنت (Pillar Content)

1پیلار کانتنت چیست؟
محتوای ستونی یا Pillar Content به یک مقاله مادر گفته می‌شود که بسیار جامع و کامل بوده و در آن به معرفی تمام سر فصل‌های مختلف یک حوزه پرداخته می‌شود.
2چگونه با استفاده از محتوای ستونی رتبه خوبی در گوگل بگیریم؟
برای گرفتن رتبه خوب در گوگل با استفاده از پیلار کانتنت، استفاده از کلمات کلیدی در تمام سر فصل‌های آن و پیاده‌سازی Corner Stone با استفاده از محتواهای خوشه‌ای در آن، پیشنهاد می‌شود.
3لینک سازی داخلی در Pillar Content چگونه باید باشد؟
باید برای هر یک از زیر مجموعه‌های موجود در پیلار کانتنت محتواهای خوشه‌ای یا کلاستر جداگانه تولید شود و از محتوای ستونی به آن‌ها لینک داده شود.

4.3/5 - (3 امتیاز)
73 / 100

1 Comment

  1. سمیه گفت:

    از مطلب مفیدتون درباره محتوای ستونی استفاده کردم. واقعا به دردم خورد آشنایی نداشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 11 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو