روش های افزایش نرخ تبدیل سایت

روش های افرایش نرخ تبدیل سایت
سئو سایت

روش های افزایش نرخ تبدیل سایت

هر چقدر هم که سایت شما از رتبه خوبی در گوگل و بازدید روزانه بالایی برخوردار باشد، تا زمانی که نتواند بازدید کنندگان خود را تبدیل به مشتری کند، برای شما سودآوری نخواهد داشت. در واقع وقتی شما برای پروژه‌هایی مانند سئو سایت، گوگل ادوردز، تبلیغات کلیکی و… سرمایه‌گذاری می‌کنید، این هزینه‌ها تنها زمانی بازدهی مطلوبی را به دنبال خواهند داشت که بتوانید از طریق آن‌ها کاربران سایت خود را تبدیل به مشتری کنید.

سئو سایت، یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین در دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که نسبت به سایر روش ها، نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد. اما بازگشت تمام هزینه های انجام شده تضمینی نیست و کاملا به میزان تعامل بازدید کنندگان با سایت شما بستگی خواهد داشت.

Call to Action چیست؟

روش افزایش Call to Action

بسیاری از کارفرمایان پروژه‌های سئو نیز از این موضوع گله دارند که چرا سایت ما با این که در روز کلیک بالایی میخورد، با این حال مجموعه ما زنگ خور و یا حجم سفارشات پایینی دارد؟ البته تمام سایت‌ها فروشگاهی و یا خدماتی نیستند و هدف خیلی از سایت‌ها از سئو، فروش و یا ارائه خدمات نیست؛ هر سایتی بسته به حوزه کسب و کار خود، هدفی خاص را دنبال می‌کند که می‌تواند ثبت نام در رویداد، اطلاع رسانی، دانلود و یا تماشای آنلاین محتواهای چند رسانه‌ای و… باشد.

هر کدام از این سایت‌ها برای هدایت بازدید کنندگان خود به هدف مورد نظر، باید تکنیک‌های خاصی را دنبال کنند که تحت عنوان مبحثی به نام نرخ تبدیل مطرح می‌شود. در این مقاله قصد داریم به آموزش روش های افزایش نرخ تبدیل سایت بپردازیم.

نرخ تبدیل چیست؟

به زبان ساده نرخ تبدیل یا Conversion Rate به معنی تبدیل بازدید کنندگان بالقوه سایت به بازدید کنندگان و مشتریان بالفعل می‌باشد. البته بالفعل شدن بازدید کنندگان در این امر شامل موارد مختلفی از جمله: ثبت سفارش، ثبت نام در رویداد، تماس با مجموعه، پر کردن فرم اطلاعات، درخواست مشاوره و… می‌باشد که همگی در راستای اهداف آن کسب و کار می‌باشد. بهترین حالت نرخ تبدیل زمانی است که کاربر سایت شما بتواند برای مجموعه شما سودآوری مالی داشته باشد و ترجیحا به مشتری شما تبدیل شود.

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

CRO چیست؟

بهینه سازی نرخ تبدیل سایت

بهینه سازی نرخ تبدیل یا Conversion rate optimation که به اختصار به آن CRO نیز گفته می‌شود، به معنای به کارگیری تکنیک‌های صحیح در جهت افزایش نرخ تبدیل سایت می‌باشد. فرمول محاسبه نرخ تبدیل سایت به صورت حاصل تقسیم تعداد بازدید کنندگان بالفعل سایت بر تعداد کل بازدید کنندگان ضربدر ۱۰۰ می‌باشد. حاصل این فرمول در واقع نرخی را به شما ارائه می‌دهد که میزان بازدهی حاصل از بازدید سایت شما را بر حسب درصد نشان می‌دهد.

آموزش جامع Cro چیست؟

بهینه‌سازی و افزایش نرخ تبدیل سایت می تواند تا حد زیادی به بهبود سئو سایت شما نیز کمک بکند. چراکه طی این فرآیند، نرخ تعامل کاربر با صفحه سایت شما افزایش پیدا می‌کند که یک آیتم بسیار مهم در بهینه‌سازی سایت به شمار می‌رود. این تعامل شامل کلیک بر روی آیتم‌های مختلف صفحه می‌باشد که می‌تواند یک بازدید کننده بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. این موضوع که سایت شما بتواند پاسخگوی نیاز کاربر بوده و منجر به تعامل او با صفحه شود، می‌تواند موجب افزایش رتبه سایت در گوگل شود.

روش افزایش نرخ تبدیل سایت

بهترین راه های افزایش نرخ تبدیل سایت

 

راه های افزایش نرخ تبدیل سایت

  1. استفاده از Call to Action

تکنیک Call to Action یا فراخوان به عمل، اشاره به استفاده از دکمه‌هایی در صفحه وب دارد که کاربران را دعوت به انجام امری خاص در صفحه مانند درج نظر، ثبت سفارش، ثبت نام در رویداد، عضویت در خبرنامه و… می‌کند. هدف اصلی این دکمه‌ها دقیقا افزایش نرخ تبدیل می‌باشد و یکی از نکات مهم در سئو لندینگ پیج های مختلف نیز استفاده از همین دکمه‌ها می‌باشد. طراحی، محل قرار گیری و برجسته‌سازی این دکمه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد تا بتواند تاثیر بهتری در افزایش Conversion Rate سایت داشته باشد.

  1. تقویت UX سایت

یکی از مهم‌ترین مواردی که به طور مستقیم در افزایش نرخ تبدیل سایت شما تاثیر میگذارد، طراحی تجربه کاربری UX صفحات می‌باشد. البته بحث UX بسیار گسترده می‌باشد و به طور کلی نحوه چیدمان پارت‌های مختلف محتوایی در صفحات وب و همچنین نحوه دسترسی به بخش‌های مختلف سایت را شامل می‌شود.

نکات روانشناسی بسیاری در طراحی UX تاثیر گذار هستند؛ به طور مثال تحقیقات نشان داده است وقتی هدف یک پیج، پر کردن فرم اطلاعات توسط کاربر باشد، اگر فرم در پایین صفحه قرار داده شود بازدهی بیشتری دارد تا ابتدا و میان صفحه. برای طراحی یک UX ایده آل، شما باید تمامی نیازهای بازدید کنندگان سایت را در تعریف سطوح دسترسی و پاسخگویی محتوایی هر چه سریع‌تر به آن‌ها در نظر بگیرید.

  1. استفاده از محتوای ویدئویی

این روزها محتوای ویدئویی در سایت‌ها مخصوصا اگر از نوع آموزشی باشد، از محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران برخوردار است. کاربران امروزی محتواهای چند رسانه‌ای مانند پادکست، ویدئو، گیف، اینفو گرافی و… را به محتواهای متنی طولانی و خسته کننده ترجیح می‌دهند.

ویدئو می‌تواند تا حد زیادی نرخ تبدیل سایت شما را افزایش دهد؛ بدین ترتیب که مدت زمان باقی ماندن کاربر در صفحه افزایش یافته و با کلیک بر روی گزینه Play یا پخش ویدئو، یک حرکت در جهت افزایش تعامل او با صفحه شما صورت می‌گیرد. درج نظرات درباره ویدئو یا گزینه به اشتراک‌گذاری آن نیز از دیگر گام‌های موثر در جهت افزایش نرخ تبدیل سایت می‌باشند. البته نکات مهمی در استفاده از محتوای ویدئویی وجود دارد تا موجب کاهش سرعت سایت شما نشود. در غیر این صورت کندی سرعت علاوه بر افزایش نرخ پرش سایت، از دلایل افت رتبه سایت در گوگل نیز به شمار می‌رود.

  1. استفاده از چت آنلاین

بدون شک یکی از بهترین راه‌های افزایش Conversion Rate سایت، استفاده از گزینه چت آنلاین در صفحات می‌باشد. چت آنلاین علاوه بر پاسخگویی به نیازهای کاربران، گامی مهم در جهت اعتمادسازی در میان آن‌ها نیز به شمار می‌رود و این موضوع به تنهایی می‌تواند بازدید کنندگان سایت شما را به مشتری تبدیل کند. استفاده از عنوان مناسب برای نمایش گزینه چت آنلاین، بسیار اهمیت دارد.

  1. افزایش سرعت سایت

در مقالات اخیر سئو ایران، به اهمیت سرعت سایت در ایجاد یک تجربه کاربری خوب و تاثیر آن در رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل پرداخته ایم. هیچ کاربری دوست ندارد برای مشاهده نتایج مورد نظر خود در یک صفحه وب معطل شود؛ مخصوصا زمانی که سایت‌های رقیب بسیاری ارائه دهنده خدمات و محتوای مشابه در آن حوزه باشند. طبق آمارهای جدید هر ۱ ثانیه تاخیر در لود سایت، نرخ تبدیل را تا ۷ درصد کاهش می‌دهد.

برای افزایش سرعت سایت خود، گام‌های زیادی را باید طی کنید که مهم‌ترین آن‌ها بهینه‌سازی کدهای CSS و جاوا اسکریپت، فشرده‌سازی عکس‌ها و استفاده از قابلیت Lazy Load برای آن‌ها و همچنین رفع ایرادات مربوط به پاسخگویی سرور به درخواست‌ها می‌باشد.

سوالات متداول درباره افزایش نرخ تبدیل سایت

1بهینه سازی نرخ تبدیل سایت چیست؟
بهینه سازی نرخ تبدیل سایت یا CRO به معنی استفاده از تکنیک‌های تقویت محتوا و عملکرد سایت در جهت تبدیل بازدید کنندگان بالقوه سایت به مشتریان بالفعل می‌باشد.
2محتوای ویدئویی چگونه در افزایش Conversion Rate تاثیر می گذارد؟
استفاده از ویدئو با افزایش مدت زمان ماندن کاربر در صفحه و همچنین کلیک بر روی گزینه Play، به افزایش نرخ تبدیل سایت کمک می‌کند.
3بهترین راه افزایش نرخ تبدیل چیست؟
بهترین ترفندهای افزایش نرخ تبدیل سایت عبارتند از: استفاده از دکمه‌های Call to Action، استفاده از چت آنلاین و همچنین تقویت UX سایت.

3.7/5 - (4 امتیاز)
89 / 100

1 Comment

  1. محمد طباطبایی گفت:

    ممنون از مطلب مفید و کاربردی شما. سایت ما هم تعداد کلیکش بد نیست ولی اکثر تبدیل به مشتری نمیشه و باید یه فکری براش کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو