سئو اخلاقی چیست؟

سئو اخلاقی
سئو سایت

سئو اخلاقی چیست؟

این در طبیعت همه‌ی ما انسان‌ها است که هر چیزی را که طبق اصول اخلاقی و وجدانی باشد بپسندیم. در واقع اخلاق همان چیزی است که چارچوبی اساسی برای درک وجودیت انسان را فراهم می‌کند. اصول اخلاقی در تمام جنبه‌های زندگی هنجارهای پذیرفته شده‌ای هستند و وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ می‌شود، از این قاعده مستثنی نیست.

بهینه سازی موتور جستجو به روش اخلاقی به معنای استفاده از تاکتیک‌های اصلی و مجاز بازاریابی موتور جستجو است که کاملا قابل قبول و با پیروی از اصول سئو اخلاقی باشد. متاسفانه هم در ایران و هم در جهان، بسیاری از سئوکارها با به کارگیری برخی تکنیک‌های غیر اخلاقی سئو کلاه سیاه با دور زدن ربات‌های موتور جستجوی گوگل، هک کردن برخی سایت‌ها و ایجاد خرابکاری در روند سئو سایت‌های رقیب و کارهایی از این قبیل برای گرفتن رتبه‌های خوب در نتایج گوگل تلاش می‌کنند.

با این وجود، پایبندی به اصول اخلاقی در سئو سایت ارزان یک استراتژی محبوب در بین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و همچنین مشاوران سئو است. متاسفانه در میان سایت‌های ایرانی هیچ مطلب کامل و واضحی در خصوص سئو اخلاقی آورده نشده است و این موضوع ما را بر این داشت تا در این مقاله به معرفی مفصل مبحث سئو اخلاقی یا Ethical SEO و همچنین تفاوت‌های آن با سئو غیر اخلاقی بپردازیم.

مزایای سئو اخلاقی

مزایای سئو اخلاقی

مزایای سئو اخلاقی چیست؟

پیروی از اصول اخلاقی در هر بخش از کسب و کار از جمله سئو سایت، برای شما تاثیرات مثبت بسیاری را به همراه خواهد داشت. در این جا برخی از مزایای هیجان‌انگیز سئو اخلاقی آورده شده است:

  1. مقرون به صرفه بودن

اگر به دنبال ارزان‌ترین تاکتیک دیجیتال مارکتینگ هستید، سئو اخلاقی را انتخاب کنید تا با تکیه بر نتایج طبیعی، موفقیتی بلند مدت در انتظار سایت شما باشد. دیگر نیازی نیست هزینه‌های کلان را صرف تبلیغات و فعالیت‌های رقابتی مانند خرید بک لینک و… بکنید. اجازه دهید تا به مرور زمان با بکارگیری تکنیک‌های سئو کلاه سفید و تولید محتوای با کیفیت سایت شما به طور طبیعی رشد کند. مطمئن باشید این موضوع نیز از نظر گوگل پنهان نمی‌ماند و اگر محتوا و عملکرد سایت شما کیفیت‌های لازم را داشته باشد، به شما پاداش داده و نتایج جستجوی سایت شما را ارتقا می‌دهد. این روش شاید زمان بیشتری ببرد اما نتایج آن ماندگار‌تر و واقعی‌تر خواهد بود.

  1. حفظ شفافیت

استفاده از رویکرد اخلاقی در سئو راهی بسیار کارآمد برای تمرکز بر افزایش رتبه سایت در گوگل است. با این روش شما عملکردی شفاف نزد ربات‌های گوگل و کاربران سایت خود خواهید داشت و به عبارتی دیگر از روش‌های موذیانه سئو کلاه سیاه جهت دور زدن موتور جستجو استفاده نمی‌کنید. در سئو اخلاقی سایت شما روندی مشخص و شفاف و در عین حال آهسته و تدریجی خواهد داشت که همگی کاملا مطابق قوانین موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود.

  1. نرخ بازگشت سرمایه بالا از طریق ترافیک ورودی هدفمند

یکی از مزایای مهم سئو اخلاقی، ترافیک ورودی هدفمند به سایت شما می‌باشد. یعنی بازدید کنندگان سایت شما دقیقا همان کسانی خواهند بود که به دنبال محصولات و یا خدمات سایت شما هستند. در واقع پاداش سئو اصولی و اخلاقی قرار گرفتن در صدر نتایج گوگل با کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما به صورت ماندگار و بلند مدت می‌باشد. اگر از استراتژی محتوایی صحیح جهت افزایش نرخ تبدیل در صفحات سایت خود استفاده کنید، نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI در این پروژه‌ها بسیار بالا و قابل توجه خواهد بود.

  1. برندسازی موفق

شاخص‌های سئو اخلاقی به شما در بهبود برندینگ خود از طریق وب سایت کمک می‌کند. برندسازی نیاز به خلاقیت و عزم راسخ دارد. استفاده از تکنیک‌های تبلیغاتی در صفحات وب به شما کمک می‌کند تا به یک شهرت آنلاین دست پیدا کنید. پیروی از اصول اخلاقی و قانونی در این مسیر به شما سرعت می‌بخشد و با دنبال کردن روش‌های درست می‌توانید آثار خوبی از برند خود در فضای دیجیتال بر جای بگذارید.

  1. امنیت بالا

حفظ امنیت کاربران سایت شما ارزشمندتر از آن است که بخواهید با استفاده از تکنیک‌های تهاجمی، مشتریان وفادار خود را از دست بدهید. زمانی که در سئو اخلاقی با استفاده از پروتکل‌های امنیتی، یک تجربه کاربری مناسب را برای کاربران سایت خود ایجاد می‌کنید، گامی بزرگ در جهت حفظ مشتریان و کاربران سایت خود برداشته اید. این موضوع در سایت‌هایی که درگاه پرداخت آنلاین دارند و یا اطلاعات کاربران ثبت نامی آن‌ها نیاز به محافظت وعدم انتشار دارد، بسیار پر رنگ‌تر می‌شود.

اصول سئو اخلاقی

اصول سئو اخلاقی

اصول Ethical SEO چیست؟

سئو اخلاقی در واقع یک مکانیزم آنلاین است که علاوه بر حفظ اعتبار برند شما و مشتریان تان، موتورهای جستجو را نیز خوشحال می‌کند. در این جا لیستی از گام‌هایی که در جهت پیاده‌سازی سئو اخلاقی نیاز است برداشته شود آورده ایم:

  1. پایبندی به قوانین موتور جستجو

بدون شک مهم‌ترین اصلی که در سئو اخلاقی مطرح است، پایبندی به قوانین موتور جستجوی گوگل می‌باشد. گوگل مجموعه‌ای دقیق از قوانین دارد که همه سایت‌ها باید از آن‌ها پیروی کنند و دور زدن آن‌ها منجر به جریمه سایت توسط گوگل خواهد شد. مجموعه‌ی این قوانین را می‌توانید در مقالات Google webmaster guidelines مطالعه کنید.

  1. تمرکز بر روی تاکتیک‌ های موثر

سئو مجموعه‌ای از تاکتیک‌های مختلف می‌باشد که هر کدام از آن‌ها گروهی خاص از مشتریان را نشانه گرفته اند. برای داشتن یک سئو اخلاقی شما باید ابتدا بازار هدف خود را شناسایی کنید و از تکنیک‌ های سئو متناسب با بازار هدف خود استفاده کنید. به طور مثال برخی از قوانین سئو محلی ممکن است بر روی سئو در سطح کشور تاثیر معکوس داشته باشد.

شما باید مشخص کنید که بازار هدف سایت شما محدود به یک منطقه یا شهر خاص است و یا می‌خواهید در تمام کشورتان ترافیک ورودی به سایت را جذب کنید. پس از شناسایی بازار هدف خود، باید لیستی از آن چه که برای بازدید کنندگان سایت شما مفید است تهیه کنید و محتوای سایت خود را بر آن اساس تهیه کنید. یک سایت ارزشمند برای گوگل سایتی است که محتوای بتواند پاسخگوی نیازهای کاربر و سوالات احتمالی آنان باشد. این موضوع را باید در انتخاب کلمات کلیدی سایت خود نیز لحاظ کنید. برخی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما آمار جستجوی بالایی دارند ولی مجموعه شما ارائه دهنده آن نیست و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد.

به طور مثال برای کلمات کلیدی حوزه برنامه نویسی، گروه کلمات مربوط به آموزش برنامه‌نویسی از آمار جستجوی بسیار بالایی در ایران برخوردارند؛ ولی اگر سایت و یا شرکت شما برگزار کننده دوره‌های آموزشی و یا انتشار دهنده مطالب آموزشی این حوزه نباشد و تنها قصد گرفتن پروژه‌های برنامه‌نویسی را داشته باشد، انتخاب آن کلمات مطابق اصول سئو اخلاقی نیست. چرا که ممکن است ترافیک ورودی سایت شما را افزایش دهند ولی در اصل پاسخگوی نیازهای کاربر نخواهید بود.

  1. اهداف سئو را از فروش جدا کنید.

گاهی اوقات اصولی در سئو وجود دارند که با اهداف فروش در تمایز هستند. یک مثال ساده از این موضوع تئوری هست که بسیار در میان سئوکاران رایج است و آن این است که «محتوا را برای مخاطب خود بنویسید نه برای گوگل!» این موضوع یک نمونه از اصول سئو اخلاقی می‌باشد. چرا که برخی از سئوکارها برای گرفتن رتبه در گوگل، اقدام به نوشتن محتواهایی طولانی، کسل کننده و اغلب بی‌معنی صرفا بر پایه تکرار کلمات کلیدی می‌کنند. برای آشنایی کامل با اصول سئو این مقاله را بخوانید : اصول سئو

در حالی که بسیاری از ما هنگام مراجعه به یک سایت در جستجوی پاسخ فوری به یک نیاز یا سوال خود داریم و تمایلی به خواندن مطالب طولانی و به درد نخور نداریم. در برخی موارد نیز استفاده از یک تیزر یا تصویر تبلیغاتی جذاب و با کیفیت می‌تواند منجر به افزایش ارتباط گیری کاربران با صفحه وب شما شود درحالی که این موضوع می‌تواند سرعت لود صفحه را کاهش دهد و احتمال دارد برای سئو مخرب باشد.

اما موضوعی که در سئو اخلاقی و سئو سایت در تعطیلات بیشتر ارزش دارد و امتیاز می‌گیرد این است که کاربر جذب سایت شما شده و مدت زمان بیشتری را در آن سپری کند تا این که یک متن خشک و بی‌تاثیر را مطالعه کرده و نهایتا از سایت شما خارج شود. در این جا ما به شما می‌گوییم که نیازی نیست همیشه برای سئو، اهداف فروش خود را زیرپا بگذارید. برای سئو اخلاقی بیشتر رضایت کاربران و مشتریان سایت خود را در نظر بگیرید. الگوریتم‌های گوگل نیز بیشتر دارند به همین سمت و سو پیش می‌روند و به جای نشانه گیری برخی اصول سئو از جمله تکرار کلمه کلیدی، از طریق هوش مصنوعی میزان ارتباط محتوای صفحه با نیاز کاربر و مفید بودن آن را می‌سنجند.

  1. محتوای صادقانه تولید کنید.

یکی دیگر از بخش‌های بدیهی سئو اخلاقی، تولید محتوای صادقانه می‌باشد. در این قسمت دیگر باید بر روی اهداف فروش بیشتر پا بگذارید و حقیقت را هر چند تلخ باشد با مشتریان خود در میان بگذارید. به طور مثال استفاده از عباراتی از جمله سئو رایگان، سئو ارزان، سئو فوری، سئو تضمینی، نتایج دائمی در گوگل و… در میان شرکت‌های سئو بسیار رواج دارد. این گونه عبارات آمار جستجوی بالایی داشته و می‌توانند منجر به افزایش فروش شما شوند. اما به یاد داشته باشید برای داشتن یک سئو اخلاقی و بهره‌مند شدن از مزایای آن، باید وجدان را اولویت قرار دهید و از دادن وعده‌های دروغین خودداری کنید. هیچ یک از عباراتی که در بالا نام بردیم، در دنیای سئو حقیقت ندارند و صرفا جهت جذب مشتری به کار برده می‌شوند.

سوالات متداول درباره سئو اخلاقی

1سئو اخلاقی چیست؟
سئو اخلاقی یا Ethical SEO به معنی رعایت اصول اخلاقی و پیروی از قوانین موتورهای جستجو در سئو می‌باشد.
2تفاوت سئو اخلاقی با سئو غیر اخلاقی چیست؟
در سئو غیر اخلاقی بسیاری از سئوکارها با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه اقدام به دور زدن موتور جستجوی گوگل و همچنین تخریب رقبای خود می‌کنند. در حالی که در سئو اخلاقی با رعایت کامل قوانین با تکیه بر نتایج جستجوی طبیعی، تکنیک‌هایی در جهت پاسخگویی هر چه مفید‌تر به نیازهای کاربران به کار برده می‌شود.
3مهم ‌ترین اصول سئو اخلاقی چیست؟
تولید محتوای صادقانه، پیروی از قوانین گوگل و تمرکز بر رفع نیاز‌های کاربر مهم‌ترین اصول سئو اخلاقی می‌باشند.

4.4/5 - (7 امتیاز)
86 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هفت =

آموزش های سئو

پربازدیدترین مقالات سئو سایت

ui چیست؟

رتبه سایت

آنالیز سئو سایت

اصطلاحات سئو

سئو گوگل

پروژه های سئو